روزنامه الاخبار مطرح کرد؛ برگ برنده ترامپ برای انتخابات عقب نشینی ایران است/ رئیس جمهور آمریکا روی تاثیر تحریم ها حساب کرده/ آیا تهران از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با مذاکره کوتاه می آید؟

گروه جهان الف،   3970526080 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه الاخبار در تحلیلی پیرامون سیاست ایران بعد از خروج ترامپ از برجام نوشت: مساله هسته ای از سال 2013 باب مذاکره بین ایران و امریکا را گشوده و زمینه لازم برای دیدارهای پی در پی بین وزرای خارجه این دو کشور را فراهم نموده است.

برگ برنده ترامپ برای انتخابات عقب نشینی ایران است/ رئیس جمهور آمریکا روی تاثیر تحریم ها حساب کرده/ آیا تهران از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با مذاکره کوتاه می آید؟

به گزارش الف، مساله هسته ای از سال 2013 باب مذاکره بین ایران و امریکا را گشوده و زمینه لازم برای دیدارهای پی در پی بین وزرای خارجه این دو کشور را فراهم نموده است. اما رهبر جمهوری اسلامی اخیراً درباره مذاکره با ایالات متحده این چنین است: حتی اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم.

الاخبار در ادامه می نویسد: این عبارت نشان دهنده بی فایده بودن تلاشها برای میانجی گری و وساطت برخی کشورها بویژه عمان، برای ارام کردن فضا بین ایران و امریکاست.

* رهبر انقلاب: در حال حاضر مذاکره با آمریکا ممنوع است/ برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد/ آحاد مردم مشکلات معیشتی را احساس می‌کنند و یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند

البته این احتمال نیز وجود دارد شاید ایران روی شکست جمهوری خواهان و پیروزی دموکراتها در انتخابات پارلمانی آینده آمریکا حساب باز کرده است و آن را گامی مقدماتی برای رهایی جهان از شرّ ترامپ، در جریان انتخابات سال 2020می داند؛ چرا که انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، بسیار سرنوشت ساز بوده و از اهمیت زیادی برای تعیین اینده توافق هسته ای و روابط ایران و آمریکا برخوردار است.

علاوه بر اینکه دموکرات های امریکا نیز برای پیروزی در انتخابات به ایران چشم دوخته اند. تسلیم ایران در برابر فشارهای ترامپ به ضرر دموکراتهای آمریکا خواهد بود و در واقع برگه برنده ترامپ محسوب می شود.

 منابع مطلع فاش کرده اند که وزیر خارجه سابق آمریکا، جان کری، همتای ایرانی خود را در دیدار اخیری که داشته اند به پایداری در برابر فشارهای ترامپ و باقی ماندن در توافق هسته ای دعوت کرده است. ایران به خوبی می داند که نزدیکی ایران و آمریکا باعث برانگیخته شدن خشم اسرائیل و عربستان سعودی می شود؛ با این حال با دعوت ترامپ برای مذاکره مخالفت می کنند؛ به این دلیل که وی از شیوه های خشونت آمیز و تحریک کننده ای استفاده می کند که به کرامت ملتها و دولتها اسیب می زند، در حالی که سرسختی ایران مخالف تسلیم شدن در برابر چنین فشارهایی است و می توان گفت نظام ایران پس از از سر گیری تحریمهای آمریکایی به اتحاد و همبستگی ملی بیشتری رسیده است.

رهبر ایران پیش از این باب مذاکره با ایالات متحده در مورد توافق هسته ای را گشود و در طول مذاکرات برای گسترش دایره گفتگوها اعلام آمادگی کرد. نظام ایران انتظار داشت که توافق هسته ای در زمان اوباما به نتایج خوبی رسیده و حتی ممکن بود این مذاکرات به مرحله ورود به مسائل منطقه ای نیز برسد، اما نتایج مورد نظر از برجام محقق نشد و موفقیتها در حد لازم نبود.

با این حال، ایران به مذاکرات خود با آمریکا پس از توافق هسته ای نیز ادامه داد، دیدارهایی بین ظریف و کری  و پس از او، تیلرسون صورت گرفت. ایران از مذاکرات عقب نشینی نکرد و در صورتی که ایالات متحده صداقت و جدیت لازم را نشان می داد، تا زمان حاضر نیز امکان استمرار گفتگوها وجود داشت. اما ترامپ با خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، باعث قطع روابط دو طرف شده و ذره ای امید برای بهبود این روابط باقی نگذاشت.

رئیس جمهور آمریکا روی تاثیر تحریمها بر ایران حساب کرده و امیدوار است بتواند مردم را به سمت تظاهراتی سوق دهد تا نظام بین چکش تحریمهای آمریکا و سندان اعتراضهای مردمی قرار گیرد.

شکی نیست که تکیه ترامپ بر برانگیخته شدن خشم ملت ایران، از اساس اشتباه است، با اینکه تحریمها به مردم فشار می آورد و انها را در شرایط معیشتی دشواری قرار می دهد، اما ملت ایران به گفته مذاکره کننده ارشد آمریکا در جریان توافق هسته ای، وندی شرمن، ملتی است که از فرهنگ مقاومت و پایداری برخوردار است و هرگز در برابر فشارهای ترامپ تسلیم نمی شود. حتی می توان گفت رفتارهای ترامپ باعث افزایش کراهت ایرانیها از ایالات متحده بعنوان دولتی مستکبر شده است، که به تعهدات خود عمل نمی کند.

این راز آرامشی است که در زبان بدن رهبر ایران در سخنرانی اخیرشان ملاحظه کردیم؛ زمانی که با اطمینان از محال بودن وقوع جنگ بین ایران و آمریکا  و یا انجام مذاکره سخن گفتند.

آیا ممکن است تهران از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با مذاکره عقب نشینی کند؟

طبیعتا ایران تا پیش از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و رفع تحریمها هرگز حاضر به مذاکره نمی شود. ایران از نظر سیاسی و اقتصادی مانند کره شمالی یا ونزوئلا نیست که تسلیم فشار شده یا فروپاشد، بلکه در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی مقاوم است، ضمن اینکه زیرساختهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی گسترده ای دارد که ان را قادر به گذشتن از این مرحله دشوار می کند. همانطور که افراد آگاه از نکات پنهان سیاست ایران بر این عقیده هستند که باب مذاکره با ایران به روی هر کسی که از راهش قصد ورود به آن را داشته باشد، باز است،اما مشکل ترامپ آن است که درها را نمی شناسد و می خواهد از پشت آنها وارد شود!

مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۸۴۴۷۱۴:۱۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
امید ترامپ اصلاح طلبان داخلی است تا با بی تدبیری انها ،تحریم ها اثر کند .. اصلاح طلبان برای حل همون مشکلاتی که حاصل مدیریت ۳۲ ساله خودشونه ، راه حل مذاکراتی میدن!!
سیدرضا۴۹۸۵۴۷۱۵:۴۳:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بسیاری‌ازاصلاح‌طلبان‌شاخص‌‌حتی‌قبل‌ازموضع‌گیری‌اخیرمقام‌رهبری‌،درشرایط‌فعلی‌مذاکره‌باترامپ‌رارد‌ وشرط‌مذاکره‌را‌بازگشت‌آمریکابه‌برجام‌ورفع‌تحریم‌هااعلام‌کردند.
ناشناس۴۹۸۶۹۴۱۸:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
من طرفدار مذاكره با امريكا هستم اما نه در زمان حكومت اين ديوانه ، ترامپ و دولت او و مشاورانش و كل سيستم فعلي رياست جمهوري امريكا قابل اعتماد نيستند و بايد در مقابل انها ايستاد ، جمهوري اسلامي با پذيرش برجام و مذاكرات طولاني ان ، حسن نيت خودش را كاملا نشان داد و اين امريكا بود كه پيمان شكني نمود كشورهاي عربي به سردستگي عربستان سعودي يكي از حاميان پيمان شكني امريكا ميباشد همين خوشحالي عربستان عربي و اسراييل صهيونيستي از خروج امريكا از برجام بيانگر ان است كه بايد در مقابل امريكا ايستاد ، و در زمان دولت صالح و يا حداقل ، عاقلي در امريكا ميتوان از موضع قدرت و احترام متقابل با انها مذاكره نمود .
ناشناس۴۹۹۰۴۸۰۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
کسانی که ترامپ ترامپ میکنن و به امید پیروزی رقیب دموکرات او یا تغییر فاحش تعداد نمایندگان مجلس یا سناتور ها به سمت دموکرات ها هستن به رای گیری های علیه ایران در این دو مجلس نگاه کنن که ۹۹ درصد رای بر علیه ایران بود.مشکل ما بی کفایتی دولتمردان و مدیران نالایق و نا سالم و دوتابعیتیه...به داخل نگاه کنید لطفا
ناشناس۴۹۹۲۵۱۰۹:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۷
مذاکره با امریکا بدون پشتوانه قوی داخلی (اقتصاد قوی) در هردوره چه اوباما چه ترامپ یعنی فروختن کشور.تا دولت های ضعیف مانند اصلاحات اعتدال بهار بیایند بروند وکار نکنند هیچ فایده ای ندارد.
majid r۴۹۸۷۴۸۱۹:۱۷:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
رهبری در بخشی از سخنانشان گفتند اگر بر فرض محال بخواهیم با آمریکا مذاکره کنیم با دولت فعلی آمریکا مذاکره نخواهیم کرد به نظر من به این بخش سخنان رهبری کم پرداخته شد این سخن تیر خلاصی بود به دولت وحشی ترامپ.
ناشناس۴۹۸۸۳۵۲۰:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اگر کشور را مدیریت اصلاح طلبان هدایت کرده و از طرفی مدعی هستند که به دنبال رابطه با غرب هستند چرا در این حالتیم ؟
پشیمون کرجی۴۹۹۰۴۶۰۰:۴۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چون همیشه طلبکارند بجای پاسخگویی
ناشناس۴۹۸۹۵۵۲۳:۰۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
برای اکثریت مردم این باندبازیهای اصلاح طلب و اصولگرا فرقی نمیکنه. از هر دو جناح که فعلا بخور بخور راه انداختن.
ناشناس۴۹۹۴۲۹۱۰:۴۷:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
امید ترامپ به همین منفی دهندگان فارسی زبانان اجیر شده عربستان است که در فضای مجازی سیاهی لشگر دشمنانند. وگرنه مردم انقلابی ایران پوزه ترامپ وترامپیان را به خاک میمالند
ناشناس۴۹۸۴۸۴۱۴:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۶
برگ برندشو به گور می بره انشالله . . .
ناشناس۴۹۸۷۹۳۲۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
کدوم برگ برنده؟
ناشناس۴۹۸۵۳۰۱۵:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اگر مذاكره رو قبول كنيم وتا انتخابات امريكا طول بد يم برد با ماست چون در انتخابات بعدي اين برگ برنده ترامپ خواهد وكوتاه ميان براي ما هم فرصت خوبيه تا خودمونو جمع وجور كنيم
ناشناس۴۹۸۶۹۷۱۸:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
متاسفانه مردم ما از فرایند تصمیم گیری در دولت ایالات متحده اطلاع ندارند تمامی صحبت ها و اقدامات برنامه ریزی شده است
ناشناس۴۹۸۵۹۷۱۶:۲۱:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
ترامپ خواب دیدی خیر باشه...
حسن۴۹۸۶۵۲۱۷:۳۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
البته این دیدگاه که رئیس جمهور بعدی آمریکا حتی اگر دموکرات باشد به برجام برمی گردد به نظر من اشتباهه. چون توافق برجام باعث ثروتمند و قدرتمندتر شدن ایران شده و ایران هم قصد مصالحه با آمریکا را نداد بنابراین هر آمریکایی که باشد ترجیح میدهد از قدرت رقیب بکاهد.
ناشناس۴۹۸۶۸۷۱۸:۱۵:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اگر اتحادیه اروپا و چین جمع میشدن و میگفتن اگر آمریکا اونها رو تحریم کنه اونها هم آمریکا رو به همون نسبت تحریم میکنن، آمریکا جرات چنین کاری رو نداشت.
ناشناس۴۹۸۸۲۷۲۰:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
چرا باید چنین کاری کنن؟
محمد۴۹۹۲۰۶۰۸:۲۱:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
دوست عزیز ندانستن عیب نیست لطفا کمی تحقیق کنید. فکر می کنید شرکت های اروپایی مثل ما خصولتی و دولتی هستند که سیاست های خود را مطابق دولت تنظیم کنند؟ مردم اروپا با دادن مالیات دولت را مجبور می کنند مطابق خواسته ملت عمل کند نه اینکه هرچی دلشان بخواد. تصمیم به فعالیت اقتصادی شرکت های اروپایی توسط سهامداران آنها انجام می شود و آنها هم سود بلند مدت را در نظر می گیرند و وارد بازی های سیاسی نمی شوند. ضمن آنکه سرمایه داران امریکایی جزو سهامداران این شرکت ها هستند .
سعیدروشن کرمانشاهی۴۹۸۷۶۳۱۹:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
جز تحمل مگر کاردیگری میشه کرد جناب مفسر!؟پیشنهادت چیه که هزینه تصمیمات ترامپ برزندگی ماایرانیها ونظام‌کمتربشه !؟
ناشناس۴۹۸۸۰۱۲۰:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
چهارده سال در امریکا تحصیل و کار و زندگی کردم سیاست خارجی در رای این مردم اثر مهمی ندارد اگر توانستید کاری کنید که یکماه مانده به انتخابات کنگره و یا سنا 10 در صد قیمت بنزین اضافه شود ریشه جمهوری خواهان را در انتخابات پیش رو زده اید .
امیر۴۹۸۹۹۶۲۳:۵۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
باریکلا ...احسنت....واسه اینکه شر ترامپ از سرمون کم بشه ، این درسته
ناشناس۴۹۹۰۶۱۰۱:۱۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
پس راهش اینه که قبل هر انتخابات ایران در تنکه هرمز مین ریزی کنه خودش هم اعلام کنه نفت صادر نمیکنه
ناشناس۴۹۸۸۱۱۲۰:۲۷:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
واقعا خیلی ساده هستین ریس جمهور آمریکا نرخ بیکاری رو تو آمریکا کم کرده و مالیات ها رو کاهش داده همین ها براش بسه چون خود مردم آمریکا آشنایی با سیایت خارجه ندارند فقط به اوضاع داخلیشون نگاه میکنن
ناشناس۴۹۸۹۱۵۲۲:۲۵:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
همين تحليلهاي سطحي كار اقتصاد و سياست ما را به اين روز انداخته
ناشناس۴۹۹۱۲۸۰۶:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
گل گفتی دوست گرامی... بیشر به خودشون امیدواری میدن تا مردم. آقایان.. چشماتونو باز کنید و واقعیتهارو ببینید و نشر بدهید
ناشناس۴۹۸۹۴۵۲۲:۵۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
این مرد در اقتصاد موفق بوده و این به معنی باقی ماندن او در قدرت است. متاسفانه.
ناشناس۴۹۹۰۵۵۰۱:۰۲:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ترامپ رو مردم امریکا دوست دارند
حمید۴۹۹۰۹۴۰۳:۰۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
ساده لوح نباشیدامریکادرهمه کشورهانفوذداره ضمناشاید۳۰درصدامریکایهاایران رابشناسنداونم تاثیری نسبت به رای شون نداره ما فقط اقتصادمان را قوی کنیم تا باهاش مقابله کنیم اینا همش جنگ روانی هست امریکاخودش راه انداخته تااین کشورهای عربی راازترس برداره وابزارجنگی بهش بفروشه
ناشناس۴۹۹۱۵۵۰۷:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
تنها راه برون رفت از فشار روزافزون و فشارها و همراهی و همسویی مردم ، ارتقای سطح زندگی و معیشتی مردم و به عبارتی پول خرج کردن برای این مردم هست تمام
ناشناس۴۹۹۱۸۶۰۸:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چرا ما باید همیشه دنبال تحلیل اوضاع کشورهای دیگه باشیم و اون رو به خودمون مرتبط کنیم. واقعا اگر تصمیم گیری و تحولات داخلی کشورهای دیگه اینقدر تاثیر گذاره پس معلومه که ما هم درعمل استقلالی نداریم یا حداقل نمیتونیم داشته باشیم. و اگر اینطور نیست پس باید فکری اول به حال مشکلات درونی خودمون بکنیم و اینقدر حرف این و اون رو نزنیم و قضایا رو سر بقیه نریزیم و بهانه نیاریم که به نظر میایید ما با دوتا مشکل دست به گریبانیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین