بطحایی: نشانه‌های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

گروه اجتماعی الف،   3970526040 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی خبر داد و گفت: این شبکه از هفته آینده رسمأ آغاز به کار خواهد کرد.

بطحایی: نشانه‌های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در جمع فرهنگیان کاشمر، با بیان اینکه در مواجه با مسائل پیچیده و مزمن آموزش و پرورش من و همکارانم در حوزه ستادی تنها نیستیم و پشتوانه عظیمی چون یک میلیون و 700 هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته را در کنار خود داریم، افزود: حضور چنین معلمانی قوت قلب و انرژی بسیار مضاعفی را به ما می دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر نگاه جامعه به آموزش و پرورش و رویکردهای اداری این سازمان تغییر نکند بازهم 30 سال دیگر همین مسائل و مشکلات مطرح می‎شود، اظهار کرد: تا زمانی که فقط تمرکز ما بر تشریح مسئله باشد از این چالش‎های مزمن و پیچیده خارج نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه حل بسیاری از مسائل در اختیار آموزش و پرورش و در برخی موارد حتی دولت هم نیست، بیان کرد: اگر در تصمیم گیری‌ها با پیچیدگی‌های بسیاری مواجه هستیم به دلیل خاطر است که جامعه ذینفعان در آموزش و پرورش به هیچ عنوان در هیچ دستگاه دیگری وجود ندارد.

وی در ادامه مدرسه را محلی برای تمرین زندگی دانش آموزان دانست و اظهار کرد: به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته اما بعد از انقلاب مدرسه امروز ما محلی برای تمرین زندگی دانش آموزان نشده است.

بطحایی با تاکید براینکه دانش آموزان باید در مدرسه مهربانی و مدارا کردن را فرا بگیرند و صبوری و امید به آینده را تمرین کنند، اظهار کرد: حل مشکلات در خانواده با داد و بیداد کردن و چماق برداشتن حل نمی‌شود.

وی گفت: آموزش و پرورشی که تمام انرژی خود را بر محفوظات دانش آموزان گذاشته و به آنها راه و رسم زندگی کردن را یاد نمی‌دهد و محلی برای تمرین زندگی قرار نداده نشان دهنده ورشکستگی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید مسیر خود را تصحیح کند، بیان کرد: وظیفه همه ما یاد دادن راه و رسم زندگی کردن به دانش آموزان است.

نشانه های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش پیداست

وی با اشاره به اینکه معلمی که دغدغه شغل دوم دارد نمی‌تواند راه و رسم زندگی را تمرین کند، عنوان کرد: اگر مدیران و معلمان دغدغه رفع فضای فیزیکی مدارس را دارند چون می خواهند این مکان به محلی برای فراگیری مهربانی و مدارا کردن تبدیل شود.

بطحایی با اعلام اینکه آموزش و پرورش باید رقابت های فردی را کنار بگذارد هرچند که ثمراتی هم داشته باشد، افزود: مدام دانش آموزان ممتاز علمی را تشویق می کنیم و مدال به گردن آنها می اندازیم اما وقتی همین فرد بزرگ می شود و فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه‌های کشور است از عهده حل پیش پا افتاده ترین مسائل زندگی خود بر نمی آید.

وی با بیان اینکه اگر می گویم در نظام آموزش و پرورش نشانه‌های ورشکستگی پیداست بدین خاطر است، ادامه داد: متاسفانه برای مدیران مدارس متغیرهای بسیاری را به وجود آورده ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بارها به افرادی که به معلمان و مدیران مدارس انتقاداتی دارند گفته ام نمی خواهم درس بدهید و دانش آموزان را درگیر فرآیندهای یادهی و یادگیری کنید فقط دانش آموزان را پس از دو ساعت از یک کلاس درس سالم بیرون بیاورید، افزود: یکی از مسائل جدی ما در شهرهای بزرگ برقراری نظم و انضباط در مدارس است.

ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی

وی با اعلام اینکه معلم همراه با تدریس و سایر فعالیت‌های یاددهی و یادگیری باید مدام از حفظ انضباط در کلاس مراقبت کند، گفت: شاید بیان این حرف که مدرسه باید به محلی برای زندگی کردن دانش آموزان تبدیل شود ساده باشد اما در میدان عمل بسیار سخت می شود.

بطحایی استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی، برگزاری آزمون های مکرری که دانش آموزان را تحت فشار روانی و شخصیتی بسیار زیاد قرار می‌دهد و رقابت های فردی را ممنوع دانست و افزود: دیگر رقابت فردی نخواهیم داشت و اگر قرار باشد کسی تشویق و تنبیه شود باید برای گروه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید دانش آموزان همکاری، با هم زیستن و با هم بودن را یاد بگیرند، گفت: اجازه نداریم دانش‌آموزی را تشویق کنیم و بگوئیم ممتاز شده‌ای و تمامی دانش آموزان دیگر ناتوان بوده و باید تنبیه شوند.

دانش آموزان نمی‌دانند در برابر خطرات چگونه از خود محافظت کنند

وی با اشاره به اینکه با این روش سایر دانش آموزان را تحقیر می کنیم، اظهار کرد: اگر می خواهیم مدرسه محلی با نشاط و سرشار از شور برای دانش آموزان شود باید در دوره آموزش عمومی این مشکلات برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید دانش آموزان افسرده داشته و از آمدن به مدرسه نگران باشند، عنوان کرد: دانش آموزان نمی دانند در برابر خطراتی که آن‌ها را تهدید می کند چگونه از خود محافظت کنند.

بطحانی با اعلام اینکه اصلاح این مسیر تنها از عهده چند وزیر و معاونین و معلمان بر نمی آید، بیان کرد: در این مسیر باید خانواده ها همراه شوند و توقع آن‌ها از مدرسه تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولویت اول شدن آموزش و پرورش با سخنرانی و داد و بیداد کردن در دولت و مجلس اتفاق نمی افتد، عنوان کرد: اگر می خواهیم آموزش و پرورش اولویت اول شود باید نشان دهیم که نیاز اجتماع است.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه باید بپذیرد که اگر آموزش و پرورش کارکردهای صحیحی داشته باشد نه تنها پله های آن ، بلکه بیمارستانها، کلانتری ها خلوت خواهد شد و نزاع های خانوادگی و اجتماعی کاهش پیدا می کند، به مهمترین سیاست های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: باید به مدارس اجازه دهیم روی پای خودشان بایستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هیچ دستگاه دولتی و غیر دولتی کارمندی از حیث تعهد، علاقه و عشق به کشور، ملت و آموزه ها همانند آموزش و پرورش ندارد، بیان کرد: به رغم تمام توانایی هایی که مدارس دارند اما اجازه نداده ایم از این پتانسیل ها برای ایستادن بر روی پای خود استفاده کنند.

مدارس باید خودشان برای حل مسائل و مشکلات راه حل پیدا کنند

وی با تاکید براینکه مدارس باید خودشان برای حل مسائل و مشکلاتشان راه حل پیدا کنند، گفت: خلاقیت‌ها و نوآوری هایی موجود در مدارس چندین هزار برابر خلاقیت هایی است که در ادارات کل و وزارتخانه وجود دارد.

بطحایی با بیان اینکه برای رفتن به این سمت رویکرد مدرسه محوری که مورد تاکید اسناد بالادستی بوده را در پیش رو داریم، افزود: به تدریج باید این کار را انجام دهیم و برای عملی شدن این طرح فقط سخنرانی نکنیم.

وی بر ارتقاء شایستگی ها در مدیریت مدارس تاکید کرد و عنوان کرد: وزیر، معاونین، سازمان‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل و... همه نقش پشتیبانی کننده برای مدارس دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه باید کنار بایستیم و هر کجا مدرسه نیاز به حمایت داشت پیش برویم، گفت: بخشنامه های مکرر و جلسات بسیار، توانمندی مدارس را گرفته است.

بطحایی با اعلام اینکه 700 صفحه فقط مصوباتی داریم که براساس آن مدیران باید مدارس و کلاس خود را اداره کنند، اظهار کرد: با این پیچیدگی هایی که در جامعه امروز وجود دارد نمی شود این اقدامات را انجام داد.

کاهش دو ساعته از برنامه‌های رسمی و کتب درسی از مهر

وی با بیان اینکه از مهرماه 97 دو ساعت از برنامه هفتگی و رسمی هر مدرسه در اختیار خود مدرسه گذاشته می شود، عنوان کرد: از ابتدای مهرماه مدارس باید به میزان دو ساعت محتوای برنامه رسمی که تاکنون در کتاب‌ها ابلاغ می شده را کنار گذاشته و محتوایی که خود لازم می داند و در منطقه اولویت دارد را در برنامه رسمی جای دهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این طرح در حال ابلاغ شدن است، گفت: اگر مدرسه ای به هر دلیلی زمان نداشت و یا توانمندی های لازم در مدارس وجود نداشت از برنامه های پیشنهادی که ما ارائه می دهیم را می تواند انتخاب کند و آن دو ساعت در هفته را با برنامه های انتخابی خودش پر کند.

وی با اعلام اینکه این گام کوچک اما بسیار مهم است، عنوان کرد: بعد از انقلاب آرزوی همه ما بود که مقداری مدارس در تعیین محتوای درسی مدارس قدرت داشته باشند.

راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی

وی همچنین از راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی خبر داد و گفت: این شبکه از هفته آینده رسما آغاز به کار خواهد کرد.

بطحایی با بیان اینکه از طریق این شبکه امکان ارتباطات تعاملی دو طرفه با جامعه ذینفعان برقرار خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از گفته‌های خود را نمی توانیم از طریق رسانه ملی بیان کنیم به همین خاطر نیاز به بستری داشتیم که با خانواده‌ها بتوانیم گفت و گو کنیم و آموزش های لازم را ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها از طریق این شبکه تلویزیونی تعاملی می توانند با مدیران کل استان و کشور و حتی وزیر آموزش و پرورش مطالب مورد نظر خود را در میان بگذارند، اظهار کرد: اگر بخواهیم مدرسه تبدیل به محلی برای تمرین زندگی نسل آینده شود که از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است نیاز به یکسری استلزامات داریم که یکی از آن‌ها کاهش مشکلات معیشتی معلمین است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از آماده شدن نظام رتبه بندی معلمان خبر داد و افزود: پس از تصویب در دولت به مجلس خواهیم فرستاد که با حمایت مجلس گامی جدی در را در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۸۱۴۳۰۹:۵۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
قانون اساسی کشور میگه تحصیل رایگان حق هر فرد ایرانی است از نان شب هم اینکار برای مسولان واجبدتر است جلوی دزدی در بخش های دیگر کشور را بگیرید تا به این بخش اسیبی نرسد ترسم نرسی به مقصد ای اعرابی این ره که تو میروی به ترکستان و تاجیکستان است
ناشناس۴۹۸۱۴۷۰۹:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
آموزش و پرورش ورشکست شده است چون اولویت آخر نظام برنامه ریزی است . هر وقت مسئولان و برنامه ریزان متوجه شدند که آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و بودجه آموزش و پرورش را ، سرمایه گذاری بدانند و نه هزینه . سرمایه گذاری که دراز مدت است و نتایج آن با توسعه کشور ارتباط مستقیم دارد .
ناشناس۴۹۸۱۶۵۱۰:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
جنابعالی چکاره هستید؟ مدیر ورشکسته برکنار باید گردد و مدیر تصفیه باید انتخاب شود. همه مسئولان گویا سوم شخص هستند . بشارت و خبر می دهند . از وظیفه و اجرای وظیفه انها هیچ گاه سخن نمی گویند و کسی هم کاری ندارد
ناشناس۴۹۸۶۸۳۱۸:۰۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۶
ورشکستگی که یک شبه اتفاق نمی افته و به یک نفر و دو نفر هم وابسته نیست چندین سال طول می کشه و الان هم به نظر من حتی دانشگاه های ما هم ورشکسته شده اند و علم به ابتذال کشیده شده خود من حاضر نیستم ادامه تحصیل دهم در دانشگاه های ایران
ناشناس۴۹۸۶۸۴۱۸:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
گفته سیستم آموزش و پرورش ورشکسته است ...
ناشناس۴۹۸۱۷۸۱۰:۳۲:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
خیلی جالبه. ایران تنها کشور دنیا هست که همه چیزش در حال ورشکستگی است. هند و چین هر کدام بیش از ۱ میلیارد جمعیت دارند ولی تا حالا شنیده نشده مسئولینش اینطوری حرف بزنن.
عبدالله۴۹۸۱۹۲۱۰:۴۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
آموزش وپرورش خیلی وقته مرده.الان آماده دقت کردن هستش...بسم الله
عدالت۴۹۸۲۲۳۱۱:۰۹:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
از شنیدن شعار خسته شده ایم.کم مونده بازنشسته بشیم هرسال وضعیت بدتر از گذشته شده است.تراکم دانش آموز در متوسطه ی اول باید ۱۸ نفر باشد.۴۰نفر توی کلاس یعنی از دو کلاس هم بیشتر .عملا معلم به عنوان مبصر است.وخیلی از مسایل ........
ناشناس۴۹۸۲۷۱۱۱:۳۴:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
جناب بطحایی و سایر مسولان . شما چرا فقط مدام مشکلات را تَکرار می کنید . اینکه آموزش و پرورش ورشکسته است اینکه وضعیت آموزشی مناسب نیست اینکه اولیا به آموزش دولتی اعتماد ندارند اینکه وضع معیشتی معلمان خوب نیست و .. را همه بهتر و ملموس تر از شما میدانند انتظار از شما و دولتمردان انجام راه حل های عملی هست نه بیان لفظی مشکلاتی که همه بهتر شما با انان درگیر هستند حرف بسه عمل کنید عمل
ناشناس۴۹۸۳۰۷۱۲:۰۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
در تمام بخش ها وضع همین هست. وقتی شایسته سالاری فارغ از قومیت و مذهب بر قرار نباشد وضع همین می شود.
ناشناس۴۹۸۳۳۶۱۲:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مدتهای مدیدی است که نشانه ورشکستگی ...... پیداست اما تعمداً پنهان میکنن تا کوچکترین نقاط امید هم از بین برود و ..... .
ناشناس۴۹۸۳۵۶۱۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بارها و بارها دلسوزان در خصوص عدم جداسازی دانش آموزان و معضلات آن خبر دادند اما در عوض دولت برای پر کردن جیب برخی مدارس خاص را دامن زد و غیر انتفاعی تاسیس کرد و ... معلم را از طریق صدا و سیما عنصری بی خاصیت معرفی کرد و با تنگ نا های مالی شان معلم را نابود کرد حالا نتیجه اش را همه با هم می بینیم
ناشناس۴۹۸۳۶۲۱۲:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۶
جالبه میگه ورشکستی، مسئولیت این به قول شما ورشکستکی با چه کسی هست؟ احتمالا اینم کاره...
ناشناس۴۹۸۳۶۳۱۲:۴۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
ما خواهان وزرای قدرتمندی هستیم که....... اندیشه های بزرگ و سترگ داشته باشند و اراده و توان رساندن مملکت را به افقهای والا داشته باشند . ایران همه چیز دارد و فقط این مسئولین کوته فکر بوده اند که ما را در قبال هیچ ، اسیر این ناآگاهی... نموده اند. اگر مملکت ...است این وظیفه مسئولین است که همه مشکلات را حل کنند و معنای مسئولیت همین است.
ناشناس۴۹۸۳۷۱۱۲:۵۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
آن سالانه که این هم به قول شما وزرا « حباب » باشد !!!. حقوق و تعرفه پزشکان میلیاردی رو نصف کنن و مدیران آموزش و پرورش هم بر اساس شایستگی انتخاب بشن نه « سابقه » و « هم حزبی » و « فامیلی » مشکلات برطرف میشه ، تا اندیشه هست هیچ بن بستی وجود نداره
بازنشسته ۹۵۴۹۸۴۶۶۱۴:۳۷:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
متاسفانه آموزش وپرورش درنظام برنامه ریزی کشوراولویت آخرهم نیست وسالهاست که آموزش وپرورش عملاورشکسته ومضمحل شده است.وسندتحول بنیادین هم فقط درحدجوهرروی کاغذمانده است وهیچگاه عزم واراده ای برای اجرای آن وجودندارد.
ناشناس۴۹۸۴۷۴۱۴:۴۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
ورشکستگی مگه مال بنگاه های اقتصادی نبود؟!
حامد۴۹۸۴۹۵۱۴:۴۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بهتر است بگوييم آينده كشور ورشكست شده است !
ناشناس۴۹۸۶۲۳۱۶:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
این نظام آموزش و " پرورش ! " سالهاست ورشکسته است . محصولاتی تولید میکند که نه دردی از خودشان را دوا میکنند نه از جامعه . آموزش عالی هم دست کمی از آموزش و پرورش ندارد ....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین