اما و اگرهاى دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از واردكنندگان

گروه اقتصادی الف،   3970526028 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز با اما و اگرهایی مواجه شده و اعتراض بسیاری از فعالان اقتصادی را به دنبال داشته است.

 اما و اگرهاى دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از واردكنندگان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل مرداد ماه بود که محمد‌‌‌‌‌باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، جزئیات و نحوه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای تأمین کالاهای اساسی و دارو را ابلاغ کرد.

بر این اساس به جز نهم قلم کالای اساسی به همراه ۴ قلم اقلام دارویی و سه قلم کالای مورد درخواست وزارت صمت مابقی کالاها ملزم به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز شدند.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، مسئول بررسی لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتیسازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد از ۱۶ مرداد، بابت ارز کالاهایی که به صورت بانکی یا در سامانه نیما تامین شده و ترخیص آنها انجام نشده است، مابه التفاوت ارزی دریافت کند.

موضوع دریافت مابه التفاوت، موجب اعتراض برخی فعالان اقتصادی شد تا جاییکه روسای اتاق بازگانی ایران و تهران به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در این ارتباط نامه‌های گلایه آمیزی به مسئولان دولتی نوشتند.

احتمال تغییر لیست مابه التفاوت ارزی در پی این اعتراض‌ها

مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت از احتمال تغییر در لیست کالاهای اساسی و همچنین احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو خبر داد و اعلام کرد: تکلیف مابه‌التفاوت ارزی کالاهای وارد شده مشخص می‌شود و احتمالا با معافیت‌هایی برای ماشین آلات، تجهیزات و برخی مواد اولیه همراه خواهد بود.

دریافت مابه‌التفاوت ارز، حیات واحدهای تولیدی را به خطر می اندازد

حمیدرضا نبی زاده فعال حوزه تجارت اظهار کرد: یکی از تصمیمات اشتباه و عجولانه دولت که به تازگی اتخاذ شده، دریافت مابه التفاوت نرخ ارز است.

وی افزود: هر کسی در آن زمان ارز دولتی دریافت کرده  این کار ‌‌را بر اساس قوانین و برنامه دولتی انجام داده است. چرا باید دولت اکنون از این افراد بخواهد که مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد را پرداخت کنند.

فعال حوزه تجارت تاکید کرد: فقط تولیدکنندگان در این میان زیان نمی بینند بلکه بسیاری از تجاری که با شرکتهای بزرگ دولتی و وزارتخانه‌هایی همچون وزارت نیرو، نفت و وزارت دفاع قرارداد بسته‌اند، ضرر می کنند؛ زیرا برنامه‌ریزی‌های آنها برای واردات کالا بر اساس نرخ ارز دولتی بوده و قرارداد بسته و ضمانت‌های هنگفت گذاشته‌اند و پول خود را انتقال داده و کالا را وارد کرده اند. اما اکنون که می‌خواهند کالای دریافتی را تحویل وزارتخانه‌های مذکور دهند مجبورند مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

نبی‌زاده با بیان این پرسش که چه کسی باید پاسخگوی ضرر و زیان تولیدکنندگان و تجار باشد، گفت: سود میانگین واردکننده حدود 20 تا 30 درصد است در حالی که اکنون باید حدود 150 درصد اضافه‌تر بابت تفاوت نرخ ارز به دولت بپردازد.

نبی‌زاده افزود: انباشت کالا در گمرک موجب شده تا دیگر هیچ فردی تمایل به ثبت سفارش و واردات نداشته باشد. اولین اتفاقی که در راستای اجرای این دستورالعمل می افتد این است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ کوچک و متوسط ورشکست خواهند شد و معمولا شرکت‌های بزرگ با لابی و رانت نجات پیدا می‌کنند.

دولت در دستورالعمل مابه‌التفاوت ارز کوتاه آمد

بر اساس این گزارش بالاخره فشار نهادهای مختلف بویژه بخش خصوصی تاثیر گذاشت و محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت درحاشیه جلسه هیئت دولت در تاریخ 24 مردادماه اظهار کرد: طبق ماده 5 بسته ارزی دولت که ابلاغ شده است، همه کالاهایی که پیشتر با ارز 4200 تومانی وارد می شد و در بسته ارزی جدید تامین ارز آنها به بازار ثانویه منتقل شده و اکنون به گمرکات رسیده و ترخیص نشدند، مکلف شدند با پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز دریافتی و نرخ روز ارز کالا نسبت به ترخیص آنها اقدام کنند.

به گفته وی، این موضوع برای برخی خطوط تولید و تجهیزات مربوط به آنها مشکلاتی ایجاد کرده بود و بر این اساس، پیشنهادی در این زمینه به هیات وزیران ارائه کردیم که طی آن کلیه کسانی که واردات آنها به گمرکات رسیده و موضوع وارداتشان تجهیزات خطوط تولید یا ماشین آلات تولید است با اخذ گواهی از وزارتخانه تولیدی ذیربط می توانند به گمرکات مراجعه کنند و کالاهایشان را ترخیص کنند.

شریعتمداری یادآوری کرد:‌ مواد اولیه و مواد مورد نیاز آن دسته از کالاهایی که محصول نهایی‌شان با ارز 4200 تومانی عرضه می‌شود و لیست‌شان جزو گروه 1 تحت کنترل دولت است هم مجاز هستند که با دریافت گواهی از وزارت خانه ذی ربط به گمرکات مراجعه کنند و بدون پرداخت مابه التفاوت، کالاهای‌شان را دریافت کنند.

در ادامه باید دید که اجرای دستورالعمل دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز تا کجا قابلیت اجرا دارد و آیا دولت می‌تواند از تبعات منفی این دستورالعمل بکاهد؟

دیدگاه کاربران

جلالی قمی۴۹۸۰۹۵۰۸:۵۹:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۶
کارشناسان مسایل پولی دیشب در برنامه تلویزیونی اعلام کردند چند نرخی بودن ارز فساد اور و باعث افسار گسیختگی نرخ ارز شده و تولید را هم به قهقرا میبرد
ناشناس۴۹۸۳۸۵۱۳:۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
كاش اين آقايان پست وحقوق مي گرفتند نوش جانشان وبر سر مردم منت گذاشته وماراازاين مديريت مدبرانه امور معاف مي كردند
mostafa.kamali95@yahoo.com۴۹۸۱۰۱۰۹:۰۲:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مسایل نرخ ارز ظرف چند ماه گذشتع بوجود نیامده است دولت برای پیروزی در انتخابات از چند سال قبل به اینطرف نرخ را به صورت مصنوعی کنترل کرده بوده که بر این اساس خیانت در ارا مردم در کسب رای کرده و مسولان دولت باید محاکمه و تدسط مجلس عدم کفایت سیاسی شوند
ناشناس۴۹۸۵۱۹۱۵:۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۶
این حرف درست نیست وقتی دولت روحانی اومد ارز مرجع 1237 بود! و ارز مبادله ای که الان اسمش ثانویه شده 2550 تون بود. تا پاییز سال 96 ارز مرجع شد 3500 تومن! و ارز ازاد حدود 4000 تومن شد! پس ارز اصلا هم ثابت نگه داشته نشد! مردم حتی با ارز 3500 هم مشکلات عدیده اقتصادی داشتند! چه برسه به ارز با قیمت بالای 8 تومن!
ناشناس۴۹۸۱۰۲۰۹:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اتفاقا دریافت مابه تفاوت خوبه. الکی جو ندین. کی قیمتو وابت نگه داشت؟ کدوم یکی ازینا با قیمت قدیم خواهد فروخت. وارد کننده هر چقدر هزینه بده با یه درصد بالاتر میفروشه دیگه این کولی بازیا چیه.
جلالی قمی۴۹۸۱۱۶۰۹:۲۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
نظام چند نرخی فساد و رانت اور است همانگونه که ملاحظه کردید که در چند ماه گذشته با کشور چه که نکرد
رسول پیر مرادیان لشت نشایی۴۹۸۱۳۱۰۹:۳۸:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۶
باید در سفارت خانه های کشورمان در خارج از کشور دیپلمات هایی تحت عنوان سفیر اقتصادی به صورت ثابت تعریف و اماده بکار نماییم
ناشناس۴۹۸۱۷۵۱۰:۳۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۶
قوه قضاییه و مجلس باید بررسی کنند که چه کسانی در تصمیم سازی برای دلار 4200 تومنی نقش داشتند و آیا رانت خواران در ایجاد این تصمیمات نقش داشتند یا نه.
رضا۴۹۸۱۹۹۱۰:۴۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
جناب چه دولتدبگیرد چه نگیرد الان شرکتهای وارد کننده دارند با نرخ دلار وارداتی یعنی حدود نه هزار تومان حساب میکنند هیچ اشکال ندارد مابه التفات پرداخت بشود تو این مملکت از هر طرف یک حرف زده میشود هرکار هم بکنند دولت گیر است این مابه التفاوت نگیرد میگد حرج زده به دلار بگیرد می گوید تجار ورشکست شد بلاخره چی ولی اگر بگیرد و تجاری که با کارخانجات دولتی قرارداد بسته اند هم با فاکتور انرا از کارخانه ها بگیرند خیلی بهتر است
ناشناس۴۹۸۲۳۴۱۱:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بزرگ‌ترین خدمتی که دولت می‌تواند انجام دهد عدم دخالت در اقتصاد است چون تاکنون با تعیین نرخ ارز زمینه رانت و مشکلات ناشی از آن نه تنها کمکی نکرده بلکه باعث پیچیدگی بیش‌تر شده ارز هم یکبار برای همیشه باید مانند سایر کالاها نرخش آزاد شود تا به در نقطه ای به ثبات برسد
ناشناس۴۹۸۲۴۵۱۱:۱۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۶
غیر از ماشین آلات تولید، تبعات منفی خاصی ندارد. از ایجاد رانتی که صدای همه ملت از آن در آمده بود جلوگیری میکند و مبلغ مابه التفاوت به بیت المال برمیگردد که دولت میتواند صرف کمک به اقشار آسیب پذیر یا امور عمرانی کند
ناشناس۴۹۸۳۰۲۱۱:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۶
با اعمال نفوذ و لابی و تهدید و فشار و ..... یقه سفیدهایی که بطور مستقیم و غیر مستقیم در تخصیص و دریافت 20 میلیارد دلار 4200 تومانی دخالت داشته اند و در این جریان مانند تمام این سالها تعارض منافع جدی دارند ، مطمئن هستم همانگونه که لیست کامل تاکنون اعلام نشده و هرگز هم اعلام نخواهد شد و مطمئن باشیم که (( ریالی از بابت مابه التفاوت خصوصا از ژن های ممتاز دریافت نخواهد شد )) و این خسارت عظیم به خزانه هم مانند خسارتهای عظیم گذشته به بوته ی فراموشی سپرده خواهد شد و همچنان مردم درگیر مشکلات و مسئولان مشغول ...................... .
ناشناس۴۹۸۳۴۴۱۲:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
بار هم رانت و معافیت و ویژه بازی ،از دل همه اینها فساد متولد میشود و کسانی که لابی دارند و رابطه دولتی میتوانند با گواهی های مربوطه از پرداخت مابه التفاوت معاف شوند و بقیه که ارتباطی ندارند دست به دامن واسطه ها و دلال هایی خواهند شد که این معافیت را برای انان تامین کنند و این وسط یک عده به نان و نوایی رسیده و عملا کسی مابه التفاوت نخواهد پرداخت فقط فساد و رانت و ویژه خواری
ناشناس۴۹۸۳۸۳۱۳:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
وارد کننده با نرخ 4200 واردات کرده و دیگر پولی ندارد برای پرداخت ....ضمنا کالا با دلار 8 و 9 تومن مشتری ندارد...اکر ما میدانستیم پولمونو میدادیم سکه و ماشین و غیره و بدون دردسر الان سود میکردیم ضمنا این مخالف اصل ۱۳۸ قانون اساسی و قوانین مدنی میباشد... به سامانه نیما هم نمیشه اعتماد کرد چون احتمالا چند وقت دیگه که یورو میشه 20 تومن دولت مابه التفاوت میخواد!!!،؟،؟
رضا۴۹۸۵۵۵۱۵:۵۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
به گفته خود رییس جمهور دلار ۹۰۰۰ تومانی خودش مشتری ندارد چه رسد به کالایی که با این ارز وارد شود اگر همین الان بعد این همه گرانی متوسط قیمت ارز کالاها را حساب کنی مطمین باش بیش از ۵ تا ۶ هزار تومان نیست چون همه کالاها خودرو و گوشی موبایل نیستند پس کالایی که با پرداخت مابه التفاوت وارد شود قابل فروش نیست چون اقتصاد خوابیده است.اقایان هم بعد عدم مراجعه تجار برای ترخیص کالایشان و پر شدن انبار گمرک ار یک طرف و خوابیدن صنایع بزرگ‌از طرف دیگر مجبور به کوتاه امدن می شوند
جمشید۴۹۸۶۳۳۱۷:۰۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
تولید کننده از خارج با دلار 4200 قطعات ویا مواد اولیه خریده با دلار10000تومانی مواد اولیه دیگرش رو از بازار تهیه کرده وحالا محصول نهایی حاضر است برای فروش اساتید بفرمایند دولت مابالتفاوت چی رو از چی می خواد؟ دولت طبق معمول برای همه یک صورت حساب میکشه هرکی زورش رسید برودثابت کند تزلزل در قوانین یک کشور تا این حد! بعد منتظر سرمایه گزار خارجی هستید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین