واکنش متفاوت به دو اتفاق مشابه در ترکیه و ایران

گروه سیاسی الف،   3970525050 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در دو سال متمادی ایران و ترکیه با دو اتفاق تقریبا مشابه روبه‌رو شدند. بیش از یک سال پیش رفراندوم قانون اساسی ترکیه و انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار شد.

واکنش متفاوت به دو اتفاق مشابه در ترکیه و ایران

هنگامی که میزان رای‌دهندگان در این دو انتخابات مشخص شد برای ایرانیان بسیار غرورآفرین بود که حضوری مثبت‌تر از مردم کشور همسایه غربی خود در انتخابات داشتند و توانستند رییس‌جمهور منتخب خود را انتخاب کنند و این درحالی بود که در همان دوران بسیاری اعتقاد داشتند مشارکت حداقلی مردم ترکیه در رفراندوم قانون اساسی این کشور موجب شد تا ترکیه تا حد زیادی از مسیر دموکراسی خارج شود.

با گذشت یک سال، اتفاقی مشابه در ایران و ترکیه رخ داد. هر‌دو ازسوی ایالات متحده تحت تحریم قرار گرفتند و ارزش پول ملی هر دو کشور به‌شدت سقوط کرد. باز هم در دو کشور واکنش متفاوت بود اما این‌بار برعکس آن، مردم ایران به سمت صرافی‌ها برای خرید طلا و ارز هجوم بردند تا با خرید دلار و طلا از سرمایه‌های خود حفاظت کنند و همین امر باعث شد تا ارزش پول ملی ایران روز به روز کاهش یابد. اما درطرف مقابل در روزهایی که ارزش پول ملی ترکیه یعنی لیر در برابر دلار روز‌به‌روز کاهش پیدا می‌کرد، مردم ترکیه هم جلوی صرافی‌ها صف کشیدند اما نه برای خرید ارز بلکه برای فروش تا بتوانند ارزش پول ملی خود را حفظ کنند. حال نبرد اقتصادی برای ترکیه و ایران ادامه دارد و باید دید دو کشور چگونه از این بحران خارج خواهند شد.

**انسجام برای جلوگیری از سقوط
لیر ترکیه در سال جاری بیش از ٤٠ درصد از ارزش خود را از دست داد و در روز دوشنبه به رکورد هر دلار امریکا ٢٤.٧ لیر رسید. نگرانی‌ها از عدم پرداخت بدهی‌های دولت و از دست دادن و تخریب روابط ترکیه با ایالات متحده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین متحدان ناتو موجب این اتفاق در ترکیه شد. کاهش ارزش لیر ترکیه طی روز‌های اخیر بازارهای جهانی را نیز با افت سرمایه مواجه کرده بود.

اما از روز سه‌شنبه، لیر ترکیه برای نخستین‌بار از ماه جولای نرخ صعودی را تجربه کرد و به رقم هر دلار امریکا ٢.٦ رسید. اردوغان طی روزهای گذشته اعلام کرده که ترکیه هدف یک جنگ اقتصادی است و خواستار آن شد تا ترک‌ها برای فروش دلار و یورو به منظور افزایش ارزش پول ملی ترکیه قدم بردارند. اردوغان در سخنرانی که در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان سخنرانی داشت، گفت: همراه با مردم به صورت قاطعانه در برابر رشد نرخ ارز، نرخ بهره و تورم مقاومت خواهیم کرد. وی درادامه افزود: از استقلال اقتصادی‌مان حمایت خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دو وزیر دولت ترکیه به اتهام دست داشتن در دستگیری کشیش اندرو برانسون در ترکیه اعمال کرد و هفته گذشته واشنگتن تعرفه‌های صادرات فلزات ترکیه را نیز افزایش داد. هدر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده گفت که مشکلات اقتصادی ترکیه به دلیل تحریم‌های امریکا آغاز نشده است. وی افزود: اگر از اقتصاد‌دانان بپرسید قطعا به شما می‌گویند آنچه در ترکیه اتفاق افتاده، فراتر از سیاست‌های اخیر ایالات متحده علیه ترکیه بوده است.

**شعله‌ور شدن اختلافات
کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ از اینکه رییس‌جمهور ترکیه کشیش برانسون را آزاد نکرده سرخورده شده است. سارا سندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: رییس‌جمهور دراین‌خصوص بسیار سرخورده شده است. یک مقام آگاه در کاخ سفید به رویترز اعلام کرد که ایالات‌متحده به ترکیه هشدار داده است که در صورت عدم آزاد‌سازی کشیش برانسون فشار اقتصادی بیشتری را بر ترکیه اعمال خواهد کرد.

با این حال خبرهایی که از ترکیه به گوش می‌رسد و گزارش‌هایی که از این کشور مخابره می‌شود، نشان می‌دهد فراخوان اردوغان مورد استقبال عموم مردم ترکیه قرار گرفته است. اقدامی که تردید بسیار زیادی در خصوص اجابت شدن آن از سوی مردم وجود داشت. تنها در روز سه‌شنبه معامله‌گران ارز در یک منطقه استانبول اعلام کردند که مردم بیش از ١٠٠ هزار دلار را به لیر تبدیل کردند.

برخی رسانه‌های خبری ترکیه‌ای همچنین گزارش دادند در شرایطی که مردم علیه امریکا شعار می‌دادند، تاکید می‌کردند که ما در جنگ اقتصادی پیروز خواهیم شد. در این بین حتی تصاویری از معترضان منتشر شده است که در حال سوزاندن دلار در ترکیه بودند و در برخی بانک‌ها و صرافی‌ها‌ صف‌های طولانی برای تبدیل ارز‌های خارجی به لیر تشکیل شده بود.

اردوغان همچنین روز گذشته اعلام کرد که ترکیه محصولات الکترونیکی ایالات متحده را تحریم کرده است. وی گفت: اگر امریکایی‌ها اپل دارند، سامسونگ در طرف دیگر هست و خودمان در اینجا وستل هم داریم. پس از اشاره کردن اردوغان به کمپانی وستل ترکیه عملا پنج درصد به ارزش سهام این شرکت افزوده شده است. بعد از این سخنان گفته می‌شود برخی از طرفداران اردوغان که صحبت‌های او را شنیدند اپل‌های خود را شکستند.

**حمایت تمام‌قد از اردوغان
در این بین حتی بازرگانان و افراد بخش خصوصی ترکیه نیز پشت سر اردوغان قرار گرفته‌اند. عارف شمشک یکی از بازرگانان ترکیه‌ای به رویترز با اشاره به کودتای شکست‌خورده سال ٢٠١٦ گفت: ما در روز ١٥ جولای با زندگی خود از او (اردوغان) حمایت کردیم. اکنون نیز ما با کالاهای‌مان از او حمایت خواهیم کرد. ما تا پایان از او حمایت می‌کنیم.

اما از سوی دیگر امیت ییلماز یک فروشنده از برخی رفتارها نیز خشمگین است. او می‌گوید: من یک دختر ١٦ ساله دارم. اگر شما می‌توانید آیفون را از او دور کنید. شما می‌توانید به مردم در حال حاضر بگویید دیگر آیفون نخرند؟ من بعید می‌دانم که بتوانید.

اردوغان اعلام کرد که دولت وی انگیزه‌های بیشتری را برای شرکت‌های دیگری که قصد سرمایه‌گذاری در ترکیه دارند، فراهم می‌کند. او تاکید کرد که اگر اکنون پول‌مان را به ارز خارجی تبدیل کنیم چون خطر وجود دارد ما این پول را به دشمن می‌دهیم.

**جنگ اقتصادی تمام‌عیار
با این حال برخی اقتصاددان‌ها نسبت به سیاست‌های دولت ترکیه نگران هستند. آنها معتقدند که اگرچه بانک مرکزی ترکیه نسبت به تضمین نقدینگی اقدام کرده است اما ممکن است این سیاست‌ها تنها برخی مشکلات اقتصادی را در کوتاه‌مدت حل کند. اما ممکن است در دراز‌مدت اقتصاد ترکیه را بار دیگر با چالش مواجه کند. از روز سه‌شنبه اوراق قرضه‌ای که توسط بانک‌های منتخب ترکیه صادر شده است در روز سه‌شنبه ارزش آن کاهش یافت ولی اوراق قرضه دولتی ارزشش ثابت باقی ماند.

گفتنی است ترکیه اکنون نیازمند آن است برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر اقتصادی به سمت بهبود شرایط خود قدم بردارد. اگرچه سیاست‌های اقتصادی این کشور چالش‌هایی را در ترکیه به وجود آورد اما در عمل تحریم‌های امریکا موجب شد تا مردم ترکیه مشکلات را فراموش کنند و حتی احزاب مخالف دولت نیز پشت سر اردوغان در برابر امریکا قرار گیرند. در حال حاضر روابط ایالات متحده با ترکیه بر سر منافع مختلف در بحث سوریه، برنامه آنکارا برای خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه، توقف فروش جنگنده‌های ٣٥- F از سوی امریکا به ترکیه و بازداشت کشیش برانسون به‌شدت صدمه دیده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در روز دوشنبه با سفیر ترکیه در امریکا برای بحث در مورد بازداشت کشیش برانسون ملاقات کرد. در این ملاقات هیچ نشانه‌ای برای حل اختلافات وجود نداشت. آنکارا بارها اعلام کرده است که پرونده در دادگاه است و قوه قضاییه به شکلی مستقل در این زمینه اقدام خواهد کرد. در حال حاضر نیز چشم‌انداز روشنی در خصوص آزادی این کشیش برای فروکش کردن اختلافات وجود ندارد.

در حال حاضر نیز با تعرفه‌هایی که ترکیه روی کالاهای امریکایی وضع کرده این چالش نیز چند‌برابر شده است. ترکیه روی محصولات امریکایی از جمله اتومبیل، الکل و تنباکو تعرفه برقرار کرده است. معاون رییس‌جمهور ترکیه در توییتر گفت که این اقدامات در پاسخ به حمله عمدی دولت ایالات متحده به اقتصاد ما است.

بر اساس بخشنامه‌ای که در روز چهارشنبه منتشر شد، دولت ترکیه تعرفه‌های واکنشی خود نسبت به خودروهای امریکایی را به ١٢٠درصد افزایش داد، همچنین تعرفه‌های نوشیدنی‌های الکلی امریکایی نیز به ١٤٠ درصد یعنی دوبرابر رسید. دیگر محصولات از جمله، میوه، زغال‌سنگ، لوازم آرایشی و برنج نیز شامل این بخشنامه شده‌اند. همچنین از آنجایی که رجب طیب اردوغان از مردم خواسته تا محصولات الکترونیکی ایالات متحده را نیز تحریم کنند این سوال پیش می‌آید که آیا فروش و واردات این محصولات نیز با چالش مواجه می‌شود یا خیر.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد، ترکیه به دنبال یک جنگ اقتصادی نیست، اما ما نمی‌توانیم در صورت حمله به ما، هیچ واکنشی نشان ندهیم. به نظر می‌رسد این تعرفه‌ها بخشی از تجارت ١٩ میلیارد دلاری امریکا با ترکیه را طی یک‌سال را با مشکل مواجه می‌کند. اما نکته قابل‌توجه اینجاست که حداقل ارزش لیر توانسته بار دیگر در معاملات تجاری صبح چهارشنبه اروپا ٦ درصد رشد داشته باشد.

به نظر می‌رسد اولین اقدام ترکیه برای مقابله با این اتفاق اطمینان به سرمایه‌گذاران باشد. سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر به دلیل عدم اقدام بانک مرکزی برای تضمین سرمایه‌ها و افزایش تورم و کاهش نرخ بهره از شرایط نا‌امید شده بودند اما در حال حاضر تضمین‌های بانک مرکزی می‌تواند اطمینان را دوباره به سرمایه‌گذاران تا حدی بازگرداند.

برخی در طول دوره انتخابات معترض بودند که اردوغان قصد دارد کنترل بر بانک مرکزی را افزایش دهد، زیرا در طول دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اردوغان عنوان کرده بود نرخ‌های بهره مادر و پدر همه شرارت‌ها است. هرچند اردوغان مخالف افزایش نرخ بهره است اما دلیل روشنی برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد. با این حال سرمایه‌گذاران خواهان آن هستند که بانک مرکزی با قدرت بیشتری از اهرم‌های خود برای کنترل وضع موجود استفاده کند.

**در انتظار شرایط سخت
به گفته کارشناسان اقتصادی، حداقل در کوتاه‌مدت تورم در ترکیه افزایش خواهد یافت و به فقرا آسیب خواهد رسید. قیمت کالاها افزایش می‌یابد. فایننشال‌تایمز در ٢٧جولای گزارش داد، اتحادیه نانوایی ترکیه اعلام کرد که ١٥ درصد قیمت نان را افزایش می‌دهد. قیمت آیفون نیز در این زمان یک‌چهارم افزایش یافت. کسب و کارها نیز نگران قیمت‌های بالاتر واردات شده‌اند. چارلز رابرتسون اقتصاد‌دان ارشد جهانی در گفت‌وگو با الجزیره عنوان کرد که در بهترین حالت ممکن رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلاری ٢تا٣ درصد خواهد بود. وی افزود: این اتفاق برای ترک‌ها سخت خواهد بود زیرا هزینه‌های آنها نیز افزایش خواهد یافت. هرچند انتظار می‌رود دولت اقداماتی را برای بهبود اوضاع انجام دهد.

تحلیلگران اکنون نگران واکنش‌های بازارهای جهانی به اتفاقات درونی ترکیه هستند. کارشناسان معتقدند در حال حاضر ترکیه باید نرخ بهره را برای کنترل وضعیت افزایش دهد. الجزیره به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت، اگر اردوغان از بالا بردن نرخ بهره اجتناب کند، ارزش لیره سقوط خواهد کرد. وی می‌افزاید: ما به سناریویی نگاه می‌کنیم که در آن ارز به صورت کامل سقوط می‌کند، تورم بالا می‌رود و ترک‌ها با یک چرخ لیره باید به دنبال خرید نان باشند. زیرا دلار اساسا باعث می‌شود که اقتصاد کشور را به زانو درآورد. بنابراین ترکیه اکنون با یک هشدار روبه‌رو است اگر ترکیه بخواهد کماکان با سیاست‌هایی که اردوغان به آن علاقه‌مند است شرایط را دنبال کند.

**تماس تلفنی اردوغان - مرکل
مقامات ترکیه روز گذشته اعلام کردند، رجب‌طیب‌اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه به صورت تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان صحبت و تاکید کرد که یک اقتصاد قوی در ترکیه به نفع آلمان است. به گفته مقامات، رهبران دو کشور، تعهد خود را نسبت به برگزاری نشست‌های بلندمدت و برقراری ارتباط برای تقویت همکاری تاکید کردند. همچنین بنا شده است وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه با همتای آلمانی خود دیدار داشته باشد اما تاریخی برای آن ارایه نشده است.

**سفر امیر قطر به ترکیه
در شرایطی که ترکیه در یک نبرد تجاری با امریکا به‌سر می‌برد روز گذشته امیر قطر برای دیدار با رجب‌طیب اردوغان به آنکارا سفر کرد. قطر که خود در روزهای تحریم‌های عربستان و امارات علیه خود، ترکیه و ایران پشت این کشور قرار گرفتند به نظر می‌رسد قطر نیز قصد جبران دارد. ترکیه و قطر به‌طور سنتی روابط خوبی دارند. ترکیه دارای یک پایگاه نظامی در قطر است و از قطر دربرابر کشورهای امارات، عربستان و بحرین حمایت کرد.

بانک ملی قطر، بزرگ‌ترین بانک مرکزی خاورمیانه و شمال آفریقا است. ١٤ درصد از وام‌های قطر مربوط به ترکیه است. در حال حاضر قطر ١٥ درصد از سرمایه بزرگ‌ترین بانک ترکیه (QNB) را در اختیار دارد. از همین رو قطر تلاش دارد تا با حمایت‌های خود اجازه ندهد اقتصاد ترکیه دچار چالش شود تا سرمایه‌های خود نیز مطمئن باقی بماند.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۶۶۵۷۱۰:۵۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
چون مردم تركيه ميدونن اگه لير ارزون بشه كار و كاسبيشون كسادميشه چون ميدونن دولت بفكر جذب سرمايه به داخل كشوره و همه كاري ميكنه تا مردمش در رفاه باشن ولي ايران چي؟؟ پولهاي ازاد شده در نتيجه برجام كجا رفت؟؟؟ چرا كسي حرات نداره در اين باره تحقيق كنه؟؟؟
ناشناس۴۹۶۶۷۸۱۱:۰۶:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
میدونین چرا مردم ترکیه این رفتار رو نشون میدن برای اینکه تو دولت و ارکان حکومت ترکیه انقدر فساد زیاد نیست یا حداقل مردم ایران چیزی نشنیدن ولی تو ایران تا دلت بخواد رشوه هست نزول هست تبانی و زدو بند وجود داره از داخل .. بگیر تا مردم عادی برای اینکه اونجا مسولانش اول بفکر مردم هستند تا تحریم اعلام شد دولت ترکیه اعلام کرد ۲.۵ تیریلیون دلار بسته اقتصادی با ۴ تا کشور میخواد امضا کنه ولی تو ایران چی ۶ ماه فرصته که تحریم ها اغاز بشه تمام شرکتهای دولتی و وابسته دارن سکه میخرن دیگه از مردم عادی چه توقعی میتونین داشته باشین
ناشناس۴۹۶۶۹۰۱۱:۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
سیاست مداری که مدام سیاست خودشو تغییر میده اصلا نباید بهش اعتماد کرد سیاست مداری که به خاطر اشتباهات و بی کفایتی هاش ضربه مهلکی به اقتصاد زده ه نباید ازش طرفداری کرد ما به دولت روحانی و تیم اش اعتماد نداریم این... تیم اش باید استعفا بدهند بروند ایران و ترکیه قابل مقایسه نیستند ما با جماعتی طرفیم که در بالا در موردشان صحبت کردم به نظر شما این جماعت ارزششو دارند که ما مردم بهشون اعتماد کنیم؟
کوروش۴۹۶۷۰۸۱۱:۲۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۵
الف جان شما اردوغانو با روحانی یکی میدونی؟شما فقط ببین اردوغان با ترکیه چیکار کرده و دولت اقای روحانیو دار و دستش با این مملکت چیکار کردند؟فقط من یک موردو ب شما میگم ایا واقعا برادر اردوغان و برادر معاونش خلاف کردند یا دارند برای اعتلای ترکیه کار میکنند ولی در ایران .....در صد هیئت دولت و بستگانشون فقط فقط بفکر اعتلای خودشون هستند.فرق اینجا و اونجا زمین تا اسمونه
ایرانی۴۹۶۷۱۷۱۱:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
دولتمردان ترکیه به فکر منافع مردم خودشان هستند و با مردمشان صادقند و ایضا با فساد سیستماتیک نیز به شدت مبارزه می نمایند ولی ...دولتمردان ما به دنبال ... آقازاده های خود را با پولهای نامشروع به خارج از کشور فرستاده اند پس چطور انتظار دارید مردم به یک عده نجومی بگیر بی لیاقت اعتماد کنند؟
ناشناس۴۹۶۷۲۰۱۱:۲۶:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
هر چقدر کشوری منافع مردمش و پیشرفتش برایش مهم باشد و مردم ان کشور نیز اثرات آنرا در زندگی خودشان لمس کنند نتیجه ای جز این را نباید انتظار داشت. اگر مردم ایران هم ذره ای دلسوزی و منفعت مردم را در نظر مسئولین در طول این سالها میدیدند قطعا عرق ملی شان قویتر بود و سعی در حمایت از ... داشتند.
ناشناس۴۹۶۷۲۵۱۱:۲۸:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
مسولئین کشورش بی خیال نیستن آقازاده هاشون در کشور خودشون زندگی میکنن ...
ناشناس۴۹۶۷۲۸۱۱:۳۰:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
مقایسه کنید با کل دوره جنگ تحمیلی و پشتیبانی تمام قد مردم. به راستی چرا؟ چرا مردم ترکیه تمام قد پشت اردوغان ایستادند و در ایران، همون بیست و چند میلیونی من جمله خود من که با تمام وجود از روحانی دفاع کردند، بعد از فقط یک سال، تقریبا همگی خواستار استعفا اش شدن!! فکر کنم دلیلش اظهرمن الشمس باشه.
ناشناس۴۹۶۷۳۷۱۱:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
قطعا ترکیه برنده است
ناشناس۴۹۷۰۹۱۱۴:۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
در نهايت مردم ايران برنده هستن. تركيه در حد مقايسه با ایران نيست و تا ٤٠ سال پيش در ابعادي نبود كه حتي بخواد با ايران مقايسه شه. آناتولي در تاريخ مال ايران بوده و دوباره روزي خاك ايران خواهد شد.
ناشناس۴۹۶۷۴۵۱۱:۴۳:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا دولت دنبال گران کردن و افزایش درامد نیست
ناشناس۴۹۶۷۶۵۱۱:۵۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
وقتی پیشرفت کشور و بهتر شدن سطح رفاه مردم را در دوران اردوغان می‌بینیم و از طرف دیگر وضع فلاکت بار مردم خودمان که در این سالها هیچ سال خوشی ندیدن بایدم مردم ترکیه به دولت کمک کنند
ناشناس۴۹۶۷۸۰۱۱:۵۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
مردم ما متاسفانه فقط به خودشون فکر میکنن و نه به کشورشون.دولت هم که تو این وانفسا معلوم نیست چه میکنه.تو کارهای دولت تدبیر و تعقل موج میزنه.من نمیدونم مردم ما تو اون چهار سال اول روحانی چه چیز مثبتی ازش دیدن که دوباره بهش رای دادن.واقعا باید از لحاظ روانشناختی بررسی شود چرا مردم ما ایتقدر ساده لوحانه تحت تاثیر تبلیغات میشوند
ناشناس۴۹۷۸۴۲۰۰:۴۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۶
مردم ما همونهايی هستند که دار وندارشون را به جبهه ها فرستادند. انصاف داشته باش هموطن. بی اعتمادی اين بلا را سر ما آورده. همين.
اکبر۴۹۶۸۴۲۱۲:۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
ایرانی ها بسیار با تجربه تر از ترک ها هستند .بسیار سفر باید تا پخته شود خامی !
ناشناس۴۹۶۸۴۳۱۲:۱۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
ببين ولى باور نكن اينا همش نمايشه
ج۴۹۶۹۱۳۱۲:۴۴:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا سردمداران به فکر ملتند نه منافع خودشان
ناشناس۴۹۶۹۱۵۱۲:۴۵:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونا بشدت دنبال صنعت و تولید و صادرات و جلب توریست و خلاصه کسب درامد برای کشور هستند اما ما بشدت دنبال خام فروشی و فراری دادن سرمایه گزار و فراری دادن توریست و خلاصه فراری دادن سرمایه از ایران هستیم و برای همین اونا به اینده امیدوار و ما ناامید هستیم.
ناشناس۴۹۶۹۵۰۱۲:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا مردم اعتماد دارن و مسولین خدمت میکنن اینجا چی من نمیدونم فردا زندگیم چی میشه اینده فرزندم
ناشناس۴۹۶۹۶۷۱۳:۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا افراد پاک دست در دل مردم حکومت میکنند
میثم۴۹۶۹۹۷۱۳:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
دولت هیچ کشوری رو با دولت ما مقایسه نکنید.
ناشناس۴۹۷۰۳۵۱۳:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
باز مردم مقصر شدند. مردم ترکیه به دولتمردانشان اعتماد دارند
ناشناس۴۹۷۰۳۹۱۳:۴۴:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا بدنبال جذب توریست و جذب سرمایه های خارجی هستند اما این جا چی؟ اونجا دولتش نمی یاد برای تامین کسری بودجه اش اسکناس تزریق بازار کنه یا تعمدی با محدود کردن عرضه دلار قیمت دلار را بالا ببره تا در کوتاه مدت کسری بودجه اش را تامین کنه اونجا پول حاصل از درآمدهایشان در توسعه زیرساختها برای جذب توریست و جذب سرمایه گذاری خارجی صرف می شه ولی اینجا معلوم نمی شه پول... کجا هزینه می شه اگر کسی می دونه جواب بده
ناشناس۴۹۷۰۶۳۱۳:۵۸:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
ترکیه گفت مشکلات با امریکا رو حل میکنه . نشنیدید /..
ناشناس۴۹۷۰۶۸۱۴:۰۲:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
دلیل اصلی از دست رفتن سرمایه اجتماعی در ایران است.سالها سابقه نشون میده بعد از بحران آرامش نداریم بلکه بحران دیگری خواهیم داشت و کسی تا الان نتونسته بحران های کشور رو مدیریت کنه. همچنین مردم میدونن..
ناشناس۴۹۷۰۷۴۱۴:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
چون مردم به دولت و مسولیشون اعتماد دارند میدونن مسولین راستگو و دلسوز و به فکر مردم و کشورشون هستند نه مثل اینجا که مسولین به فکر جیب خودشون و خانوادشون و تنها ..و شعار میدهند.. امیدوارم حداقل این رو نشر دهید نه باز قایم کنید واقعیتو
ناشناس۴۹۷۰۸۹۱۴:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
مردم ايران قطعا از تركيه بهترن. اين رو در تاريخ نشون دادن. تقصير رو گردن مردم نندازيد. توي تركيه اردغان اقتصادشون رو متحول كرد ولي توي ايران دولت اقتصاد رو لت و پار كرد. حالا اونا از دولتشون حمايت مي كنن و طبيعيه كه در ايران از دولت حمايت نشه.
ناشناس۴۹۷۱۰۹۱۴:۲۷:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا دولت کاسب نیست وهدف فقط وفقط اسایش ملتش هست
ناشناس۴۹۷۱۱۰۱۴:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
چرا روش اداره دو کشور رو با هم مقایسه نمی کنی الف جان؟
ناشناس۴۹۷۱۱۱۱۴:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
زیاد رو شوآف های اردوغان و طرفداراش حساب نکنین.
محمد رضا۴۹۷۱۶۶۱۵:۰۳:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
زمان جنگ مردم به دولت اعتمناد داشتند و از دولت دریغ نکردند ولی الان اعتماد ندارند چون خرج آقازاده ها و غیره میشه میدونم تو بلک لیست هستم و منتشر نمیشه فقط خواستم .. بدونی
ناشناس۴۹۷۲۱۸۱۵:۲۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
همین اندازه که امدیم پای صندق های رای خودش خیلی حرفه
ناشناس۴۹۷۲۲۱۱۵:۲۹:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۵
٣٥ سال پيش هم در ايران مردم صف مى ايستادند تا قلك بچه هاشون رو به عنوان كمكهاى مردمى تقديم كنند. نتيجه اين اعتماد و از خود گذشتگى چه بود؟
reza۴۹۷۲۶۶۱۶:۰۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اعتماد به بانک مرکزی. چیزی که ما خیلی مفت فروختیم برای رانت دادن به عده ای نورچشمی
ارمان سيدى۴۹۷۳۰۰۱۶:۲۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
الناس على دين ملوكهم، زمانى كه مردم ميبينند، تعداد زيادى از مسولين كشور در رده هاى مختلف شريك مردم در سختيها نيستند، چه انتظارى از مردم داريم؟
آریابان۴۹۷۳۶۷۱۷:۲۵:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
این تازه در شرایطیه که هنوز هم موج دستگیری های بعد از کودتای نا فرجام در ترکیه متوقف نشده و هر از گاهی اخباری مبنی بر بازداشت شمار دیگری از عناصر دخیل در کودتا منتشر میشود !!!!! .
ناشناس۴۹۷۳۷۶۱۷:۴۰:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
تفاوت اینجاست که اینجا دولت می خواد دلار گرون بشه تا کسری بودجه و مخارجش دربیاد ولی اونجا بلعکس
بیکار۴۹۷۴۱۷۱۸:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
چون مردم اعتماد به مسولانشون دارند و اونو با صداقت ودلسوز مملکتشون میدونند
ناشناس۴۹۷۴۵۶۱۹:۰۹:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اونجا دولت به فکر تقویت اتحاد و وطن پرستی حرکت کرده. ایران چی؟
بی سواد سیاسی۴۹۷۵۱۲۱۹:۵۱:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۵
خوبه یه جورایی اشاره کردید که مشکل از مردم نیست تو رو خدا اگه مدیران مملکت فهمیدند مشکل خودشونند لطفا خودشونو اصلاح کنند و اینقد به ما مردم گیر ندید
ناشناس۴۹۷۵۷۴۲۰:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۵
انجا عرق ملی حاکم است و اینجا؟
عربی۴۹۷۵۸۹۲۱:۰۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
قبول کنیم مردمش بیش از ما از حکامشون حرف شنوی و همراهی دارن(آنهم حکامی که به بهانه کودتا مخالفین خرد و کلانِ خود رو قلع و قمع کردن)
ناشناس۴۹۷۵۹۵۲۱:۰۶:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اگه مردم ترکیه هم مسئولان ... ما و فرزندان خارچ نشین رو داشتن حتما مثل مردم ما رفتار میکردن ...
مثبت نگر۴۹۷۶۶۳۲۲:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۵
نتیجه اعتماد به دولت وبی اعتمادی به دولت اولی در ترکیه دومی در ایران
ناشناس۴۹۷۷۲۱۲۲:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۵
در ترکیه رانت .اختلاس وهدر دادن بیت المال وخصولتی سازی وجود نداره واگر باشه ناچیز ونا محسوسه .ومردم انصافا" غیرت بخرج دادن .ایکاش ما وبرخی مسولین مان هم چنین باشیم.
ناشناس۴۹۷۷۳۸۲۲:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
وقتی شایع هست که دونفر از خریداران سکه ارتباط با افراد دولتی رده بالا دارند از ملت چه توقع هست
صادق ترک۴۹۷۷۴۶۲۳:۰۴:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اکثر نظرات عزیزان به دلیل شناخت ناکافی از ترکیه خیلی درست نیستند واقعا مردم عزیز کشور ما قابل مقایسه با ترک ها نیستند انگار بعد از آمریکا و اسرائیل خطر بزرگی که وطن عزیزمان را تهدید میکند ... هستند من به عنوان یکی از اهالی آذربایجان شرقی شعور و درک و فهم هموطنان را قابل مقایسه با ترکیه نمی دانم چرا باید در مقالات و روزنامه ها و فضای مجازی طوری نشان داده سود که انگار ترکها از ما ایرانی ها با فرهنگ و با شعور ترند در صورتی که من سالها با آن مردم زندگی کرده ام و می دانم چه فرهنگ و مردمی را با ایرانی ها مقایسه میکنند
ناشناس۴۹۷۷۵۵۲۳:۱۱:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
به قول روانشناسا اولین قدم حل مشکا قبول مشکل هست . مشکل ما این هست که ضعف ها و مشکل های خودمان را باور نداریم تا در صدد رفع اونا باشیم فقط شعار می دهیم اما در حقیقت چیزی نداریم . همه اش میگیم واردات برنج ممنوع اما من ایرانی تا بحال در تمام طول عمرم برنج ایرانی ندیدم / میگیم ما پیشرفت علمی داریم در دنیا اما بی سوادی موج میزند میگیم ما در تکنولوژی پیشرفته هستیم اما کوچکترین وسایل الکترونیکی توان ساخت کاملش رو نداریم من اگه دنبال یه اسباب ازی الکترونیکی 10 هزاری در بازار باشم یه نمونه ایرانی برام پیدا کنید.
م ح۴۹۷۷۸۴۲۳:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
وزير تجارت چند روز پيش فرمودند دلار به پانزده هزار تومان ميرسد. ٤روز بعد رييسش ميفرمايد بزودى قيمت أرز پايين ميايد الان دلار ١٠تا١١تومان است وقتى وزير ميگويد به پانزده تومان ميرسد ايا هدفش اصلاح وضعيت اقتصادى كشور است ؟ يا به هم ريختن اوضاع است؟
ناشناس۴۹۷۸۱۵۰۰:۲۱:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
همه چیز رو گردن مسئولان نیندازید. توریستهای محترم ایرانی، هزاران برابر دلارهای آتش گرفته را در جیب اردوغان میگذارند تا نگران نباشد.
ناشناس۴۹۸۰۱۹۰۶:۳۱:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۶
خدا پدر کپی رنگی را بیامرزه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین