بازهم "سکه" خبرساز شد...

گروه اقتصادی الف،   3970519169 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت سکه بعد از بازگشایی بازار ارز ثانویه روند کاهشی به خود گرفته بود و تا سه میلیون تومان رسید اما یکباره در روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه تغییر مسیر داد و به دلیل نرخ سه میلیون و ۸۰ هزار تومان که بانک مرکزی برای سکه های پیش فروش اعلام کرد قیمتها بالا رفت.

به گزارش ایسنا، سکه و ارز هنوز هم در صدر اخبار قرار دارند. از شنبه قیمت سکه با سه میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بازارش را آغاز کرد و در روزهای یکشنبه و دوشنبه به سه میلیون و ۱۹۰ هزار تومان کاهش یافت و تا پایان روز سه شنبه به رقم سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما ۱۷ مرداد ماه (چهارشنبه) هم زمان با واگذار سکه‌های پیش فروش شده در حالی که پیش‌بینی می‌شد دو میلیون و ۶۰۰ هزار سکه مربوطه روانه بازار شود، ما بازار متوجه مساله‌ای شد که در نهایت روند قیمت‌ها را افزایشی کرد.

سکه‌ای وارد بازار نشد!

محمد کشتی آرای ـ عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر ـ با اشاره به قیمت غیرقطعی سکه‌های پیش فروش شده که یک میلیون تومان آن توسط متقاضیان در زمان ثبت‌نام پرداخت شده و قرار بود در روز سر رسید با درصد کمتری از قیمت بازار مابه التفاوت آن پرداخت شود، اظهار کرد: بانک مرکزی نرخ واگذاری این سکه‌ها را سه میلیون و ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و آنهایی که پیش فروش غیر قطعی انجام داده بودند، متوجه شدند که سود کمتری نسبت به سایر خریداران سکه‌های پیش فروش شده کسب خواهند کرد؛ بنابراین در حالی که تقاضای پنهان در بازار سکه وجود داشت و افرادی منتظر بودند با ورود سکه به بازار و شکستن قیمت‌ها نسبت به خرید اقدام کنند، در عمل سکه ای وارد بازار نشد.

وی ادامه‌ داد: این موضوع تقاضای شدیدی را به بازار تحمیل کرد و باعث افزایش شدید قیمت سکه و طلا شد. در ‌عین ‌حال ۲۳ نوع کالا و خدمات مشمول تامین ارز از بازار ثانویه با رقمی در حدود ۸۵۰۰  تومان شد و این دو مساله موجب گردید که قیمت سکه در ظهر روز پنجشنبه به بالاترین قیمت خود یعنی رقمی معادل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد.

کشتی آرای در مورد قیمت واقعی سکه در حال‌ حاضر اعلام کرد: قیمت واقعی سکه در حال‌ حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که به ازای هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار به قیمت معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

بازهم یکه‌تازی دلار/ یورو در پایین‌ترین نقطه

دلار هم به دنبال رشد قیمت سکه مقداری افزایش یافته است. امروز جمعه ۱۹ مردادماه دلار در بازارهای ایران ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می رسید. البته در بازارهای جهانی هم دلار یکه تازی می کند. در مبادلات امروز بازارهای جهانی هر دلار با ۰.۵۶ درصد افزایش به ۹.۰۵۷۰ کرون سوئد رسید. این در حالی است که دلار در برابر کرون به تازگی کانال ۹ را رد کرده است و با سرعت در حال ورود به کانال ۹.۱ کرونی است. در بین سایر ارزهای منطقه اسکاندیناوی نیز هر دلار به ۸.۳۵ کرون نروژ و ۶.۵۲ کرون دانمارک رسید.

یک کارشناس: بسته جدید ارزی به تنهایی از پس سفته‌بازی‌ها بر نمی‌آید

اعلام بسته جدید ارزی توسط عبدالناصر همتی، به عنوان اولین حرکت او در سمت رئیس کلی بانک مرکزی، تا اینجای کار موفق بوده و توانسته است تا حدودی از شدت جهش افزایش قیمت‌ها در بازارهای ارز و به تبع آن سکه و طلا هم جلوگیری کند. برخی از کارشناسان این حرکت مثمر ثمر همتی را ناشی از اقتصاددان بودن او می‌دانند که باعث شده تا او قدرت در کنار هم قرار دادن فاکتورهای مختلف را بهتر از سیف داشته باشد. ولی اله سیفی که می‌گویند به دلیل حسابداری خواندنش نگاه جزئی و تک بعدی به مسائل داشته است. با این همه و به رغم اقتصاد کلان بلد بودن رئیس جدید بانک مرکزی اما مسائلی وجود دارد که به نظر می‌رسد برای دیدن آنها باید نگاه‌ها را کلان‌تر از کلان کرد. در این زمینه با یکی از اقتصاددانان  گفت‌وگویی داشته‌ایم. وحید شقاقی ـ کارشناس اقتصادی ـ با اشاره به بسته جدید ارزی اعلام شده از طرف بانک مرکزی، عنوان کرد که این بسته در عمل به تنهایی برای کنترل سوداگری‌های بازار ارز کفایت نمی کند.

نفت ایران برای مشتریان آسیایی ارزان‌تر شد

خبر دیگری هم که امروز در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست شد، تخفیف ایران به خریداران نفت بود. پلاتس به نقل از یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران گزارش داد قیمت فروش رسمی گرید "ایران لایت" به میزان ۸۰ سنت در هر بشکه نسبت به قیمت اوت کاهش داده شد و ۱.۲۰ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط شاخص قیمت عمان/دوبی که پلاتس برای سپتامبر ارزیابی کرده است، قرار گرفت. شرکت ملی نفت ایران قیمت فروش رسمی همه گریدهای نفتی ایرانی در سپتامبر که از جزیره خارک به مقصد آسیا بارگیری می شوند را کاهش داد.

مکاتبه استاندارد با رییس قوه قضاییه/ تعیین نحوه پلمب غیر استانداردها

رییس سازمان ملی استاندارد ایران از مکاتبه با رییس قوه قضاییه در ارتباط با دو ماده ۴۲ و ۱۹ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد خبر داد و اعلام کرد: در مورد جمع‌آوری، توقیف و پلمب اجناس و کالا، از این به بعد بازرسان سازمان استاندارد به عنوان ضابطان قضایی فعالیت کنند. نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد جمع‌آوری، توقیف و پلمب اجناس، کالا و خدمات واحدهای تولیدی غیر استاندارد، بیان کرد: در مورد جمع‌آوری، توقیف و پلمب اجناس و کالا به ورود قوه قضاییه احتیاج داشتیم که با اعمال قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد قرار بر این شده از این به بعد بازرسان سازمان استاندارد به عنوان ضابطان قضایی فعالیت کنند. متن کامل گفت وگوی پیروزبخت را در این لینک بخوانید.

ایران و عراق مبادلات دلاری ندارند/ تجارت با ریال و دینار است

درپی اعلام سخنگوی دولت عراق مبنی بر اینکه "این کشور به استفاده از دلار در مبادلات مالی خود با ایران پایان می‌دهد"، یحیی  آل اسحاق ـ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ـ اعلام کرد: ایران و عراق رابطه دلاری با یکدیگر ندارند و مبادلات تجاری بر اساس ریال یا دینار است و مبادلات بانکی از سوی بانک مرکزی به گونه‌ای نیست که بخواهد روابط دلاری آن را تحت تاثیر قرار دهد. او گفت که متاسفانه برخی مقامات سیاسی دولت عراق به دلیل انتخابات پیش رو نه به عقبه اقتصادی ایران و عراق توجه می‌کنند و نه آتیه اقتصادی این کشور را در نظر می‌گیرند.

"دسته چک‌"های خود را عوض کنید

در پایان شهریور ماه سال گذشته سامانه صیاد به عنوان سامانه صدور یکپارچه چک راه‌اندازی شد تا اصلاح رویه و روال صدور دسته چک، یکسان سازی مولفه‌ها و خصیصه‌های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی اجرایی شود. از آن زمان به مرور بانک‌ها به سامانه متصل شدند تا مشتریان نیز بتوانند همزمان دسته چک‌های خود را تعییر داده و به دسته چک‌های صیادی تبدیل کنند. با توجه به وسعت این طرح، زمان تغییر دسته چک‌ها تا اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد؛اما از آنجایی که در این فاصله هنوز به طور کامل دسته چک‌ها تغییر نکرده بود، بانک مرکزی اعلام کرد که تا شهریورماه این زمان تمدید شده است و از آن به بعد چک‌های قدیمی دیگر در شعب سایر بانک‌ها پذیرش نمی‌شود و تنها در خود بانک مربوطه پذیرش آن امکان‌پذیر خواهد بود. بر این اساس با توجه به نزدیک شدن به شهریور ماه زمان تغییر دسته چک‌ها نیز رو به پایان است و باید مشتریان بانک‌ها در اسرع وقت با مراجعه به شعب دسته‌چک‌های خود را صیادی کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۶۵۳۹۱۸:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۹
عامل همه این نابسامانی ها خود دولته
ناشناس۴۸۶۷۹۴۲۳:۲۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۹
آقایان خیلی ناراحت بودن داشت سکه ارزون میشد سریع مراتب اثر دادن دمشون گرم من مطمئنم اینا از قصد دارن پدر مردم در میارن خدا ازتون نگذره
ناشناس۴۸۶۹۶۴۰۶:۵۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۰
بخدا همه زیر سر خوده دولت مردم رو دارن میچاپن
ناشناس۴۸۶۹۷۳۰۷:۲۶:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۰
به نظر من اقای روحانی یه بسته دیگه روکنند.فکر کنم ایون بسته زیاد دارن توی کیفشون....مشکلات مملکتی که درهاش به روی دنیا بسته هست و کسی جرات سرمایه گذاری توش رو نداره با بسته حل نمیشه.مردم خود ایران هم از سرمایه گذاری توی ایران وحشت دارن چه برسه به خارجیها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین