نقش غول نقدینگی و خروج سرمایه/ آیا مسئله‌ واقعی اقتصاد ایران ارز است؟

علی روحانی،   3970517218 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقش غول نقدینگی و خروج سرمایه/ آیا مسئله‌ واقعی اقتصاد ایران ارز است؟

در بسته جدید ارزی، بازاری به رسمیت شناخته می‌شود که درآن دلار پتروشیمی ها، صادرکنندگان محصولات معدنی و صادرات غیر نفتی با نرخ توافقی عرضه می‌شود، این یک حرکت مثبت است، که حدود 50 درصد صادرات و واردات را پوشش می‌دهد. این خودش نوعی شفافیت را در نیمی از واردات ایجاد می‌کند، نیم دیگری نیز مربوط به کالاهای اساسی است که قرار است همچنان با ارز 4200 تومانی عرضه شود.

کلیت این مجموعه خوب است، اما چند الزام دارد. مهم‌ترین آن این است که تنها و تنها در صورتی این مهم محقق می‌شود که ما بتوانیم با یک روشی اطمینان حاصل کنیم که صادرکنندگان غیر نفتی، کل ارز حاصل از صادراتشان را در بازار ثانویه عرضه می‌کنند.

اگرقرارباشد پتروشیمی‌ها مانند چند ماه اخیر، از عرضه ارز امتناع کنند، این طرح شکست می‌خورد؛ بنابراین‌ عنصر مهم موفقیت این طرح یک ساز و کار پیمان سپاری ارزی است. حالا ممکن است که گفته شود پیمان سپاری ارزی به شکل روش‌های قدیمی جواب نمی‌دهد که باید گفت؛ باید ساز و کار آن اصلاح شود به هر حال ما باید اطمینان حاصل کنیم که صادرکنندگان غیر نفتی ارزشان را در بازار عرضه می‌کنند حالا این که چه نرخی می‌خواهند ارائه کنند، مهم نیست.

نکته بعدی که باید مد نظر داشت این که بخشی از ارز که حاصل از صادرات نفت است همچنان قرار است با نرخ دولتی به کالاهای اساسی، اختصاص پیدا کند. اینجا ملاحظات بسیار پیچیده است. انواع و اقسام روش‌ها برای استفاده از رانت 4200تومانی وجود دارد؛ بنابراین‌ تدریجاً باید دولت به این سمت حرکت کند که همین مقدار ارز دولتی را هم به نرخ 4200تخصیص ندهد و با نرخ بازار آن را بفروشد و از محل این ما به التفاوت نرخ ارز درآمدهایش را افزایش دهد و آن را صرف رفاه خانوارها کرده یا به یارانه دهک‌های پایین درآمدی بیفزاید.

در قاعده کلی بهتر است هر گونه حمایت و یارانه در اقتصاد به صورت پولی و به مصرف کننده نهایی پرداخت شود، ولی در این ساز و کار فعلی طراحی شده، یارانه دارد به صورت ارزی به واردکننده داده می‌شود. چنانچه دیدیم اصرار غلط به سیاست ارز 4200 تومانی حدود 50 هزار میلیارد تومان رانت در سه ماهه اول سال نصیب واردکنندگان کرد.

به هر حال آنچه مشخص است بازار ثانویه باید به رسمیت شناخته شود، چون رویدادهای اخیر نشان داد که قواعد محدود کننده تنها موجب بروز نوسان‌های شدید و نا بسامانی در این حوزه خواهد شد. اگر می‌خواهیم یارانه بدهیم، یارانه را به مصرف کننده یا تولید کننده‌ای که مواد اولیه تولید گران شده است بپردازیم، اما در سه ماه اخیر رانت را به وارد کننده داده‌ایم و تولیدکننده را بیچاره کرده‌ایم تا مجبور شود با ارز 8000 تومان نهاده‌هایش را برای تولید محصول خریداری کرده و هزینه تمام شده‌اش افزایش پیدا کند.

بعد وارد کننده‌ای که محصول مشابه این تولید کننده را با نرخ 4200 وارد کرده، همان محصول را با نرخ ارزان‌تر در بازار عرضه کرده و کمر تولید کننده را شکسته است. واقعیت این است که مسئله‌ واقعی اقتصاد ما ارز نیست، مشکل اصلی ما نقدینگی و خروج سرمایه هاست. ما در این چند سال یک غول نقدینگی درست کردیم که با یک سیگنال ترامپ به سمت بازار ارز و سکه هجوم می‌برد و با سیگنال دیگری به سمت بازار مسکن سرازیر می‌شود و همچنین افرادی که دنبال خروج سرمایه شان از کشور هستند که با این اقدام تقاضای ارز شدت می‌گیرد، پس این تقاضای ارز برای واردات نیست بلکه برای خروج سرمایه است.

کسانی که منتقد بازار ثانویه هستند، می‌گویند شما آن تقاضای خروج سرمایه را با بازار ثانویه نمی‌توانید کنترل کنید، حرفشان هم درست است، چون بازار ثانویه پاسخ به ساماندهی تجارت است، بازار ثانویه دنبال این است که صادرکننده و وارد کننده را به هم نزدیک کند برای اینکه عرضه ارز حاصل از صادرات با تقاضای ارز برای واردات باهم تلاقی کند و یک نرخی در این میان به وجود بیاید.

حال کسی که می‌خواهد خروج سرمایه داشته باشد باید به بازار سیاه مراجعه کرده و دلار گران تهیه کند. حالا اگر فکر کنیم در این شرایط لیدر اصلی باز هم بازار سیاه خواهد بود باید گفت که ممکن است کمی به سمت آن منحرف شود ولی دیگر سکاندار نیست و بازار ثانویه کنترل این حوزه را به دست خواهد گرفت.

در نهایت ما سه بازار مستقل در کشور خواهیم داشت، یکی بازار غیر رسمی که تقاضاکنندگان ارز یا برای قاچاق یا برای خروج سرمایه به آن مراجعه می‌کنند که نرخ بالایی نیز برای آن خواهند پرداخت، دومی بازار ثانویه است که رسمی و قانونی است و بازار دیگری که حول ارز دولتی شکل می‌گیرد. با این حال باید گفت این وضعیت به مراتب ترجیح دارد براینکه بخواهیم به شکل دستوری مردم را مجبور کنیم که دلارشان را با نرخ 4200 بفروشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۳۰۳۲۱۹:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
غول نقدینگی نداریم عمو جون غول تحریم داریم
ناشناس۴۸۳۱۱۴۲۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
وقتی کل نقدینگی کشور ۳۰۰ هزار میلیارد تومن است با زمانی که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومن است به نظرت قیمت دلار ثابت می ماند.
ناشناس۴۸۳۳۰۲۲۳:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۷
اینکه نقدینگی زیاد شده یه علتش عدم اطمینان و امید به اینده است یعنی کسی امید ندارد که اگر پولش را در تولید سرمایه گذاری کند سود می کند. در این چند سال هم دایم از داخل و خارج جو این بود که اقتصاد خراب است و برجام تقریبا هیچ بود فکر می کنید با این فضا کسی می رود سرمایه گذاری بلند مدت انجام دهد؟ الان هم که تحریم ها شروع شده نقدینگی به سمت سکه و ارز و نهایتا مسکن می رود نه به سمت تولید
ناشناس۴۸۳۳۳۰۲۳:۱۶:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۷
ربطی نداره . چرا مردم دلار میخرن ؟؟
mostaf.kamali95@yahoo.com۴۸۳۲۱۲۲۲:۰۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بانک ها از چندین سال گذشته برای مخفی کردن معوقات و فسادهایشان اقدام به دادن وام مجدد به بدهکاران کلان بانکی برای تسویه و مخفی کردن معوقات داده و از محل تسویه این معوقات سود های موهومی ایجاد کرده ولی انرا به صورت نقدی در اورده و بین سهامداران و سپرده گذاران توزیع کرده و مدیران بانکی پاداش های کلان و حقوق های کلان و وام های کلان با سود 2 درصد گرفته اند
ناشناس۴۸۳۷۲۶۰۸:۳۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۸
مجلس محترم لطفا طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چندین بانک را که تا به حال کلید زده اید ولی عملیاتی نشده است اینبار با قاطعیت پیگیری نمایید تا فساد های بسیار کلان مدیران بانکی حد اقل طی 10 سال گذشته بر ملا گردد تلاطم اقتصادی فعلی درصد زیادی از ان به فسادهای پنهان بانکداران بر می گردد
مهرداد۴۸۳۱۳۹۲۰:۵۲:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۷
شفافیت ایجاب میکند که خرید و فروش ارز آزاد باشد و انواع نرخهای دستوری حتی برای کالاهای اساسی بر آن گذاشته نشود. ممکن است در کوتاه مدت افزایش شدید قیمتها پیش آید تا به تعادل فیمتها در سطح بالاتر برسد که در این حالت وظیفه دولت اولا کمک فوری به افراد آسیب پذیر (دارایی کمتر از یک میلیارد تومان و با درآمد کمتر از 5 میلیون تومان در ماه) است که اطلاعات مالی آحاد مردم را دارد و ثانیا اجرای فوری اصل چهل و نهم قانون اساسی بر کلیه مدیران ارشد نظام (از ابتدای انقلاب تاکنون) و وابستگان و اطرافیان ایشان (خصولتی های مشخص) است تا عدالت مالی و اقتصادی برقرار گردد.
مهدی۴۸۳۱۶۵۲۱:۱۳:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۷
با سلام چه تضمینی وجود دارد که پتروشیمی ها و مابقی صادر کنندگان دنبال نرخ ارز شبیه آنچه فرمودید برای مصارف خروج سرمایه نباشند . قبل از تشکیل بازار ثانویه انواع فساد و رانت در تبدیل ارز صادراتی رخ میداد آنهم توسط مدیران دولتی آنوقت از مردم عادی چه انتظاری دارید.
ناشناس۴۸۳۱۷۹۲۱:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۷
پتروشیمی ها که همه متعلق به دولت است بنابراین با دستور رئیس جمهور بایستی ارز خود عرضه نمایند در غیر این صورت مدیرعامل آن باید عوض شود
ناشناس۴۸۳۲۳۵۲۲:۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
!! پتروشیمی ها نزدیک هشت سال است خصوصی هستند ودولت هم هیچ کنترلی روی آنها ندارد پتروشیمی دولتی نداریم دوست عزیز
مهرداد۴۸۳۲۳۸۲۲:۲۴:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۷
شنیده شده که پتروشیمی ها خصولتی اند
ناشناس۴۸۳۶۱۶۰۶:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
تحقیقا ، اکثر سهام پتروشیمی ها متعلق به تعاونی بازنشستگان نیروهای مسلح است .
ناشناس۴۸۳۲۸۸۲۲:۵۶:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
دولت به عمد قیمت ارز رو بالا برد تا هم مشکل کسر بودجه خود را حل کند وهم بانکها را از ورشکستگی نجات دهد حالا هر بلایی سر مردم بیاید چه اهمیتی برای آقایون دارد
علی۴۸۳۵۳۶۰۲:۰۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
از قضا بلا بردن دلار را دولت باید کمی بیشتر از تورم افزایش دهد تا تولید و صادرات سود آر باشند اگر قیمت ارز را ثابت نگه دارد درواقع به صادرات لطمه زده و به کشور های خارجی سوبسید برای واردات میدهد ما دولتهای ما سعی میکنند با پول نفت قیمت ارزهای خارجی را ثابت نگه دارند که در این صورت بعد از چند سال قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به خاطر تورم بالا میرود و تولید کننده ایرانی توان رقابت با خارجیها را از دست میدهد و صادراتمان افت میکند نتیجه فقر و بیکاری مردم ایران است با اینکه کشور ما خیلی ثروتمند است
ناشناس۴۸۳۷۱۸۰۸:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۸
ارز پاييز نشده ركورد مي زنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین