خطای خلبان و نقص آموزش‌ از عوامل بروز سقوط هواپیمای تهران یاسوج

گروه اجتماعی الف،   3970513075 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی زنجیره‌ای از عوامل را دلیل بروز سانحه پرواز تهران-یاسوج عنوان کرد و گفت: خطای خلبان در صدر این عوامل بود و گزارش دفتر بررسی سانحه هوایی فرانسه نیز نظر کمیته بررسی سانحه ایران را تأیید می‌کند.

خطای خلبان و نقص آموزش‌ از عوامل بروز سقوط هواپیمای تهران یاسوج

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن رضایی‌فر‌ با اشاره به جلسه مشترک کارشناسان بررسی سانحه پرواز تهران-یاسوج با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در مورد بسیاری از موارد با هم موافقت دارند، اما در مورد لحظه آخر سانحه این کمیسیون معتقد است که بال هواپیما دچار یخ‌زدگی شده و راندمان خود را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که درست است، هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز موجب شده است تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و موجب شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد. 

رضایی‌فر با اشاره به استقلال کمیته بررسی سانحه از سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در گزارش نهایی بخش مقررات و قانون گذاری‌ و خلاهایی که در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها وجود داشته، دیده شده و پیشنهاد اصلاحی  لازم هم داده شده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سهم خطای خلبان از سانحه پرواز تهران-یاسوج گفت: یکی از انتقادات مطرح شده این است که همه خطاها متوجه خلبان نبوده است؛ سازمان هواپیمایی هم معتقد است که علت اصلی سانحه خطای خلبان بوده لیکن زنجیره‌ای از عوامل دیگر هم به وقوع حادثه کمک کرده است.

وی ادامه داد: با این حال خطای خلبان علت اصلی‌، مؤثر نبودن آموزش شرکت هواپیمایی آسمان، نقص نظارت عملیات و نقص سیستم‌ شناسایی مخاطرات داخلی شرکت عوامل دیگر این زنجیره بر شمرده شده‌ است.

اختلاف بر سر یخ‌زدگی

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اختلاف نظر‌ این سازمان با کمیسیون اصل 90 بر سر علت سانحه گفت: اختلاف سازمان با کمیسیون اصل نود مربوط به لحظه آخر سانحه است؛ این کمیسیون معتقد است که یخ زدگی روی بال اتفاق افتاده، اما ما آن پدیده را با دلائل کارشناسی رد می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید، یخ‌زدگی به تنهایی نمی‌تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است، در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می‌شده است.

رضایی فر استناد هر دو مرجع را به کار کارشناسی، مستندات و دلایل و اطلاعات جعبه سیاه دانست و گفت: اطلاعات جعبه سیاه تحلیل شده و اختلاف بر سر نوع تحلیل این اطلاعات است، زیرا باید محاسبات جوی را نیز در تحلیل اطلاعات به کار برد.

وی افزود: با این حال کشور فرانسه و نهاد مستقل بررسی سوانح هوایی این کشور گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را تایید کرده‌اند؛ گزارش این نهادها نیز یخ زدگی را رد می‌کند‌، البته کارخانه سازنده و شرکت آسمان نیز نظر ما را پذیرفته‌اند.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل 90 گفت: ما با این کمیسیون موافقیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چرا که خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است.

رضایی‌فر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده است، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش کرده است، کمیسیون اصل 90 معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته، به همین دلیل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده ‌و به همه مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است؛ این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار می‌شدند، فراخوانده شده‌اند.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

آریابان۴۷۳۱۷۱۱۱:۱۷:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
پس از وقوع یک چنین سانحه ای دلخراش و دردناک، بلافاصله ابعاد شکل گیری آن با دقت فراوان و بررسی کامل و بیاری ابزار های یاریگر و بویژه "جعبه سیاه" در دهه دوم قرن بیست و یکم صورت گرفت ولی سرانجام ، در "خروجی" بررسی ها وجود اختلاف نظر هایی 180 درجه ای، از برائت خلبان روانشاد توسط دادسرای امور جنایی تهران گرفته تا محکومیت وی توسط دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی، دیده میشود. حال چگونه میتوان در مورد وقوع برخی حوادث در درازنای تاریخ هزاران ساله با قطعیت و جزمیت اطمینان داشت ؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۴۷۳۱۸۲۱۱:۱۹:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
خلبان رو که میگفتن باسواد ترین خلبان و حتی مربی پرواز بوده
سعید۴۷۳۲۰۲۱۱:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
همشه کسی که مرده مقصره چون دیگه نمیتونه از خودش دفاع کنه!! اصولا هواپیما و باند و مسئولین بی تقصیرند!!
ناشناس۴۷۳۴۵۹۱۲:۳۷:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۳
چقدر بدبيني شما. توي كل دنيا اشتباه فردي عامل اصلي سقوط هست. يه سرچ انگليسي بزن.
ناشناس۴۷۳۴۰۲۱۲:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
"هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز موجب شده است تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده." وقتی بال هواپیما توان نگه داشتن هواپیما به دلیل یخ زدگی را نداشته باشد چطور خلبان رو متهم به پرواز در ارتفاع غیر مجاز میکنید؟

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. مذاکره مجدد با آمریکا به‌ چه بهانه و بهایی؟

  2. رمزگشایی از حمله روحانی به شورای نگهبان!

  3. ۱۰ نکته درباره گفت‌گوی ظریف و اشپیگل 

  4. تجربه‌ای برای آیندگان تا دیگر ماشه‌ای را علیه ما نچکانند!...

  5. انتقاد حسین شریعتمداری از ظریف؛ وزیر خارجهِ کدام ایران؟!

  6. واکنش ترامپ به سخنان ظریف درباره مذاکره با آمریکا: نه مرسی!

  7. حمله بی‌سابقه روحانی به شورای نگهبان/ توضیحات جدید درباره کاخ مرمر/ باهنر: اصلاح‌طلبان هم طرفدار دارند و هم کاندیدا برای بستن لیست

  8. علت عجیب ردصلاحیت علی مطهری/ جلسه خاتمی و ناطق با روحانی؛ از تکذیب تا تایید/کرباسچی: مردم و تاریخ درباره زندگی بدون تشریفات مرحوم هاشمی قضاوت خواهند کرد

  9. آقای روحانی شما را به خدا یک چیزی برای این نظام باقی بگذارید

  10. احمد توکلی خواستار پاسخگویی مدیرعامل بانک کشاورزی به مردم و مسئولان شد

  11. هواپیما تهران - بندرماهشهر از باند فرودگاه خارج شد + عکس و فیلم

  12. واکنش رسمی سپاه به سخنان حسن عباسی/ دفاع کدخدایی از ردصلاحیت‌ها/ سلیمی‌نمین: اصلاح‌طلبان مظلوم‌نمایی می‌کنند

  13. تمرینات پیش‌مرگان کرد در برف کوهستان

  14. پاسخ بانک کشاورزی به احمد توکلی

  15. سناریوهای سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان به روایت رأی الیوم

  16. چند نکته درباره جاروجنجال ها پیرامون ردصلاحیت های اخیر

  17. «تبریزیان» کیست و چرا «هاریسون» را آتش زد؟

  18. دریده شدن "دختربچه گلفروش" توسط سگ‌های خیابانی + عکس

  19. مقصر ماییم!     

  20. ظریف: مذاکره دوجانبه با ایران خیال باطل ترامپ است

  21. تردید نشریه هیل در انتخاب مجدد ترامپ

  22. زمستان سخت دروغ و روسیاهی دشمنان مردم ایران

  23. طالبان مسئولیت سرنگونی هواپیمای آمریکایی را پذیرفت

  24. بازگشت ۱۸ میلیون پردرآمد به یارانه!

  25. توصیه ظریف به ترامپ در پاسخ به «نه مرسی!»

آخرین عناوین