دلایل ادامه اعتراضات در عراق؛ از نقش مقتدی صدر تا دخالت آمریکا و عربستان در ناآرامی ها

گروه جهان الف،   3970503203 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیش از دو هفته است که اعتراضات در عراق ادامه دارد؛ آشوب ها و ناآرامی هایی که از استان بصره آغاز شد، به دیگر استان های جنوبی سرایت کرد و بعد به مرکز یعنی بغداد نیز کشیده شده است.

دلایل ادامه اعتراضات در عراق؛ از نقش مقتدی صدر تا دخالت آمریکا و عربستان در ناآرامی ها

به گزارش الف، درباره آغاز اعتراضات چندین سناریو توسط رسانه ها و تحلیل گران عنوان شده است.

 برخی عنوان می کنند که بعد از شکست داعش در عراق، چون مقامات و احزاب سیاسی حرکتی در راستای اصلاح ساختار فساد و ناکارآمد انجام ندادند زمینه فوران خشم و اعتراض مردم بوجود آمده است. به خصوص این که با افزایش قیمت و تولید نفت در عراق دیگر بهانه و توجیهی برای عدم اصلاحات وجود نداشت اما بیکاری و قطعی آب و برق در فصل گرما به طور گسترده ای موجبات ناراحتی مردم را فراهم کرده است.

در این بین نتایج انتخابات عراق نیز که به پیروزی جدی هیچ کدام از احزاب و جریانات سیاسی منجر نشد زمینه رقابت های مضاعف را فراهم آورد و با گذشت بیش از دو ماه از اعلام نتایج، هنوز تکلیف تعیین دولت مشخص نیست و چشم اندازی نیز فعلاً جهت ائتلاف جریان های سیاسی وجود ندارد. از سوی دیگر اعلام اینکه در انتخابات تقلب های گسترده صورت گرفته مردم را بیش از پیش به سیستم سیاسی و مقامات بی اعتماد و از آنها رویگردان کرده است. بنابراین مردم عراق اعتراضات را به عنوان ابزاری جهت بیان نارضایتی و کسب حق خود قلمداد می کنند.

البته برخی نیز بیان کرده اند این احتمال وجود دارد جریان مقتدی صدر پشت این اعتراضات وجود داشته باشد؛ بخصوص این که در روزها و هفته اول ناآرامی ها دفاتر سیاسی گروه های سیاسی توسط معترضان به آتش کشیده شد اما نسبت به مقرهای جریان صدر هیچ گونه تعرضی صورت نگرفت. همچنین اخباری مبنی بر ائتلاف جریان فتح، قانون و النصر منتشر شده بود که در صورت تحقق چنین ترکیبی، ائتلاف سائرون با وجود پیروزی در انتخابات از روند تشکیل دولت در عراق کنار گذاشته می شد. اما با وجود بیان این دلایل، بسیار سخت است جریان مقتدی صدر را پشت صحنه این ناآرامی ها دانست؛ چرا که اعتراضات جنوب عراق موجب خواهد شد هر ائتلافی نیز که بر سرکار بیاید با تقاضاهای و فشارهای بیشتری مواجه شود و به ضرر تمام گروه ها و جریانات سیاسی شیعه عراق می باشد. بخصوص اینکه آمریکایی ها اخیراً تلاش کرده بودند زمینه کاهش نفود و قدرت سیاسی شیعیان را در ساختار سیاسی بوجود آورند و  نخست وزیر را نیز از سنی های انتخاب کنند.

عده ای نیز برای آشوب ها و اعتراضات عراق دلائل منطقه ای ذکر کرده اند. در این سطح، دلیل اعتراضات به موضوع اختلافات موجود در منطقه و رقابت میان محور مقاومت از یک سو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر باز می گردد. در واقع آمریکایی ها پس از پیروزی محور مقاومت در سوریه و ناکامی در انتخابات عراق علی رغم هزینه های بسیار زیادی که انجام داده بودند در پی انحلال الحشد الشعبی افتاده اند. این در حالی است که بیشتر نیروهای حشد الشعبی از جنوب عراق می باشند و جالب اینجاست که در مناطق جنوبی نیز بعد از اشغال عراق، سربازان انگلیسی حضور داشته اند. از این منظر کشورهای غربی نقش ویژه ای در تحریک مردم ایفا کرده و بنابراین اثر سازمان های اطلاعاتی- امنیتی انگلیس، آمریکا و عربستان در این اعتراضات مشهود است.

برخی نیز بر این اعتقادند که کشورهای غربی بدنبال این هستند تا با ایجاد کانون های بحران در اطراف ایران و دمیدن در آتش اختلافات زمینه کاهش و از بین بردن ارتباطات و مبادلات اقتصادی و تجاری تهران با همسایگانش را فراهم آورند و این گونه عراق از لحاظ اقتصادی به سمت کشورهای عربی مانند عربستان، کویت و ... سوق داده شود. بخصوص اینکه در سخنان اخیر رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران نیز بر گسترش همکاری با همسایگان و ایجاد تشکل های منطقه ای تاکید شده بود. بر این اساس انتظار می رود این گونه فشارها به عراق بعد از بازگشت تحریم های ایران به صورت ویژه ای تشدید شود.

اما دلیل اعتراضات مردم چه به عوامل داخلی و چه به عوامل منطقه ای نسبت داده شود چند موضوع واضح و مشخص است. اول اینکه هیچ شکی وجود ندارد آستانه تحمل مردم عراق بدلیل جنگ های پی در پی، سیاستمداران ناکارآمد، فساد و بیکاری کاهش یافته است. همچنین در روزهای بعد از آغاز ناآرامی ها در عراق، تحرکاتی از داعش در برخی استان ها مانند الانبار مشاهده شده که می تواند ترس از بازگشت گروه های تروریستی و تکفیری و سوء استفاده آنها از شرایط را تشدید نماید. بخصوص اینکه داعش حربه حمله به زیرساخت ها و تاسیسات را درپیش گرفته تا نگذارند آتش ناآرامی ها و اعتراضات کاهش یابد. در این بین اختلافات داخلی گروه های شیعی و دخالت کشورهای غربی و عربستان نیز چشم انداز تشکیل دولت در عراق را بسیار کاهش داده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۴۹۵۷۰۹:۱۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۵
صدر میگه کسی در امور عراق دخالت نکنه. در حالی که آمریکا و سعودی ها دارند با رهبری این اعتراضات عراق رو به بیراهه میبرند.
ناشناس۴۵۵۴۰۸۱۴:۲۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۵
مردم عراق خواهان استقلال حکومت عراق وعدم دخالت سائرکشورهاندوبه همین دلیل باتوجه به مشارکت پایین مردم عراق ورویگردانی ازجریانات سباسی بدلبل فسادوناکارامدی ،همان مشارکت ۴۰درصدی هم به جریان سائرون که مخالف دخالت ایران وامربکاست رای دادند.
ناشناس۴۵۵۹۳۹۲۲:۳۴:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۵
جوجه رو آخر پاییز می شمارند. روسیاهی می مونه برای سعودی ها نه ایران.
ناشناس۴۵۶۱۵۱۰۷:۱۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۶
هر وقت در کشور های جهان سوم مردم می خواهند مطالبه گری را تمرین کنند و مسئولان را به چالش بکشند همه تقصیر ها برعهده خارجی از جمله .......انداخته می شود واسمش مداخله ، توطئه نامیده می شود یعنی مردم عرالق در بهترین شرایط رفاهی هستند اما اعتراض دارند اولین ظلم در این موارد به کلمات (مداخله و توطئه) است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین