هشدار درباره پیامدهای کاهش ناوگان در تاسیس ایرلاین‌ها

حمید نجف، گروه اقتصادی الف،   4040704094 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
هشدار درباره پیامدهای کاهش ناوگان در تاسیس ایرلاین‌ها

تصمیم اخیر سازمان هواپیمایی کشوری برای کاهش حداقل ناوگان لازم ایرلاین‌ها از پنج فروند به دو فروند هواپیما، در ظاهر به معنای تسهیل ورود فعالان جدید به بازار حمل‌ونقل هوایی است، اما در عمل می‌تواند بستر فساد، رانت و کاهش استانداردهای ایمنی را فراهم کرده و بازار هوایی کشور را وارد مرحله‌ای ناپایدار کند.

وضعیت ناوگان هوایی ایران

ناوگان هوایی ایران از پیرترین ناوگان‌های جهان است؛ بسیاری از هواپیماها عمر بالای ۲۵ سال دارند و تأمین قطعه و نگهداری ایمن آن‌ها با دشواری روبه‌روست. در چنین شرایطی، کاهش الزامات اولیه به‌جای ارتقای استانداردها، خطر ورود شرکت‌های صوری یا فاقد توان مالی و فنی را افزایش می‌دهد. حتی ایرلاین‌های باسابقه و بزرگ نیز امروز با مشکلات جدی در تأمین قطعه و آموزش مواجه‌اند.

تجربه جهانی

الگوی متعارف در جهان، ادغام و تجمیع شرکت‌های هوایی برای کاهش هزینه و افزایش ایمنی است، نه صدور مجوزهای پراکنده. اتحادیه اروپا با اقتصادی بسیار بزرگ‌تر تنها حدود ۱۵ ایرلاین بزرگ و صاحب صلاحیت دارد؛ درحالی‌که ایران با اقتصادی کوچک‌تر بیش از ۲۰ ایرلاین دارد. اگر قرار بود صرفاً با افزایش تعداد شرکت‌ها سرمایه جذب شود، صنعت هوایی کشور تاکنون باید شکوفا شده بود. در آمریکا نیز پس از آزادسازی مقررات، موج ادغام‌ها به شکل‌گیری چند ایرلاین بزرگ و ایمن منجر شد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد آزادسازی بی‌برنامه یا صدور مجوزهای بی‌حساب نتیجه‌ای معکوس دارد.

خطر فساد و رانت

کاهش الزام ناوگان بدون شفافیت می‌تواند مسیرهای تازه‌ای برای رانت و فساد بگشاید:

1- صدور مجوز برای گروه‌های فاقد توان فنی و مالی صرفاً به دلیل روابط سیاسی یا مالی؛

2- خرید یا اجاره هواپیما از مسیرهای غیرشفاف و با قیمت‌های ساختگی؛

3- دور زدن تحریم‌ها از طریق شرکت‌های واسطه یا صوری؛

4- کاهش سطح ایمنی به‌دلیل آموزش ناکافی، کمبود قطعات استاندارد و ضعف نظارت.

تجربه گذشته «ایرلاین‌های صوری» و شرکت‌های ورشکسته در همان ابتدای فعالیت، زنگ خطری است که نباید نادیده گرفته شود.

پیامدهای اقتصادی و عملیاتی

ورود شرکت‌های کوچکِ فاقد پشتوانه باعث کاهش فرکانس پروازی، افزایش هزینه صندلی در مسیرهای کم‌تقاضا و بی‌ثباتی شبکه پروازی می‌شود. در چنین فضایی نه تنها رفاه مسافر بهبود نمی‌یابد، بلکه تأخیرها، لغو پروازها و مشکلات ایمنی نیز افزایش می‌یابد؛ چرا که شرکت‌های دو فروندی با کوچک‌ترین مشکل فنی، ناگزیر به لغو پرواز و سرگردانی مسافران خواهند بود.

راهکارهای واقعی برای جذب سرمایه

یکی از دلایل اعلامی این تصمیم، جذب سرمایه است، در حالی که سرمایه‌گذاری واقعی در صنعت هوانوردی مسیرهای آزموده‌شده‌ای دارد:

- تسهیل لیزینگ شفاف و بلندمدت از طریق قراردادهای بین‌المللی مطمئن با ضمانت بانک‌های معتبر؛

- ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک میان دولت و بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان و تأمین قطعه؛

- سرمایه‌گذاری در تعمیر و نگهداری (MRO) و مراکز آموزشی استاندارد؛

- تشویق به ادغام یا تشکیل کنسرسیوم میان ایرلاین‌های کوچک برای به‌اشتراک‌گذاری ناوگان، قطعه، خدمه و مسیرها؛

- توسعه حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای و پروازهای مشترک به‌جای تأسیس ایرلاین‌های متعدد ناکارآمد؛

- مشوق‌های مالیاتی و تعرفه‌ای شفاف برای شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری واقعی در نوسازی ناوگان انجام دهند.

یک سال پیش مسئولان از راه‌اندازی «ایرتاکسی» به‌عنوان تحول جدید در حمل‌ونقل هوایی سخن گفتند؛ اکنون باید پاسخ دهند سرنوشت آن پروژه چه شد؟ و چرا گزارشی شفاف از عملکرد یا وضعیت مالی آن منتشر نشده است. آیا همین مدل مدیریت قرار است در ایرلاین‌های جدید هم تکرار شود؟

هشدار نهایی

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که صنعت هوایی کشور تحت تحریم، با کمبود قطعه، بیمه، آموزش و سرمایه‌گذاری ایمن روبه‌روست. به‌جای حرکت به سمت تجمیع، ارتقای استانداردها و نوسازی ناوگان، صدور مجوزهای پراکنده در حال تسهیل شدن است.
وزیر راه، نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی باید با نظارت سخت‌گیرانه، شفافیت مالی و ارزیابی دقیق توان فنی و مالی متقاضیان، مانع تکرار تجربه‌های تلخ شوند. در غیر این صورت، مسئولیت مستقیم هر حادثه یا بحران ناشی از این تصمیم متوجه تصمیم‌گیران امروز خواهد بود. اکنون زمان بازنگری فوری و پایبندی به استانداردهای سخت ایمنی و مالی است تا صنعت هوایی ایران به‌جای سقوط در گرداب پراکندگی، در مسیر نوسازی و ارتقای واقعی قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۳۱۵۶۳۰۹:۰۴:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۵
هشدار فقط در مورد كاهش ناوگان ؟ ... ديگه از امروز هشدار در مورد همه چيز !
ناشناس۴۰۳۱۷۸۰۱۳:۵۰:۵۶ ۱۴۰۴/۷/۵
مجموع تعداد هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی ایران، یک سوم تعداد هواپیماهای شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین ترکیه است. ضمن آن که هواپیماها در ایران پا به سن گذشته بوده و به صورت دست دوم و به خاطر تحریم ها با زحمت و قیمت بالا خریداری شده اند
ناشناس۴۰۳۱۸۴۰۱۵:۲۲:۰۳ ۱۴۰۴/۷/۵
در بین شرکتهای هواپیمایی ایرانی، تنها ماهان ایر است که دارای چند هواپیمای دور پرواز ۴ موتوره است. بقیه شرکتها از جمله ایران ایر فاقد هواپیمای ۴ موتوره هستند و نمی توانند به مقاصد دور مانند بنادر چین پرواز داشته باشند.
ناشناس۴۰۳۲۱۸۵۰۸:۱۳:۴۵ ۱۴۰۴/۷/۶
در شرایط جنگی نباید هم جهت با دشمن حرفی زد .
ناشناس۴۰۳۱۵۶۹۰۹:۱۰:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۵
ديگه برادر از امروز بايد سر كيسه « هشدارها » بازكنيم و هر روز هشداري بيرون آوريم و به سمع و نظر مردم برسانيم ! هشدار قيمتي هشدار آبي هشدار برقي هشدار گازي هشدار پروتئني هشدار ويتاميني هشدار غذايي هشدار پوشاكي هشدار سياحتي هشدار در آمدي هشدار بي كاري هشدار تحصيلي ! هشدار آينده اي !!
ناشناس۴۰۳۲۱۳۵۰۰:۴۴:۴۶ ۱۴۰۴/۷/۶
حالا اجازه بده یکی دو ماه دیگر خواهید دید به چه روزگاری گرفتار خواهیم شد .
ناشناس۴۰۳۱۶۱۱۰۹:۵۹:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۵
کشوری که تا این حد تحریم هست چرا روی راه آهن سرمایه گذاری نمی کنه؟؟؟ جواب:یه هواپیمای پوشیده دست دوم می‌خرن به قیمت پایین و سود خالص در عرض یکساعت درمیارن حالا برای جی برن دنبال راهگشایی از کار مردم؟؟
ناشناس۴۰۳۱۸۷۶۱۵:۵۸:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۵
گزارش کارشناسی و متقنی بود. سپاس از سایت وزین الف. لطفا بسنده نکنید و افراد وافکار سودجویانه پشت این تصمیم رو هم به ملت معرفی کنید. سودجویان میخوان صنعت هوانوردی رو هم مثل بازار پولی و مالی که با بانک های خصوصی به نابودی کشاندند. نابود کنند.
شیوایی۴۰۳۱۹۰۹۱۶:۴۴:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۵
تنها راه بیرون رفتن از این تحریمها تعامل با دنیا و همکاری با آنهاست شعار دادن در چنین شرایطی کار ساز نیست و شلیک به خود محسوب میشود
ناشناس۴۰۳۲۲۸۵۱۰:۴۳:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۶
این کلمه تعامل را خیلی از منور الفکر ها شنیده ایم تعامل تعامل که میگویید دقیقا چیست ؟ تعاملی بزرگتر از برجام ؟ دیدید که امریکا و متحدانش چه بر سر برجام آوردند البته اگر منظور تان تسلیم در برابر زورگویی و قلدری است این تعامل نیست ذلت است .
yektanetتریبون

آخرین عناوین