توکلی: ژن خوب عامل تخصیص ارز نیست/ دولت در اختلالات اخیر بازار ارز مقصر بود/ ارز امانتی در دست بانک مرکزی بود که برخی در آن خیانت کردند

گروه اقتصادی الف،   3970431088 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت از اسفند ماه سال گذشته با یکی از جدی‌ترین بحران‌های چند سال حیات خود روبرو بوده است. بحرانی که گویا فعلا قصد دارد دولت را درگیر خود کند.

توکلی: ژن خوب عامل تخصیص ارز نیست/ دولت در اختلالات اخیر بازار ارز مقصر بود/ ارز امانتی در دست بانک مرکزی بود که برخی در آن خیانت کردند

تک نرخی کردن ارز توسط دولت و نحوه تخصیص آن موجب انتقادات گسترده به بانک مرکزی و دولت شد. تجارت‌نیوز، در گفتگو با احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت به بررسی اهمیت شفاف‌سازی در تخصیص ارز و بررسی اتفاقات ارزی اخیر از منظر شفافیت پرداخته است.

با توجه به بحران‌های ارزی اخیر، به نظر شما چرا شفافیت در تخصیص ارز مهم است و این شفافیت باید چگونه باشد؟

تخصیص ارز، تخصیص یک منبع بسیار مهم اقتصادی بین متقاضیان است. از آنجایی که این منبع عمدتا از نفت تامین می‌شود، متعلق به همه مردم است. حکومت وظیفه دارد در راستای مصلحت مردم این ارز را به مصرف برساند. اگر در راستای مصلحت مردم به مصرف برساند، منافع آن به همه مردم می‌رسد. باید توجه شود که دولت منبع بی‌نهابت ارز در اختیار ندارد و نمی‌تواند نیاز ارزی همه متقاضیان را پاسخ دهد. بنابراین دولت مجبور است که متقاضیان را دسته‌بندی کند. بنابراین دولت باید مطمئن شود که منافع ارز تخصیص داده شده به متقاضیان به همه می‌رسد نه آنکه صرفا به عده خاصی برسد.

در اینجاست که دولت باید اطلاعات مربوط به تخصیص ارز را منتشر کند تا امکان این تشخیص برای همه فراهم شود که آیا ارز تخصیص داده شده براساس قواعد و مصالح کشور بوده است یا خیر؟ کتمان این اطلاعات از نظر فکری و اعتقادی جایز نیست. همانطور که از نظر قانونی نیز جایز نیست. همانطور که در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آمده که هر فرد ایرانی می‌تواند از دولت اطلاعات عمومی را تقاضا کند و حتی دستگاه حکومتی نیز نمی‌تواند از این شخص بپرسد که این اطلاعات را به چه منظور می‌خواهد. اتفاقا دستگاه حکومتی نیز ۱۰ روز بیشتر فرصت ندارد که این اطلاعات را در اختیار فرد قرار دهد. چنانچه از دادن اطلاعات امتناع ورزید، مجرم شناخته می‌شود.

 

با وجود چنین قوانینی هنوز برخی می‌گویند که تخصیص ارز یک مساله محرمانه و جزء اطلاعات خصوصی افراد است. جالب است که منابع بیت‌المال را تنها به افراد خاصی می‌دهند که کسی از هویت آنها اطلاعاتی در دست ندارد و آن وقت ادعا دارند که این اطلاعات خصوصی است. مگر این عده‌ از خانه پدرشان آورده‌اند یا ژن خوب دارند که باید تنها به آنها اختصاص داده شود؟

هنگامی که بانک مرکزی ارزی را به من نوعی تخصیص می‌دهد اما به بقیه نمی‌دهد، این حق دیگران است تا اطلاع داشته باشند این ارز به چه کسی تخصیص داده شده است.

از هر طرف وارد شویم بانک مرکزی موظف است که اطلاعات ارزگیرندگان را منتشر کند. شاهد درست بودن این ادعا نیز این است که در چند وقت اخیر مشاهده کردیم که بعد از انتشار لیست ارزبگیران، مشخص شد که تخلف و خیانت در امانت صورت گرفته است. این ارز امانتی در دست بانک مرکزی بوده که برخی‌ در آن خیانت کردند. در واقع صلاحیت و اهلیت انجام این کار را نداشتند.

مشاهده کردیم که ارز تخصیص داده شده صرف واردات کالاهایی شد که برای مردم ضروری نبود و در این شرایط اقلامی را که خودشان دوست داشتند، وارد کرده و منفعت‌طلبی کردند. بنابراین دادن اطلاعات تخصیص ارز، امری قانونی، عقلانی و منصفانه است.

به نظر شما افشاگری‌های اخیری که از وزیر ارتباطات شروع شد، می‌تواند سرآغاز بحث نهادینه کردن مبحث شفافیت در سیستم حکمرانی کشور باشد؟ جریانات اخیر را چگونه می‌بینید؟

به نظرم برای آنکه شفافیت جا بیفتد، اکنون یک جریان میمون و مبارک شروع شده است. من نیز از وزیر ارتباطات تشکر می‌کنم. اخیرا نیز در دیده‌بان شفافیت و عدالت از ایشان تقدیر کردیم. اینگونه اتفاقات زمینه را فراهم می‌کند تا افرادی که از مخفی‌کاری بهره می‌برند، دست از مخفی‌کاری بردارند. من امیدوارم هستم تا این اتفاق بیفتد.

برخی از نزدیکان دولت اعتقاد دارند که دولت روحانی از ابتدای کار با برخی از برهم‌زنندگان بازارها مواجه بوده است، آیا شما این سخن را قبول دارید یا خیر، اعتقاد دارید که مشکلات به وجود آمده به جای آنکه ناشی از دست‌های پشت پرده باشد، به ناکارآمدی بخش‌هایی از دولت برمی‌گردد؟

مسائل پشت پرده وجود داشته، اما مساله اینجاست که مربوط به خود دولت بوده است. به خاطر دارید که بنده هنگامی که در مجلس بودم از رانت ۶۵۰ میلیون یورویی پرده برداشتم. آن زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت امتیاز ویژه‌ای به یک واردکننده داده بود. اتفاقا انحصار این فرد روز به روز در حال افزایش است. آن زمان اگر ۴۰ درصد بازار (محصولی) را در دست داشت، اکنون ۵۰ درصد (آن) بازار را در دست دارد. با اینکه دیوان محاسبات، کمیسیون اصل ۹۰ و نهادهای دیگر حکم دادند که این کار تخلف بوده اما از تعقیب متهمان خودداری کردند.

اگر آن زمان جلوی این کارها را می‌گرفتند اکنون خودشان گرفتار نبودند. به نظرم تا زمانی که یک نفر این سمت میز تمایل به فساد نداشته باشد، آن طرف میز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. خود دولت در اختلالات اخیر بازار مقصر بود. البته ممکن است مواردی نیز اتفاق افتاده باشد که در اختیار دولت نبوده باشد.

نکات قابل تامل سخنان احمد توکلی

ارز امانتی در دست بانک مرکزی بود که برخی در آن خیانت کردند.

مسائل پشت پرده بازارها مربوط به خود دولت است.

از هر طرف که نگاه کنیم بانک مرکزی موظف است اطلاعات ارزگیرندگان را منتشر کند.

برخی منابع بیت‌المال را تنها به افراد خاصی می‌دهند؛ مگر این عده از خانه پدرشان آورده‌اند یا ژن خوب دارند؟

دادن اطلاعات تخصیص ارز، امری قانونی، عقلانی و منصفانه است.

رانت‌خوار ۶۵۰ میلیون یورویی در حال افزایش سهمش از بازار است.

تا زمانی که یک نفر این سمت میز تمایل به فساد نداشته باشد، آن طرف میز نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

خود دولت در اختلالات اخیر بازار (ارز) مقصر بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۵۳۹۰۱۲:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
استاد توکلی عزیز این روزهای ژن خوب هر غیر ممکنی رو ممکن می کنه!!!! شاید بتونیم به جای واژه مجعول بانک مرکزی هم از واژه خیریه جمع آوری نذورات جهت ژن های خوب استفاده کنیم؟؟!!!
ناشناس۴۴۵۵۲۲۱۳:۵۵:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
چیزی که به نظر من الان خیلی فساد را تشدید می‌کند، فارغ از اینکه این پول از کجا می‌آید، حاصل از واردات یا نفت یا چیز دیگری است، مساله آلوده بودن سیستماتیک بخشی از کارگزاران جمهوری اسلامی است که فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی به چیزی که فکر می‌کنند رقابت بر سر سفره انقلاب است که بتوانند سهم بیشتری از آن بردارند.
ناشناس۴۴۵۶۳۳۱۴:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
به این نکته مهم توجه کنید : بیشتر فساد موجود در کشور در واردات کالاست . در واقع با حمایت از تولید ملی وارد کم می شود و با کم شدن واردات فساد هم کم می شود .
ناشناس۴۴۵۴۰۲۱۳:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
با توجه به مقاومت های انجام شده دولت در برابر تغییر تیم اقتصادی ومنفعل بودن مجلس و ناکار آمدی قوانین موجود تنها راه باقی مانده حذف فکری این افراد و بی تاثیر بودن تصمیمات تیم اقتصادی دولت توسط دلسوزان نظام هست تا شاید با جایگزین شدن این افراد مملکت کمی آرامش پیدا کند
ناشناس۴۴۵۴۰۹۱۳:۰۶:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
"بنده هنگامی که در مجلس بودم از رانت ۶۵۰ میلیون یورویی پرده برداشتم. آن زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت امتیاز ویژه‌ای به یک واردکننده داده بود. اتفاقا انحصار این فرد روز به روز در حال افزایش است. آن زمان اگر ۴۰ درصد بازار (محصولی) را در دست داشت، اکنون ۵۰ درصد (آن) بازار را در دست دارد." این قسمت صحبت های اقای توکلی افشاگری بزرگی است و باعث تاسف است و وضع امروز کشور را نمایان می کند . متاسفانه بی کفایتی و رانت بازی مسئولین باعث ایجاد مشکل اقتصادی در کشور شده و اقایون به مردم هم جواب نمی دهند
SeyyedAli۴۴۶۲۰۹۱۹:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
سئوال اینجاست، حالا که می دانند پس چرا کاری نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدي۴۴۵۴۱۵۱۳:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
وقتي همه از بانك مركزي درخواست افشا دريافت كنندگان ارز تخصيصي رو دارند و بانك مركزي خودداري ميكنه نشان از حضور قدرتي پنهان پشت اين قضيه داره كه اين قدرت ريس جمهورو وزير و وكيل نميشناسه جنك با دشمن نيازمند عقبه مستحكمي هست افرادي مثل اقاي سيف و نوبخت و غيره برا جنگ ساخته نشده اند خداوند متعال عاقبتمونو بخير بگذرونه
ناشناس۴۴۵۶۸۹۱۴:۵۶:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دقیقا، قدرت پنهان....
ناشناس۴۴۵۴۳۰۱۳:۱۵:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
80 درصد مشکلات کشور به خاطر بی کفایتی و رانت بازی و منافع برخی اقایان است و ربطی به تحریم ندارد . مثلا برای نمونه همین کسی که 650 میلیون یورو رانت گرفته . باید با این فرد برخورد قانونی می کردند ولی به جای ان این شخص ان زمان اگر ۴۰ درصد بازار (محصولی) را در دست داشت، اکنون ۵۰ درصد (آن) بازار را در دست دارد !!!
ناشناس۴۴۵۶۹۹۱۴:۵۸:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اگر تحریم نبود که اصلا ارز دو نرخی نمی‌شد که بشود چنین رانتی گرفت. اصلا به همین دلیل است بعضی‌ آقایان و آقا زده‌ها از تحریم و جنگ استقبال میکنند
ناشناس۴۴۵۴۶۰۱۳:۲۷:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
آقای توکلی خداوند اعلی و بی همتا شما را با صالحین همتراز گرداند آنچه که ما از شما می بینیم رفتار دلسوزان و مصلحان است
ناشناس۴۴۵۴۶۱۱۳:۲۸:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
نادر قاضی پور با اشاره به عدم انتشار لیست مونتاژکاران ارزبگیر خودرو، گفت: صاحبان تعدادی از شرکت هایی که اخیرا قطعات خودرو وارد کشور کرده اند همسر و دختر برخی وزرا و ژن های خوب هستند، ادامه داد: یکی از کارهای جدیدی که اخیرا توسط این افراد انجام شده ادغام سه شرکت با یکدیگر و ثبت شرکت جدید است تا اسامی این افراد ثبت نشود.قاضی پور ادامه داد: با ارزی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات قطعات خودرو گرفته ایران خودرو و سایپا می توانند خودرو با قیمت یک بیستم تولید کنند.!!! وی با بیان اینکه آقایان اعتقادی به تولید داخل ندارند، اظهار داشت: خرید خارجی برای آقایان پورسانت داشته و ثبت نام فرزندان آنها در خارج از کشور را تضمین می کند و از این طریق برای خود، همسران و فرزندانشان تابعیت می گیرند، در حالی که مملکت را برای منافع خود می فروشند
ناشناس۴۴۵۴۶۴۱۳:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
با جناب توکلی کاملا موافقم
ناشناس۴۴۵۴۹۷۱۳:۴۹:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ما با همون دلار4 هزار هم مشکل داشتیم و امیدوار بودیم که بیاد زیر 2 هزار اما الان با این دلار جدید خود من که برنامه ریزی برای زندگیم را رها کردم
رضا۴۴۵۶۲۲۱۴:۳۱:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
با توجه به شرایط ویژه کنونی، باید اعتماد عمومی از طریق مبارزه واقعی و جدی با فساد برگردانده شود
ناشناس۴۴۵۶۷۷۱۴:۵۲:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
سلام دکتر توکلی من متوجه نمیشم وقتی شما فساد رو میبینی ولی کاری از دستتون بر نمیاد ضرورت وجود دیده بان اصلا چیه؟؟؟؟؟
ناشناس۴۴۶۱۵۳۱۸:۲۹:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۳۱
ایشان دیده بان هستند تا شرایط به ریل خط خودشان بیفتد والا با این حرف‌ها آبی برای ملت گرم نمیشود
ناشناس۴۴۵۶۸۶۱۴:۵۵:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مردم ایران اکثرا خواهان عوض شدن همه وزیران کابینه خصوصا اون هایی که دور قبل وزیرند هستند اگه می تونید اینو دنبال کنید جناب توکلی
ناشناس۴۴۶۰۴۱۱۷:۴۰:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مشکل اصلی کشور عوض شدن وزرا نیست مشکل نبودن افرادی است که بتوانند گره گشایی کنند و مشکلی را حل نمایند ، اگر وزیری از ابتدای انقلاب بر سر کار بوده و عملکرد خوبی داشته است نیازی نیست تا وی را عوض کنند ولی مشکل زمانی بوجود می آید که گروه سالاری حاکم می شود و عده ای بصورت باندی و بخاطر داشتن روابط خاص سر کار می آیند و شروع به افزایش قدرت و نفوذ خود می کنند و ریشه می دوانند.
ناشناس۴۴۶۱۹۵۱۸:۵۴:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مگر خبري است كه در مال اندوزي حرص وولع زياد شده و ثروت باد آورده رابه آن سوي آبها منتقل مي كنند اتقاق بزرگي در پيش است؟
ناشناس۴۴۶۱۹۸۱۸:۵۵:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دقت کردید در این بحث ها اصولی خبری از لایک کننده های عمده نیست سازماندهی پشت صحنه وجود دارد
ناشناس۴۴۶۴۰۸۲۱:۱۵:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
بله من این را خیلی وقته می دانم موقعی که موضوعی مربوط به بی حجابی میشه تعداد لایک ها بالا می رود ولی موقعی که فسادی کشف می شود تعداد لایک ها بالا نمی رود می دانید چرا ؟ جریان تکرار و جریان لیبرال و اصلاحات اتاق فکر دارند و افرادی را استخدام کرده اند که کارشان این است سایت های خبری را رصد می کنند و هر موضوعی که مربوط به انها و افکار انهاست باید لایک بخورد و هر موضوعی به ضررشان است لایک نمی زنند البته با یک سری روش ها می شود تعداد لایک را بیشتر کرد که احتمالا اتاق فکر جریان تکرار و اصلاح از این روش ها استفاده می کنند این اقایون فکر می کنند هیچ کسی این موضوع را نمی فهمه
خسرو سلجوقي۴۴۶۲۴۲۱۹:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
آقاي دكتر شما كه تحصيلكرده خارج هم هستيد؟ آيا ارز دولتي فساد ندارد؟ چرا بايد ارز دولتي داد؟ ارز دولتي با هر شفافيتي در يك جاي زنجيره فساد خواهد داشت اگر دريافت كننده وارد كننده اوليه هم اين فساد را انجام ندهد آخرين مرحله خريدار در صف خريد ايستاده و با خريد و فروش در اين طرف چهارراه فساد را دامن خواهد زد. ارز بايد تك نرخي و از محل درآمد ارز دولت به نيازمندان رسيدگي شود و با دادن ارز دولتي شكاف بين نيازمندان هر روز بيشتر خواهد شد چهار بار در ج.ا.ا تجربه كرده ايم چرا تكرار ميكنيم؟!
ناشناس۴۴۶۲۶۴۱۹:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
جناب آقای توکلی هر چه سایت های خبری رو زیر و رو می کنم و با مقایسه اخبار تنها یک نتیجه دستگیرم می شه
ناشناس۴۴۶۳۰۳۲۰:۰۵:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
آقای توکلی در شرکتی که کار میکنم چهل سال استکه مواد اولیه دهها کارخانه را وارد میکند حدود 40 در صد نیاز سالانه مان بما ارز نخصیص داده اند در بدر بدنبال ارسال آن بخارج هستیم روابط بانکی را خودتان میدانید مسلم بدانید اکثریت دریافت کنندگان این ارز مثل ما بدنبال کار قانونی هستیم معدود تجاری ممکن است که باشند آنهم در واردات اقلام مصرف عام مثل گوشی و لوازم خانگی که مرتکب تخلفی شده باشند از آقای جهانگیری سئوال کنید که به تخصیص ارز اولویت 1و 2و 3 داده که همگی مواد اولیه صنایعی هستند که اگر وارد نشوند چه فاجعه ای در صنعت رخ خواهد داد همین فولادی که بتولیدش مفتخریم اگر فرو آلیاژ ها وارد نشوند بتعطیلی کشانده میشوند .
ناشناس۴۴۶۳۷۵۲۰:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
در سالی که < سال حمایت از کا لای ایرانی > نامیده شده ودر این اشفته بازار ارز دیروز در یکی از فروشگاه های زنجیر ه افق کورش ارومیه دیدم ویکه خوردم که ژیلت made in usa عرضه می شود .
ناشناس۴۴۶۳۸۸۲۰:۵۶:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
حالا با افزایش قیمت دلار ما که پس انداز یک عمرمون را از دست دادیم و دیگه امیدی به زندگی نداریم چه کنیم؟
علی۴۴۸۸۵۳۱۷:۱۶:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱
آقای توکلی عزیز لطفا پیگیری کنید که چرا مدیرکل بانک مرکزی بجای پاسخ گویی به سیاست غلط ارزی که باعث شد خزانه کشور از ارز خالی شود باید استعفا کند ؟ یکی باید یقه این فرد وافراد مسئول در بانک مرکزی را بگیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین