مذاکره ایران با اروپایی ها، بازگشت تحریم ها و سرانجام برجام/دولت باید سیاست چند جانبه‌ در پیش بگیرد

گروه جهان الف،   3970430224 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت باید سیاست چند جانبه ای را در پیش بگیرد تا ضمن دوری از شعار و بی تحرکی در داخل با بهره گیری از دیپلماسی گسترده زمینه مدیریت مشکلات پیش آمده بوسیله تحریم ها را فراهم آورد؛ چرا که بر اساس گفته های ترامپ هدف واشنگتن اعمال تحریم در راستای تسلیم شدن و یا براندازی می باشد.

مذاکره ایران با اروپایی ها، بازگشت تحریم ها و سرانجام برجام/دولت باید سیاست چند جانبه‌ در پیش بگیرد

به گزارش الف، با خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک عملاً توازن توافق هسته ای به شدت بهم خورده و بسیار بعید است در آینده حتی با وجود اقدامات جبرانی اتحادیه اروپا، روسیه و چین نیز اجرای برجام به روال سابق بازگردد. اگر چه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز ایران با وجود پایبندی به تعهدات به اذعان گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی از روند اجرای برجام از سوی کشورهای غربی علی الخصوص آمریکایی ها انتقاد داشت.

با کناره گیری آمریکا از توافق هسته ای، عملاً روند بازگشت تحریم ها آغاز شده و از اواسط مرداد ماه تحریم های ثانویه آمریکا در بخش حمل و نقل و خودروسازی اجرایی خواهد شد. سپس در آبان ماه تحریم ها علیه ایران در بخش بانکی و انرژی اعمال خواهد شد. اگر چه واشنگتن در ابتدا بدنبال این بود که به یکباره با فشار آوردن به کشورهای ثالث، صادرات نفت ایران را به شدت کاهش دهد اما اخیراً اعلام شد که در موارد خاصی ممکن است معافیت هایی نیز صادر شود اما مشخص نیست در ماه های آینده مجوز این معافیت ها نیز ادامه یابد یا خیر.  

همزمان دولت روحانی، مذاکرات و رایزنی های گسترده ای با کشورهای اروپا برای اخذ تضمین های لازم در راستای نفع ایران از اجرای برجام انجام داده است. مذاکراتی که به اذعان دولت هنگام ارائه بسته پیشنهادی اولیه در اواسط تیرماه ناامید کننده بوده است.

اتحادیه اروپا تلاش دارد تا با اعمال مقررات مسدود کردن تحریم ها، شرکت های قاره سبز را به ادامه سرمایه گذاری در ایران مجاب نماید. اما عملاً بسیاری از شرکت های اروپایی بعد از کناره گیری آمریکا از توافق هسته ای از ایران خارج شده اند. راهکار دیگر بهره گیری از بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای برقراری و حفظ کانال مالی با ایران می باشد. اما ورنر هویر، رئیس این بانک چند روز قبل ضمن حمایت از برجام، نه تنها اعلام کرد که نمی توانند در ایران سرمایه گذاری کنند بلکه گفت هیچ بانک اروپایی دیگری نیز در وضعیت فعلی نخواهد توانست سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.

البته برقراری کانال بانکی نیز منوط به تصویب لوایح مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم بوده که تا کنون محقق نشده است.

در این راستا روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که کشورهای اروپایی تلاش می کنند تا کانالی مالی لازم برای حفظ روابط پیش از شروع تحریم ها از دو هفته آینده را ایجاد کنند.

نکته مهم دیگر این است که اروپایی ها از همان روزهای اول آغاز مذاکرات بعد از خروج ترامپ از برجام عنوان داشتند که نمی توانند هیچ تضمینی به ایران بدهند و از سوی دیگر نیز بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی اجباری به پذیرش سیاست های دولت عضو اتحادیه ندارند و همین ادامه کار را مشکل تر می کند.

به همین دلیل بود که محمد جواد ظریف اخیراً در گفت و گو با یورونیوز صراحتا عنوان کرده بود اگر اروپایی‌ها واقعا به حفظ برجام علاقه‌ دارند باید آماده هزینه کردن باشند و ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: بسته پیشنهادی اروپا رضایت بخش نبود/ فروش نفت در برابر کالا مطرح نیست

۱۳ آبان؛ ضرب‌الاجل پایان مذاکره برجام اروپایی؟

اگر چه برخی به شکاف بین اروپا و آمریکا بر سر موضوعاتی مانند ناتو و جنگ تجاری حساب باز کرده که از این رهگذر شاید بسته پیشنهادی بهتری به ایران ارائه شود اما بدلیل پیوندهای تاریخی دو سوی آتلانتیک، قدرت مانور اروپا و فشار آمریکا که در آینده احتمالاً شدیدتر خواهد شد چنین انتظاری احتمالاً هرگز محقق نمی شود. حتی برخی این فرضیه را مطرح کرده اند که احتمال ارائه بسته پیشنهادی نه چندان قوی بعد از شروع تحریم ها از سوی آمریکا وجود دارد.

بر اساس سناریوی فوق در این صورت ایران چاره ای جز پذیرش پیشنهاد اروپایی ها ندارد. البته در عمل بسیار بعید است بسته پیشنهادی که منافع حداقلی ایران را تضمین ننماید از سوی کشورمان مورد قبول واقع شود.

از این رو ضرورت دارد دولت برنامه جدی داشته باشد تا ضمن ادامه گفت و گوها با اتحادیه اروپا، زمینه اجرایی شدن سناریوهای دیگر را نیز فراهم آورد. به همین دلیل بود که رهبر انقلاب دیروز در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه فعال کردن ظرفیت‌های استفاده‌نشده یا کم استفاده شده در کشور را مهم دانستند و افزودند: مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است/ مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند

سفیر انگلیس در تهران: به دنبال تاریخ واحدی برای اجرای بسته پیشنهادی به ایران نیستیم

در واقع لازم است تا دولت سیاست چند جانبه ای را در پیش بگیرد تا ضمن دوری از شعار و بی تحرکی در داخل با بهره گیری از دیپلماسی گسترده و افزایش ارتباطات با کشورهای مختلف زمینه تخفیف و مدیریت مشکلات پیش آمده احتمالی بوسیله تحریم های جدید را فراهم آورد؛ چرا که بر اساس گفته های رئیس جمهور آمریکا هدف واشنگتن اعمال تحریم ها برای فشار به مردم و به چالش کشیدن ثبات داخلی ایران در راستای تسلیم شدن و یا براندازی می باشد. بنابراین احتمال اینکه ترامپ علاوه بر فشار به ایران به کشورهای اروپایی، روسیه و چین نیز فشار مضاعفی وارد نماید تا تهران را تنها بگذارند وجود دارد و همین امر وظیفه را در پاسداشت منافع ملی چند برابر می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۴۹۴۰۰۹:۵۷:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
برجام تمام شد ، اما اقایون چون دستاورد دیگری ندارند می خواهند تا ۱۴۰۰ همین رویه را ادامه دهند....
ناشناس۴۴۵۱۸۹۱۱:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اگر از پایان برجام خوشحالی چرا از اثرات نابودی آن یعنی گرانی و تحریم ناراحتی؟
ناشناس۴۴۶۲۱۷۱۹:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
از کجا میشه فهمید خوشحاله?!
ناشناس۴۴۴۹۵۱۱۰:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
تعجب می کنم چرا ایران از برجام خارج نمیشه خب ما که دیگه منافعی نداریم چرا دولت اصرار بر ماندن در برجام دارد؟ کسی میتونه این رو توضیح بدهد؟ منافع ما که صفر شده چرا از برجام خارج نمیشویم یک مقداری برای ما زشت است که باز در برجالم مانده ایم و نشان دهنده اقتدار ما نیست
ناشناس۴۴۵۱۸۲۱۱:۳۵:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اگر الف اجازه نشر دهد من جواب شما را از نظر خودم می دهم 1- ایران اگر از برجام خارج شود تحریم های شورای امنیت و اروپا هم برخواهد گشت و در اینصورت اندک امیدی که برای دور زدن تحریم ها از طریق همکاری با دیگر کشورهاست از بین خواهد رفت 2- خروج ایران از برجام چیزی است که ترامپ می خواهد. در صورت خروج ایران از برجام امریکا راحت تر و موثرتر می تواند تحریم ها را اجرا کند و نگران عدم همکاری کشورهای اروپایی نخواهد بود 3- خروج ایران از برجام همراه شروع غنی سازی بیشتر از ایران باید باشد در این حالت مجددا احتمال رفتن زیر بند هفت سازمان ملل وجود خواهد داشت و این یعنی هر کشوری از نظر قانونی برای حمله به ایران مجوز سازمان ملل را نیاز نخواهد داشت در ثانی تمام کشورها اجازه خواهند داشت تمام کشتی هی ایران در ابهای ازاد را مورد بازجویی قرار دهند 4- خروج از برجام از طرف ایران هزینه بسیار دارد هم برای ایران هم برای طرف مقابل و قائدتا اخرین راه ایران خواهد بود بعد از ازمو کردن راههای کم هزبنه تر 5- اگر ایران و طرفهای مقابل بتوانند بدون امریکا برجام را ادامه دهند هر چند احتمال ان بسیار کم است بسیاری از محدودیت های هسته ای ایران بعد از حدود 10 سال طبق برجام رفع خواهد شد.
ناشناس۴۴۵۱۹۰۱۱:۳۸:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
با خروج از برجام چه بدست می آوریم؟
ناشناس۴۴۵۳۸۲۱۲:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۳۱
دلیل اصلیش اینه که خروج ما خیلی برامون هزینه داره، در عین حال چون دل و روده برنامه هسته ای رو با برجام درآوردیم، به راحتی هم نمی تونیم به وضعیت پیش از برجام برگردیم.
ناشناس۴۴۵۴۶۸۱۳:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
خروج از برجام یعنی برگشت هر 6 قطعنامه ضدایرانی قبلی و حضور مجددمان ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل. الان افتاد بزرگوار؟
ناشناس۴۴۴۹۵۹۱۰:۰۵:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
چرا از امریکا در کمیسیون مشترک شکایت نمی شه ؟! به خاطر مکانیسم ماشه..
ناشناس۴۴۴۹۶۱۱۰:۰۶:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
برای اهداف انتخاباتی و جناحی خودتان ، چه هزینه هایی بر ملت تحمیل کردید... از اول هم اینکاره نبودید.
ناشناس۴۴۵۲۰۱۱۱:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۳۱
از سال 92 تا پایان 96 اقتصاد داشت سامان می یافت. یادت نرود که در سال های 90 تا 92 چه توفانی در اقتصاد روی داد. با خروج امریکا از برجام و تهدید بازگشت تحریم ها دوباره بازار و اقتصاد رو به طوفانی شدن آورد. شما که مشتاقانه در فکر نابودی برجام بودی به آرزویت رسیدی ولی اقتصاد دچار سردرگمی شد که شاید افرادی مانند شما سود ببرند منتها بیشتر مردم آسیب می بینند
ناشناس۴۴۵۵۵۹۱۴:۰۶:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
سال ۹۲ تا ۹۶ اقتصاد داشت سامان می یافت خود وزرای همین دولت (وزرای اقتصادی) سال ۹۴ به رییس جمهور نانه نوشتن اوضاع کشور بحرانیه! شما کجا زندگی می کنید
ناشناس۴۴۵۷۲۴۱۵:۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
من ایران و در تهران زندگی میکنم من به روحانی رای دادم و پشیمان نیستم. تلاش او را برای پایین آوردن نورم دیدم. تلاش او را برای اقتصاد دیدم و تلاش او را برای بهبود روابط در سطح جهانی دیدم. منتها رقبای انتخاباتیش در داخل برای دولتش مشکلها ساختند و پیوسته او را بابت برجام سرزنش نمودند و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز را برسرش ویران کردند. آنهایی که برجام را تلاش بی فایده او معرفی میکردند اکنون با خروج امریکا از برجام دوباره بر او خرده میگیرند و چنان وانمود میکنند که گویی مشکلات پیش آمده از ناحیه دولت روحانی است. هدفشان این است که مردم را از رایشان به روحانی پشیمان کنند و میگویند ما که گفتیم به روحانی رای ندهید. رای دادید اینهم نتیجه اش!!!
ناشناس۴۴۶۴۸۲۲۲:۰۶:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۳۱
اینو خوب اومدی
ناشناس۴۴۴۹۶۳۱۰:۰۷:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۳۱
روزها از پی هم میگذرند د اردیبهشت ماه وعده دوهفته ای داده شد سپس دوماه شد و حالا از اواسط مرداد ماه و الانم که منتظر آبانیم...به کجا چنین شتابان؟ ایران را دریابید و بچه های ایران را نیز...
ناشناس۴۴۵۱۲۴۱۱:۲۰:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۱
قبل از اینکه مذاکرات برجام شروع شود من این روزها را خوانده بودم! برای خیلی از خبرگذاری ها نوشتم از جمله خبرگزاری فارس؟ حالا سوأل من اینجاست چطور من فهمیدم ولی خیلی از بزرگواران دکترا نه که مثل من در غربت زندگی کرده اند؟
ناشناس۴۴۵۲۱۱۱۱:۴۵:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
برجام مرد چهلم ان هم با حضور مسئولين برگزار شد اما زمان و محل مجلس ترحيم را به ملت نگفتند فقط زمان مجلس تحريم را اعلام كردند
ناشناس۴۴۶۲۲۰۱۹:۰۸:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۳۱
با این برجام تیم مذاکره کننده چند سالی با پول مردم جهانگردی کرد وهیچ دستاوردی نداشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین