امواج وای‌فای بر عملکرد مغز چه تاثیری دارد؟

گروه سلامت الف،   3970424030
امواج وای‌فای بر عملکرد مغز چه تاثیری دارد؟

در تحقیقی از سوی پژوهشکده علوم شناختی تاثیر امواج وای‌فای بر حافظه‌ی کاری مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد این امواج سرعت واکنش افراد را بالا می‌برد، هرچند که این تاثیر موقتی است.

به گزارش ایسنا؛ حافظه‌ی کاری یا فعال قسمتی از فرآیند کلی حافظه است. کاری که حافظه‌ی فعال انجام می‌دهد این است که بعد از ورود اطلاعات تازه، همزمان با پردازش اطلاعات، قسمت‌های مهم آن را ذخیره می‌کند. در واقع حافظه‌ی کاری؛ ذخیره‌سازی موقت و دست‌کاری اطلاعات ضروری است و در گذشته به آن حافظه‌ی کوتاه‌مدت می‌گفتند. این حافظه در انجام وظایفی مثل درک زبان، یادگیری، استدلال، خواندن، نوشتن و محاسبات ذهنی به کار می‌رود.

یکی از اشکال انرژی، که در زندگی مدرن امروزی کاربرد فراوانی دارد، انرژی حاصل از تابش امواج الکترومغناطیس است. امروزه از این امواج در صنایع مختلف پزشکی، نظامی، لوازم خانگی و مخابرات استفاده می‌شود. با گسترش جهانی استفاده از این امواج در تلفن همراه، رادیو، تلویزیون و ... می‌توان گفت که امروزه انسان در اقیانوسی از امواج الکترومغناطیس غوطه‌ور است.

این امواج با حرکت ذره‌ی باردار الکتریکی ایجاد می‌شوند و باعث تشکیل میدان مغناطیسی و الکتریکی می‌شوند. این میدان‌ها بر فعالیت الکتریکی مغز تاثیر می‌گذارند و سبب تغییر پتانسیل غشای سلول‌های سیستم عصبی و اندام‌های حسی می‌شوند. تمام فعالیت‌های ذهنی و عملکردهای شناختی انسان به دلیل فعالیت‌های الکتریکی سلول‌های مغز است. پس با توجه به نحوه‌ی اثرگذاری امواج الکترومغناطیس بر فعالیت‌های الکتریکی مغز، ممکن است بر کارکردهای شناختی انسان نیز تاثیر داشته باشند.

تاکنون در مورد آثار زیستی امواج الکترومغناطیس، پژوهش‌های مختلفی انجام شده که نتایج آن‌ها متفاوت و گاهی متناقض بوده است. به همین دلیل دکتر علیرضا مرادی استاد روان‌شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی و رئیس پژوهشکده علوم شناختی، به همراه همکارانش در پژوهشی اثر امواج وای‌فای را بر حافظه‌ی کاری بررسی کردند.

این تحقیق طی چهار مرحله اجرا شد: پیش‌آزمون؛ تابش امواج؛ پس‌آزمون و پیگیری ۲۴ ساعت بعد از آزمایش. برای انجام پژوهش از ۲۴ دانشجوی مرد راست دست دانشگاه شهید بهشتی که در محدوده‌ی سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار داشتند و دارای سلامت روانی و همچنین سلامت بینایی و شنوایی بودند، استفاده شد. افراد به صورت تصادفی در دو گروه تفکیک شده و یک گروه در معرض امواج الکترومغناطیس ۲۴۵۰ مگاهرتز (معادل امواج وای‌فای) قرار گرفتند.

همه‌ی افراد شرکت‌کننده در این آزمایش با استفاده از آزمون ان بک (N-back) که یک نرم‌افزار ارزیابی حافظه‌ی کاری است، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نحوه‌ی کار با این نرم‌افزار به این صورت است که فرد در فاصله‌ی ۶۰ سانتی‌متری صفحه‌ی نمایش می‌نشیند و یک مربع سیاه در مکان‌های معینی از صفحه‌ی نمایش نشان داده می‌شود. هر زمان فرد تصویری مشابه با اولین تصویر مشاهده کرد، در کوتاه‌ترین زمان باید تشابه را با کلید راست و عدم تشابه را با کلید چپ موس اعلام کند. این آزمون قبل تابش امواج، بلافاصله بعد از تابش و ۲۴ ساعت پس از آن نیز انجام شد. در هر مرحله با استفاده از نرم‌افزار سای‌تسک (Psytask) زمان واکنش افراد و تعداد پاسخگویی صحیح آن‌ها محاسبه و ارزیابی شد.

به طور کل بر اساس نتایج این تحقیق که در فصل‌نامه‌ی تازه‌های علوم شناختی منتشر شده است: این امواج باعث کاهش زمان واکنش افراد می‌شود یعنی سرعت واکنش افراد را به طور موقت بهبود می‌بخشد. مشخص شد که ۲۴ ساعت بعد از مواجهه با امواج این تاثیر از بین می‌رود و کارکرد مغز به سطح اولیه باز می‌گردد. همچنین مشخص شد که تابش امواج تاثیری در میزان پاسخ‌های صحیح در آزمون نداشت. این نتایج، با یافته‌های برخی از تحقیقات گذشته هم راستا و هم‌سو است.

به اعتقاد دکتر مرادی و دیگر همکاران این تحقیق، در مجموع یافته‌های این تحقیق، این فرض را که امواج الکترومغناطیس بر کارکردهای شناختی تاثیرگذار است، تقویت می‌کند.

به پیشنهاد این محققان بهتر است پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود تا اطلاعات بیشتری برای جمع‌بندی و تعمیم این نتایج در دسترس باشد.

عناوین مرتبط

پربحث‌های امروز

1. علی مطهری: حدس می‌زنم مردم هم موافق افزایش قیمت بنزین هستند!

2. چرا همیشه کارگران، یک بار هم به مدیران و مسئولان حقوق ندهید

3. متن فایل صوتی لحظات آخر زندگی خاشقچی منتشر شد

4. کار خودروسازان، اخلال در نظام اقتصادی نیست؟

5. ترامپ: دولت من در دوسال بیش از هر دولت دیگر آمریکا دستاورد داشته است

6. هرکه بی‌روزی است روزش دیر شد

7. خروج ۱۰ میلیارد دلار ارز برای وارداتی که تولید آن آسان است/ از واردات ۹۴۱ تن بیل و بیلچه تا ۴۳ تن نخ دندان!

8. فروش نفت که نشد کار!

9. مدیرعامل سپاهان: هدف برانکو این بود که داور به نفع بگیرد/ داوری‌ها به سود پرسپولیس است

10. چشمهایی که به دنبال نرخ ارز می‌دوند

11. دلار به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت

12. درخواست نامزد خاشقچی

13. سردار در تهران، شایعه دستگیری در دبی + تصاویر

14. روحانی: سال آینده به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد/ اشکال ما این است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم

15. مهناز افشار امروز باید خود را به دادسرای رسانه معرفی کند

16. پایان سرقت‌های سریالی برادران مسلح

17. ۳۲ استیضاح در مجلس دهم/ وزرای کشور و آموزش و پرورش بالاترین تقاضای استیضاح

18. تلفن همراه؛ عامل افزایش ۳۷ درصدی موارد بستری در بیمارستان

19. «سگ دیوانه»، آخرین مرد عاقلِ دولت ترامپ

20. تصادفات عجیب در جاده‌های جهان

21. مدارس عشایری شهرستان ایذه - خوزستان

22. رضا جباری: سپاهان مقابل پرسپولیس به بن بست تاکتیکی خورد

23. همه اظهارات حاشیه‌ساز دکتر مهناز افشار!

24. آخرین جزئیات بسته حمایتی بیمه شدگان و بازنشستگان از زبان محسنی بندپی

25. روایتی سیاسی از آیت‌الله خوئی امروز در حقیقت

پربحث‌های دیروز

1. نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟

2. تفریح لاکچری احمد خمینی

3. رئیسی: خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود/ قالیباف نمی‌خواست کاندید شود/ مدعی حقوقدانی هستند، اما بین قاضی و دادستان فرق نمی گذارند

4. راهکارهای یک نماینده به جای افزایش حقوق کارمندان دولت

5. مثل «لیلا حاتمی» نباشیم!

6. ایران خودرو لیاقت حمایت ندارد

7. ۵۰ درصد مجلس به دنبال سقوط نظام هستند!

8. اولین حضور سیاسی رئیسی پس از انتخابات/ چرا روحانی مثل احمدی‌نژاد سخن می‌گوید؟/ آیت‌الله هاشمی؛ «معیار» ارزیابی افراد؟

9. واکنش سیداحمد خمینی به انتشار عکسی جنجالی تفریح لاکچری

10. خاطره‌ای از لحظه اعدام سردار ملی ایران + عکس

11. قالیباف: مردم نباید هزینه خطای مدیریتی را بدهند/ شهردار تهران اصلا نمی‌دانست خط هفت مترو کجاست!

12. واکنش سازمان حمایت به افزایش قیمت برخی خودروها

13. نه چپ نه راست، دعوت به ساختارشکنی

14. طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان از سر گرفته شد

15. مدیرعامل جدید شستا انتخاب شد + سوابق

16. شرکت بول فرانسه مدعی طلب 1.9 میلیون یورویی از سازمان مالیاتی شد +سند

17. جلیلی: برخی مسئولان تازه به شناخت ۷۰ سال پیش دانشجویان از آمریکا رسیدند/ حفظ برجام با جیب ملت ایران خوابی است که برای اروپا تعبیر نخواهد شد

18. چرا نرخ دلار پایین آمد اما اجناس ارزان نشد؟

19. اولین تصویر منتشر شده از عامل انتحاری حمله تروریستی چابهار

20. گراهام: آمریکا نبود، ظرف یک هفته همه در عربستان فارسی حرف می‌زدند

21. کنایه رئیسی به هوچی‌گران زمان انتخابات!

22. چرا ترامپ خود را به دیوانگی می‌زند؟

23. پایان شنبه سیاه در فرانسه با ۱۴۰۰ بازداشتی و ۱۴۰ مجروح

24. واکنش عجیب مهناز افشار به خبر احضارش

25. دهقان: عقب‌نشینی مقابل آمریکا پایانی نخواهد داشت/ کنار آمدن با آمریکا یعنی جنگ داخلی و فروپاشی در کشور

1. خانم سلحشوری چادر حرمت دارد؛ لطفا صداقت داشته باشید

2. نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟

3. پاسخ جالب مردم درباره نمایندگان مجلس؛ استعفا بدید/ مشکل ما رفع حصر است؟

4. تفریح لاکچری احمد خمینی

5. رئیسی: خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود/ قالیباف نمی‌خواست کاندید شود/ مدعی حقوقدانی هستند، اما بین قاضی و دادستان فرق نمی گذارند

6. علی مطهری: حدس می‌زنم مردم هم موافق افزایش قیمت بنزین هستند!

7. استعفای دسته‌ جمعی ۱۸ نماینده مجلس + عکس

8. حیف از نام هنرمند که برای سلبریتی‌های بی‌سواد استفاده می‌شود

9. بخش دوم/ گفت‌وگو با مردم درباره نمایندگان مجلس؛ از دختر صفدر حسینی تا نمایندگانی که اسم‌شان را هم نمی‌دانیم

10. نماینده مجلس: به FATF رای می‌دهم؛ تا بیشتر بسوزید!

11. آقای مطهری! این ادعاها بدون استدلال پذیرفتنی نیست

12. عامل آتش زدن مردم در پارکها دستگیر شد+ فیلم

13. مشاور نوبخت: مشکلات اقتصاد ایران، داخلی است نه سیاست خارجی/ باید از نفت فاصله بگیریم و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم/ چون می‌دانند وابسته‌ایم، تحریم می‌کنند

14. تلاش گسترده خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو در بازار رها شده/ قیمت خودرو گران خواهد شد؟ نظر دولت چیست؟

15. هشدار توکلی به روسای قوای سه‌گانه: از نارضایتی مردم مستضعف بپرهیزید/ از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول دست بشویید/ برای عبور از بحران فکری کنید

16. روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد

17. راهکارهای یک نماینده به جای افزایش حقوق کارمندان دولت

18. حرف های یک مهندس برق مملکت

19. انتقاد کرباسچی از دوچرخه سواری پیروز حناچی

20. در دنیای پروانه سلحشوری‌ها، سمیه حیدری باشید

21. یادداشت حسین شریعتمداری/ فقط روماتیسم را می‌شناسم!

22. مثل «لیلا حاتمی» نباشیم!

23. آزمایش موشکی ایران و نقشه جدید آمریکا/ همراهی اروپا با ترامپ

24. قالیباف: در اقتصاد کارنامه قابل قبولی نداریم/ با بی‌تدبیری‌تان طبقه متوسط را هر روز ضعیف‌تر می‌کنید

25. تکرار حادثه تلخ مدرسه معین/ 4 دانش آموز اصفهانی قربانی آزار جنسی

1. پای خانم هنرمند در کفش پزشکان متخصص! + فیلم

2. شکستن انگشتان دست؛ مضر یا بی‌ضرر؟

3. شخصیت خود را محک بزنید+ تست روانشناسی

4. تلفن همراه؛ عامل افزایش ۳۷ درصدی موارد بستری در بیمارستان

5. وزیر بهداشت: چرخه درمان با توانبخشی کامل می شود

6. ۱۰ عامل اختلال در خواب

7. رئیس سازمان نظام پزشکی استعفا کرد

8. چه کنیم تا کودک قد بلند شود؟

9. آلودگی هوا در پایتخت و کلانشهرها/ کودکان و بیماران تنفسی در شهر تردد نکنند

10. خطوط مشکی ناخن نشانه چیست؟

11. تاثیر نمک بر نامنظم شدن ضربان قلب