اعتراف تلخ برادر «روح‌الله داداشی»

گروه حوادث الف،   3970421077 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

برادر روح‌الله داداشی و برادر قاتلش ۷‌ سال پس از وقوع جنایت توضیحاتی را در خصوص این حادثه بیان کردند.

اعتراف تلخ برادر «روح‌الله داداشی»
 

موی سفید و صدای غمگینش نشان می‌دهد که هنوز هم به سوگ برادرش نشسته؛ برادری که به گفته خودش هم فرزندش بود، هم دوستش و هم شاگردش؛ ۷‌سال پیش درست در همین روزها بود که برادرش را از دست داد. پسر ۳۰ساله‌ای که یکی از مردان آهنین ایران بود و در چندین مسابقه افتخارآفرینی کرد.

روح‌الله داداشی که کشته‌شدنش به دست یک پسر ۱۸ساله، خشم مردم ایران را برانگیخت. مردمی که تاب قتل قهرمانشان را نداشتند. حالا ۷‌سال از آن تیرماه غم‌انگیز ‌سال ۹۰ می‌گذرد، ولی علی هنوز هم با شنیدن اسم روح‌الله بغض می‌کند.

نمی‌شود گفت که یادآوری آن روزها حالش را بد کرده است، چون علی داداشی هر روز و هرشب به آن اتفاق و آن ۴۰روز وحشتناک فکر می‌کند. هنوز هم سوال‌هایی در ذهنش بی‌پاسخ مانده‌اند.

در آن ۴۰روز آن‌قدر سوگوار برادرش بود که اصلا نتوانست درست فکر کند و تصمیم بگیرد. علیرضای ۱۸ساله بلافاصله پای چوبه دار رفت و این پرونده برای همیشه بسته شد، ولی خانواده روح‌الله و خانواده علیرضا هرگز نتوانستند رنگ آرامش را ببینند.

سروصداها خوابید، خشم‌ها فروکش کرد، حاشیه‌ها تمام شد و دستگاه قضائی هم کار خودش را به پایان رساند، ولی کسی نفهمید که این دو خانواده تازه روزهای تلخ و سیاهشان آغاز شده و زندگی روی خوشش را از آنها گرفته است. علی داداشی که ۸‌سال از برادرش بزرگتر بود از این ۷‌سال سختی که گذشت، می‌گوید.

در این مدت از این‌که قاتل برادرتان را نبخشیدید، پشیمان نشدید؟

من از همان روزهای اول هم خواستار اعدام نبودم. دوست نداشتم آن پسر اعدام شود و تا لحظه اجرای حکم هم مخالف بودم.

پس چرا رضایت ندادید؟

نمی‌شد. مردم و طرفدارهای برادرم اجازه نمی‌دادند. در واقع ماجرای قصاص قاتل از اختیار ما خارج بود. ما هیچ نقشی در اعدامش نداشتیم. همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد و اصلا روال طبیعی نداشت. از طرفی داغمان تازه بود و اصلا فرصت فکرکردن نداشتیم. فرصت نشد فکر کنیم و درست تصمیم بگیریم. من و خانواده‌ام با قصاص قاتل مخالف بودیم. او باید زندانی می‌شد و جور دیگری مجازات می‌شد.

او با اعدام‌شدنش راحت شد و رفت ولی ما هر روز داریم عذاب می‌کشیم. ازطرفی آن زمان پیامک‌های تهدیدآمیز داشتیم و تحت‌فشار بودیم. می‌گفتند نباید گذشت کنید. مردم همه می‌خواستند اعدام شود. جو امنیتی و پلیسی شده بود و خودمان هم حال بدی داشتیم.

از طرف طرفدارهای برادرم هم تهدید می‌شدیم. فشار خیلی زیاد بود؛ در عرض ۴۰روز اعدام شد. برای همین نقشی نداشتیم. اگر به ما فرصت و اجازه می‌دادند خودمان تصمیم بگیریم، شاید این اتفاق نمی‌افتاد و قاتل را درنهایت می‌بخشیدیم.

خودتان قاتل برادرتان را دیده بودید؟

من وقتی با قاتل روبه‌رو شدم، اصلا به او بی‌احترامی نکردم. فقط گفتم چرا این کار را کردی؟ او هم گفت، وقتی که داداشت را دیدم و پیاده شد، از هیکل بزرگش ترسیدم، ولی وقتی دیدم آدم آرام و مظلومی است، جرات پیدا کردم و او را زدم. با این حال، اصلا به او بی‌احترامی نکردم.

قاتل، هیچ‌وقت از شما درخواست بخشش نکرد؟

در تمام مدتی که او بازداشت شد، حتی یک‌بار هم طلب بخشش نکردند، ولی من فکر می‌کنم که فرصت نداشتند. همه چیز خیلی سریع رخ داد. داغمان تازه بود. نه ما فرصت فکرکردن داشتیم و نه آنها فرصت تلاش برای نجات از اعدام قاتل داشتند.

یعنی الان پشیمانید از این‌که قاتل برادرتان اعدام شد؟

من همیشه گفتم که دوست ندارم قاتل اعدام شود. الان هم می‌گویم از این‌که او اعدام شد خوشحال نیستم و حتی ناراحت هم هستم. از طرفی هنوز خیلی از مسائل برای ما گنگ و بی‌پاسخ است. من حس می‌کنم که مقصر اصلی مرگ برادرم، علیرضا نبود. فکر می‌کنم پای کسان دیگری هم در میان بود. اما آن زمان آن‌قدر همه چیز سریع رخ داد که نشد به تمام این موضوعات رسیدگی کنیم.

حال و روز شما و خانواده‌تان بعد از ۷‌سال چطور است؟

خیلی ناراحتیم. داغش هنوز تازه است. من همیشه گفتم، روح الله بهترین بچه، بهترین برادر، بهترین شاگرد و بهترین دوستم بود. از سه سالگی تمام کارهای برادرم را خودم انجام می‌دادم. من ۸‌سال بزرگتر بودم. همه کارهایش با خود من بود. حمام بردن و ورزش کردن و غذا دادن. خیلی از لحاظ روحی و روانی به برادرم وابسته بودم. هنوز هم وقتی عکسش را می‌بینم یا دوستانش را می‌بینم ناخودآگاه گریه می‌کنم. نمی‌توانم فراموش کنم. هنوز وقتی سر مزارش می‌روم انگار همان روز اول است و حالم بد می‌شود. برادرم بهترین رفیقم بود و هر روز بیشتر دلتنگش می‌شوم.

مادر و پدرتان فوت کرده‌اند؟

بله. مادرم که‌سال ۷۵ فوت کرد. پدرم هم ۴۰ روز پیش از مرگ روح الله فوت کرد. درست روز چهلم پدرم و تولد امام زمان (عج) بود که خبر دادند برادرم کشته شده است. ما تازه لباس‌های مشکی خود را از تن درآورده بودیم که دوباره سیاهپوش شدیم.

کاش فرصت زندگی به برادرم می‌دادند!

هنوز هم در پروفایلش عکس برادرش را گذاشته؛ بعد از ۷‌سال نتوانسته حتی ذره‌ای از داغی که داشته کم کند. هر روز بیشتر از قبل آرزو می‌کند کاش برادرش زنده بود و او را یک بار دیگر می‌دید. برادر قاتل روح‌الله داداشی که هنوز هم با شنیدن نام علیرضا اشک می‌ریزد در این‌باره می‌گوید: «برادرم گناهی نداشت. خیلی زود او را پای چوبه‌دار بردند و اعدامش کردند. نباید به این سرعت حکمش را اجرا می‌کردند.

باید تحقیقات بیشتری در این‌باره صورت می‌گرفت. او یک بچه بود و هنوز به ۱۸سالگی هم نرسیده بود. قدرت تصمیم‌گیری نداشت. برادرم مظلوم بود و اهل دعوا نبود. اگر هم کاری کرده بود، از روی عمد نبوده و حتما ترسیده بوده. برای همین کاش به او فرصت زندگی کردن می‌دادند.

به اندازه کافی تنبیه شده بود. ‌ای کاش زنده می‌ماند ولی در زندان زندگی می‌کرد. فقط زنده بود و ما هرازگاهی او را می‌دیدیم. دلم برایش بیشتر از قبل تنگ می‌شود. در هر شرایطی به یاد علیرضا می‌افتم و می‌گویم ‌ای کاش بود.‌ ای کاش نفس می‌کشید ولی دیگر فایده‌ای ندارد. ما برادرم را از دست دادیم و مشخص نشد که ماجرای اصلی چه بوده است.»

منبع: روزنامه شهروند

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۹۴۳۴۰۹:۳۷:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
خدا صبر بده برادر
ناشناس۴۲۹۴۷۷۱۰:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
رسیدگی عجولانه به پرونده های قضایی کار درستی نیست.. چطور در دو مرحله و ظرف ۴۰ روز به یک پرونده قتل رسیدگی و حکم اجرا می شه؟!!به این می گن از سر خود باز کردن.. اگر سیستم قضایی دنبال ایجاد فرهنگ گذشت و بخشش در جامعه بود، اینطور دستپاچه و عجولانه حتی در صورت فشار جامعه اقدام به رسیدگی و صدور و اجرای حکم نمی کرد.
مودی۴۲۹۵۱۷۱۰:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نمیدونم هدف از این گفتگو چه بوده ... ولی اینکه یک پسر 18 ساله ؛ مردی چنان تنومند و عضلانی را در مقابل خودش دیده و با سرعتی عجیب و کاملا حرفه ای بدون ترس با چاقو یا دشنه یا قمه چنان ضربت کاری بر شاهرگ گردنش وارد کند که چند ساعت بعد موجب مرگ مردی با وزن بالای 100 کیلو و قد حدودا دو متری شود ؛ و چنین کسی را مظلوم و آرام و بیگناه بنامیم ؛ از جک های بیمزه و مسخره ای ست که اصلا به مذاق خوش نمی آید.....
ناشناس۴۲۹۵۲۱۱۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
متاسفانه مردم در همه مسائل احساسی و لحظه ای تصمیم می گیرند چه برای جان انسانها و چه برای انتخابهای مهم. امیدوارم تجارب گذشته، آموزش ها و روشنگریهای موثر تر شود. البته شرایط این برادر واقعاً سخت بوده و امیدوارم برای کسی پیش نیاد. خدا صبرش بده.
ناشناس۴۲۹۵۶۴۱۱:۰۲:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۱
حرف های قابل قبولی نیست. نمی توانی تصمینی بگیری و بعد هفت سال بگی من موافقش نبودم.
ناشناس۴۳۰۰۰۱۱۴:۴۲:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
آقای علی داداشی مقصره ولی بقیه مردمی که اون رو مجبور کردند یا قوه قضاییه که انقدر سریع حکم رو اجرا کرد هم مقصرن
ناشناس۴۲۹۵۸۷۱۱:۱۳:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۱
عجب آدم پررو و وقیحیه برادر قاتل، میگه برادرم هیچ گناهی نداشت (بر فرض صحت مطالب نوشته شده) یارو یکی از خوشنام ترین ورزشکاران ایرانو شب نیمه شعبان با حالت مستی زده کشته، بعد داداش وقیحش میگه برادرم گناهی نداشت!!!
ناشناس۴۳۰۰۸۸۱۵:۲۱:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شما مطلب را با دقت بخونید!!
ناشناس۴۲۹۶۰۴۱۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
عکس بالا مشخص کننده که خانواده داداشی خیلی محترم و با کلاس هستند و با معرفت هر کس عکس بالا میبیند متوجه مظلومیت داداشی ادم ضعیف و بی حال و اهل دعوا و زورگویی نیست دست قاضی که حکم داد درد نکنه روز قیامت چطور جواب خواهد داد نمیدانم
ناشناس۴۳۰۶۸۶۰۰:۰۰:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۲
اگه خودت فهمیدی چی نوشتی ....واقعا .تبریک میگم بهت
ناشناس۴۲۹۶۲۴۱۱:۳۰:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
باید قانونی تصویب بشه که از نهایی شدن حکم اعدام تا اجرای اون باید حداقل یک سال فاصله باشه. تا اینجوی هم اگر فرد بیگناه بود یا شبهه ای وجود داشت رفع بشه و هم در مورد قصاص افراد فرصت داشته باشن تا اگر خواستند ببخشند.
ناشناس۴۲۹۶۳۰۱۱:۳۴:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
کدوم مردم باید رضایت میدادن بخشش برای دیگران خوبه برای سلبریتی ها بد مردم اجازه ندادن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۴۲۹۷۰۰۱۲:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۱
حق قاتل اعدام است پشیمان نباش قهرمان. این به نفع عموم است
ص۴۲۹۷۰۲۱۲:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۱
منظور شما از این مطلب چیست؟ الف هم شده از مخالفین قصاص؟!!!! قصاص حد الهی است
آرش۴۲۹۹۴۰۱۴:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
خب اگه با این عجله اعدامش نمیکردن، شاید خانواده مقتول می بخشیدن!! حدود الهی است ولی اگه اولیای دم رضایت بدن، چی؟
ناشناس۴۲۹۷۵۷۱۲:۳۸:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
سر دعوا و واکنش ها آنی نباس کسی رو اعدام کرد. اعدام فقط برای جنایتکارها و اختلاس گر ها خوبه
ناشناس۴۲۹۷۹۵۱۲:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
آقای عزیز،برادرت زده یکی را حالا به هر علتی کشته بعد میگی گناهی نداشت؟؟؟؟بابا شما دیگه خیلی باحالید
ناشناس۴۲۹۹۶۹۱۴:۲۹:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
عزیزم ایشان از خودش دفاع کرد دادشی امده پایین که طرف را له کنه وجدان داشتن بد نیست
ناشناس۴۳۰۰۰۶۱۴:۴۴:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
کسی نمیگه اون نوجوان گناهی نداشته ولی اعدام حقش نبود.
ناشناس۴۲۹۸۸۹۱۳:۴۷:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
به نظر من هر کسی کسی را می کشد باید بدون درخواست خانوادها ومردم ودرگیر کردن خانوادها خود قانون اورا اعدام کند ودر مورد متجاوزان وگروگانگیران هم خود قانون مجرمین را اعدام کند وبه هیچ وجه رضایت داشتن خیا نداشتن خانوادها برایش مهم نباشد چون این هم جزی از امنییت مردم است
ناشناس۴۲۹۹۵۰۱۴:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
چند نفر در ایران همیشه با خود چاقوی ضامن دار حمل می کنند؟ جوانی که با اولین برخورد در خیابان از جیبش چاقو در آورد و ضربه ای مهلک به طرف مقابل بزند، نمی توان گفت سر بزیر بوده و اهل دعوی نبوده. مخصوصا که طرف مقابل کاری به کارش نداشته باشد. خودش گفته که اول از هیکلش ترسیده ولی بعد که دیده آدم آرامی است جرئت پیدا کرده و با چاقو زده و اورا به قتل رسانده. ولی مسئله اعدام چیز دیگری است. مشکل برای خانواده ها این است که در برابر دو وضعیت ناجور قرار می گیرند. یا قصاص، یا زندان کوتاه مدت برای قاتل. اگر بجای قصاص حبس ابد یا زندان به مدت 25 سال در نظر بگیرند (مثل خیلی از کشورها)، بیشتر خانواده ها می بخشند. ولی قانون می گوید اگر بخشیدید جنبه عمومی جرم حداکثر ده سال زندان دارد که در عمل بعد از پنج شش سال میایند بیرون. اگر محاکمه و یا اعدام طولانی شود که این مدت کمتر می شود زیرا تمام مدتی که از روز قتل در زندان بودند بحساب می آید. خوب باید بازماندگان را درک کرد. چطور قبول کنند قاتل عزیزشان بعد از مدت کوتاهی از زندان بیرون بیاید و به زندگی اش ادامه دهد. بخشش خیلی خوب است ولی مردم و مخصوصاً سلبریتی ها که برای خود نشان دادن با هر قتل به خانواده مقتول هجوم می آورند و خانواده را کلافه می کنند و تقاضای بخشش می کنند کاش این جنبه را در نظر گرفته و بجای این کارها از مجلس بخواهند مقررات مربوط به جنبه عمومی جرم را تغییر دهد.
ناشناس۴۲۹۹۹۷۱۴:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۱
همین الان زیر نظرات این مطلب هم مردم دارن احساسی حرف میزنن... یک همچین ادماهایی هستیم
ناشناس۴۳۰۰۱۵۱۴:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
من هیچ نسبت و آشنایی با قاتل ندارم اما از زمانی که حکم اعدام قاتل نوجوان دادشی اجرا شد تا الان همیشه از علی داداشی بدم میومد تا اینکه امروز خوندم که خودش نمیخواسته اون نوجوان اعدام بشه و مجبور شده.
ناشناس۴۳۰۰۳۸۱۴:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
طرف همیشه چاقو تو جیبش بوده بعد میشه بی گناه؟ ذهنش آمده استفاده از چاقو بوده کسی که به مدت 5 سال چاقو حمل می کنه بدنبال بهانه برای استفاده از چاقو می افتاده این افراد بسیار خطرناک هستند و بخشش کردن از این افراد یک اشتباه مهلک است و تضمینی برای عدم ارتکاب بعد از گذارند حبشان ندارد.توبه این گرگها مرگه.
ناشناس۴۳۰۲۳۵۱۶:۵۸:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
کوچکترین مجازاتش اعدام بود باید ذره ذره به درک میرفت
بهزاد۴۳۰۵۲۱۲۱:۴۰:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شاه می بخشه ساهقلی نمی بخشه، من نمیدونم وقتی برادر مقتول میگه من پشیمانم دیگه به شماها چه ربطی داره که میگین حقش بود یا حقش نبود
ناشناس۴۳۰۵۸۶۲۲:۲۸:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۲۱
دمش گرم که اعدامش کردن آمریکا هم اعدام داره، اروپا سوسول تشیف داره
ناشناس۴۳۰۵۹۱۲۲:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۱
موافقین حکم های احساسی غیر قابل جبران لطفا همیشه یک سوزن به خودتان بزنید و بعد یک جوالدوز به تن دیگران فرو کنید
ناشناس۴۳۱۰۷۲۱۰:۵۶:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۲
حالا فکر کنید دستگاه قضایی به سرعت تصمیم نمیگرفت، اونوقت داستان رو اینطوری تعریف میکردند: بله، ما داغدار بودیم ولی قاتل برادرم می‌خورد و می‌خوابید همه دنبال عفو او بودند انقدر ماجرا را کِش دادند تا همه فراموش کردند و موضوع را جمع کردند نمی‌دانم چه کسانی پشت ماجرا از قاتل برادرم حمایت میکردند آخر هم آنقدر جو عمومی برای بخشش قاتل سنگین شده بود که ما مجبور به رضایت شدیم حالا قاتل راست راست راه میرود ولی تقاص خون برادرم را نداده .... یعنی بعضی وقتا هر طور بشه ، یه چیزی برا گفتن داریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین