معاونت اقتصادی وزارت خارجه چه می‌کند/ امروز جنگ اقتصادی داریم،شرایط صلح نیست!

معصومه پورصادقی،   3970420064 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
معاونت اقتصادی وزارت خارجه چه می‌کند/ امروز جنگ اقتصادی داریم،شرایط صلح نیست!

به گزارش الف، کمتر از یک سال پیش بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از  کسب رای اعتماد  مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از برنامه وزارت امور خارجه برای  احیای معاونت اقتصادی این وزارتخانه خبر داد و بیان داشت طبق این برنامه  سه معاونت منطقه‌ای به دو معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی تبدیل خواهد شد.

 

بعد از سه ماه با ابلاغ ساختار جدید وزارت امور خارجه این وعده عملیاتی شد و غلامرضا انصاری سفیر وقت ایران در هند مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت خارجه را بر عهده گرفت؛ ولی او به علت اینکه هنوز دوران مسئولیتش در سفارت ایران در هند به اتمام نرسیده بود، به‌مدت یک ماه و نیم در هند باقی ماند و از اسفندماه فعالیت خود را به صورت رسمی در این سمت آغاز کرد.

 

علی‌رغم اینکه هنوز تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران اعمال نشده است، کشور در حال حاضر با چالش‌های اقتصادی در حوزه تحریم‌ها و فروش نفت روبه‌رو است. اما، شواهد و قراین نشان می‌دهد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده و شاید بتوان گفت تشکیل این معاونت عملاً تنها در حد حرف باقی مانده است؛ چرا که قرار بود با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، هماهنگی میان نهادها و سازمان‌های داخل کشور در زمینه اقتصادی انجام شود و از تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روابط اقتصادی کشور جلوگیری کند.

 

تشکیل معاونت اقتصادی وزارت خارجه و چارت جدید این وزارتخانه به قدری برای وزیر امور خارجه کشورمان مهم بود که وی برخلاف چهار سال گذشته در اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس شرکت نکرد، اما  شاهد تحرک جدی از معاونت اقتصادی نیستیم و کارنامه شش ماهه اخیر این معاونت «تقریبا هیچ» است.

 

به گفته محمدجواد ظریف با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، همه سفارتخانه‌ها باید پاسخ‌گوی معاونت جدید باشند: «اصلی‌ترین هدف وزارت امور خارجه برای تشکیل معاونت اقتصادی نیز نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد بین‌المللی در قالب معرفی توانمندی‌های اقتصادی داخلی به خارج کشور و فراهم‌آوردن امکانات کشورهای خارجی برای بخش خصوصی داخلی است. در بیرون از وزارت‌خارجه باید مشخص شود که آیا وزارت‌خارجه مسئول روابط‌خارجی در حوزه اقتصاد و سایر حوزه‌ها است یا خیر؛ هیچ ادعایی بر انحصار روابط خارجی نداریم، اما بر مسئولیت روابط خارجی ادعا داریم و باید با هماهنگی وزارت‌خارجه اقدامات اقتصادی انجام شود تا با توجه به منافع ملی مانع از به‌وجود آمدن رقابت‌های بی‌مورد بین بنگاه‌های ایرانی در خارج از کشور شویم. به نظر می‌رسد تاکنون چنین امری محقق نشده است.»

 

از سوی دیگر در روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نیز با بیان اینکه نمی‌توانیم در برابر مسائل چشم خود را ببندیم و باید واقعیت‌ها را به‌خوبی بشناسیم، اظهار داشت: اینکه آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌های دیگری علیه ملت برگرداند امری وقیحانه است، آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را برای ایران خواب دیده‌اند. ما ملت بزرگی هستیم که در تاریخ و تمدن نقش مهمی داریم. ما باید این شرایط را تحلیل کنیم تا ایران به تاریخی‌‌ترین کشور تبدیل شود چرا که شرایط کشور خطیر است و همه باید اختلافات خود را کنار بگذاریم.

 

بر اساس این گزارش، مسلماً یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت خارجه به‌عنوان مرجع تماس با کشورهای خارجی، تدوین برنامه‌ای برای پیشبرد امور اقتصادی کشور باشد و در ابتدا تشکیل معاونت اقتصادی در این وزارتخانه سیگنال‌های زیادی را به داخل و خرج ارسال کرد که بیانگر این بود که تهران به دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور است. درست است که به عقیده دولت برجام فرصت تعاملات بین‌المللی را ایجاد کرد اما باید از شرایط پسابرجام در زمینه اقتصادی هم استفاده می‌کرد. حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است: چرا معاونت اقتصادی نتوانسته وظایف خود را در این زمینه عملیاتی کند و هنوز دست به کار نشده است؟

 

از سوی دیگر، دیدگاهی که امروز برای ایجاد معاونت اقتصادی وجود دارد با گذشته بسیار متفاوت است؛ چرا که در حال حاضر کشور نیازمند این است که از همه سطوح سیاسی خود برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده کند. برقراری روابط اقتصادی با کشورهای جهان، جذب سرمایه و فناوری از کشورهای پیشرفته و افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی نیز با استفاده از ظرفیت همه سطوح سیاسی امکان‌پذیر‌ است.

 

به نظر می‌رسد امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم اما معاونت اقتصادی وزارت خارجه، این شرایط را علی‌رغم تاکید رییس‌جمهور و معاون وی جدی نگرفته و به شرایط امروز همانند زمان صلح می‌نگرد و این موضوع نیازمند بازنگری جدی است. در واقع معاون اقتصادی وزارت خارجه باید در مورد روابط اقتصادی با کشورهای منطقه و همچنین روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی به وزیر خارجه و دستیارانش مشاوره و راهنمایی دهد و این‌گونه نباشد که تمام توان وزارت امور خارجه در حوزه مقابله با تحریم‌ها تنها به مذاکرات سیاسی در سطح بالا محدود شود و عملاً معاونت اقتصادی تنها در یک عنوان خلاصه شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۸۳۹۸۱۳:۰۲:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۰
ظریف دنبال آلمان و فراسنه و انگلیسه نه اقتصاد و امروز حوزه کشورهای منطقه ما هیچ هستیم
اخوی۴۲۸۵۰۶۱۳:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۰
آقا جان در طول 40 سال عمر انقلاب آیا مقطعی بوده که ما جنگ اقتصادی نداشته ایم؟
ناشناس۴۲۸۵۲۷۱۴:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۰
آقای جهانگیری خیلی کهنه شده و جذبه ای ندارد. دکتر نهاوندیان برای معاون اولی مناسب تر است.
ناشناس۴۲۸۵۸۵۱۴:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۰
شما به کجا نگاه میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟ سرتون را بر گردانید کل این تیم بی کفایته و باید استعفا بده بره.
ناشناس۴۲۸۶۸۶۱۵:۳۸:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۰
هر کی دیگه بیاد هم کار زیادی نمیتونه بکنه. متاسفانه اوضاع خیلی خرابه. ما هم به خودمون دلداری میدیم که آره اینا استعفا بدن برن مشکلاتمون حل میشه. کاشکی با یک استعفا یا تغییر دولت همه چی درست می‌شد.
ناشناس۴۲۹۰۳۴۲۰:۵۹:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۰
چرا نمیشه کار کرد؟هزار کار میشه انجام داد ی وطن پرست واقعی بیاد سر کار مردم کوچکترین ریاضتی نمیکشند اما این تیم فعلی واقعا نوبره.
ناشناس۴۲۸۵۸۸۱۴:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۰
رهبری در جریان مذاکره با 5+1 گفته بودند به مذاکرات خوشبین نیستند اما دولت و حامیانش از کنار این هشدار گذشتند. حالا در مذاکره با اروپا هم رهبری هشدار داده‌اند اما همین طیف همچنان اصرار بر ادامه توافق «هیچ» هسته‌ای دارند، اگر اروپا نتوانست به تعهدات خود عمل کند آیا طیف حامی برجام حاضرند خسارت آن را به مردم بپردازند؟
ناشناس۴۲۸۸۲۴۱۷:۳۸:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۰
میفرمائید به اروپائیان امید نبندیم امریکا هم دارد راههای ارتباط اقتصاد ما با اروپا را هدف گرفته پس دست روی دست بگذاریم ناظر بسته شدن مسیرهای ارتباطی خود با جهان خارج باشیم هموطنان ما باید متوجه باشند که صحنه تقابل را بر ما تحمیل کرده اند چه بسا در شرایط عادی ما همکاران دیگری بغیر از چین و هند را برای طرحهایمان انتخاب میکردیم شرایط ما ناشی از تحمیل است نه انتخاب اصلح .
ناشناس۴۲۸۶۷۴۱۵:۳۰:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۰
معاونت اقتصادی در حال گشت وگذارو بخور وبخواب است همانند وزارت اقتصاد مثل وزارت صمت مثل بانک مرکزی همشون ظاهرا خیلی راحتن تو مغزشون چیه نمیدانم هرکی میدونه بگه
ناشناس۴۳۰۵۰۰۲۱:۲۲:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
وزارت تقتصاد سال هاست که مرخصه. بجای برنامه ریزی مالی برای کشور شده محل پیش کش کردن پست های مدیرکلی به رفقا و تجملگرایی مدیران
محمد۴۲۸۶۸۵۱۵:۳۸:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۰
بفرماید آقای ظریف چه میکند؛ وزارت امور خارجه تعطیله
شمشاد۴۳۰۸۲۲۰۲:۳۱:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۲
آقای ظریف فعلا هیچ کارس چون دکتر ولایتی کارهای مهم تر اونو انجام میده.
ناشناس۴۲۸۷۴۵۱۶:۳۲:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۰
وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی چه اقدامی برای بهبود تجارت و بازرگانی کشور انجام دادند که حالا از وزارت خارجه انتظار داشته باشیم. وزارت خارجه کار خودش رو بتونه خوب انجام بده، کفایت میکنه.....
فعال اقتصادي۴۲۸۷۶۴۱۶:۴۲:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۰
لطفا تعداد جلساتی که معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه با صادرکنندگان کشور و فعالان بخش اقتصادی و صنعتی در این مدتی که منصوب شده اند را اعلام کنید؟ ظاهرا این پست فقط جنبه تشریفاتی دارد تا اقتصادی! به قول دولتی ها شعار شفاف سازی خیلی خوب است اگر در عمل اجرا شود!
ناشناس۴۲۸۷۷۷۱۶:۵۶:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۰
مگه وزارت خارجه باعث این جنگ شده که انتظار دارید معاونت اقتصادی این وزارتخانه اوضاع را درست کند؟
ناشناس۴۲۸۸۱۳۱۷:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۰
از وابستگان اقتصادی در کشورهای خارج انتظار نا بجا نباید داشت اینان در نقش راهنما و واسطه بین علاقمندان بازرگانی بین دو کشور را بازی میکنند . از وابسته بازرگانی نمیتوان انتظار داشت که برای فرش یا پسته و زعفران ما بازار یابی کند اما صادر کننده ایرانی میتواند در مورد مقررات و امکانات کشور مورد نظر از این افراد کسب اطلاع کند یا در نهایت این وابستکان اقتصادی با شناخت از بازار کشو میهمان بازرگانان ما را دعوت به حضور در آن بازار ها بکند .
ناشناس۴۲۸۸۷۸۱۸:۱۶:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۰
اول مشکل جنگ اقتصادی داخلی با مفسدان را حل کنید بعد به فکر اربابان خارجی آنها باشید
مجمود۴۲۹۲۴۸۰۵:۵۸:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شما امر کنید معاون اقتصادی دلار چاپ می کند یا با زور اسلحه کمپانی های بزرگ را وادار به سرمایه گذاری در ایران خواهد کرد .امر دیگری نبود?
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین