قدیمی‌ترین پل اهواز چرا آتش گرفت؟

گروه حوادث الف،   3970415057

نیزارهای کارون از گرمای زیاد، "پل سیاه" (قدیمی‌ترین پل این شهر) را آتش زدند.

به گزارش ایسنا، بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه؛ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با گرفتن یک خبر از آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند، شانس این بار با قدیمی‌ترین پل اهواز همراه نبود و به دلیل وجود نیزار در محدوده‌ی زیر پل، آتش به زیر آن و در نهایت به خود پُل سرایت کرد.

به گفته‌ی علی‌تراب‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز، نخست آتش سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

در سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه آهن جنوب و سراسری ساخته می‌شد پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به «پل سیاه» معروف شد. این پل در واقع با سازه‌ی فلزی و فندانسیون بتنی‌اش به جای پل تاریخی «شادروان» از دوره‌ی ساسانیان و به طول هزار و ۵۰ متر در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با ۵۲ پایه نگهدارنده برای ستون‌ها که عرض آن شش متر است.

اتصال و ارتباط خط آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلی‌ترین کاربرد این پل می‌نامند.

»پل سیاه» در دوران‌ مختلفی تاریخی تاثیر داشته است تا جایی که حتی با توجه به نقش‌اش نام آن نیز تغییر پیدا کرده است. جنگ جهانی دوم را می‌توان نمونه‌ای از نقش این پل در این شهر دانست، زمانی که این پل مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روسیه بود و به علت این که یکی از گلوگاه‌های مهم در موفقیت متفقین به شمار می‌رفت، در آن دوران به «پل پیروزی» شهرت یافت.

براساس اسناد و تصاویر باقی مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل یک بار دیگر در سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است.

البته شهریور ۹۳؛ عاطفه رشنویی، معاون وقت میراث فرهنگی خوزستان درباره وضعیت «پل سیاه» اهواز به ایسنا گفته بود؛ قصد داریم با اداره کل راه آهن تفاهم‌نامه‌ای را برای حفظ و نگه‌داری آن منعقد کنیم ولی هنوز هیچ برنامه خاصی برای این کار نداریم چون «پل سیاه» پلی زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد و جزو آثار و ِالمان‌های شهر اهواز است. فقط باید حفاظت و نگه‌داری شود.

پل سیاه اهواز ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خبرنگار ایسنا تلاش کرد در تماس با علی‌رضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان و ارسطوزاده، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در مورد آخرین وضعیت این پل تاریخی پرس‌وجو کند، اما تا لحظه ارسال این خبر موفق به صحبت با این دو مسئول نشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین