بهمنی: دولت از تحریم صرافی ها خودداری کند

گروه اقتصادی الف،   3970413102 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید بازار آزاد را تحت نظر بانک مرکزی ایجاد کرده و از تحریم صرافی ها خودداری کند.

بهمنی: دولت از تحریم صرافی ها خودداری کند

به گزارش خانه ملت، محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود امروز با حدود هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی روبرو هستیم، اظهارداشت: این رقم قطعا در پایان سال ۹۷ به متجاوز از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که باید آن را به سمت تولید و سرمایه گذاری اشتغال زا هدایت کرد و از این بابت لازم است در اعطای تسهیلات تولیدی یارانه بدهیم تا تولید رونق گرفته، اشتغال ایجاد شده و عرضه کالا بالا رفته و قیمت ها کاهش یابد در غیر این صورت، سیل نقدینگی به سمت ارز، سکه، مسکن و موارد خاص روانه می شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز سیستم بانکی ما با مشکل نقدینگی شبه پول یعنی کمبود منابع سپرده ای روبرو است، عنوان کرد: یعنی با عدم تعادل بین منافع و مصارف با توجه به سیاست های ناهماهنگ پولی و مالی مقابله می کند.

وی با بیان اینکه چک های مدت دار، تسهیلات تکلیفی، سود بالای سپرده ها در گذشته، تشدیدکننده نقدینگی بوده است، گفت: امروز حساب های بانک ها اکثرا بدهکار و قرمز بوده و حساب دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار و قرمز قبوده و بانک ها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند و صندوق های بازنشستگی نیز وضع خوبی ندارند از این رو سپرده باید بپذیرد و یکپارچه باشد که مشکلات از طریق کارشناسی حل کند.

بهمنی ادامه داد: امروز تصور می شود کاری از دست کسی ساخته نیست اما اینگونه نیست بلکه برای حل مشکلات، توکل و پشتکار لازم است و نباید خود را ضعیف و حریف را قدر فرض کنیم و باید یادمان باشد سال های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ با تحریم های به قول خودشان فلج کننده را با جسارت، پشتکار و مقاومت مردم پشت سر گذاشتیم و در همان سال‌های تحریم بیشترین حجم طلا را در طول عمر بانک مرکزی ذخیره کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با اینکه در آن سال ها بانک مرکزی تحریم، ورود ارز ممنوع و فروش نفت تحریم بود، فروش نفت از ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه در روز به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید اما کشور با قدرت اداره شد.

وی تصریح کرد: امروز کالاهایی که با نرخ های متفاوت وارد کشور می شود مثل کالاهای اساسی و ضروری که با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می شود با همین نرخ فروخته نشده بلکه با دلار ۸ هزار تومان به بالا فروخته می شود از این رو این گران فروشی باید کنترل شده و مشخص شود سود آن به جیب چه کسانی می رود.

بهمنی همچنین با بیان اینکه ۷۲ هزار میلیارد تومان رانت مشخص نیست به جیب چه کسی رفته است، اظهار کرد: در سال ۹۱ شرایط مشابهی داشتیم که ارز به صرافی ها برده و فروخته شد و بعد از محاسبه دیدیم ۳۲ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت است که از حساب های آنها برداشت کرده و به خزانه ریختیم که همان سال گفتند برداشت شبانه است، در حالی که نباید بگذاریم وجوه بیت المال از بین برود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: صرافی های تحت نظر بانک مرکزی سریعا باید وارد عمل شوند و دولت باید به سرعت بازار آزاد را تحت نظر بانک مرکزی ایجاد کرده و از تحریم صرافی ها خودداری کند؛ تعدادی از صرافی های ایران در دوبی توسط آمریکا تحریم شدند اما در داخل این کار توسط دولت انجام شده است.

وی ادامه داد: صرافی های مجاز تحت نظر بانک مرکزی باید فعال شده و طرف خارجی مرتبط با آنها را تقویت شود و ارز مسافرتی نباید برای مسافرت های غیرضرور از منابع دیگر تامین کنیم حتی ایرادی ندارد که حجاج نیز به خاطر تمکین مالی از ارز نرخ آزاد استفاده کنند.

بهمنی در ادامه با اشاره به این مطلب که دولت به بانک مرکزی و سیستم بانکی بدهکار است، یادآور شد: باید سریعا تمهیداتی فراهم شود تا تسویه حساب کند تا توان تسهیلات دهی بانک ها افزایش یابد و دولت باید برای اصلاح ساختار مالی خود، مازاد خود را واگذار کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید به دولت کمک کرد، خاطرنشان ساخت: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح های نیمه کاره دارد که بازدهی منفی داشته و باید سریعا تعیین تکلیف شود؛ همچنین امروز سکه بدون محدودیت فروخته شد که باعث شد وضعیت بازار سکه به هم بریزد و نباید بسیاری از موارد به سرعت رسانه ای شده تا جو روانی ایجاد شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۱۸۳۰۴۱۳:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۳
پول های بی حساب و کتاب چاپ شده دو هزار میلیارد تومان نیست بلکه دوهزار میلیارد میلیارد تومان است .۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
ایرج۴۱۸۳۵۷۱۳:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۱۳
باید از شکست های دوران قبل درس گرفت ومشکلات حل کرد ..اولین کار صداقت با مردم است ..دوم .. اولویت مردم ایران است بعد بقیه...سوم.. کاهش تنش با کل دنیا با تمام قوا
ناشناس۴۱۸۴۰۴۱۴:۰۰:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۱۳
این خودش دلار 1000 تومنی رو کرد 4000 تومن یعنی 4 برابر حالا برا ما نظر کارشناسی میده ؟
ناشناس۴۱۸۴۹۰۱۴:۲۵:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۳
،، کَل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی ،، جناب بهمنی حافظ مردم خیلی بد و ضعیف نیست و خوب میدانند که عملکردهای شما در بانک مرکزی چه بوده است به ویژه صدور مجوز تاسیس صرافی برای دختر و داماد آقای صفدر حسینی و آقای حسین فریدون و آقای علی صدقی و ................................ در سال ۹۱ اوج بحران ارزی کشور .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین