ابلاغیه استفاده مجدد وسایل اتاق عمل/ جراحی اقتصادی در اتاق عمل و صرفه‌جویی ارزی با جان بیمار

گروه اجتماعی الف،   3970412013 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی وزارت بهداشت بخشنامه استفاده مجدد از برخی وسایل اتاق عمل را برای صرفه‌جویی ارزی و ریالی اعلام کرده که این مسئله واکنش برخی متخصصان عفونی و خانواده‌های بیماران را به همراه داشته است.

به گزارش فارس، فضای اتاق عمل شاید برای پزشکان، تکنسین‌ها و پرسنل بیمارستان‌ها هولناک نباشد ولی برای بیماران و خانواده‌هایشان فضایی پر از نگرانی و استرس است.  ساعت‌های عمل جراحی برای خانواده‌های بیماران هر لحظه‌اش چندین برابر معمول می‌گذرد و سرانجام برخی از این اتاق جان سالم به در برده و بعضی به دلیل وخامت بیماری و شرایط گوناگون موفق به گذر سالم از این اتاق نمی‌شوند؛ حالا در کنار اینهمه استرس بیماران و خانواده‌هایشان اخیراً وزارت بهداشت جهت صرفه‌جویی ارزی و ریالی در کشور به بیمارستان‌ها اعلام کرده که برخی از تجهیزات و وسایل پزشکی در اتاق عمل‌ها را چند بار برای بیماران مصرف کنند که این موضوع پس از اعلام با واکنش بیماران، کارشناسان و حتی برخی متخصصان مواجه شده است. 

در خصوص این بخشنامه مسعود مردانی، متخصص عفونی به خبرنگار فارس، گفت: انجام این مساله برای عبور از تنگناهای اقتصادی به هیچ عنوان مناسب نیست چرا که نیروهای انسانی کارآزموده در زمینه استریل کردن وسایل در همه بیمارستان‌ها در دسترس نبوده و چه بسا استفاده مجدد از برخی وسایل حتی از هزینه اولیه آن گران‌تر می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی صرفه‌جویی وسایل در اتاق عمل از طریق استفاده مجدد نیست، افزود: عمل‌هایی همچون انواع جراحی‌های ارتوپدی، مغز، قلب و انواع پیوندها احتمال بروز عفونت ثانویه در آنها بسیار زیاد بوده و یک اشتباه کوچک ممکن است عواقب زیادی برای بیمار به همراه داشته باشد و این مساله به هیچ عنوان مصلحت نیست. 

*عفونت بیمارستانی در کمین بیماران

این متخصص عفونی بیان داشت: البته ممکن است این قضیه در بخش اورژانس برای انجام چند بخیه مشکلی نداشته باشد ولی به هر حال موضوع عفونت همیشه مدنظر قرار دارد. بنابراین برای عبور از این مشکلات اقتصادی باید راهکارهای اساسی داد و مقابل اختلاس‌گران و مفسدان اقتصادی ایستاد نه اینکه در اتاق عمل صرفه‌جویی انجام داد.

یک کارشناس تجهیزات پزشکی نیز در ارتباط با این مساله در گفت‌وگو با فارس، گفت: کالای یکبار مصرف اسمش بر روی آن بوده و اگر بخواهد دو بار استفاده شود باید یکی برای آن مجوز ارائه کند و این موضوع اصلاً صحیح نیست البته سال‌هاست که در برخی از بیمارستان‌های کشور وسایل یک‌بار مصرف بدون مجوز، مجدد استفاده می‌شوند ولی ابلاغیه جدید وزارت بهداشت تهدیدی برای سلامت بیماران بوده و باید پیشگیری‌های لازم از این مساله هر چه سریعتر انجام شود.

وی تاکید کرد: شاید صرفه جویی از مزایای اولیه و کوتاه مدت این ابلاغیه باشد ولی عواقب بلندمدت استفاده مجدد از کالاها و وسایل پزشکی اتاق عمل را باید در نظر گرفت چرا که این موضوع بیماران و بیمارستان‌ها را درگیر هزینه‌های مضاعفی همچون عفونت بیمارستانی می‌کند.

*مصرف مجدد وسایل قابل استفاده همه‌جای دنیا مرسوم است

بهزاد کلانتری، مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مصرف مجدد وسایل قابل استفاده در همه کشورهای دنیا وجود دارد و در ایران نیز از قبل انجام می‌شد به طوری که قبل از اجرای طرح تحول سلامت نیز صورت می‌گرفت و هیچ منع قانونی در این زمینه نبوده است.

وی با بیان اینکه وسایل اتاق عمل شامل وسایل حیاتی، نیمه‌حیاتی و معمولی است، گفت: وسایل حیاتی قابل استریل نیست ولی وسایل نیمه‌حیاتی و معمولی قابلیت استریل داشته و هر کدام بحث جداگانه‌ای دارد که توجه به این مساله بسیار حائز اهمیت بوده چرا که با توجه به شرایط کشور و موضوع  اقتصاد مقاومتی باید در این فضا حرکت کنیم و به سمتی پیش رویم که کاهش هزینه‌های دولتی را به همراه داشته باشیم. 

کلانتری با بیان اینکه برخی از وسایل و تجهیزات موجود در اتاق عمل که برای بیماران استفاده می‌شود قابلیت شست‌وشو و استریل با روش‌های موجود در کشور را دارد، تصریح کرد: لزومی ندارد که بیماران در این زمینه از وسایل یکبار مصرف استفاده کنند تا هزینه‌شان افزایش یابد. 

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت که مسئول اجرای این ابلاغیه است، تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود ما وسایل یکبار مصرف را به بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که مجدد استفاده کنند موضوع غلطی است و در هیچ بخشنامه‌ای این مساله مطرح نشده بلکه آنچه مدنظر بوده این موضوع است که اعلام کرده‌ایم وسایلی که قابلیت استفاده مجدد را دارند(ریوز) می‌تواند در اتاق عمل دوباره مورد استفاده قرار گیرند که این وسایل از جانب کارخانه‌های تولیدکننده نیز اعلام شده که قابلیت چند بار مصرف را دارد که تعداد آنها نیز اندک نیست. 

وی با اشاره به اینکه اجرای این بخشنامه برای این بوده که بار اضافی به بیمار و بیمه‌ها تحمیل نشود، عنوان کرد: استفاده از وسایل چند بار مصرف منابع علمی داشته و سبب عفونت بیمارستانی نمی‌شود چرا که با روش‌های درست استریل این موضوع مطرح نیست. و ما به بیمارستان‌ها اعلام کرده‌ایم از وسایل چندبار مصرف نه یکبار مصرف استفاده کنند. 

کلانتری خاطرنشان کرد: مردم نگرانی در ارتباط با این مساله نداشته باشند چرا که ما مسئول ایمنی در مقابل بیماری در کشور هستیم و علیه مساله ایمنی، بخشنامه نمی‌زنیم و وظیفه ما حفظ سلامت جامعه است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا این بخشنامه تنها مرتبط با بیمارستان‌های دولتی است یا خیر، گفت: الزام بودن بخشنامه را، بیمار اعلام می‌کند و در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این موضوع قابلیت اجرایی دارد و در صورتی که بیمار نخواهد از وسایل چندبار مصرف استفاده کند بخشنامه برایش اجرا نمی‌شود. 

وی در مورد اینکه اجرای این بخشنامه چقدر صرفه‌جویی ریالی و ارزی دارد، تاکید کرد: این موضوع، صرفه‌جویی برای وزارت بهداشت ندارد و تنها مدیریت منابع را به همراه داشته و باید صرفه‌جویی کلان را در کل کشور در این زمینه دید. وقتی بیمه پول کمتری به وزارت بهداشت دهد نوعی صرفه جویی در سطح کلان است.همه وزارتخانه‌ها اعم از وزارت بهداشت موظفند مدیریت منابع را انجام دهند و با توجه به سیاست دولت و شرایط کشور باید هزینه‌های جاری دولت را کاست تا بر همین اساس فشار کمتری به مردم وارد شود.

کلانتری عنوان کرد: ملحفه، لباس و ... پکی است که بیمار می‌خرد یا بیمه پولش را پرداخت و با استفاده از وسایل قابل استریل مجدد به نفع مردم و بیمه‌ها است.

حال باید دید این بخشنامه با وجود همه پیچیدگی‌هایش اجرای آن در بیمارستان‌های کشور ادامه می‌یابد یا با مخالفت متخصصین و مردم، وزارت بهداشت مجبور به لغو آن خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۱۵۹۱۱۰۶:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۱۲
وقتی مسئولان بهداشت و درمان برای تامین هزاران هزار میلیارد تومانی که به عنوان کارانه به تعدادی از پزشکان پرداخت می کنند حاضرند به هر کاری دست بزنند و حتی با جان ملت که تنها سرمایه باقی مانده برایشان است به راحتی بازی کنند .
ناشناس۴۱۶۲۰۵۱۰:۲۹:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۲
امیدوارم که وزارت بهداشت پاسخگو باشد.بنده پزشک قلب هستم،نزدیک به یکماه است که هنگام انژیوگرافی و انژیوپلاستی بیماران در اتاق عمل به بنده وسایل چندبار استفاده شده میدهند و برخی موارد وسایل تغییر شکل داده اند.این موضوع در برخی موارد باعث عارضه در بیماران شده و استرس پزشک را هنگام عمل بالا میبرد و نتایج مخرب بعدی را بدنبال دارد.این در حالیست که از قبل پزشک را در جریان نمیگذارند و من خودم متوجه شدم و اکنون در این خبر متوجه شدم که این موضوع توسط وزارت بخشنامه شده است.جدای از اینکه ما مجبوریم عملها را تا حد امکان کنسل کنیم مسولیت عوارض رخ داده هنگام عمل که مربوط به وسایل چندبار مصرف است با چه کسی است؟
ناشناس۴۱۶۲۰۸۱۰:۳۰:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۲
تولید بیماری های جدید و عفوفی از جیب و جان مردم آقای دکتر خودت حاضری چنین چیزی را برای خودت قبول کنی؟ در کنار این موضوع اگر چنین ابلاغیه ای درست باشد به اعتبار بهداشت و پزشکی ایران لطمه به مراتب بزرگتری می زند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین