نتایج نهایی انتخابات ترکیه اعلام شد

گروه جهان الف،   3970407089

شورای عالی انتخابات ترکیه طی بیانیه ای رسمی نتایج نهایی انتخابات این کشور را اعلام کرد.

نتایج نهایی انتخابات ترکیه اعلام شد

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام این نهاد عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات روز 24 ژوئن 2018(سوم تیرماه 1397) از میان تعداد 59 میلیون و 354 هزار نفر واجد شرایط در داخل و خارج از این کشور 51 میلیون و 183 هزار و 729 نفر پای صندوق های رای رفته اند و میزان مشارکت در این انتخابات 86.2 درصد بوده است.

بنا به این بیانیه، در این انتخابات رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه با کسب 26 میلیون و 325 هزار و 188 رای که معادل 52.59 درصد مجموع آرای انتخاباتی بود، به عنوان رییس جمهوری جدید ترکیه انتخاب شود. همچنین بر اساس همین بیانیه، نزدیک ترین رقیب وی محرم اینجه با کسب 15 میلیون و 336 هزار و 861 هزار رای معادل 30.64 درصد مجموع آرا نتوانست اردوغان را شکست بدهد.

بر اساس نتایج اعلام شده در انتخابات مجلس ترکیه نیز، ائتلاف 'جمهور' متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.66 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 344 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.

بر اساس این نتایج، در این انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد پیروز ریاست جمهوری که در قالب ائتلاف جمهور حضور داشت، با کسب 42.56 درصد مجموع آرا و با به دست آوردن 295 کرسی، به عنوان حزب پیشتاز رقابت انتخابات مجلس ترکیه بود ولی نتوانست به تنهایی حائز اکثریت در مجلس 600 نفره ترکیه شود. حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات گذشته ترکیه 317 کرسی مجلس ترکیه را کسب کرده بود. حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی دیگر تشکیلات حاضر در ائتلاف جمهور نیز در این انتخابات با کسب 11.1 درصد مجموع آرا و با به دست آوردن 49 کرسی، به عنوان حزب متفق در کنار حزب حاکم عدالت و توسعه قرار گرفت.

این حزب در انتخابات گذشته مجلس ملی ترکیه توانسته بود 41 کرسی از مجموع 550 کرسی مجلس ترکیه را به دست آورد. حزب جمهوری خواه خلق، حزب سعادت و حزب نیک به عنوان احزاب مخالف دولت و حزب حاکم ترکیه با تجربه چند بار شکست قبلی خود به اجماع نظر رسیده و برای انتخابات دو روز پیش، در قالب ائتلاف 'ملت' به رقابت پرداختند ولی نتوانستند اکثریت پارلمان ترکیه را کسب کنند.

ائتلاف ملت در انتخابات دو روز پیش ترکیه توانست با کسب 33.94 درصد مجموع آرا، 189 کرسی نهاد قانون گذاری این کشور را به دست آورد. در این انتخابات، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو به عنوان قدیمی ترین حزب حاضر در مجلس ترکیه 22.64 درصد آرای مردمی را کسب کرده و 146 کرسی مجلس را به دست آورد.

این حزب مخالف، در انتخابات پیشین مجلس ترکیه 134 کرسی نهاد قانون گذاری را در اختیار گرفت و بزرگترین حزب رقیب و منتقد جدی حزب حاکم عدالت و توسعه و مخالف سیاست های رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به شمار می رود. حزب تازه تاسیس نیک به رهبری خانم مرال آکشنر که پس از انشعاب از حزب حرکت ملی و بعد از انتخابات مجلس پیشین ترکیه تشکیل شده، در مجلس کنونی این کشور پنج نماینده دارد. این حزب در انتخابات دو روز پیش در قالب ائتلاف ملت، با کسب 9.96 درصد مجموع آرا، توانست 43 کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

حزب سعادت به رهبری تمل کاراملا اوغلو که در مجلس کنونی ترکیه حضور ندارد، در قالب ائتلاف ملت در انتخابات اخیر ترکیه شرکت کرد و با کسب 1.3 درصد آرا، نتوانست نماینده ای را به پارلمان ترکیه بفرستد. بر اساس نتایج اعلام شده، در این انتخابات، حزب کُردی دموکراتیک خلق های ترکیه به رهبری مشترک سزایی تملی و پروین بولدان که به صورت غیرائتلافی و مستقل در انتخابات شرکت کرده بود، با کسب 11.7 درصد مجموع آرا، 67 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت. این حزب در دوره گذشته انتخابات مجلس ملی ترکیه 59 نماینده راهی مجلس این کشور کرد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان ترکیه به شمار می رود.

در پی دستگیری و اخراج فیگن یوکسک داغ و صلاح الدین دمیرتاش رهبران مشترک و سابق این تشکیلات سیاسی و 9 نفر دیگر از نمایندگان آنها، تعداد کرسی های این حزب در مجلس کنونی ترکیه به 49 کرسی کاهش یافته است. حزب دموکراتیک خلق های ترکیه در دوره جاری انتخابات ترکیه به مجلس راه یافته اما بررسی نتایج این دوره از انتخابات با دوره گذشته کاهش آرای این تشکیلات سیاسی در مناطق کردنشین جنوب شرقی و شرق و افزایش آن در استان های ترک نشین را نشان می دهد.

حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به علت تاسیس توسط شهروندان کُرد ترکیه، به طور معمول محبوبیت بالایی در استان های کردنشین از جمله وان، دیاربکر، موش، آغری، شیرناک، حکاری و بیتلیس دارد و در انتخابات پیشین نیز آرای بالایی را از این مناطق کسب کرده بود اما در این دوره از انتخابات مجلس، آرای این تشکیلات سیاسی در این شهرهای کردنشین با کاهشی شگفت انگیز مواجه شد.

بر اساس آخرین نتایج اعلامی، حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات اول نوامبر سال 2015 حدود 84 درصد آرای شرکت کنندگان شهر شیرناک را کسب کرد اما در انتخابات اخیر این میزان به 70 درصد کاهش پیدا کرد. آرای این تشکیلات سیاسی در شهرهای دیاربکر، حکاری، بیتلیس، موش، تونجالی و باتمان نیز در مقایسه با انتخابات سال 2015 به ترتیب با کاهش هفت، 12، 6، 11، سه و چهار درصدی مواجه شده است.

مقایسه نتایج انتخابات این دوره مجلس ترکیه با آمار سال 2015 حاوی نکته جالب دیگری بوده و آن رشد آرای حزب دموکراتیک خلق ها در بعضی از استان های ترک نشین است به طوری که مجموع آرای آنها در استانبول از 10.1 درصد به حدود 13 درصد، در اسکی شهیر از 2.1 درصد به 3.5 درصد، در ازمیر از 8.6 درصد به 10.51 درصد و در آنتالیا از 5.6 درصد به میزان 10.12 درصد افزایش یافته است.

علت این امر دعوت سران حزب جمهوری خواه خلق از هوداران خود برای رای دادن به حزب دموکراتیک خلق های ترکیه بود چرا که اگر این حزب حدنصاب 10 درصد مجموع آرای مردمی را کسب نمی کرد، از راهیابی به مجلس باز می ماند. حزب کُردی هدا پار دیگر تشکیلات سیاسی که در رقابت انتخاباتی مجلس ترکیه حضور داشت، با کسب 0.3 درصد آرای مردمی، نتوانست در مجلس ترکیه کرسی نمایندگی کسب کند.

همچنین حزب وطن به رهبری دوغو پرینچک به عنوان دیگر حزب حاضر در انتخابات مجلس ترکیه تنها توانست 0.2 درصد مجموع آرای مردمی را کسب کند و در کسب کرسی مجلس ناکام ماند.
*****
مجلس جدید ترکیه چه زمانی تشکیل می شود؟
بیست و هفتمین دوره مجلس ملی ترکیه دو هفته دیگر با برگزاری نخستین جلسه و آیین سوگند نمایندگان، شروع به کار می کند. دوره نمایندگی 600 نماینده مجلس جدید ترکیه پنج ساله است. سعدی گوون رییس شورای عالی انتخابات ترکیه دو روز پیش اعلام کرد که نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در تاریخ پنجم جولای 2018 برابر با 14 تیرماه 1397 اعلام می شود.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی ترکیه، سه روز بعد یعنی در تاریخ هشتم جولای برابر با 17 تیرماه 1397، نخستین جلسه مجلس ترکیه با حضور همه نمایندگان منتخب تشکیل شده و در این جلسه برابر قانون اساسی، مسن ترین نماینده منتخب به عنوان رییس سنی و موقت مجلس انتخاب می شود.
وی اظهار کرد: در این جلسه، مراسم سوگند نمایندگان مجلس ترکیه هم برگزار می شود.

در مدت حداکثر 10 روز پس از این تاریخ نیز رییس مجلس، هیات رییسه، روسای کمیسیون ها، شوراها و نهادهای قوه مقننه ترکیه بر مبنای تعاملات حزبی و ائتلافی انتخاب و تعیین می شود. بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی ترکیه که از طرف حزب حاکم عدالت و توسعه و از شهر ازمیر راهی مجلس شده است، از شانس بیشتری برای به دست گرفتن ریاست مجلس ترکیه برخوردار است.

پست سیاسی کنونی یلدریم در پی تغییر نظام حکومتی از پارلمانی به ریاستی حذف شده و آخرین نخست وزیر ترکیه به شمار می رود.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد و مجلس ترکیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه 1397 و با مشارکت گسترده نزدیک 86.2 درصدی مردم ترکیه برگزار شد.
خاورم/

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین