سه ماه گذشته؛ حمایت از کالای ایرانی چه شد؟/فردا که گُل‌ها خشک شدن دیر است

محسن نظری، گروه اقتصادی الف،   3970402133 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
سه ماه گذشته؛ حمایت از کالای ایرانی چه شد؟/فردا که گُل‌ها خشک شدن دیر است

اقتصاد ایران شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد، امروز به هر دلیلی اقتصاد کشورمان درگیر مشکلات داخلی و خارجی است، داخلی از این بابت که این اقتصاد نفتی، دولتی و ناکارآمد است؛ اقتصادی مبتنی بر واردات و از جنبه بیرون نیز که تاثیر آن حتی به یک‌سوم تاثیر داخل هم نمی‌رسد با مشکلاتی مانند تحریم و جنگ تمام‌عیار اقتصادی روبرو است.

اینکه اقتصاد ایران امروز این وضعیت را دارد، حاصل چند سال دادن مُسکن به‌جای جراحی است؛ دولت‌ها پس از جنگ و از اوایل دهه هفتاد تاکنون با این دردها ادامه دادند و هرکدام قرص مربوط به خود  را برای اقتصاد تجویز کرده که درمانی مقطعی داشت؛ درحالی‌که اقتصاد کشورمان نیاز به گرفتن تصمیمات سخت دارد که دولت‌ها به دلایل سیاسی و نداشتن مدیریت صحیح از آن سرباز می‌زنند اما امروز دیگر اقتصادی ایران با مُسکن سرپا نخواهد ماند.

امروز اقتصادی ایران باید درد جراحی را بپذیرد و دولت به‌عنوان قوه مجریه و  با کمک سایر دستگاه برای آن اقدام کنند، دیگر این اقتصاد با تصمیمات مقطعی نمی‌تواند ادامه دهد؛ امروز  کشور با مشکلات نظام بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی، بیکاری، فساد اقتصادی و نبود شفافیت و... درگیر است و هر دولتی سرکار می‌آید این موارد و چالش‌های اقتصادی کشور را به‌خوبی بیان می‌کند اما دریغ از  اقدام و عمل .

در همه جوامع و اقتصادها تولید از اهمیت خاصی برخوردار و باعث رشد و شکوفایی می‌شود؛ با رونق تولید، بیکاری کاهش و رفاه ایجاد خواهد شد و تولید می‌تواند قدرت یک جامعه باشد؛ اما دولت‌ها از تولید در ایران غافل ماندند، البته همیشه روسای دولت و وزرای اقتصادی از آن سخن می‌گویند اما در سیاست‌گذاری‌ها، تولید در انتها قرار می‌گیرد؛ تولید در کشورمان با مشکلات متعددی مانند قاچاق کالا، واردات بی‌رویه، قیمت تمام‌شده بالا (نرخ سود بانکی بالا) مواجه است، در مقابل بخش بازرگانی (واردات) دارای سود فراوانی است. که همواره عرصه را برای تولید داخلی تنگ کرده و می‌کند.

اما برای رهایی از مشکلات اقتصادی ایران و درمان آن نسخه‌ای را رهبر انقلاب در سال‌های گذشته (از سال ۸۹) عنوان کردند که آن «اقتصادی مقاومتی» است، اقتصادی تولید محور، مردمی و دانش‌بنیان؛ اما دولت‌ها در تحقق اهداف این سند بالادستی که سیاست‌های آن در بهمن ۱۳۹۲ از سوی رهبری ابلاغ شد توفیق چندانی نداشتند و برای پاسخگویی به مطالبات امور جاری را به‌جای امور اقتصاد مقاومتی عنوان  کردند؛ مثلاً به افزایش درآمدهای مالیاتی می‌پردازند، اما این را از تولیدکننده واقعی می‌گیرند و هستند کسانی که سود آن‌چنانی به جیب می‌زنند و ریالی مالیات (فرار مالیاتی) نمی‌دهند البته برای این موضوع اقدامات خوبی انجام‌شده ولی کافی نیست یا به‌جای اینکه پایه‌های مالیاتی را افزایش دهند، میزان مالیات ستانی را بالا می‌برند.

رهبر حکیم انقلاب سال ۱۳۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ سال گذشته را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و امسال را سال حمایت از کالای ایرانی عنوان و تعیین کردند؛ اینکه اقتصاد مقاومتی نسخه درمانی اقتصادی ایران هست، مورد اتفاق همه کارشناسان قرار داد، البته هنوز نتوانستیم به مفهوم واحدی از آن برسیم؛ اما این نسخه به عناوین دیگر در کشورهایی که امروز به توسعه اقتصادی رسیدن اجراشده، مانند آمریکا، فرانسه، ژاپن و... و هدف آن‌ها یکی است و آن حمایت از اقتصادی ملی آن کشور (تولید، اشتغال، صادرات، ارزش‌افزوده و اقتصاد بخش خصوصی واقعی) و نشان می‌دهد که این کشورها در مسیر رشد اقتصادی‌شان تا چه حد سیاست‌های نزدیک به اقتصاد مقاومتی را پیاده‌سازی کردند.

آمریکا در حمایت از تولیدات داخلی خود با شعار دولت کارآفرین  قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و به‌عنوان کشوری حامی صنایع نوزاد شناخته می‌شود یا اینکه بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ در سال ۲۰۱۱؛ مردم فرانسه برای حمایت از تولید ملی و هم‌وطنانِ تولیدکننده‌شان حاضرند ۵ تا ۱۰ درصد قیمت بالاتری را بپردازند یا اینکه سیاست‌گذاران آلمانی با استفاده از همین شهرت خود (منظم بودن) ابزارآلات دقیقی را می‌سازند و این باعث شده حتی با ظهور اقتصادهای پیشرفته‌ای همچون چین دغدغه‌ای نداشته باشند و راهی برای صادرات (باسیاست افزایش صادرات ‏و کنترل واردات) پیدا کنند و در صادرات همیشه در سکوهای نخست قرار بگیرند  و اقتصادشان در جایگاه پنجم دنیا بایستد.

سال‌های گذشته که گذشته و عملاً دولت نتوانست توفیق آن‌چنانی کسب کند؛ اما رهبر انقلاب امسال را سال حمایت از کالای ایرانی عنوان کردند و آن‌را وظیفه همه، اعم از دولت، مردم، سایر نهاد و قوا و بخش خصوصی (بخوانید تولید) دانستند، اما دولت به‌عنوان قوه مجریه و پیشران، نقش و وظیفه مهم‌تری نسبت به بقیه دارد؛ باید سیاست‌هایش معطوف به شعار سال باشد؛ امروز یک‌فصل سال سپری شد اما همچنان به شعار سال شعارگونه می‌نگریم.

امروز نقدینگی سر به فلک کشیده؛ قیمت سکه به ۳ میلیون نزدیک می‌شود، دلار در بازار غیررسمی خریدوفروش می‌شود، قیمت مسکن رشد ۳۰ درصدی را درحالی‌که در رکود است تجربه کرد؛ اما تولید همچنان با مشکلات یک دهه گذشته دست‌وپنجه نرم می‌کند و معلوم نیست بانک‌ها حکم مصادره چند بنگاه تولید را گرفته و می‌گیرند و هرروز چند بنگاه تعطیل‌شده و یا با نصف ظرفیت به حیات خود ادامه می‌دهند؛ امروز سه ماه از سال برابر با ۹۳ روز گذشته و برای تحقق شعار سال با توجه به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق و توجه به‌تمامی ابعاد و جوانب کار اقدام کرد، امروز بسیاری از کالاهای ساخت داخل از حیث رقابت‌پذیری و کیفیت، حرف زیادی برای گفتن حتی در بازارهای بین‌المللی دارند، ولی تولیدکنندگان توان عرضه و حضور در این بازارهای دنیا و داخل را ندارد و هر روز قدرت‌شان کمتر می‌شود.

حمایت از تولید ایرانی سه ضلع دولت، مردم و تولیدکننده دارد که هر یک باید وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند؛ اما نقش دولت از همه بیشتر است زیرا باید سیاست‌گذاری و حکمرانی کند؛ همه‌ی ما بخصوص دولت باید به این سوال پاسخ دهیم که برای حمایت از کالای ایرانی (بخوانید کارگر ایرانی و اشتغال جوانان) چه کردیم؟براساس شواهد دولت انگار برنامه‌ای برای اقتصاد و بازار ندارد و کابینه اقتصادی دولت دوازدهم نتوانست نمره خوبی کسب کند و همه اتفاق نظر دارند که این کابینه باید  دستخوش تحول شود؛ ولی با دست روی دست گذشتن و منتظر ماندن برای رخ دادن معجزه،  اتفاق رخ نخواهد داد و مشکلات اقتصاد ایران هر روز عمیق‌تر خواهد شد؛ اقتصادی که باید به جنگ تحریمهای سخت دشمن برود و چشم به هم بزنیم سال تمام می‌شود و ما می‌مانیم گلدان هایی با گُل‌ها و گِل‌های خشک‌شده که دیگر آب دادن و ریختن کود پای آن سودی ندارد و چه بسادیگر دیر شده باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۹۹۱۶۱۱۷:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲
دلار شده ۸۰۰۰ تومان ..اقایون و رسانه هایشان جشن ورود زنان به ورزشگاه گرفتن..!
ناشناس۳۹۹۳۳۸۱۹:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲
چه ربطی داره ؟
ناشناس۴۰۰۵۶۱۱۳:۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۳
دقیقا چون بی ربطه برای ما سوال شده. مردم دارن زیر فشار خرد میشن، آقایون به فکر رفتن یا نرفتن زنها به ورزشگاه، اون هم نه توی یک مسابقه زنده که فقط برای دیدن یک مسابقه، هستن...
امیری۴۰۰۶۶۰۱۳:۲۸:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۳
متاسفانه تولیدکننده ایرانی همیشه بدنبال استفاده از رانت و انحصار و ممنوعیت ورود و میدان بی رقیب است ! هر طرفدار و حامی محصول داخلی هم باید بتواند ثابت کند که خرید کالای ایرانی معقول و به صرفه تر است.وگرنه اینکه کاسه گدایی دست بگیریم که مصرف کننده ایرانی بیا جنس 1000 تومنی داخلی را 5000 تومن بخر،تا جوون ایرانی بیکار پرسه نزنه،برای هیچکس پذیرفتنی نیست. 100 سال حمایت انحصاری از تولیدکننده ایرانی شده این!!اگر تولید بر اساس مزیت نسبی و قابل رقابت باشه،مردم انرا تشخیص میدهند و انرا خواهند خرید.
ناشناس۳۹۹۱۶۸۱۷:۴۰:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲
ای کاش این مساله به همین راحتی که نوشته ای حل شدنی بود. اما متاسفانه مطلب شما بدون در نظر گرفتن عوامل بسیار مهم اقتصادی نوشته شده است. ساده ترین اصلی که در نظر نگرفتید این است که ظرف سه ماه و یکسال و دوسال از نظر اقتصادی هیچ کار مهمی نمی توان انجام داد.
ناشناس۳۹۹۲۴۳۱۸:۳۲:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۲
منطق دولت شش ساله اینه
مهدی۳۹۹۲۷۰۱۸:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲
درست است اما قصد داشته بپردازده به اصل موضوع نه حاشیه و حتی در کوتاه مدت هم خبر از حمایت تولید نیست
ناشناس۴۰۰۳۱۴۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۳
با این وضعیت قاچاق کالا توسط افراد رانتی بایدبجای تولید ملی افتخار ملی گفت....تولید ملی انهدام خیلی
ناشناس۳۹۹۱۹۱۱۷:۵۷:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲
اقتصاد ایران تعطیله و نداریم
ناشناس۳۹۹۲۴۲۱۸:۳۲:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲
ظرفیت فنی و مهارتی در ایران پایین است لذا استفاده از تعبیر تولید داخلی در معنای واقعی کلمه اشتباه است. جالبه که به عنوان مثال به عرض برسونم هیچ کارخونه ای در ایران توان تولید موتور لباس شویی رو نداره!!!
ناشناس۳۹۹۳۸۸۲۰:۲۳:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲
زیر شلواری خریدم روش زده تولید پاکستان. شما دیگه توقعت خیلی زیاده
ناشناس۳۹۹۲۵۸۱۸:۴۴:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲
قبل از هر حرفی بگویم که آرزوی من این است که ایرانی بتواند محصول با کیفیت و استاندارد تولید کند ولی : اکثر شرکتهای خصوصی که در ایران به کار تولید می پردازند انواع و اقسام تقلبها را در جهت کاهش قیمت تمام شده انجام می دهند مثلا رنگهای صنعتی تمام شرکتهایی که در ایران رنگ صنعتی مخصوص پتروشیمی و پالایشگاه تولید می کنند در تولید رنگ تقلبی و کاهش قیمت تمام شده و افزایش سود با هم در رقابت هستند من اطلاع دقیق دارم که تمام انرژی و همت این شرکتها در تولید رنگ ارزان و رشوه دادن با بازرسین و ماله کشی روی تقلبها صرف می شود و طی این سالها هیچ محصول جدیدی تولید نشده چرا که مدام از زیر پله شرکتهایی با قیمت و کیفیت بسیار نازل رشد می کنند و با رانت و پارتی وارد وندور لیست شرکتهای پیمانکاری بزرگ می شوند حتی شرکتهای خارجی خوش نام که گواهی تضمین کیفیت برای این شرکتها صادر می کنند برای حفظ مشتری بر روی عدم انطباقهای فاحش این شرکتها چشم می بندند و همانطور که میدانید این شرکتها با کمترین رعایت استاندارد کیفیت و محیط زیست و ایمنی به انواع و اقسام گواهینامه های تضمین کیفیت و محیط زیست و ایمنی بین المللی مزین هستند و این دلیل ندارد جز فساد فساد فساد وقتی یک بازرس با یک پاکت پول به راحتی از بی کیفیت بودن یک محصول می گذرد و اجازه ی مصرف یک مشت آشغال را در پروژه های پالایشگاهی ملی صادر می کند نباید انتظار داشت اون صاحب کارخانه که با مدرک سیکل از زیر صفر به انواع و اقسام امکانات رسیده است به چیزی غیر از تقلب فکر کند چنین کارفرمایی وقتی با یه تعداد کارمند و کارگر زیر دیپلم کارش راه می افتد دلیلی نمی بیند کارشناس و فارغ التحصیل دانشگاهی استخدام کند چرا ؟؟ چون مسئولین بررسی منابع پیمانکاران و شرکتهای نفتی دولتی با یک پاکت ناقابل پول دستور قرار گرفتن این شرکت با استانداردهای زیر صفر را در لیست تامین کنندگان معتبر صادر می کند خیلی دل پر دردی دارم از فساد فساد فساد باور ندارید از مسئولین کنترل کیفتی و تعمیرات نگهداری سایتهای پالایشگاه و پتروشیمی بپرسید که رنگهای آشغال داخلی سالیانه چه هزینه هایی به صنعت این کشور تحمیل می کند و از قدیمی تر ها بپرسید اون زمان که شرکتهای همپل و لی کاربولاین رنگ پتروشیمی ها را تامین می کردند هزینه ی تعمیرات و نگهداری چقدر بوده فقط گفته می شه تولید داخلی تولید داخلی آیا این تولید داخلی از لحاظ کیفیت قابل رقابت هست آیا مصرف این محصولات تقلبی داخلی به نفع صنایع هست ؟؟ من فقط یک صنعت را مثال زدم حتما مثالهای فراوان همه می شناسند و می دانند
ناشناس۳۹۹۳۳۵۱۹:۵۲:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲
با این شیب که از دوماه قبل از عید گرفته ایم تا برج شش یا حد اکثر نه کار اقتصاد و کار گاه ها و کارخانه ها و مردم یکسره است البته فکر کنم در ان زمان هم حضرات میگن این فرو پاشی حباب است این فرو پاشی روانی است
ناشناس۳۹۹۴۷۰۲۱:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲
وقتی دایره سیاستمدارهامون محدود به چند ده نفر بیشتر نیست توقعتون یه کم بالاست
ناشناس۳۹۹۵۰۵۲۲:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲
منافع دولتیان در وارداته بنابراین دست ازش بر نمی دارن
بهزاد۳۹۹۶۵۵۰۰:۴۲:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۳
مطمئنی فقط دولتیان هستند؟ توان اونا در حد ۲۰۰ میلیون پوشاکه.
ناشناس۳۹۹۵۶۸۲۳:۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲
برخی سیاسیون که بستگانشان کارشان واردات است چه انگیزه ای برای تشویق تولید ملی دارند ،اینها فقط به حساب بانکی خودشان فکر میکنند و البته مطمین هستند که قانون ارزیابی اموال در چهار دهه اخیر که در اسفند ماه سال ۹۶ با آب و تاب در مجلس مطرح بود برای همیشه مسکوت ماند ومرد، کسی اموالشان را مانیتور و کنترل و منبع یابی نمی‌کندو کسب هم به بستگان مسعولان که با وثیقه آزادند کاری ندارد که مصونیت سمت بستگان آنها بر سر آنها گسترده است کدام نماینده از آن طرح دفاع میکند آیا منافع نماینده اقتضا می‌کند ....تولید ملی با این افرادیتیم است ...و من کارگر بدنبال دغدقه فردا و کار و ....
ناشناس۳۹۹۵۷۸۲۳:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲
وارد کنندگان خودی هر روز با رانت پولدارتر و قشر ضعیف و متوسط بی رانت و بستگان متنفذ بجای بخور و نمیر به فاز نخور و بمیر انتقال وضعیت داده اند ...این قانون.ن مشروعیت سنجی اموال در مجلس چه شد آقایان نمایندگان بی تفاوت به این قانون ...اجرای این قانون و تصویب ان چه شد ...نکند ...شما هم ...شفاف سازی و مشروعیت سنجی را نمی خواهید خودتان ناکرده ...
محمد۳۹۹۷۰۳۰۱:۲۰:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۳
سلام تولید ملی وقتی پیشرفت میکنه یا اصطلاحا ملی میشه که اول کیفیت از همه لحاظ مخصوصا خدمات ببر بالا دوم از تکنولوژی روز استفاده بشه سوم دست ازمنفعت طلبی صرف برداره چون وقتی میبینن رقیب ندارن فقط بفکر سود بیشتر هستن چهارم با رونق کار و تولید بیشتر بفکر پرسنل وکارگران مجموعه باشن تا انها هم تغییر احساس کنن که متاسفانه این مورد اخری در بیشتر جاها رعایت نمیشه
ناشناس۴۰۰۱۹۱۱۱:۰۶:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳
منصفانه قیمت کالاهای داخلی بخصوص لوازم خانگی را در مدت سه ماه اول سال بررسی کنید تا از حمایت کالای داخلی زده شوید. حمایت از کالای داخلی ، کیفیت و قیمت منصفانه آنرا میطلبد. و گرنه مثل همیشه در این مورد هم دچار شعار زدگی خواهیم شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین