زور تورم به قدرت خرید مردم می‌چربد/ چه زمانی توانایی خرید مردم بالا می‌رود؟

گروه اقتصادی الف،   3970327047 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مفاهیم پایه‌ای اقتصاد که  اهمیت بسیار زیادی دارد مفهوم "قدرت خرید مردم" است به طوریکه همه طرح‌ها و شاخص‌های اقتصادی به نوعی اثری بر روی این متغیر مهم  برجای می‌گذارند.

زور تورم به قدرت خرید مردم می‌چربد/ چه زمانی توانایی خرید مردم بالا می‌رود؟

اقتصاد مانند یک زنجیر است که در آن هر حلقه نقش مهمی را ایفا می‌کند و باز شدن یک حلقه، سیستم اقتصادی را مریض و یا بطور کامل از بین می‌برد، پس  نمی‌توان در اجرای طرح‌های اقتصادی قدرت خرید مردم یعنی میزان کالا و خدماتی که می‌توانند با یک واحد پول ملی خریداری کنند را در نظر نگرفت.

به‌عنوان مثال؛ اگر شخصی در دهه 1340 یک تومان به فروشگاهی پرداخت می‌کرد، نسبت به امروز، قادر به خرید مقدار کالای بیشتری بود به عبارتی مردم در دهه 1340 خورشیدی دارای قدرت خرید بیشتری نسبت به امروز بوده اند. چنانچه 10 سال پیش یعنی سال 1387 شخصی با 10 هزار تومان به سوپرمارکت مراجعه می‌کرد خیلی بیشتر از امروز می‌توانست با آن پول کالا خرید کند، یعنی قدرت خرید آن شخص نسبت به امروز خیلی بالاتر بوده و طبیعتاً امروز از قدرت خرید کمتری برخوردار است و هرچه ارزش پول ملی کاهش یابد، قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد.

کاهش ارزش پول ملی قابل کنترل است

سید ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه در شیب کاهش ارزش پول ملی افتاده‌ایم، گفت: این اتفاق برای کشورهای رو به رشد در حال رخ دادن است که قطعا قابل کنترل و پیشگیری است و راهکار آن نیز در بهره‌گیری از توان داخلی  و کاهش وابستگی به ارز خواهد بود  البته در این بین باید به سیاست‌های  دولت  در قبال پول ملی و ارزش سبد کالایی مردم نیز توجه و تامل کرد.

چه زمانی توانایی خرید مردم بالا می‌رود؟

"قدرت خرید مردم" زمانی مناسب خواهد بود که مردم با حقوق دریافتی  و یا درآمدی که در یک ماه به‌دست می آورند، بتوانند مایحتاج ضروری زندگی خود اعم از (هزینه مسکن، پوشاک، خورد و خوراک، بهداشت و سلامت، حمل و نقل، تحصیل و...) را تامین کنند البته هر کسی نسبت به سطح درآمد و جایگاه اجتماعی‌اش، نوع و کیفیت مایحتاج زندگی‌اش با دیگری متفاوت است، یعنی می تواند گران تر و یا ارزان تر باشد.

اما با توجه به واقعیت امروز جامعه و وضع مردم، به جرئت می توانیم بگوییم که فاصله طبقاتی شدیدی در ایران به وجود آمده است در نتیجه  این اتفاق بخش اعظمی از مردم "قدرت خریدشان" بسیار پایین و برعکس بخش کوچکی از مردم ایران با رفاه بسیار بالایی هر روز در حال ثروتمند‌تر شدن هستند. این موضوع نیز بیانگر ضعف عمیق عدالت اجتماعی در تقسیم در آمدهای ملی یک کشور است.

تورمی که مردم حس می‌کنند متفاوت است

(تورم از چند 10 درصد به زیر 10درصد رسیده است، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است؟) این سوالی است که رهبر انقلاب در شهریورماه سال گذشته در دیدار هیئت دولت  پرسیده‌اند، سوالی که ملکه ذهن اکثر افراد جامعه است؛ باید گفت  عوامل مختلفی بر آمار رسمی و غیر رسمی تورم و تاثیر آن در "قدرت خرید مردم" اثر گذار است، برای مثال انواع کالاها و اجناسی که با توجه به فصول، ارزش خرید پیدا می‌کنند.

در نتیجه تورمی که مردم احساس می‌کنند با درصدی که دولت به عنوان تورم بر آن  تاکید دارد، بسیار متفاوت است. اما قابل توجه است که  آمار ارائه شده توسط دولت نادرست نیست بلکه این نهاد میانگین تورم کالاها، خدمات  و مبادلات ارزی را به عنوان تورم اصلی اعلام می‌کند.

تاکید دولت بر تورم میانگین، موجب می‌شود که افزایش درآمد کارگران و کارکنان بر مبنای تورم میانگین صورت بگیرد که در واقع نه تنها   قدرت خرید مردم افزایش نمی‌یابد بلکه به  سمت کاهش توان تامین سبد غذایی خود پیش خواهد رفت.

آیا تلاش مجلس برای افزایش قدرت خرید مردم نتیجه می دهد؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: منظور مجلس برای افزایش 20 درصدی حقوق‌ها  که با استفساریه‌ای از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد،  ارتقای سطح درآمدی کارکنان و کارمندانی است که کمترین دریافتی را دارند نه مدیرانی که با حقوق های بالا شرایط بهتری را در پیش روی خود دارند.

وی افزود: البته دولت در ابلاغ قانون، ابتدا ساز مخالفی در این زمینه نواخت که با  واکنش جدی مجلس شورای اسلامی، موظف به افزایش پلکانی حقوق ها  از صفر تا 20 درصد شد.

رکود در برخی کالاها طبیعی است

محمد طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگویی، در این باره می‌گوید: خرید لوازم خانگی در ماه‌هایی که مراسم های  ازدواج برگزار می شود به علت خرید جهیزیه و یا در ایام پایانی سال به علت نوسازی منازل رونق و افزایش می‌یابد که متاسفانه در مقایسه سال 95 با 96  میزان  "قدرت خرید مردم" در این بازارها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: افزایش چشمگیر قیمت ها بر اساس نوسانات ارزی موجب می شود زمانی که شما برای خرید کالایی نظیر لوازم آشپزخانه به بازار مراجعه می کنید با قیمت سرسام آور مواجه  و به علت عدم توانایی از خرید کالا منصرف شوید.

طحان پور تصریح کرد: میزان فروش امسال نسبت به سال 96 کاهش چشمگیری داشته است که به نظر من عامل اصلی آن تورم و نوسانات ارزی است. 

وی تاکید کرد: مجددا باید گفت توانایی خرید مردم برای اقلام مختلف کالایی به عوامل گوناگونی وابسته است، در واقع نمی توان دلیل کاهش قدرت خرید مردم را تنها تورم و افزایش قیمت ارز مطرح کرد اما در کل سبد خرید مردمی برای معیشت، لوازم خانگی  و سفره های غذایی خود هر ساله رو به کاهش است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سبد کالایی مردم در یک سال گذشته با افزایش قیمت 10 درصدی رو به روست و با این افزایش قیمت هنوز بین حقوق کارگران،کارمندان  و تورم  عدالتی برقرار نشده است،  نهاد مربوط باید نرخ میانگین تورم  را برای پرداخت حقوق ها کنار بگذارد  و به نرخ رسمی( نقطه به نقطه) به افزایش حقوق و دستمزد کارکنان اقدام کند تا همچنان  شاهد ضعف خرید مردم در سبد غذایی و سایر اقلام نباشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۹۹۰۲۱۰:۰۰:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
روزنامه جمهوری اسلامی ارگان سازمان سیا و موسس واقعی ان میر حسین موسوی است باید چنین بگوید. دولتی که برای حل مشکلات کشور به برجام وپسا برجام و تعامل با شیطان و 00000 امید بسته البته جز بدبختی و نداری برای ملت و ثروت و رفاه برای مدیران خائن کاری از پیش نمی برد. این دولت باید در پیشگاه ملت محاکمه و مجازات شدید شود
اصفهان۳۹۰۳۲۶۱۴:۱۶:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
هروقت شما مسئولان اسبق یعنی احمدی نژادرا درپیشگاه ملت محاکمه کردی بعدش نوبت این دولت میشود بروعزیز بخواب وقت خوابت دیرشده
ناشناس۳۹۰۴۵۸۱۵:۲۴:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
احمدی نژاد ۶سال خوب کارکرد آخرش همینها خرابش کردن تا پیروز بشوند این دولت تو ۵سال چه کرد که تو بقیه بکنه؟ پس محاکمه اول برازنده روحانی و سیف و‌ شرکاست
ناشناس۳۹۰۶۳۱۱۷:۰۴:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲۷
به نام خدا با سلام به نظرم خیلی تند رفتید برادرعزیز! تا جائیکه بنده اطلاع دارم ومدتها خواننده روزنامه جمهوری اسلامی بوده ام،این روزنامه ،به عنوان ارگان حزب جمهوری اسلامی وبه صاحب امتیازی حضر آیت الله خامنه ای وسر دبیری آقای میر حسین موسوی ،تاسیس شده وتا اواخر دولت اصلاحات نیز موضع انقلابی داشت ،ولیٰ به تدریج و،تقریبا،از زمان روی کار آمدن آقای احمدی نژاد موضوع مخالف اتخاذ وبه تدریجی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی دچار تغییرات می شدند،این روزنامه هم دچاردگردیسی گردید واکنون به نظر می رسدکه بیشتر جانب اعتدالیون را که با اصلاحات همقطارند، می گیرد ،یعنی در واقع ویک جورهائی به آیت الله هاشمی وفادار مانده است.
ناشناس۳۸۹۹۱۲۱۰:۰۷:۴۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
با روندی که مسئولین در پیش گرفته اند در زمینه اقتصاد وسیاست خارجی ملت ایران روز به روز فقیرتر خواهند شد
تبریزی۳۸۹۹۳۲۱۰:۲۱:۳۸ ۱۳۹۷/۳/۲۷
هدف این دولت کشوندن مردم به خیابون هاست و قبل از سال 98 تو این کار موفق می شه. همه دهن کجی ها و بی توجهی مسئولین، حرف های اعصاب خردکن وزار و سخنگوی دولت، افشای فسادها و اختلاس ها و ... عمدا از طرف خود دولتی ها داره انجام می شه.
ناشناس۳۸۹۹۷۰۱۰:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
سلام خیلی باهاتون موافقم ولی دلیلشو اصلا درک نمیکنم.
ناشناس۳۹۰۰۴۶۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
کاملا با شما موافقم. این حجم از بی تفاوتی به اوضاع مملکت از طرف مسئولین بی دلیل نیست.
ناشناس۳۹۰۰۹۵۱۱:۵۷:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
سیاست اشتباه پرداخت سود موهومی به سپرده ها از طرف بانکها باعث شده است حجم نقدینگی در بازار بیشتر از توان اقتصاد کشور باشد. درنتیجه به علت نبود ما به ازای واقعی در اقتصاد این نقدینگی در حال افزایش تقاضا برای کالایی که وجود ندارد است و در نتیجه تورم به وجود می آید. آنچه مسلم است سود موهومی که در این سالها پرداخت شده است توسط اقتصاد بازپس گرفته می شود اما نه لزوما از کسانی که سودها را گرفته اند بلکه از طبقه ضعیف و حقوق بگیران. قطعاً سود موهومی منجر به افزایش فاصله طبقاتی می شود.
رضا۳۹۰۳۵۲۱۴:۳۴:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
برادر حرف شما کاملا درست است اما فقط سود موهومی نبوده بلکه افزایش حقوق موهومی یارانه موهومی مسکن مهر موهومی بازنشستگی موهومی تحول سلامت موهومی هم بوده اند که در مجموع تبدیل به افزایش رفاه موهومی شده بودند در حالی که رفاه فقط وقتی بهبود می یابد که برای سالهای متوالی رشد اقتصادی خیلی بالاتر از تورم باشد که در طول ۴۰ سال گذشته ابدا چنین شرایطی وجود نداشته
ناشناس۳۹۴۴۸۳۲۳:۵۲:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۹
سود موهومی ! وقتی تورم واقعی بالای 25 درصد بود سود 20 درصد موهومی بود یا ضرر !
ناشناس۳۸۹۹۴۶۱۰:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۳/۲۷
ارزش پول ملی و قدرت خرید ما کاملا توسط دولت کاهش یا افزایش میابد . وقتی قدرت خرید مردم کم باشه ، میزان مصرف کالا به مراتب کم میشه در نتیجه تولیدات روی دست تولید کننده میماند و گردش سرمایه و پول بسیار کم میشود و یا این چرخه معیوب تولید کننده از بین میرود . ما باید با افزایش قدرت خرید مردم و تشویق انها به مصرف کالاهای تولید داخل باعث گردش سرمایه در داخل کشور شویم . در علم اقتصاد صرفه جویی کاملا غلط است و مردم برای حفظ جامعه ، تولید و اشتغال باید به مصرف گرایی تشویق شوند ولی مصرف کالاهای تولید داخل .
ناشناس۳۸۹۹۷۸۱۰:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
چه زمانی توانایی خرید مردم بالا می‌رود؟!!!!!!!! اینکه جوابش مشخصه داداش
ناشناس۳۹۰۱۹۶۱۲:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۲۷
راست گفته نیاز به سوال و مقاله و آسمون ریسمون نیست
ناشناس۳۹۰۰۰۱۱۰:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۲۷
مابازنشستگان افزایش حقوق۱۰درصدداشتیم بااین تورم کمرمون شکست
ناشناس۳۹۰۰۴۵۱۱:۲۶:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
فک کنم مسولین تمام توانشان را برای بد بختی مردم ونابودی پول ملی به کار بسته اند
ناشناس۳۹۰۱۲۶۱۲:۱۸:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
اصلا تا حالا مردم در این دولت ها یکی پس از دیگری حساب امدن که حالا بیان البته نور چشمی ها و ژن های خوب و غیره چرا حساب میان همه با ثروت تو غرب دارند عشق میکنند
رضا۳۹۰۱۴۹۱۲:۲۹:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
به عنوان شهروندی که دوبار به آقای روحانی رای دادم و البته از رای خود پیشمان هم نیستم. در شرایط کنونی کشور معتقدم به علت ناتوانی دولت وی در سرو سامان دادن به وضعیت اسفبار اقتصادی کشور، ایشان باید استعفاء نماید.
ناشناس۳۹۱۰۵۹۰۰:۰۷:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
آیا شما جایگزینی بهتر از این دولت میشناسین.سالهاست مشکل اصلی نظام عدم تعامل سازنده با دیگر کشورهای دنیاست تا این موضوع بصورت مسالمت آمیز حل نشه دولتها کار زیادی ازشان بر نمیاد. خودمون تو خودمون توی این سالها چکار مثبتی بنفع مردم و بیکاران انجام دادیم؟!
ناشناس۳۹۱۰۶۴۰۰:۱۱:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
چقد زود نظرت عوض میشه
reza۳۹۰۲۰۶۱۳:۰۳:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۲۷
چه زمانی قدرت خرید مردم بالا میرود؟ زمانی که 80 درصد مردم از نادانی و بی کفایتی این دولت از گرسنگی تلف شوند.
ناشناس۳۹۰۲۴۸۱۳:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۷
با سلام و تبریک عید و ارزوی قبولبی طاعات و عبادات شما عزیزان امیدوارم این ماه کمک کرده باشه که از هر نظری روحیه خود را از کینه ها و کدورتها پاک کرده باشبیم به نظر من هیچ راهی نداره جز اینکه به سمت عادی سازی روابط با دنیا برویم وگرنه هیچ دولتی کاری از دیتش برنمیاد من تعجب می کنم که هموطنان میگویند مشکل از دولته و..مشکلات از زمانی شروع شد که ما در سال 85 گفتیم قطعنامه ها کاغذ پاره است من یادم میاد که برجام هم که اتجام شده بود عده ای می گفتند که برجام اثری نداره یا خود تحریمها داشت فرومیپاشید و بدون برجام هم خودش از بین رفته بود و... ایا الان تحریمها خوذش از هم میپاشه؟ ایا برجام بی اثر بوده؟ کشور در سال 84 با وضعیت خوب تحویل داده شد ولی در سال 92 چگوه تحویل گرفته شد؟ انصاف باید داشت و حافظه کم نباید داشت دولت الان چکار کنه؟ فرض کنید هسته ای را ادامه داده بودیم هسته ای ایا برای من و شما درامد میشه؟ تحریمها ادامه پیدا کرده بود و داستان بسبیار بدتر میشد الان هم هیچ راهی جز عادی سازی روابط ندارد مطمئن باشید که ادامه این وضعیت به جای بسیار بدی ختم خواهد شد درگیر شدن با دولت هم مشکلات را بیشتر خواهد کر دولت در فضای تنش الود کاری نمیتواند بکند نمی توان با بخش زیادی از دنیا تنش داشت و از دولت هم انتظا حل مسائل را داشت
ناشناس۳۹۰۸۲۴۱۹:۲۵:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
با شما موافقم که باید روابط ما با دنیا عادی سازی شود. اما با وجود این کار هم دولت فعلی هیچ کاری برای مردم ایران نخواهد کرد. چون کار آنها دروغ و .... است.
ناشناس۳۹۱۰۷۴۰۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۳/۲۸
کاملا درسته. ضمنا تهدید و فحش و پرخاش به برخی از کشورها و....آنها را باید رفته رفته کنار بگذاریم و با همکاری و تعامل با دنیای پیشرفته از علم و تکنولوژی آنها برای ارتقا اقتصاد و تولید و بالا بردن کیفیت زندگی مردم بهره بگیریم.
ناشناس۳۹۰۲۷۱۱۳:۴۵:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
وقتی که افزایش حقوق من کارمند بدبهت ۶ درصد بشه اونوقته که قدرت خریدم یهویی بره بالا علی برکت الله
رضا۳۹۰۳۱۱۱۴:۰۴:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
در یک جمله وقتی که برای سالهای متوالی رشد اقتصادی بالای ۸ درصد و تورم زیر ۲ درصد باشد ولو غیر
اصفهانی۳۹۰۳۳۴۱۴:۲۳:۵۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
بنظرم ازاول انقلاب تا بحال مشئولان تحت عناوین مختلف بی عرضگی خودرا توجیح کردند اوایل انقلاب تورم و... بود میگفتند انقلاب نوپاست این تورم طبیعی هست کم کم جنگ شد مشکلات را برگردن جنگ افتاد از دهه70به اینطرف تورم رفته رفته شده مشکلات لاینفک مردم مثلا الان تحریمیم ودهه 80 مشکلات وتورم افتاد گردن امریکا ودهه اخز 80 تورم افتاد گردن انرژی هسته ای و تابحال هم ادامه دارد بنظر من تورم ومشکلات مردم اصلا حل نمیشود یعنی نه علم را دارند نه تخصص نه تقوا کل امئر کشور زورچپانی به پیش میرود منطقی اداره نمیشود ما مردم روزمان به هیچی نمیرسد چه برسد تورممممممممممممممم ولی این را میدانم واززبان مسئولان هزاران بار شنیدم که تحریم تاثیری برکشورندارد ولی درعمل پدرمردم را دراورد
ناشناس۳۹۰۵۴۹۱۶:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
فوق العاده و عالی تحلیل کردید
محمدجواد۳۹۰۴۵۰۱۵:۱۷:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۲۷
شرط اول برای اصلاح امور کشور این است که تمام مدیران و مسئولان فعلی (در هر دستگاه و هر سطحی) که قبل از انقلاب به دنیا آمده اند از عرصه مدیریت کنار روند چرا که دیگر چیزی برای عرضه ندارند. راه اندازی کمپین نه به مسئولان قبل از انقلاب
ناشناس۳۹۱۰۸۰۰۰:۲۹:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۸
ایران الان به مدیران حهادی و انقلابی دیگر نیاز ندارد مگر در رده های نظامی. کشور به مسئولین صادق دانا عاقل برنامه ریز و منطقی احتیاج مبرم دارد.
ناشناس۳۹۰۶۱۳۱۶:۵۴:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۲۷
دولت های بعد انقلاب دولتهای صالحی از نظر اقتصادی نبودند وهیچوقت به انذار های دلسوزان توجهی نکردند امیدی به اینده نیست
محمدی۳۹۰۶۷۵۱۷:۴۳:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۲۷
متاسفانه گیر دولتی افتادیم که مسوولیت پذیر نیست و با کتمان کردن واقعیت های جامعه، اصرار به دادن آمار نادرست و کذب از نرخ تورم، اشتغال زایی،رشداقتصادی، قدرت خرید مردم ک ... دارد و هیچ برنامه ای هم برای بیرون رفت از مشکلات موجود نداشته و ندارد و متاسفم از اینکه با رای دادن به این دولت در ایجاد وضعیت موجود جامعه سهیم هستم
ناشناس۳۹۱۰۸۱۰۰:۳۱:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۲۸
مشکل را من تنها از دولت نمیبینم.
ناشناس۳۹۱۳۲۹۰۹:۲۹:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۲۸
نه اینکه دولتهای قبلی قانونمند بودن
نسیم شمال۳۹۰۸۹۷۲۰:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۲۷
چه کسانی انقلاب را از ارمان هایش منحرف کردند؟؟مگه ارمان انقلاب رسیدگی به وضعیت کوخ نشینان و مستضعفان نبود؟؟ مگر نه این بودکه مسئولان باید همانند مردم عادی زندگی کنند و فاصله طبقاطی ایجاد نشه ؟؟ایا از حال مردم خبر دارند و ...؟؟اصلا توجیهی ندارد که یه مسئول در درون مردم عادی زندگی نمی کند..به این شکلو این وضعیت متاسفانه درست نخواهد شد تا ظهور خود اقا امام زمان عج
ناشناس۳۹۱۲۳۲۰۷:۵۴:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۲۸
این حرف به مذاق اقایان اصلاح طلب خوش نمیاد ولی این مسایل یه پازله که در حال تکمیل شدنه: فشار امریکا و ترامپ با خروج از برجام و اعمال تحریمهای شدید، شو اروپاییها در مورد ماندن در برجام به شرط تصویب قوانینن پالرمو . FATF و برجام موشکی منطقه ای، پمپاژ رسانه های اصلاح طلب(نامه نگاری امثال کرباسچی) و لشکر سلبریتی مبنی بر ناکارامدی و نبودن راهی جزمذاکره (شما بخوان تسلیم) ، اقدام نکردن دولت در مهار تورم و به چرخه دراوردن تولید که منجر به اعتراضات مردمی بشه و در نهایت مجبور کردن نظام و رهبری به مذاکره
ناشناس۳۹۱۲۳۶۰۷:۵۷:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۲۸
تا وقتی دست مفت خوران از سیاست و اقتصاد کوتاه نشده....بدتر و بدتر و دتر می شود !!! اونها همه پایه های عقل و سیاست و اقتصاد را و البته اعتماد و اعتقاد را از بین می برند ؟؟؟
شاهرخ۳۹۱۴۴۸۱۰:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۲۸
حتی عوام هم میتونن تشخیص بدن دلیل این همه ناکارآمدی یا بی کفایتی مسئول هست ویا فساد مسئول!!!!!! مسئول که می گیم یعنی قانون گذار مجری و ناظر و بازرس هست......
جلال۳۹۳۶۴۴۱۴:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۳/۲۹
کدام کشور حتی درشرایط جنگی این هرج و مرج اقتصادی را مشاهده میکند و مسئولینش عین خیالشون نمیباشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین