بانکداری در کلام امام خمینی(ره)/ از اینکه بنا دارید، بانک اسلامی تاسیس کنید متشکرم؛ اما آیا در عمل هم همینطور است؟/ربا، بدترین نوع استثمار

گروه سیاسی الف،   3970314080 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

امام خمینی(ره) می‌فرمایند: از اینکه شما بنا دارید، بانک اسلامی در سراسر کشور تاسیس کنید متشکرم؛ لکن منتظرم ببینم آیا در عمل هم همینطور است؟ یا باز اموری که سابق انجام می‏‌گرفت انجام می‏‌گیرد؟، ما با اسم خیلی کار نداریم، با محتوا کار داریم.

بانکداری در کلام امام خمینی(ره)/ از اینکه بنا دارید، بانک اسلامی تاسیس کنید متشکرم؛ اما آیا در عمل هم همینطور است؟/ربا، بدترین نوع استثمار

به مناسبت سالروز رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و با هدف آشنایی هرچه بیشتر با اندیشه‌های تابناک ایشان، بخش‌هایی از کتاب «صحیفه امام» با محوریت مباحث بانکداری را گردآوری  شده که در ادامه، آن را مشاهده می‌کنید: 

لزوم تطبیق امور بانک‌ها با احکام شرع

بانکهای ما باید توجه به این معنا داشته باشند که بانک، بانک اسلامی است امروز، نه بانک زمان رضا شاه و محمدرضا شاه. بانک‌ها باید فکر این مطلب باشند که مسائل خودشان را با اسلام تطبیق بدهند و همه‏ جا این‏طور باید باشد. ما از جامعه‏ مان هیچ نگرانی نداریم. روی هم رفته، جامعه ما یک جامعه اسلامی است و دارد رو به اسلام م‍‌‌ی‏رود، اما از این خصوصیات و افراد نادر، که گاهی وقت‌ها اشخاص بسیار خطرناکی هستند، از اینها نگرانی هست که مبادا در هر جا که اینها بتوانند وارد بشوند و با ورود خودشان، انحراف ایجاد بکنند. و ما نباید سهل انگاری کنیم که خوب، یک نفر آمده است ـ فرض کنید ـ در این محل و خرابکارها، دیگران نیستند. نه، یک نفر فاسد یک وقت می‏بینید که یک انجمنی را فاسد می‏کند و یک کشوری را رو به فساد می‏کشاند. ما باید توجه به این مسائل داشته باشیم.

منبع: صحیفه امام، جلد ۱۶ - سخنرانی در جمع مسئولان حزب جمهوری اسلامی ۱۳۶۱/۱/۱۴.

ربا، بدترین نوع استثمار

اصل بهره از پول یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت که یک پولی آنجا گذاشته‏اند، بعد آن پول نه کاری، نه چیزی، یک چیزی در آورند. بدترین انواع استثمار همین رباست که در مقابل هیچ، خود پول که هست و در مقابل هیچ، این بزاید، بهره بردارد. در اسلام، این البته به هر صورتش حرام است حتی این فرارهایی که بعضیها جایز می‏دانند، این فرارها هم صحیح نیست. فرار از ربا هم صحیح نیست. یک راههایی گفته شده است، لکن آنها هم صحیح نیست؛ بهره ‏برداری از این نقود و از پول به هیچ وجه در اسلام جایز نیست. از جهتی که یک همچو بانک اسلامی که مبنایش بر این باشد که بهره در کار نباشد و ربا در کار نباشد، این یک خدمت بزرگی است به جامعه و به اسلام، هر دو، که امید است که احتیاج مردم از سایر بانکها به واسطه این بانک سلب بشود و مردم توجه بکنند به این بانک که اسلامی است، مبنایش اسلام است، اسلامی است و مبنایش بر این است که استثمار نکند مردم را، بهره برداری از انسان بیخودی نکند.

لزوم برچیده شدن بانک‌های ربوی

و من توفیق شما را از خدا می‏خواهم که در این راه با صداقت، با نیت صادقانه عمل بکنید، چنانچه هر کاری که با نیت صادقانه شد، آن کار به نتیجه می‏رسد، و به نتیجه‏ای که بخواهید می‏رسد. نیتها را باید صادق کرد و برای خدا. یک همچو کار بزرگی که شما الآن انجام می‏ دهید، ان‏شاءالله برای خدا باشد تا منافع آخرتی هم برای همه‏تان ان‏شاءالله داشته باشد و من امیدوارم که توفیق پیدا بکنید و بانک شما یکوقت بانک اول باشد و سایر بانکها که بر مبنای بهره‏ برداری و بر مبنای خلاف و فساد است، اینها از بین بروند، یا بهره‏ ها از بین بروند که همه اسلامی بشوند، آن‏وقت شما هم یکی از بانکها. اگر اسلامی شدند آنها هم بمانند، و الا بالاخره باید برچیده بشوند اگر اسلامی نشوند. ان‏شاءالله که موفق و موید باشید.

منبع: صحیفه امام، جلد ۷ - سخنرانی در جمع هیات موسس بانک اسلامی ۱۳۵۸/۳/۱.

 

بانک اسلامی، همراه با تحولی اسلامی

باید این مملکت، که طاغوت در آن سالهای طولانی زندگی کرده است و مردم را متحول کرده بود به یک مردم غیر صحیح، باید ـ با زحمت ـ همه متحول بشوند به یک انسانهای اسلامی ـ الهی؛ که در اسلام، انسان اسلامی خیانت نخواهد کرد، به شرق و غرب توجه نخواهد کرد. باید این بانکهایی که در ایران هست متحول بشوند از صورت طاغوتی، که رباگیری و رباخواری است به صورت اسلامی ان‏شاءالله.

من از اینکه شما بنای بر این مطلب گذاشتید که متحول کنید صورت طاغوتی را به صورت اسلامی و بانک اسلامی در سراسر کشور تاسیس کنید متشکرم؛ لکن منتظرم که ببینم عمل چیست. آیا در عمل هم همین طور است؟ باز اموری که سابق انجام می‏گرفت انجام می‏گیرد یا خیر؟ تحول در محتوا هست؛ ما با اسم خیلی کار نداریم، با محتوا کار داریم. محتوا باید اسلامی بشود. شما دیدید که در این مدت در تبلیغات این بود که عدالت اجتماعی، اسلام، قرآن، این حرفها بود لکن محتوا نداشت، واقعیت نداشت. حالا هم همین طور است؛ اگر محتوا اسلامی باشد [و] واقعیت پیدا بکند ـ این مطلبی که آقایان آمده‏اند و می‏فرمایند ـ آن وقت مطلب صحیح است و تحول اسلامی پیدا شده است؛ اما اگر فقط لفظ باشد ـ که سابقاً [هم] این لفظها بود ـ آن وقت وضع دیگر پیش خواهد آمد.

من از شما آقایان متشکرم و امیدوارم که همه با هم به سعادت برسید، و همه با هم ایران را اصلاح کنید، متحول کنید. و هرکس در هر مقامی که هست از دولت پشتیبانی کند و با ملت همراه باشد؛ تا اینکه ان‏شاءالله‏ تمام مقاصد اسلامی، که به سعادت همه شماها و به سعادت بشر است، ان‏شاءالله پیاده بشود.

منبع: صحیفه امام، جلد ۶، سخنرانی در دیدار با گروهی از نمایندگان کارکنان بانک صادرات ایران ۲۱/۱/۱۳۵۸.

لزوم طاغوت‏ زدایی از مراکز دولتی

سیستم بانکداری به این وضعی که الآن در ایران هست، این وضع، وضع طاغوتی است. ربا در اسلام حرام است؛ در قرآن اعلام به حرمت شده است: کسی که ربا بخورد، ربا بگیرد ـ در اسلام، در قرآن گفته شده است که جنگ با خدا می‏کند! این سیستم باید متحول بشود. سیستم بانکی باید عوض بشود. و ما امیدواریم که با همت همه

کارمندان و کارگران اینطور مسائل حل بشود. اگر این مسائل حل نشود، فرهنگ ما همان فرهنگ باشد، وزارتخانه‏ های ما همان وزارتخانه‏ها باشد، افراد وزارتخانه ‏ها باز همان باشد، ادارات ما باز همان ادارات باشد، و مردم ما باز همان افکار را داشته باشند که در زمان طاغوت داشتند، من خوف این را دارم که شکستی به ما وارد بشود که دیگر جبران نتوانیم بکنیم. باید همه با هم، همه مکلفیم ـ تکلیف تکلیف خدایی است ـ همه مکلفیم که اسلام و کشور را نجات بدهیم.

منبع: صحیفه امام، جلد ۷، سخنرانی در دیدار با جمعی از کارمندان بانکهای قم و کاشان ۱ /۱۳۵۸/۲۳

 

نیاز به بحث در مسائل پول و ارز و بانکداری

امروز با کمال خوشحالی به مناسبت انقلاب اسلامی حرفهای فقها و صاحبنظران به رادیو و تلویزیون و روزنامه ‏ها کشیده شده است، چرا که نیاز عملی به این بحثها و مسائل است؛ مثلاً در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم‏بندی آن، در انفال و ثروتهای عمومی، در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکداری، در مالیات، در تجارت داخلی و خارجی در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنی ....

منبع: صحیفه امام، جلد ۲۱، نامه خطاب به محمدعلی انصاری (از اعضای دفتر امام خمینی)۸ /۱۳۶۷/۱۰.

اهمیت اصلاح سیستم بانکی کشور

اما مسئله بانک از مسائل مهمی است که چنانچه ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره می‏شویم که آیه شریفه می‏فرماید کسانی که ربا می‏خورند اینها اعلام جنگ با خدا و پیغمبر می‏ کنند. این تعبیر در کم جایی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانی که می‏ خواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر. روایات بسیار ما داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست که در بعضی از آنها تعبیری شده است که شاید برای هیچ چیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از اینکه هفتاد زنا بکند کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش. و اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی‏توانیم بگوییم که ما جمهوریمان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی‏ است. از این جهت باید کارشناسان، علما در این مسئله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند، و ملت هم باید توجه بکنند به اینکه مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم می‏فرماید: فَاْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّه‏ِ وَ رَسُولِه؛ اِعلام جنگ بکنید با خدا. و اگر چنانچه بانکداری به آن معنایی که در جاهای دیگر هست رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها باز می‏ مانند، می‏ نشینند توی خانه شان و پولشان برایشان کار می‏کند و حال آنکه پول نباید کار بکند. پس اصلاح بانک هم یکی از امور بسیار مهم است، چنانچه اصلاح اقتصاد و مالیات و امثال ذلک هم بسیار اهمیت دارد.

باید مجریان امور در هر جا که هستند متعهد به اسلام باشند کارهائی را که مجلس باید بکند، محول به اوست. کارهایی را شورای نگهبان باید بکند، محول به اوست. بعد از اینکه آن مرحله‏ها گذشت و افتاد به دست قوه اجرایی، قوه اجرایی مهم است. ممکن است قانون بسیار خوب باشد وارد بشود در دست مجری ها و بد اجرا بشود. شاید غالباًاین طور باشد که قوانین را حالا در ایران که الآن همه قوانینش قوانین اسلامی است، سابق هم ممکن بود قانون را در وضع قانونیش خوب درست کنند لکن وقتی به دست یک عده خائن می‏دادند او روی افکار خودش عمل می‏کرد؛ وقتی هم یک رشوه‏ ای به بالاترها می ‏دادند، دیگر صحبتی نبود. امروز شما باید وضعتان وضع اسلام باشد. اگر بخواهید در مقابل قدرتهای بزرگی که هم چشم طمع به کشور شما دوخته ‏اند و با صراحت این مسائل را می‏گویند، اگر بخواهید که استقامت کنید و پایداری کنید، باید مجریان امور در هر جا که هستند، در دادگستری، در وزارت مالیه، در بانکها، اینها اشخاصی باشند که اسلامی‏ باشند و متعهد به اسلام باشند و بدانند که اگر چنانچه ما در یک جایی از این جاها رو به شکست برویم، کم کم این سرایت می‏کند شکست در جاهای دیگر و خدای نخواسته یک وقت می‏بینید که کشور ما به هم ریخته شده است، وضع مالی اش و وضع بانکی اش و وضع کشاورزی ‏اش و وضعهای دیگرش، آن روز است که آنها به مقاصد خودشان می‏توانند برسند. الآن که می‏بینید که همه با ما مخالف هستند، برای اینکه شماها می‏ خواهید اسلامی عمل بکنید. کشور شما می‏‌خواهد اسلامی عمل بکند، و آنها این را مخالف با مقاصد خودشان می‏دانند. معنی حذف ربا به معن‏ایی است که اگر توسعه پیدا کند و از ایران به جاهای دیگر برود بانکدارها و آنهایی که می‏‌خواهند مال‌‏های مردم را بخورند و از بین ببرند، آنها دستشان کوتاه می‏شود و لهذا با یک همچو رویه‌‏ای مخالفند.

منبع: صحیفه امام، جلد ۱۸، سخنرانی در دیدار با جمعی از مسئولین اقتصادی کشور: نمازی (وزیر امور اقتصادی و دارایی) ـ عباسعلی زالی (وزیر کشاورزی) ـ بیژن زنگنه (وزیر جهاد سازندگی) ـ محسن نوربخش (رئیس کل بانک مرکزی)، گروهی از کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانکها و کشاورزان نمونه سراسر کشور، بدون تاریخ.

منبع: پورتال بانکداری اسلامی

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۲۶۷۵۱۷:۲۳:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۱۴
خدا گفته پیامبر گفته همه گفتن 40 سال گذشت هزار سال دیگه هم بگذره سود بانکی همینه. چووون ما ایرانیها به تنبلی عادت کردیم مفت بخوریم و بخوابیم. یه مثال خیلی ساده: پولو میزاریم بانک ، بانک میره خونه میسازه نگه میداره و چند سال بعد میفروشه. و دلمان خوشه سود میدن. در صورتی که پولت ارزشش کم شده و نمیتونی خونه ای بخری و اینطور تو رعیتی و بانکها پادشاه
ناشناس۳۷۲۷۲۹۱۸:۱۱:۱۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش* بسی اتش زدند به دیده و دل ملت دل ریش خویش
رضا نعلچه گر۳۷۳۰۵۴۰۱:۳۴:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۵
چرا باید مدیر نجومی بانک قرض الحسنه مهر ایران پس از بر ملا شدن حقوق های نجومی به بانک اقتصاد نوین برود و ریس هیت مدیره ان بانک گردد
کارشناس۳۷۳۶۲۲۱۴:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۵
از نمایندگان محترم مجلس می خواهیم طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چند بانک دیگر را که تا حالا چتدین بار است کلید زده شده ولی عملیاتی نشده است را دوباره به جریان بیندازند و عملیاتی نمایند
ناشناس۳۷۳۶۳۱۱۴:۳۶:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۵
وزیر محترم اقتصاد لطفا پیگیری فرمایید چرا باید نماد سهام بانک پاسارگاد بیش از 18 ماه در بورس بسته باشد و مسولان ان هم هیچ گونه توضیح و اطلاع رسانی نکنند
کارشناس ارشد نظام بانکی۳۷۲۷۴۹۱۸:۳۵:۳۹ ۱۳۹۷/۳/۱۴
الان بانکدارهای ما انقدر گستاخ شده اند که بعضی از بانک ها اصلا سر فصلی بنام حساب پس انداز قرض الحسنه که رکن رکین بانکداری اسلامی است ندارند و تعدادی از بانک ها هم امده اند و با ایجاد یک حساب انحرافی بنام جاری کارت قرض الحسنه که ماهیت حساب پس انداز قرض الحسنه و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از منابع ان را ندارد منحرف کرده و برای ان جوایز ویژه و باشگاه راه انداخته و منابع حساب های قرض الحسنه های قبلی خود را به این سمت سوق داده
ناشناس۳۷۲۷۵۳۱۸:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
من اکنون پول تو بانک گذاشتم ۲۴% سود میگیرم که میشود ماهانه ۲% ، درحالیکه قیمت سکه و ارز روزانه ۲% داره بالا میره....!! حالا شما انتظار دارید کدام بانک قرض الحسنه بدهد یا اسلامی باشد؟!
ناشناس۳۷۲۸۲۷۱۹:۵۹:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
در حال حاضر وضعیت بانک ها طوری شده که بعضی از انها سر فصل حساب پس انداز قرض الحسنه ندارند و بعضی هم با ایجاد حسابی انحرافی بنام جاری کارت که اصلا سنخیتی با حساب قرض الحسنه ندارد منابع قرض الحسنه خود را با گذاشتن جوایز ویژه برای حساب انحرافی به سمت این حساب که تعهد پرداخت وام قرض الحسنه برای بانک ندارد منحرف کرده اند
ناشناس۳۷۲۸۳۳۲۰:۰۴:۱۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
با مدیران بانکی که در کنار حقوق های کلان و پاداش های کلان معادل 6 ماه حقوق در هر سال و انواع وام ها و مناسبتی های مختلف اقدام به دریافت وام های بالای 400 میلیون با سود 2 درصد کرده نمی توان انتظار داشت که تولید و اشتغال رونق بگیرد این موارد در بانک ت با وجود زیان سنگین رخ داده لطفا ی مسولی رسیدگی کند
ناشناس۳۷۲۸۳۴۲۰:۰۵:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بسیاری از مدیران بانکی ما هر کدام برای خود راکی فالری شده اند باید پرسید از کجا و چه راهی
ناشناس۳۷۳۰۴۸۰۱:۲۶:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۱۵
برای نمونه مدیر بازنشسته بانکی با انواع تخلفات سنگین مدیر بانک پ در استان اصفهان گردیده است
ناشناس۳۷۲۸۳۶۲۰:۰۷:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بسال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بی موج*بدادند مدیران بانکی وام صوری خودرو به خود فوج فوج
ناشناس۳۷۲۸۸۷۲۱:۲۳:۳۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
درست در سالی که سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نام داشته بانک ت امده و به تمامی کارکنان خود که قریب 20000 هزار نفر می باشد یک وام صوری تحت عنوان خرید خودرو 10 ساله با سود 10 درصد داده در حالی که زیان ده بوده و جوانان جویای کار کشور محتاج چند میلیون وام برای کار می باشند
ناشناس۳۷۲۸۹۵۲۱:۳۱:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بانکهای بزرگ دنیا باید بیان پیش ما بانکداری یاد بگیرن! بقول شما بانک داره به شما ۲۴% سود سالیانه میده در حالیکه در کشوری مثل آمریکا بانکها حداکثر ۳% سود سالیانه میدهند. معلوم نیست بانکها در ایران از کجا دارند اینهمه پول در می آورند که میتوانند به مردم این همه سود بدهند و حتما درآمدی هم برای خودشان داشته باشند! ای کاش به بقیه مردم و بازاریان و تجار کشور هم یاد بدن کجا همچین درآمدی داره که ما هم بریم همانجا کار کنیم و تا بتوانیم سود بالا بدست آوریم! البته حقیقت تلخ این هست که تمامی بانکهای ما دارن کلاه برداری به شکل #ترفند_پانزی انجام میدهند و از پول خود مردم دارن این سود ها رو پرداخت میکنند! اما بالاخره یک روزی کفگیر به ته دیگ خواهد خورد و آنجا خطر فروپاشی کل اقتصاد کشور کاملا جدی خواهد بود!
ناشناس۳۷۲۹۰۹۲۱:۴۳:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۴
بانکداری و بانکداران ما نیاز به یک خانه تکانی اساسی و زیر بنایی و اتوبوسی دارند
ناشناس۳۷۳۷۴۲۱۶:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۵
قطاری هم جواب نمی دهد
موسي۳۷۳۰۱۵۰۰:۳۶:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۵
بدبختی این اقتصاد ، تورم و بیکاری و گرانی محصول افکار ادم هایی چون شماست بجای اینکه پول و سرمایه تون صرف تولید و پیشرفت کشور بشه ، خودت تون رو به تنبلی و خوردن ربا عادت دادند ایا اینکار تون برای اینده بچه هاتون مناسبه؟! اخه تلاش همه ما بخاطر اینده انهاست
فرشید۳۷۳۲۸۸۱۰:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۵
هیچ فکر کردین در این شرایط دشوار اقتصادی بانک این 24 درصد سود رو از کجا درمیاره که به شما بده؟و کدام فعالیت اقتصادی در حال حاضر بالای 24 درصد سود داره که تازه این مقدارش به شما میرسه؟ بانکها این سود رو به قیمت نابودی صنعت و تولید داخلی دارند به شما میدن.مشکل اصلی بنگاههای تولیدی در ایران کمبود نقدینگی هست.بانکها از این نقطه ضعف بخش تولید سوءاستفاده میکنند و با اعطای وامهایی با سودهای بسیار بالا(28 تا 30 درصد) به بنگاههای تولیدی این سودی که شما دریافت میکنید رو تامین میکنند در حالیکه هیچ فعالیت تولیدی توان کسب چنین سودی رو نداره.در واقع این نوع دریافت سود نه تنها حرامه که به شدت غیراخلاقیه.
جلالی۳۷۲۷۵۵۱۸:۴۲:۰۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
متاسفانه مدیران بانکی طی سالیان گذشته سپرده های مردم را که باید از انها در جهت تولید و اشتغال استفاده می شده به صورت کلان به افراد خاصی داده که همه انها به معوقات بانکی تبدیل و در محل صحیح مصرف نشده و مجددا با دادن وام جدید به انها وام قبلی انها را تسویه کرده و سود های صوری و موهومی ساخته و از محل ان پاداش های کلان گرفته و معوقات بانک را پنهان و زیان خود را نیز مخفی کرده اند
کاظمی۳۷۲۹۳۲۲۲:۳۸:۲۸ ۱۳۹۷/۳/۱۴
پس نظارت بانک مرکزی کجا تشریف داشته است واقعا جای تاسف برای این نهاد نظارتی که یکی از مدیرانش فقط پاداش بازنشستگیش یک میلیارد و دویست میلیون تومان شده دارد خود بانک مرکزی باید مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار بگیره
ناشناس۳۷۲۷۹۲۱۹:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۳/۱۴
تورم از ربا هم بدتره !!!
ناشناس۳۷۴۳۵۰۰۳:۴۶:۱۰ ۱۳۹۷/۳/۱۶
ربا باعث تورمه...چرا لقمه را می پیچونی ..هر کس پول رهن بگیره بزاره بانک تا سود گیرش بیاد خاینه حتی اگر پدر مادر من باشند
ناشناس۳۷۲۸۰۱۱۹:۳۵:۲۲ ۱۳۹۷/۳/۱۴
قانون عملیات بانکداری بدون ربا قانون خوبی بود ولی با تاسف افتاد دست مدیران دنیا طلب که بانکداری اسلامی را روی کاغذ اجرا و در عمل به صورت صوری انجام می دادند اگر از اول انقلاب منابع بانکی در جهت صحیح و درست و بجای خودش مصرف میشد کشور الان سرامد اقتصاد های جهان بود
ناشناس۳۷۲۸۰۶۱۹:۳۷:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۱۴
از دیدگاه مردم الان نزول خوران کوچه و بازار شرف دارند نسبت به بانکداران ربارخوار سیستماتیک
ناشناس۳۷۵۰۴۸۱۸:۳۷:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۶
چرا بانکی ها برای توجیه خود پیام نمی دهند
ناشناس۳۷۲۸۱۳۱۹:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۱۴
چرا به حرف امام گوش نکردن باید بانکداری اسلامی رعایت میشد
مصطفي۳۷۳۰۰۹۰۰:۳۰:۲۷ ۱۳۹۷/۳/۱۵
اشتغال ، تورم ، بیکاری ، گرانی و.... همه بخاطر نزول و ربای بانکی ست مگر میشود با سود سپرده ۲۰% تورم تک رقمی داشت اگر میشه ، بدانید جوک روز ، و جوک سال ، و جوک قرن میشه
ناشناس۳۷۳۱۸۰۰۸:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۳/۱۵
شما که میدونید چه کاری باید بکنید تا بانکداری اسلامی کشور داشته باشه ، خوب برید بکنید.کسی جلوی شمارو گرفته؟
ناشناس۳۷۳۲۹۷۱۰:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۳/۱۵
اگر سود بانکی کمتر از تورم باشد وام گیرنده ربا خوار هست
ناشناس۳۷۳۳۲۳۱۱:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۵
پول وکالا فرق داره. قیمت تمام کالا ها وخدمات را ثابت نکه دارید وتورم رابه صفر برسانید وسود بانکی راصفر کنید اگر سود بانکی کمتر از تورم باشد به سپرده گزار خسارت وارد شده واستثمارشده ووام گیرندگان ربا خوارند. تواین کشور هرکس پول شو می زاره بانک دائم سپرده اش تهدید میشه ومجازات میشه.یکسره می گن تولید واشتغال یه زمانی تولید نشانه مصرف گرایی بود ،حالا چی شود. یکسره میگن برای حمایت از تولید واشتغال سود بانکی کم شود . تا اون کارخانه دار وزن وبچه هاش بیشتر لذت ببرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین