در امان ماندن قطر از توفان‌های محاصره اقتصادی

گروه جهان الف،   3970313095

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اقتصاد قطر نوشت اقتصاد دوحه از توفان‌های محاصره اقتصادی در امان مانده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ­خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره اقتصاد قطر به دنبال محاصره این کشور نوشت: اقتصاد قطر از توفان های محاصره اقتصادی در امان مانده است.

این خبرگزاری افزود: قطر از پیامدهای اقتصادی محاصره این کشور به سرکردگی عربستان در امان مانده و رشد اقتصادی خود را حفظ کرده است، اما برخی بخش ها در این کشور همچنان بهای بحرانی را می پردازند که یک سال از آغاز آن می گذرد.

عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین- شرکای قطر در شورای همکاری خلیج (فارس)- پنجم ژوئن سال 2017 به همراه مصر مناسبات خود را با قطر قطع کردند و با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم این کشور را تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی قرار دادند.

بنابر گزارش ها، قطر با استفاده از ثروت عظیم این کشور پیامدهای اولیه این محاصره را بر نظام مالی خود پشت سرگذاشته و توانسته است بنادر و مسیرهای دریایی جایگزین پیدا کند. تحلیلگران می گویند کشورهایی که قطر را محاصره کرده اند خود نیز از این بن بست متضرر شده اند.

برنامه های یکپارچگی اقتصادی میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که به آرامی روند رو به جلو را طی می کرد، بیش از بیش تضعیف شده و آینده این ائتلاف منطقه ای در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

یک مرکز مشاوره اقتصادی مستقر در لندن، موسوم به کپیتال اکونومیکس Capital Economics ماه مه در گزارشی اعلام کرد تازه ترین اطلاعات درباره قطر موید آن است که اقتصاد این کشور پیامدهای بحران دیپلماتیک با عربستان سعودی و متحدانش را پشت سر گذاشته است. دوحه برای جبران کاهش سپرده های بانکی در آغاز این بحران، اقدام به تزریق ده ها میلیارد دلار کرد و موفق شد فعالیت نظام بانکی این کشور را به حالت عادی بازگرداند.

صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی در قطر همچنان امکان‌پذیر است و پیامدهای مستقیم مالی و اقتصادی بحران دیپلماتیک بین قطر و برخی کشورهای منطقه قابل کنترل بوده است.

بنابر اعلام صندوق بین المللی پول، قطر به رغم کاهش درآمدهای نفتی این کشور، سال 2017 رشد دو و یک دهم درصدی اقتصادی را تجربه کرد که در مقایسه با سال قبل از آن تقریبا بدون تغییر بود. در ضمن، پیش بینی می شود رشد اقتصادی این کشور امسال افزایش یابد و به دو و شش دهم درصد برسد.

علاوه بر این، صادرات نفت و گاز قطر متوقف نشده است و این کشور از محل صادرات انرژی درآمدزایی دارد. به رغم بحران قطر با برخی کشورهای عربی، این کشور همچنان از طریق خط لوله دلفین به امارات عربی متحده گاز صادر می کند.

نیل پاتریک، تحلیلگر مسائل خاورمیانه می گوید قطر زیان هایی را در بخش گردشگری متحمل شد اما حمایت ایران، ترکیه و عمان پیشرفت های اقتصادی را برای این کشور به همراه داشت. پیامدهای منفی محاصره قطر بر بخش املاک و مستغلات، گردشگری و شرکت هواپیمایی قطرایرویز بود و بنابر اعلام مرکز مشاوره اقتصادی کپیتال اکونومیکس، شمار گردشگران به قطر در شش ماهه نخست آغاز این محاصره 20 درصد، پروازها به دوحه 25 درصد و پروازهای قطرایرویز 20 درصد کاهش داشت.

کشورهای محاصره کننده قطر نیز از این بحران دیپلماتیک متحمل زیان شدند. اندرس کریگ از دانشگاه کینگز لندن می گوید: فکر می کنم تاثیرات اقتصادی این محاصره را بر تمام منطقه نباید دست کم گرفت. زیان ناشی از توقف تجارت آزاد، ده ها میلیارد دلار برای همه کشورهاست. وی افزود دبی متحمل میلیاردها دلار زیان اقتصادی شده است زیرا شرکت های قطری دیگر قادر به فعالیت در دبی نیستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین