ابطحی در گفتگو با الف: دولت اراده‌ای برای جلوگیری از قیمت پنچ هزار تومانی دلار ندارد/ ضرورت ورود مجلس

گروه سیاسی الف،   3970106150 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
ابطحی در گفتگو با الف: دولت اراده‌ای برای جلوگیری از قیمت پنچ هزار تومانی دلار ندارد/ ضرورت ورود مجلس

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از تلاش پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای جلسه با سیف جهت کنترل قیمت دلار خبر داد و گفت: دولت اراده و توجهی به کنترل قیمت دلار ندارد.

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی در شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره افزیش قیمت دلار در روزهای اخیر و عبور قیمت آن از پنچ هزار تومان گفت: نظر برخی از دولتمردان اقتصادی و تیم اقتصادی دولت بر این است که با افزایش قیمت دلار، انگیزه صادرات کالا افزایش می یابد و این خود به افزایش تولید و فعالیت کارخانجات می انجامد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به همین دلیل تلاشی برای کنترل قیمت دلار ندارد، افزود: از آنجا که واردات ما بیش از صادرات ماست، این استدلال مسئولین اقتصادی دولت درست نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تبعات این طرز تفکر را از زمان مرحوم نوربخش و سیاست های تعدیل اقتصادی مرحوم هاشمی رفسنجانی داریم تحمل می کنیم. جالب این است که افرادی که خود سالها مسئولیت اقتصاد کشور را بر عهده داشتند، دیگران را متهم می کنند که اقتصاد کشور را خراب کردند در حالی باید پاسخ دهند در این مدت طولانی 30 سال برای مردم چه کار کردند.

ابطحی تصریح کرد: با این تیم و روند بعید می دانم قیمت دلار کنترل شود. افزایش قیمت دلار بر تورم اثر می گذارد و باعث افزایش قیمت در کشور می شود که بیشترین تاثیر را بر قشر متوسط و پایین جامعه خواهد داشت.

وی افزود: البته التهابات اول سال، اوضاع اقتصادی جامعه، تقاضا خرید ارز برای سفرهای نوروزی به خارج از کشور و اعیاد و مراسم هایی که در این ایام است، در افزایش قیمت دلار بی تاثیر نبود. رئیس جمهور در اواخر سال گذشته مبنی بر افزایش نیافتن قیمت دلار، گفت: رئیس جمهور گفت که خیال مردم راحت باشد و قیمت دلار افزایش نمی یابد چرا که منابع ارزی و درآمدی ما بیش از آن چیزی است که ما نیاز داریم. اما الان با این افزایش قیمت می توان گفت که یا تحلیل رئیس جمهور درست نبوده یا واقعا منابع ارزی ما محدود است و دلار وارد کشور نمی شود.

ابطحی اضافه کرد: برخلاف آنچه در مورد برجام گفته می شود، شاید به گونه ای توافق شده که پول نفت به کشور بر نمی گردد. البته این نظری است که آقای زنگنه وزیر نفت آنرا تائید کرده اما عراقچی معاون وزیر خارجه آنرا تکذیب کرده و اینجانب از رئیس جمهور خواستم تکلیف این تائید و تکذیب و صحت و سقم اظهارات این 2 مقام دولتی را روشن کند.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار و عبور آن از پنچ هزار تومان، مجلس شورای اسلامی در اولین جلسه خود در سال جاری باید به این مساله ورود کند. البته آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تلاش کرد تا در جلسه ای با سیف رئیس کل بانک مرکزی موضوع افزایش قیمت دلار و مهار آنرا بررسی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: با بی تفاوتی که از سوی مسئولین دولتی مشاهده می شود، به نظر می رسد که در سال جاری وضعیت اقتصادی نابسامان تری را تجربه کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۴۷۶۱۰۸:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۷
حتی اگر برجام هم حفظ بشه و روابط خارجی رو به عادی شدن بره باز تا زمانیکه جباب نقدینگی از بین نره امکان نداره حباب ارز از بین بره. به این معنی که 1500 هزار میلیارد تومان نقدینگی که تا پایان امسال به حددود 2000 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و با هنرنمایی تیم اقتصادی دولت از جمله وزیر پیشین اقتصاد در این 5 سال به این بزرگی شد باید حداقل به یک سوم کاهش پیدا کنه. هیچ راه دیگری وجود نداره . البته نمی شود پول مردم در بانکها را گرفت و سوزاند. پس تنها راه بی ارزش کردن این نفدینگی با کاهش ارزش برابری ان است و این یعنی دلار 10 هزار تومانی که بعد سه صفر ان جذف خواهد شد! اگر مدیران بانک مرکزی و دولت خود به ان سو بروند و با برنامه اینکار را بکنند از همه بهتر است ولی همه می دانیم که دولتها و به خصوص دولت اقای روحانی هرگز خود به استقبال این برنامه های سخت ولی ناگزیر نمی روند و فقط انتظار می کشند تا انها خود را به صورت جبری به ملت و اقتصاد تحمیل کنند! مانند بحران مدیریت اب که قدم اول جلوگیری از کاشت بسیاری از زمینها و ابیاری بسیاری از باغها با بستن چاههای غیر مجاز است. امکان ندارد این دولت به ان طرف برود.نه اراده ان را دارد و نه توان ان را که به کشاورز با چاه غیر مجاز بگوید چاه تو باید سیمان بشود پس فقط می گوید منتظر می شویم تا چاه خودش خشک شود و دیگر کشاورز چاره ای جز قبول واقعیت نخواهد داشت و این یعنی خشک شدن کل ان دشت برای همیشه و نابودی همه مزارع و باغها حتی با قنات و چاه مجوز دار! اما اگر یک درصد هم دولت بخواهد برنامه از بین بردن این نقدینگی را اجرا کند باز نیاز به فضای مساعد کم تنش خارجی و داخلی دارد که باز این دولت بهانه خوبی دارد و مانند همه 5 سال گذشته خواهد گفت دست من نیست و یا نمی گذارند! به همین سادگی از مسئولیت شانه خارج می کند و هرگز به روی خود نمی اورد اگر دست شما نیست پس چرا استعفا نمی دهید شاید کسی بیاید که دست او باشد! اینجوری رو راست هیچ تغییر مثبتی را شاهد نخواهیم بود و هر روز وضع بدتر خواهد شد و حتی بولتون دیوانه هم باید خیلی خیلی واقعا دیوانه باشد که با وجود این مدیریت برای اسیب رساندن به ایران توصیه درگیری نظامی و هزینه کند! همه چیزی که انها نیاز دارند کمی صبر و کمی تبلیغ خارج شدن از برجام یا تبلیغ تقابل است بقیه کار ....مدیریت فشل ....
پشیمون۲۸۵۲۰۶۱۷:۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۷
اگر خدعه کنی به خودت برمیگردد با دلار هراسی رای ما را گرفتید الان خودتان گرفتارش شدید
ناشناس۲۸۴۷۶۸۰۸:۳۱:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۷
عزیز . اینها کاری نمی کنند. 13 سال پیش شروع شد و لی در 5 سال گذشته سیاست باری به هر جهت و روز مرگی و پوشاندن مشکلات و فرستادن انها به زیر قالی توسط وزیر پیشین اقتصاد با دادن سودهای موهوم 28 درصد سیستم بانکی و تولیدی اقتصاد ایران را متلاشی کرد و بالاخره روزی می رسید که....و حالا ان روز است. اگر شما سرتاسر ایران را گشتید و توانستید وزیر پیشین اقتصاد را که در 5 سال گذشته باعث و بانی این فاجعه با نهایت بی مسئولیتی بود پیدا کنید و از او بتوانید سوال کنید که چرا؟ ایشان احتمالا تحت عنوان فرصت مطالعاتی یا استفاده از بورس بسیار لوکس سنگاپور در انور اب با حقوق نجومی دارد کسب علم می کند! تازه اگر بتوانید او را بیابید خواهد گفت تقصیر تیم سیاست خارجی است که به ما وعده دادند حداکثر یک یا دو سال همه تحریمها در یکروز بر داشته خواهد شد و ما می توانیم از صدها میلیارد دلار خطوط اعتباری و وام کشورهای غربی استفاده کنیم و به همین خاطر هم تصمیم گرفتیم برای کوتاه مدت سود موهوم بانکی را به 25 درصد برسانیم تا تورم کنترل بشود وبازار ارام گیرد تا پول جدید برسد. ولی نشد. از تیم مذاکره کننده بپرسید که چرا به ما وعده نادرست داد!
ناشناس۲۸۴۷۷۰۰۸:۳۳:۳۹ ۱۳۹۷/۱/۷
درواقع فشار دیپلماتیک بی سابقه به روسیه و تهدید جنگ تجاری به چین از سوی امریکا و غرب و بر کناری تریلسون و مک مستر همه و همه مقدمات خروج امریکا از برجام است و به این شکل امریکا به روسیه و چین هشدار می دهد که در صدد حمایت از ایران نباشد. در عرصه سیاست خارجی بزرگترین تعهد ترامپ به نتانیاهو که او را بالا کشیده و از او حمایت می کند برخورد با ایران است. ولی به نظر می رسید هنوز در ایران بین تحلیلگرا جدی بودن این خطر درک نشده و برخی تصور می کنند مانند های و هوی های سابق مانند زمان بوش است. ولی جنس این تغییرات و تهدیدات به صورت اساسی با همه ان سالها متفاوت است. امیدوار باشیم متوجه بشویم که خیلی زود دیر می شود اگر باز به دنبال تحلیلهای کلیشه ای برویم. قبل از این امریکا و اسراییل سنگرهایی مانند عراق و صدام و اسد و قذافی را برای فشار به ایران پیش رو داشتند ولی حالا همه ان موانع پاکسازی شده و با اشتباه ما همه اعراب هم پشت پلان انها رفتند. خیلی نباید ساده باشیم که تهدیدات امروز را با گذشته قیاس کنیم.
تبریزی۲۸۴۷۷۵۰۸:۳۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۷
وضع اگه به همین منوال پیش بره سال آینده کشور دچار فروپاشی اقتصادی و ....می شه. ترامپ هم که مهره های جنگ رو چیده. کشورهای همسایه مان هم که منتظرن یه اتفاقی بیافته تا خنجر رو از رو بکشن. روابط روسیه و امریکا هم که به هم خورده. همه چیز برای بروز جنگ جهانی سوم آماده است. سال 97 ....
مصلح۲۸۴۷۸۳۰۸:۴۹:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۷
من از این نماینده محترم می پرسم آیا افزایش قیمت دلار انگیزه صادرات را زیاد نمی کند؟ آیا تقاضای واردات را کم نمی کند ؟ طبیعی است که هر اصلاح اقتصادی هزینه دارد و هزینه این اصلاح نیز افزایش تورم است که می توان با روش هایی آنرا کنترل کرد ضمنا افزایش قیمت دلار باعث افزایش درآمد ریالی دولت و کاهش کسری بودجه و کنترل تورم میگردد.
ناشناس۲۸۵۶۵۱۱۰:۵۳:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۸
عجب آشیه این آش تحلیل اقتصادی
ناشناس۲۸۴۷۹۱۰۸:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱/۷
دولت 4 سال دلار را عالی کنترل کرد زیرا به رای نیاز داشت، 4 سال اول احمدی نژاد هم همین طور خوب کنترل کرد، مجلس باید راهکار بدهد تا دولت‌ها این چنین با سرمایه مردم بازی نکنند مجلس به جای مقصر جلوه دادن دولت باید با قوانین مناسب مانع از سقوط ارزش ریال شوند
علي۲۸۴۸۲۳۰۹:۱۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۷
حالا انگار مجلس وارد شه چی میشه! اونم.... یه وقت یه طرحی تصویب میکنه دلار میشه ۱۰ هزار تومن بیا و درستش کن. از دولت و مجلس متشکریم.
ناشناس۲۸۴۸۴۳۰۹:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۷
اقتصاد دنیا وابسته به چند ارز پرقدرت دلار و یورو و پوند و ... است. تا وقتی .... که رشد و آرامش اقتصادی در گرو وجود روابط بدون تنش با دنیا است، تمام تئوریهای اقتصادی ..... با شکست روبرو خواهد شد.
نا آشنا ی آشنا۲۸۵۲۰۹۱۷:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۷
آخر این دولت وشخص آقا یا روحانی تا به حال کدام حرف وقولشان در ست از کار درآمده است که این یکی درست درآمد هر باشد.
ابوالفضل۲۸۴۸۵۶۰۹:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۷
این همه تلاش و فشار عوامفریبانه برای پایین نگه داشتن قیمت ارز برای چیست؟دلار ارزان هیچ ثمری جز افزایش واردات ندارد - و متاسفانه لابی واردات در کنار نادانی برخی نسوولان بسیار موفق عمل می‌کند. اقتصادی که تورم دو رقمی دارد نمی تواند از دلار ارزان صحبت کند. شاخص های اقتصاد اشتغال و تولید هستند نه دلار. دلار ارزان اقتصاد این کشور را نابود می‌کند.
ناشناس۲۸۵۲۸۱۱۸:۵۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۷
دلار گران هم مردم را نابود می کند . دلار گران فقط به نفع عده ای اندک است نه به نفع اقتصاد است نه به نفع دولت است و نه به نفع مردم و دلار ارزان کمک می کند تا مو.اداولیه ارزان به داخل کشور بیاید و با توجه به نیروی کار ارزان در ایران جنس تولید ارزان تولید شود و به تبع آن جنس با کیفیت ایرانی ارزان تولید شود و با سود منطقی صادر شود . بهتر نیست برای رونق اقتصادی به جای افزایش قیمت دلار بیایند و روی قیمت تمام شده کالا و صادرات بیشتر آن فکر کنند . کاری که چین کرده است .
ناشناس۲۸۴۸۵۹۱۰:۰۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۷
برنامه اقتصادی در کار نیست تولید شده فقط نفت و واردات و بازی با نرخ ارز برای جبران کسری ها ولی این وسط مردم به فقر کشیده خواهند شد
ناشناس۲۸۴۹۰۶۱۱:۰۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۷
دولت با دلار کاسبی میکنه
منوچهر راستی۲۸۴۹۰۷۱۱:۰۱:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۷
درست بشو نیست .تا ده هزار تومان جا دارد .
امیر۲۸۴۹۳۶۱۱:۳۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۷
روحانی: آنچنان رونق اقتصادی ایجاد خواهم کرد که نیازی به گرفتن یارانه نداشته باشید. راست گفت بنده خدا وقتی دلار بشه ۴۰ هزارتومان دیگه مردم نیازی به گرفتن یک دلار یارانه ندارند !!!!!
رضا۲۸۴۹۴۴۱۱:۴۳:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۷
این یک بهار زیبا از سالی نیکوست
محلات۲۸۴۹۶۰۱۲:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۷
فقط یک راه مونده استیضاح روحانی فضا رو عوض میکنه امید به اقتصاد برمیگرده دلار هم میکشه پایین و ترامپ هم ساکت میشه
ناشناس۲۸۵۰۰۳۱۳:۱۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۷
اراده دارد نمیتواند! فقط روش نمیشود بگوید دیگر کار از کار گذشته است!!!
ناشناس۲۸۵۰۳۵۱۴:۰۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۷
لطفا دولت و مجلس در بازار دخالت نکنند تا تکلیف مردم حداقل با خودشان روشن شود
ناشناس۲۸۵۰۸۵۱۴:۵۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۷
بهم خوردن برجام ربطی به دولت نداره
ناشناس۲۸۵۲۱۷۱۷:۴۵:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۷
اگر این نمایندگان مجلس توانایی داشتند، استیضاح وزیران کابینه اونجور به مضحکه تبدیل نمی شد.
داود۲۸۵۲۲۰۱۷:۴۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۷
اگه دولت میخواد از این بحران خارج بشه فقط و فقط دو راه داره ...1...ارز در اختیار مردم رو که بیش از 20 میلیارد دلاره بگیره و در بانکها سپرده گذاری کنه به شرط و تعهد بازپرداخت به همان و نوع ارز دریافتی نه تبدیل به ریال...2....بالابردن نرخ سود سپرده ارزی از 4 دزصد به حداقل 15 درصد همانطور که ریال در سر رسید سالانه داره ........و نکته اینکه ارزش گذاری ارز مردم بر اساس میانگین یک هفته پایاینی قیمت ارز ازاد کف بازار و نرخ توزیعی به صرافیها..........فقط این دو کار میتونه نجات بخش باشه وگرنه منتظر اتفاقات بدی باید بود...
ناشناس۲۸۵۲۸۳۱۸:۵۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۷
الان میاد میگه مقصر احمدی نژاد هسش
ناشناس۲۸۵۴۵۵۰۱:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۸
نحوه تعیین قیمت دلار در سال 97: عدد شاخص تورم در سال 57 = 0.137 عدد شاخص تورم در سال 96 = 110 قیمت دلار در سال 57 = 7 تومان 110/0.137 * 7 = 5620 تومان
خلیل۲۸۵۴۹۸۰۷:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۸
دولت اراده ای برای کنترل ارز ندارد...............
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین