سازمان هواپیمایی: احتمال می‌دهیم جعبه سیاه ATR نزدیک دُم هواپیما باشد/خلبان حتی در لحظات آخر هم نقص فنی گزارش نکرد

گروه حوادث الف،   3961205205

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری زمان سقوط هواپیمای ATR۷۲ آسمان را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۹:۳۴ دقیقه عنوان کرد و گفت: گرفتن چگ سفید امضا و اجبار خلبان به پرواز را تایید نمی‌کنم.

 سازمان هواپیمایی: احتمال می‌دهیم جعبه سیاه ATR نزدیک دُم هواپیما باشد/خلبان حتی در لحظات آخر هم نقص فنی گزارش نکرد

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری زمان سقوط هواپیمای ATR۷۲ آسمان را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۹:۳۴ دقیقه عنوان کرد و گفت: گرفتن چک سفید امضا و اجبار خلبان به پرواز را تایید نمی‌کنم.

به گزارش «انتخاب»، حسن رضایی‌فر با بیان اینکه در هر پروازی خلبان موظف به دریافت گزارشات هواشناسی است، اظهار داشت: خلبان پرواز تهران ـ یاسوج نیز گزارشات هواشناسی را گرفته بود و وضعیتی که برای پرواز به خلبان داده شد همان وضعیتی بود که برج فرودگاه به پرواز اعلام کرد یعنی تغییر چندان خاصی وجود نداشت.

وی در مورد علل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، به تسنیم گفت: در گزارشی که دیشب در وبسایت سازمان هواپیمایی کشور منتشر شد، توضیح دادم که گزارش هواشناسی که به خلبان داده شده برای پرواز مناسب بوده چون این گزارش هم مسیر پروازی و هم فرودگاه یاسوج است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اگر بخواهیم به طور نقطه‌ای یا لحظه‌ای هوا را ببینیم که آیا پدیده خاصی اتفاق افتاده، باید جعبه سیاه هواپیما وجود داشته باشد تا ببینیم که خلبان با توربولانس یا چیز دیگری برخورد کرده است یا نه، که متاسفانه هنوز جعبه سیاه را پیدا نکرده‌ایم.

رضایی‌فر با بیان اینکه در همه مکالماتی که برج مراقبت با پرواز داشته حتی در لحظات آخر هم خلبان هیچ نقص فنی را گزارش نکرد، گفت: هواپیما ساعت 8 و 5 دقیقه از فرودگاه مهرآباد پرواز کرد، ساعت 9 و 25 دقیقه از رادار خارج شد و بعد از آن سه بار مکالمه داشته است.

وی بیان کرد: خلبان در دو بار از مکالمات که بعد از خارج شدن از رادار هست مسافت را اعلام کرد و در مکالمه سوم که ساعت 9 و 30 دقیقه بود آخرین دریافت گزارشات هواشناسی را اعلام کرد، پس ما تا ساعت 9:30 پرواز داشتیم 5 دقیقه هم خارج از رادار مکالمه وجود داشت یعنی بعد از خروج از رادار به دلیل کوهستانی بودن منطقه 5 دقیقه هم پرواز انجام داده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد: ساعت 9 و 34 دقیقه که مرکز کنترل خلبان را صدا کرد خلبان جواب نداد یعنی زمان سانحه بین 9:30 تا 9:34 دقیقه بود.

رضایی‌فر با بیان اینکه گرفتن چک سفید امضا از خلبان و اجبار خلبان به پرواز را تایید نمی‌کنم، گفت: تصمیم‌گیری برای پرواز توسط خلبان انجام می‌شود، خلبان مراجعه کرده و اطلاعات هواشناسی را هم گرفته پرواز هم به موقع انجام شده و بعید است چنین موضوعی صحت داشته باشد.

وی با تایید این موضوع که فرودگاه یاسوج رادار ندارد، ابراز کرد: از بیش از 70 فرودگاه تنها چهار فرودگاه کشور رادار دارند آنها رادارهای تقرب هستند، رادار برای افزایش کنترل ترافیک است که پروازها را به هم نزدیک‌تر کرده و ظرفیت فرودگاه را بالاتر ببرد و برای فرودگاه‌هایی وجود دارد که ترافیک زیادتری را می‌توانند دریافت کنند مثل فرودگاه مهرآباد که روزی 400 تا 500 پرواز دارد اما فرودگاه یاسوج هفته‌ای دو یا سه پرواز دارد.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه جعبه سیاه هنوز در لاشه هواپیما پیدا نشده، گفت: ما احتمال می‌دهیم جعبه سیاه در لاشه باشد چون در مورد عکسی که از دم هواپیما داریم و کارشناسان فرانسوی هم در حال ارزیابی آن هستند، گفته می‌شود چون دیواره‌های جلویی نگهدارنده محفظه سالم است احتمالا باید پشت این محفظه باشد اما اگر از زیر ضربه خورده باشد ممکن است نزدیک دم هم افتاده باشد اما خیلی محتمل است که هنوز داخل دم هواپیما مانده باشد.

رضایی‌فر بیان کرد: در وضعیت کنونی، ارتفاع برف بسیار زیاد است باید صبر کنیم تا ارتفاع برف پایین بیاید و قطعات بالا بیایند و عملیات جستجو را برای پیدا کردن قطعات انجام دهیم که نه فقط جعبه سیاه بلکه بسیاری دیگر از قطعات هم برای ما مهم است.

وی تصریح کرد: جعبه سیاه تنها یکی از قطعاتی است که می‌توان با آن علت سانحه را مشخص کرد، با مشارکت کارشناسان فرانسوی دوره آموزشی در نظر گرفتیم که هم در دامنه جنوبی و هم در دامنه شمالی کوه دنا چه قطعاتی را لازم است امدادگران برای ما بیاورند تا ما بتوانیم هر چه زودتر علت سانحه را بررسی کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین