پاسخ ضرغامی به سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی

گروه سیاسی الف،   3961030164 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
پاسخ ضرغامی به سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی

الف /روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود روحانیونی را که سخنان اخیر رییس جمهور درباره معصومین و ضرورت نقد را مورد انتقاد قرار داده اند خطاب قرار داده مینویسد :حضرات روحانی نباید بدون بررسی و تحقیق درباره سخنی که برای آنها نقل می‌شود موضعگیری کنند. ...یکی از این جوانب، شناسائی فرد یا افرادی است که آغاز‌کننده ایراد و اعتراض هستند و تلاش می‌کنند دیگران را وادار به ورود به این میدان کنند. آغازگر ماجرای اعتراض به سخن رئیس‌جمهور روحانی درباره نقد، یک فرد غیرروحانی بی‌اطلاع از مبانی عقیدتی بود که از یکطرف کاملاً جناحی عمل می‌کند و از طرف دیگر بشدت جویای نام است. اطلاع یافتن از این واقعیت می‌تواند کمک خوبی باشد به حضرات علما که در موضعگیری‌ها تامل بیشتری کنند و با بررسی بیشتری به نتیجه برسند.
یکی دیگر از جوانب، شنیدن صدای خود گوینده است که کمک زیادی به فهمیدن صحیح مقصود وی می‌کند. ...

عزت الله ضرغامی در پاسخ به سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی چنین می‌نویسد:

«بسمه تعالی»


برادر گرامی جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای مسیح مهاجری
باسلام و تجدید دوستی و ارادت


احتراماً، در مورد سرمقاله امروز تحت عنوان «سخنی با بزرگان و روحانیت» و مواضع روزهای اخیر روزنامه جمهوری اسلامی در مورد سخنان رئیس جمهور، لازم دانستم از باب ادب و احترام به جنابعالی، موارد زیر را به استحضارتان برسانم.
۱- قبل از هر چیز، از اقدام انقلابی شما در چاپ یادداشت تفصیلی من در اردیبهشت 78 و در دفاع از شهید مطهری(ره) تحت عنوان «خویش را تاویل کن نی ذکر را»، سپاسگزاری می‌کنم.
متاسفانه آن روزنامه دوره اصلاحات که متن مشروح آقای اکبر گنجی تحت عنوان «دین ستیزی و دین گریزی» را در تحریف آراء و افکار شهیدمطهری منتشر کرده بود، حاضر نشد پاسخ علمی و مستند تهیه شده، با حدود 50 ارجاع دقیق را چاپ کند.
حرکت آن روز شما در دفاع از اندیشه ناب روحانیت و شهید مطهری ستودنی است.

۲- نمی‌دانم نویسنده سرمقاله امروز خود شما هستید و یا همکار محترم دیگر. اما هر چه هست قاعدتاً این متن مورد تایید جنابعالی است.
شما علماء و روحانیت را متهم می‌کنید که بدون تحقیق و مطالعه، سخنان رئیس جمهور را نقد کرده‌اند. آیا همین اشکال در مورد خود شما صادق نیست؟
شما چگونه این نسبت را به بزرگان می‌دهید، در حالی که عین ویدئوی سخنان رئیس جمهور در دسترس همه قرار گرفته و آن عزیزان مثل دیگران، مشروح محتوای آن را به صورت کامل رویت کرده‌اند.

۳- اگر این نوار صدبار هم دیده شود، نتیجه همان است. هم صراحت رئیس جمهور محترم در جملات و هم روح حاکم بر بحث کاملاً مشخص است که منظور چیست. حال اگر دفتر ریاست جمهوری، پس از این اعتراضات، با انتشار بیانیه‌ی اعلام می‌کنند که منظور ایشان چیز دیگری بوده است، سلمنا. می‌پذیریم. تقریباً مثل ده‌ها موضع دیگر آقای رئیس جمهور!

۴- سخنان مراجع عالیقدر و علماء برجسته کشور هم همین است که چه لزومی دارد که رئیس جمهور محترم به جای پرداختن به اشتغالات مهم اجرایی کشور وارد این مباحث حساس شوند و نتوانند به درستی از آن خارج شوند!
البته فرصتی هم که شد تا برخی گفتارها و مقالات دقیق و عالمانه و روشنگر هم در همین موضوع منتشر شود که به نوبه خود بسیار لازم و سازنده بود.

۵- پیشتر هم آقای رئیس جمهور با استناد به حوادث صدر اسلام، نتیجه‌گیری کرده بود که مواضع معصومین(علیهم السلام) به نوعی موید مذاکره با دشمن است و قاعدتاً هم تاییدی بر مواضع انقلابی آن روزشان در مذاکره با آمریکا! رهبری معظم انقلاب در تاریخ 15/7/94 در این باره فرمودند:
«وقتی صحبت مذاکره میشود، میگویند آقا شما چرا با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفت میکنید؟ خب امیرالمومنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره [کرد]. خب اینها نشان‌دهنده‌ی سهل‌اندیشی است، نشان‌دهنده‌ی نرسیدن به عمق مسئله است. این‌جور نمیشود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمیشود به مصالح کشور رسید. اوّلاً امیرالمومنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف میزند، او را نصیحت میکند؛ بحث مذاکره‌ی به معنای امروزی نیست؛ مذاکره‌ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمومنین با زبیر معامله میکرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله میکرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را این‌جور میفهمید؟ زندگی ائمّه را این‌جور تحلیل میکنید؟ امام حسین رفت نهیب زد، نصیحت کرد، گفت از خدا بترس؛ امیرالمومنین زبیر را نصیحت کرد، خاطره‌ی زمان پیغمبر را یادش آورد، و گفت از خدا بترس؛ اتّفاقاً اثر هم کرد، زبیر خودش را از جنگ کنار کشید. امروز مذاکره به این معنا نیست؛ برای اینکه ما با آمریکا که شیطان بزرگ است، باید مذاکره کنیم یک عدّه‌ای واقعاً با نگاه سهل‌اندیشانه و عوامانه و بدون فهمِ حقیقتِ حال مثال می‌آورند و در روزنامه مینویسند، در سایت مینویسند و در سخنرانی میگویند که چرا امیرالمومنین با زبیر مذاکره کرد، شما با آمریکا مذاکره نمیکنید؟ یعنی این‌قدر اشتباه در فهم مسئله [وجود دارد]. این که حالا به این معنا مذاکره نبود.»


به نظر می‌رسد آن نگرانی درست بوده است و رئیس جمهور محترم کماکان به همان رویه ادامه می‌دهند. در حالی که برای اثبات ضرورت نقد در جامعه لازم به این همه آسمان، ریسمان کردن نیست. کافی است خودمان به «نقد» پای‌بند باشیم.

۶- جنابعالی علماء را متهم کرده‌اید که بر اساس یادداشت کوتاه من، این مواضع را اتخاذ کرده‌اند، و با عباراتی چون «غیرروحانی»، «بی اطلاع از مبانی عقیدتی»، «جناحی» و «جویای نام»، بنده را مورد لطف قرار داده‌اید.
ظاهراً رفتار آقای رئیس جمهور در برخورد با منتقدان و استفاده از کلماتی چون «افراطی»، «بزدل»، «بی‌سواد»، «عصر حجری»، «بیکار»، «متوهم»، «دروغ پراکنی»، «کارشکنی»، «عقب مانده»، «بروند به جهنم»، «بی‌شناسنامه» الگوی مواضع شما قرار گرفته است.
آقای روحانی، صفات برجسته و ممدوحی هم دارند که پیشنهاد می‌کنم آنها را الگوی خود قرار دهید، نه نحوه مواجهه‌ی ایشان با منتقدان!

۷- به جنابعالی پیشنهاد می‌کنم از رئیس جمهور محترم بخواهید، در فرصت مقتضی، موضع قاطع امام خمینی(ره) در صدور حکم اعدام سلمان رشدی مرتد را هم در یکی از نشست‌هایشان تبیین کنند تا علاقمندان به ایشان، تحت تاثیر تحلیل‌های قبلی، سلمان رشدی را صرفاً یک منتقد تلقی نکنند! و آن حکم تاریخی را زیر سوال نبرند.

۸- شهید مطهری در بیان لغزشگاه‌های اندیشه، از عامل «شخصیت گرایی» در کنار سایر عوامل نام می‌برد. آیا اگر این سخنرانی، توسط رئیس جمهور قبلی ایراد شده بود، بازهم شما همین مواضع را داشتید! پاسخ را به وجدان خودتان واگذار می‌کنم.

۹- شهید مطهری در تفسیر آیه پنجم از سوره مبارکه «قیامه» می‌گوید: منظور قرآن از جمله «بَلْ یُرِیدُ الْاِنْسَانُ لِیَفْجُرَ اَمَامَهُ» این است، که انکار منکرین معاد، ریشه فکری و اعتقادی ندارد، بلکه آنان چون می‌خواهند گناه و فجور مرتکب شوند، برای آن نظریه پردازی و مکتب سازی می‌کنند! و این کار را هم از انکار مسلمات آغاز می‌کنند.لزومی ندارد که برای اثبات یک رویه خاص رفتاری، حتماً حوزه‌های قطعی دیگر زیر سوال رود. باید از مواضع تهمت دوری کرد.


۱۰- شهید مطهری در تفسیر آیه چهارم از سوره مبارکه مطففین هم در تبیین آیات ابتدایی سوره در مورد کم فروشان، که بالاخره روزی خواهد آمد که اعمال‌شان توزین می‌شود، می‌گوید آیه «اَلَا یَظُنُّ اُولَئِکَ اَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ»، در مورد قیامت به واژه «ظن و گمان» اشاره می‌کند نه «یقین». یعنی لازم نیست که حقیقت بسیار مهمی مثل معاد و روز قیامت، موردیقین آدمها قرار گیرد، وقتی محتمل بزرگ است حتی اگر احتمال هم کم باشد، عقل سلیم حکم می‌کند که جانب احتیاط و آینده نگری مراعات شود.


جناب آقای مهاجری عزیز، وقتی نصایح دلسوزانه بزرگان موثر واقع نمی‌شود، جز نگرانی از احتمال موج انتقاد و اعتراض به اینگونه مواضع، چه چیزی می‌تواند بازدارنده باشد؟مقاله «فرار از متن چرا؟» خود شما در هفته قبل موید همین حقیقت است.

۱۱- سخن آخر این که بعد از این گفتگوها، خوب است به یک نتیجه مشترک موردقبول «برد _ برد» برسیم که معتقدم باید هدف نهایی همه ما باشد و آن اینکه آقای رئیس جمهور محترم، بیشتر به وظایف اصلی و اولویت‌های امروز مردم بپردازند تا طرح موضوعات حاشیه‌ساز و منحرف کننده، که باعث دلسردی مردم از کارآمدی مسئولان می‌شود.


شخصاً شما را عالمی انقلابی و شجاع با سوابق ارزشمند دوران مبارزه می‌دانم و به دوستی و مراودات گذشته‌ام با شما افتخار می‌کنم.درخواستی از جنابعالی برای چاپ این یادداشت، در پاسخ به سرمقاله امروز ندارم.اصل مقاله و پاسخ را در کانال تلگرامی‌ام می‌گذارم و از اینکه انگیزه نوشتن این یادداشت را به من دادید سپاسگزارم.


ممکن است جوانی از بند رسته هم به شاه مصر بگوید که برده‌ای در زندان به نام یوسف «تعبیر خواب» می‌داند، این خیلی خوب است.

با احترام
سید عزت الله ضرغامی

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۴۸۵۹۱۶:۱۳:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
خیلی از مواضع روزنامه جمهوری اسلامی اخیرا محل اشکال شده. و جالبه که سایت الف انتقادات امثال ما به برخی مقالات این روزنامه رو منتشر نمیکنه ولی برخی از کنایه ها و . خوانندگان رو به کیهان، به راحتی منتشر میکنه
ناشناس۲۱۴۸۶۶۱۶:۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
معصوم قابل نقد .... برجام غیر قابل نقد !!
ناشناس۲۱۵۰۰۰۱۷:۲۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
... منتقدین باید راه حل پیشنهاد دهند. اکثر انتقادها ببرجام در مورد کامل اجرا نشدن آن است که البته جای بحث دارد.
ناشناس۲۱۴۹۱۸۱۶:۴۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
لزوم آن این است که برخی در جامعه خود‌را مبرا از نقد می‌دانند اما همزمان توهین به رییس جمهور را حق خود می‌دانند و آن را نوعی انتقاد می‌دانند. به امید اینکه یک روز همه انصاف را رعایت کرده و دست از تخریب مخالفان سیاسی خود بردارند.
ناشناس۲۱۴۹۲۳۱۶:۵۰:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
من که ویدیو رئیس جمهور را گوش دادم. حرف بدی نمیزد. ضد اسلامی هم نبود. اینهمه شلوغی واقعا برای چیست؟
ناشناس۲۱۴۹۲۴۱۶:۵۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اینکه شما با تعبیر نادرست رییس جمهور و تحت فشار قرار دادن ایشان بخواهید به برد-برد برسید جای انتقاد دارد.
ناشناس۲۱۴۹۳۹۱۶:۵۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
ای کاش در همه موضوعات و مشکلات کشور با این شیوه نقد و بررسی میشد بدون..بهره برداری های غیر منصفانه تا از این هرج و مرج خارج شده و با هم افزایی مسئولان برای رفع مشکلات مردم اقدام می کردند نه برای کسب منافع ..جناحی و...
ناشناس۲۱۴۹۵۸۱۷:۰۸:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
من امروز تازه سخنرانی روحانی رو گوش دادم نیازی به توضیح و تفسیر دفتر جناب رئیس جمهور نبود خود ویدیو به اندازه ی کافی گویا بود
جواد۲۱۴۹۶۴۱۷:۱۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
نقدناپذیر ترین رییس جمهور، داعیه نقد معصوم ع دارد، عجبا!
ناشناس۲۱۵۰۸۴۱۸:۲۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
آقای مهاجری سالهاست لاستیک ماشینشان به سمت چپ میکشد و متاسفانه سرمقاله هایشان عموما جانبداری از جناح چپ است نه حق یادمه سالهای اول چاپ روزنامه که من حدودا 20سالم بود با چ عشقی روزنامه جمهوری اسلامی را در سرما و گرما توزیع میکردم ولی اکنون حاضر نیستم روزنامه جمهوری اسلامی را نگاه کنم چرا که ایشان د ر دفاع از رهبری معظم انقلاب سینه سپر نمی کند و در باره میر حسین و خیانتش ساکت است
ناشناس۲۱۵۲۶۴۲۰:۳۰:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
هدف روحانی این بودکه اصولا نقد ونقدپذیری بایددرجامعه نهادینه شود اما چون برخی فقط دنبال آنند که ازروحانی نقطه ضعفی بگیرند اصل پیام راکه البته برای آنان صرف هم نمیکندرانشونداما حاشیه هارادنبال کنند
ناشناس۲۱۵۴۱۲۲۱:۴۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
درست گفتید.... این مقاله های جمهوری برخی وقتها جناحی و جانبدارانست... ازین روزنامه در نقد دولت در این 5 سال چیز خاصی ندیدم
راد۲۱۵۷۱۰۰۵:۳۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
یکی از ویژگی های آقای ضرغامی چه در گذشته(10 سال ریاست بر سازمان صدا و سیما) و چه بعد از این دوران، رعایت ادب و احترام در مواجهه با غیر همفکران و منتقدان است.نمونه آن در دیدارهای مختلف با افراد و بزرگان و اندیشمندان اصلاح طلب در ماهها و سالها اخیر می باشد. قطعا ایشان خود را عالم دینی خطاب نکرده اند و ادعایی هم نداشتند، ولی استناد علمای بزرگوار به سخن ایشان هم نیاز به اجتهاد،مطلع بودن ازمبانی عقیدتی و عالم دینی بودن آقای ضرغامی ندارد و هر شخص صادق دیگری هم میتوانست فرمایشات آقای روحانی را منتشر کند. و در پایان،بهتر است آقای مهاجری تاْملی در مواجهه جناب آقای سید محمود علوی با انتقاد آقای ضرغامی (در رابطه با برخورد غیر اصولی با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری) داشته باشند. آقای علوی نه تنها با کلماتی شبیه بی اطلاع از مبانی عقیدتی جویای نام و... به استقبال انتقاد ایشان نرفتند، بلکه بعد از تشکر ،طلب حلالیت هم کردند.کاری که کمتر در مدیران ما سابقه دارد نادر است.
ناشناس۲۱۶۰۱۷۱۰:۲۹:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
در صحبت های رئیس جمهور توهینی مشاهده نکردم . آنچه بعد ان دیدم کسانی است که از کاه کوه می سازند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین