دندان‌های پوسیده با چه ماده‌ای پر می‌شوند؟

گروه سلامت الف،   3961010118

دبیر اجرایی علمی مواد دندانی در دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: استفاده از مواد دندانی در دهان انسان جز با تکیه بر مطالعات فیزیولوژیکی، بیولوژیکی، آسیب شناسی و نیز بررسی خواص فیزیکی مکانیکی و شیمیایی امکان‌پذیر نیست.

دندان‌های پوسیده با چه ماده‌ای پر می‌شوند؟

به گزارش ایسنا، دکتر فریبا ابوالحسنی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با موضوع زیست مواد دندانی اظهار داشت: تاریخچه استفاده از مواد دندانی به بیش از ۲۷۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و زمانی طلا برای ساخت اجزاء مصنوعی دندانی بکار رفته و طی قرن‌ها، توسعه و گسترش مواد دندانی با علم دندانپزشکی همراه بوده است.

وی افزود: اگرچه اطلاعاتی درباره مواد دندانی از متون چینی در قرن هفتم میلادی در دست است، اما اولین کتاب دندانپزشکی اروپایی که موجود است در قرن شانزدهم و اولین کتاب امریکایی در آغاز قرن نوزدهم نوشته شد.

دبیر اجرایی علمی مواد دندانی در دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اضافه کرد: بسیاری از موادی که امروزه مصرف می‌شود به‌ همراه تکنیک تهیه، به‌کارگیری و مصرف آنها درپایان یک دوره ۶۰ساله به جامعه دندانپزشکی معرفی شد. گسترش روزافزون کاربرد مواد دندانی سبب شد که در اوایل قرن نوزدهم طرح استاندارد کردن مواد دندانی مورد توجه قرار گیرد و دستورالعمل‌های استاندارد برای هر ماده تهیه شود.

وی بیان داشت: اگرچه شکل ابتدایی مواد دندانی از آغاز پیدایش هنر و علم دندانپزشکی وجود داشته است، اما توسعه و گسترش آن که در قرون اخیر با تکیه بر سایر علوم صورت پذیرفت، چشمگیر است.

دبیر اجرایی علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به این موضوع که علم مواد دندانی یکی از علوم پایه در دندانپزشکی است و به عنوان یک شاخه مهم در ساخت و ارزیابی مواد دندانپزشکی دارای جایگاه ویژه‌ای در اکثر کشورهای جهان است، افزود: انواع فلزات و آلیاژها، سمان‌ها، ترکیبات گچ و مواد قالب‌گیری، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، انواع رزین‌ها، سرامیک مواد پر کننده ریشه، در دندانپزشکی استفاده می‌شود.

ابوالحسنی اضافه کرد: تمام مواد دندانی که در دندانپزشکی مصرف می‌شود از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ از یک سو با انجام آزمایشات دقیق، خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی تحت بررسی و ارزشیابی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر بررسی‌های جامع فیزیولوژیکی و بیولوژیکی صورت می‌گیرد تا زیست سازگاری و عوارض بیولوژیک مواد تعیین شود.

این دندانپزشک اضافه کرد: اگرچه تکنیک‌های کاربردی دندانپزشکی کلینیکی نیز بر پایه علومی چون فیزیک، شیمی، زیست شناسی و علوم مهندسی استوار است، اما استفاده از مواد دندانی در دهان انسان جز با تکیه بر مطالعات فیزیولوژیکی، بیولوژیکی، آسیب شناسی و نیز بررسی خواص فیزیکی – مکانیکی و شیمیایی امکان پذیر نیست.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، وی خاطر نشان کرد: دوره دکتری تخصصی مواد دندانی (Dental Materials) یکی از دوره‌های تخصصی برای دریافت درجه دکتری تخصص (PHD) مواد دندانی است و جهت‌گیری صریح و موکد آن بر شناخت علمی – کاربردی و چگونگی ساخت و استفاده از مواد دندانی در دندانپزشکی است.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۲ تا ۱۹ دی ماه ۱۳۹۶ در مرکز همایش‌های برج میلاد در تهران برگزار می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین