آخرین اخبار از زلزله تهران و البرز/گسل زلزله دیشب از 2 ماه قبل فعال شده بود/ خطر وقوع زلزله ۷ ریشتری با فعال شدن گسل ماهدشت

گروه اجتماعی الف،   3960930088 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس امداد و نجات هلال احمر گفت: ۹۷ نفر در زلزله شب گذشته تهران و البرز مجروح و یک تن کشته شد.

آخرین اخبار از زلزله تهران و البرز/گسل زلزله دیشب از 2 ماه قبل فعال شده بود/ خطر وقوع زلزله ۷ ریشتری با فعال شدن گسل ماهدشت
مرتضی سلیمی با اشاره به زمین لرزه 5.2 ریشتری 29 آذرماه اظهار کرد: این زلزله در عمق 7 کیلومتری زمین و در ساعت  23:27 دقیقه رخ داد و تا کنون 12 پس لرزه آن احساس شده است. وی افزود: مکان این زلزله شهر ملارد بود و استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، گیلان و مرکزی از آن متاثر شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه  97 نفر در شب گذشته مصدوم شدند گفت: از این تعداد 50 نفر در البرز، 34 نفر در تهران، 12 نفر در ساوه و یک نفر در قزوین بودند.

به گفته سلیمی زلزله شب گذشته یک نفر فوتی در استان البرز داشت.

 خطر وقوع زلزله ۷ ریشتری با فعال شدن گسل ماهدشت

محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله دیشب در تهران و البرز و بیان این‌که " این زلزله نتیجه فعال شدن گسل ماهدشت در جنوب کرج بود" اظهار کرد:‌ گسل ماهدشت در کنار گسل‌های ایپک و اشتهارد با بزرگای 7 تا 8 ریشتر واقع شده و احتمال زیادی وجود دارد که آنها را فعال کند.

وی با یادآوری این‌که حداکثر شتابی که دریافت کردیم از ایستگاه مرز آباد کرج با شتاب 196 سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده که نزدیک دو دهم شتاب ثقل را دارد که شتاب نسبتا بزرگی است، تاکید کرد: چنانچه گسل ایپک و اشتهارد بر اثر گسل ماهدشت فعال شده باشند، خطر جدی تهران و البرز را تهدید می‌کند.

‌تکذیب ریزش کوه‌ در جاده چالوس و انسداد مسیر/‌ ‌مسافران در صورت امکان از محور کندوان تردد نکنند

مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر محورهای ۳ استان تهران، البرز و قم باز است، گفت: محور کندوان باز است و تردد در آن جریان دارد اما از هموطنان تقاضا می‌شود از تردد غیرضروری در این محور اجتناب کنند. یاسر خالدی درباره آخرین وضعیت ترافیک جاده‌ها و همچنین وضعیت جاده‌های سه استان تهران، البرز و قم اظهار داشت: در حال حاضر اغلب محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.

وی ادامه داد: بر خلاف آنچه شب گذشته در فضای مجازی و کانال‌های پیام‌رسان منتشر شده بود، همه محورهای سه استان مذکور پس از زلزله شب گذشته باز بود. وی ادامه داد:عنوان شد که محور کندوان به علت ریزش کوه مسدود شده و یک دستگاه خودرو‌ زیر سنگ و آوار مانده است که این خبر کذب و شایعه بود.

به گفته وی،در محور کندوان شب گذشته فقط در مقطع کیلومتر 16 ریزش بسیار خفیفی رخ داد که توسط گشت‌های راهداری مشکل رفع شد و ریزش به حدی خفیف بود که برای پاکسازی نیازی به گریدر هم نبود. مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها اضافه کرد: در حال حاضر ‌محور کندوان باز است و تردد در آن جریان دارد ولی از هموطنان تقاضا می‌شود حتی‌الامکان از ترددهای غیر ضروری در این محور اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه راهداران و تجهیزات راهداری در جاده‌های سه استان تهران، قم و البرز در آماده‌باش کامل و مستقر هستند، گفت: در حال حاضر در محور نظرآباد-اشتهارد ‌ترافیک سنگین است.

خالدی یادآور شد: در برخی از محورهای استان‌های مازندران، گیلان و زنجان پدیده مه گرفتگی را شاهد هستیم.

 زلزله دیروز زمین لرزه اصلی بود 

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: زلزله شب گذشته پیش لرزه نبود و یک زلزله اصلی است. پیش بینی زمین لرزه شدید صحت ندارد و چنین پیش بینی وجود ندارد. فاطمی عقدا گفت: زلزله دیشب براساس فعال شدن گسل اشتهارد رخ داده است. بزرگترین زلزله ای که برای این گسل ثبت شده، 7.1 ریشتر قدرت داشته و مروبطه به سالها پیش بوده است. وی افزود: زلزله دیشب قابل پیش بینی بود زیرا این گسل از 2 ماه پیش فعال شده بود و زلزله های کوچک در آن ثب شده است. زلزله شب گذشته با قدرت 5.2 ریشتر جزو زلزله های متوسط بود که به دلیل عمق کم و نزدیکی به شهرها در تهران، البرز،  گیلان و شهرهای اطراف احساس شد.
 
رئیس سابق پژوهشکده سوانح طبیعی درباره پیش بینی زلزله 7 ریشتری گفت: نمی توانیم این گسل را به گسل های تهران ربط دهیم. این زلزله یک زلزله اصلی بود و پیش لرزه محسوب نمی شود. پیش بینی برای زلزله شدید برای تهران وجود و صحت ندارد. وی درباره اهمیت زلزله دیشب گفت: زلزله 5 ریشتری دیشب برای مردم دو شهر زلزله خیز تهران و کرج تمرین مناسبی است. همچنین محک خوبی برای مدیران است که توانایی دستگاه ها  و مدیریت را در این شرایط تجربه کنند. 

هوای تهران به تعطیلی پس از زلزله هم روی خوش نشان نداد؛ همچنان ناسالم

 با وجود اینکه زلزله شب گذشته باعث شد در نهایت استانداری تهران، با تعطیلی سراسری (غیر از نهادهای امدادی) موافقت کند اما بازهم این تصمیم تا این لحظه تاثیری در بهبود وضعیت آلایندگی هوای تهران نداشته است.

در حال حاضر طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلودگی روی عدد 179 و ناسالم قرار دارد.

شب گذشته نیز به دلیل هجوم شهروندان به خیابان‌ها و تردد خودروها در سطح شهر، وضعیت آلودگی بدتر شد.

آخرین وضعیت مدارس استان تهران در پی زلزله

 سازمان نوسازی مدارس استان تهران درخصوص وضعیت مدارس پس از زلزله اخیر اعلام کرد: با توجه به اینکه کانون اصلی زلزله 5.2 ریشتری تهران در منطقه ملارد استان تهران بوده است، تاکنون گزارش خسارت از مدارس این منطقه نداشته ایم.

مدارس تا این لحظه هیچگونه مشکلی نداشته اند و همچنان در حال بررسی های بیشتر در این خصوص هستیم.کارشناسان همچنان در حال بررسی وضعیت مدارس کانون زلزله هستند و هیچگونه خسارتی از مدارس گزارش نشده است.

بدون شک مستحکم ترین سازه ها در زلزله، مدارس هستند.

تازه‌ترین توصیه‌ها به مردم استانهای تهران و البرز /ثبت بیش از ۶ پس‌لرزه

 علی مرادی در آخرین توضیحات زلزله ایجادشده در البرز و تهران اظهار کرد: این زلزله 5.2 ریشتری امشب در مرز البرز و تهران در حوالی ملارد و مشکین‌دشت و در عمق هفت کیلومتری زمین به‌وقوع پیوست.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از 6 پس‌لرزه با مقیاس 2.1 ریشتر دریافت کرده‌ایم و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

رییس مرکز لرزه‌نگاری کشور درباره اینکه آیا این زلزله پس‌لرزه بوده یا اینکه زلزله بزرگتر را شاهد خواهیم بود یا خیر گفت: اگر این زمین‌لرزه اصلی بوده باشد شاید پس‌لرزه‌هایی در مقیاس 3 و 4 ریشتر ایجاد کند اما علم آنقدر قدرت ندارد که بگوید که رخداد و وقوع آن را پیش‌بینی کند.

مرادی تصریح کرد: آن چیزی که نسبت به آن نگرانیم این است که این زلزله نزدیک گسل اشتهارد اتفاق افتاده است و این گسل توانایی تولید زمین‌لرزه‌های بزرگتر را دارد البته این موضوع هم بدین معنا نیست که زمین‌لرزه‌های بزرگتری خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به این زلزله مردم نیز ضمن حفظ خونسردی و آرامش به مدیریت مسئله بپردازند و اگر می‌توانند چند ساعت صبر کنند و نکات ایمنی را مدنظر قرار دهند.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری اظهار کرد: اگر این زمین‌لرزه 5.2 ریشتری زمین‌لرزه اصلی بوده باشد پس‌لرزه‌ها کوچکتر خواهد بود؛ امیدواریم تعداد پس‌لرزه‌ها بیشتر شود و این زمین‌لرزه هم زلزله اصلی بوده باشد.

مرادی توصیه کرد: نمی‌توانیم به مردم پیشنهاد کنیم که تا چه‌زمانی بیرون از منازل بمانند اما پیشنهاد و توصیه می‌کنیم حتی المقدور چند ساعت را بیرون از منزل و در فضای باز سپری کنند.

وی اظهار کرد: البته باید مردم خونسردی را رعایت کنند و از حرکت غیرضرور در خیابانها پرهیز کنند.

وزیر نیرو: سد کرج آسیب ندیده

رضا اردکانیان که در ساعت ۲:۳۴ از وضعیت تامین آب و برق پس از زلزله گزارش می‌داد، تصریح کرد: در بخش برق در دقایق نخستین پس از وقوع زلزله یک پست ۶۳ کیلوولت در شمال غرب تهران از مدار خارج شده بود که در کمترین فاصله برق‌دار شد و تامین برق بدون مشکل و پایدار صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در بخش آب و فاضلاب نیز تیم‌های عملیاتی استان تهران و البرز و همچنین استان‌های معین در آمادگی کامل به سر می‌برند، افزود: هیچ مشکلی درخصوص تامین پایدار آب وجود ندارد.

اردکانیان درباره احتمال آسیب دیدن سد امیرکبیر کرج پس از زمین‌لرزه نیز تصریح کرد: بررسی‌های فنی نشان داد وضعیت سد کاملا عادی است و باتوجه به این‌که زلزله آسیب جدی ایجاد نکرده، مانور خوبی برای نیروهای اجرایی بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۷۳۹۱۳:۵۹:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۳۰
بنظرم تهرانی ها در یک حرکت خودجوش یه هفته به خودشون مرخصی بدن بیان شهرستان تا هم مشکل آلودگی حل بشه هم خطر زلزله.
شهره۱۷۳۹۲۴۲۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۳۰
مگر نه اینکه وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست پس چرا گفته میشود زلزله بابزرگی 7 ریشتر در راه است؟
ناشناس۱۷۳۹۴۰۲۱:۴۷:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۳۰
"هوای تهران به تعطیلی پس از زلزله هم روی خوش نشان نداد؛ همچنان ناسالم" حالا هی طرح زودوفرد از درب منزل اجراکنید!!
ناشناس۱۷۳۹۴۵۲۲:۰۰:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۳۰
خودمان را گول نزنیم و تعصبی هم برخورد نکنیم زمین پایتخت برای زلزله 6 ریشتری مقاوم نیست و همانطور که هم پیش بینی شده زلزله تهران 30 سال به عقب افتاده و هر لحظه ممکن است این اتفاق نامناسب بیفتد و از آنجا که جمعیت ابرشهر تهران هم بیش از 10 میلیون است با یک زلزله کوچک و بدون ریزش ساختمانی حداقل دهها هزارتن زیر پا له می شوند حالا بماند که ساختمانها هم فرو بریزند در اینصورت یک فاجعه جهانی رقم می خورد و آبروی ایران می رود تنها راه چاره برای کوچاندن مردم از تهران، انتقال پایتخت است با انتقال پایتخت ،جمعیت تهران نصف می شود حالا شهری که پایتخت جدید باشد خیلی مهم نیست زلزله خیز باشد یا نه. چون هرقدر هم زلزله خیز باشد چون جمعیتش در کوتاه مدت کم است تلفات نیز کم می شود این در حالیست که ما شهرهای مهم و عدم زلزله ای مانند زنجان را داریم که می تواند پایتخت شود.
ناشناس۱۷۴۰۰۹۰۲:۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱
چرا دو ماه قبل که گفتند گسل فعال شده همه تکذیب کردند؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین