راهنمای انتخاب برترین لپ‌ تاپ گیمینگ بر اساس پردازنده گرافیکی

گروه فناوری الف،   3960926165

مهم‌ترین معیار در انتخاب لپ‌تاپ ویژه‌ی گیمینگ، پردازنده گرافیکی آن است. مقاله‌ی جاری، راهنمایی برای انتخاب بهترین GPU با بودجه‌های مختلف در لپ‌تاپ گیمینگ است.

راهنمای انتخاب برترین لپ‌ تاپ گیمینگ بر اساس پردازنده گرافیکی

به گزارش زومیت، رویدادهای فروش بزرگی که در روزهای خاصی از سال مانند بلک فرایدی، شب یلدا، عید نوروز یا دوشنبه‌ی سایبری برگزار می‌شوند، فرصت بسیار خوبی برای خرید بهترین لپ‌تاپ با تخفیف زیاد است. لپ‌تاپ‌ها با پیکربندی‌های سخت‌افزاری مختلفی در اختیار خریداران قرار داده می‌شوند و همیشه نمی‌توان به‌راحتی برترین لپ‌تاپ را از بین این همه دستگاه برای خرید نهایی انتخاب کرد.

اگر علاقه‌ی زیادی به بازی‌های رایانه‌ای دارید، فقط باید توجه خود را روی واحد پردازش گرافیکی متمرکز کنید. پردازنده‌ی گرافیکی، مهم‌ترین قطعه‌ی سخت‌افزاری در هر نوت‌بوک ویژه‌ی بازی رایانه‌ای است. در سال جاری میلادی، گزینه‌های زیادی در اختیار خریداران لپ‌تاپ گیمینگ قرار داده شده است که از پردازنده‌های گرافیکی مختلفی بهره می‌برند. ممکن است این امر اندکی باعث سردرگمی کاربران شود؛ اما وجود پیکربندی و پردازنده‌های گرافیکی گوناگون، موجب گسترده‌تر شدن محدوده‌ی انتخاب با بودجه‌های مختلف شده است.

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD

در این مقاله برای کمک به تصمیم‌گیری درست و آسوده، امتیاز عملکرد چندین نمونه‌ی مختلف از پردازنده‌های گرافیکی و لپ‌تاپ‌ها را گردآوری و برای بودجه‌های گوناگون طبقه‌بندی کرده‌ایم. در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از عملکرد پردازنده‌های گرافیکی رایج لپ‌تاپ و تنظیمات کیفیت بازی با آن‌ها را مشاهده کنید. طبقه‌بندی پردازنده‌های گرافیکی بر اساس قدرت پردازشی، تنظیمات گرافیکی، رزولوشن و نرخ فریم است. طبقه‌بندی به‌صورت نزولی است و برترین پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا (GeForce GTX 1080) تا پردازنده‌ی GeForce 940 MX پایین‌رده و کم‌مصرف را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پردازنده گرافیکی رزولوشن و نرخ به‌روزرسانی تصویر تنظیمات کیفیت گرافیک بازی
GeForce GTX 1080 ۲۱۸۰ × ۳۸۴۰ در ۶۰ هرتز با G-Sync یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در ۱۲۰ هرتز بسیار خوب تا عالی
GeForce GTX 1080 Max-Q ۲۱۸۰ × ۳۸۴۰ در ۶۰ هرتز با G-Sync یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در ۱۲۰ هرتز بسیار خوب تا عالی
GeForce GTX 1070 ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بسیار خوب تا عالی
GeForce GTX 1070 Max-Q ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بسیار خوب تا عالی
GeForce GTX 1060 ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بسیار خوب تا عالی
GeForce GTX 1060 Max-Q ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز بسیار خوب تا عالی
GeForce GTX 1050 Ti ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز خوب تا بسیار خوب
GeForce GTX 1050 ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در ۶۰ هرتز یا ۷۶۸ × ۱۳۶۶ در ۶۰ هرتز خوب تا بسیار خوب
GeForce GTX 965M ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در ۶۰ هرتز یا ۷۶۸ × ۱۳۶۶ در ۶۰ هرتز متوسط تا خوب
GeForce GTX 960M ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ در ۶۰ هرتز یا ۷۶۸ × ۱۳۶۶ در ۶۰ هرتز متوسط تا خوب
GeForce GTX MX150 ۷۶۸ × ۱۳۶۶ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز متوسط تا خوب
GeForce 940MX ۷۶۸ × ۱۳۶۶ در نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز ضعیف تا متوسط

رده‌بندی رایج‌ترین پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ گیمینگ و کیفیت عملکرد آن‌ها

رهنمودهای این بخش از مقاله بر اساس بنچمارک 3DMark Sky Diver شرکت Futuremark است. آزمون انجام‌شده طبق یک بازی رایانه‌ای واقعی نیست؛ اما ارزش نتیجه‌ی حاصل از آن فراتر از یک بازی رایانه‌ای معمولی است. برخ از بنچمارک‌های داخلی، ممکن است تحت تأثیر عملکرد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) قرار بگیرند. از سوی دیگر، 3DMark به‌طور ذاتی یک بنچمارک گرافیکی است و امکان تمرکز فوق‌العاده دقیق روی عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی فراهم می‌کند. بدیهی است که برترین عملکرد مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1080 خواهد بود؛ اما گزینه‌های بهتر دیگری هم برای انتخاب هستند که بستگی به میزان عملکرد مورد نیاز کاربر دارد.

خرید لپ تاپ گیمینگ

توجه داشته باشید که آزمون 3DMark Sky Diver، معیار خوبی برای به نمایش گذاشتن انتظارات کاربران از اجرای بازی‌های رایانه‌ای با گرافیک ضعیف و قدرتمند قدیمی است. اگر بار گرافیکی شدیدتری روی آن قرار دهید، شاهد کاهش امتیاز کارت گرافیک خواهید بود. به‌عنوان مثال در آزمون 3DMark Fire Strike، امتیاز آن نسبت به 3DMark Sky Diver کاهش یافته است. امتیاز گرافیکی 3DMark Fire Strike بیش‌تر معیاری برای بازی رایانه‌ای با گرافیک سنگین است. اکنون که با مفهوم پایه‌ی انتظارات خود از پردازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپ آشنا شدید، در ادامه‌ی مقاله می‌توانید به رده‌بندی برترین پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر رزولوشن رایج صفحات نمایش دسترسی داشته باشید.

خرید لپ تاپ گیمینگ

برترین پردازنده‌ی گرافیکی برای گیمینگ 720p

  • گزینه‌ی برتر: GeForce MX150 انویدیا
  • گزینه‌ی برتر جایگزین: GeForce GTX 965M یا GTX 960M انویدیا
  • گزینه‌ی نسبتا خوب: GeForce 940MX انویدیا
  • پیش‌بینی هزینه: لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک یاد‌شده، معمولا در بازه‌ی قیمتی بین ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار قرار دارند.
  • نمونه‌هایی از لپ‌تاپ: (Aspire E 15 (940MX ایسر، (Aspire E 15 (MX150 ایسر، (Inspiron 15 7000 (940MX دل، (Spectre x360 15 (MX150 اچ‌پی

به‌منظور بازی در رزولوشن ۷۶۸ × ۱۳۶۶، دو پردازنده‌ی گرافیکی GeForce 940 MX و نسخه‌ی جدید مبتنی بر معماری پاسکال آن (GeForce MX150) در اختیار کاربران قرار دارد. با کارت گرافیک GeForce MX150 می‌توان در تنظیمات گرافیکی متوسط تا خوب که تقریبا معادل کنسول است، به انجام بازی پرداخت. یادآوری می‌شود که شرکت AMD به‌تازگی پردازنده‌ی گرافیکی Vega 8 mobile را معرفی کرده که در رده‌ی GeForce MX150 است. پردازنده‌ی گرافیکی Vega 8 mobile فعلا مورد آزمون قرار نگرفته است.

خرید لپ تاپ گیمینگ

در این بازه، پردازنده‌های گرافیکی GeForce GTX 965M و GTX 960M مبتنی بر معماری مکسول هم عملکرد خوبی خواهند داشت. در واقع به دلیل این‌که دو پردازنده‌ی گرافیکی یاد‌شده از لحاظ فنی قادر به اجرای بازی با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ هستند، در صورت بازی کردن در رزولوشن ۷۶۸ × ۱۳۶۶، شاهد طول عمر بیش‌تر دستگاه خود خواهید بود.

در بیش‌تر مواقع، این پردازنده‌های گرافیکی در لپ‌تاپ‌هایی با کاربرد عمومی وجود دارند؛ بنابراین شاهد گزینه‌های گسترده و خوبی در فرم‌فکتور خواهید بود. ما شاهد وجود پردازنده‌های گرافیکی یاد‌شده در لپ‌تاپ‌هایی با بودجه‌ی پایین مانند Aspire E 15 ایسر و لپ‌تاپ‌های رده بالا همانند Spectre x360 15 اچ‌پی بوده‌ایم.

برترین پردازنده‌ی گرافیکی برای گیمینگ 1080p

  • گزینه‌ی برتر: GeForce GTX 1060 یا GTX 1060 Max-Q انویدیا
  • گزینه‌ی خوب: GeForce GTX 1050 Ti انویدیا
  • گزینه‌ی نسبتا خوب: GeForce 1050 انویدیا
  • به‌سختی قابل قبول: GeForce GTX 965M و GTX 960M انویدیا
  • پیش‌بینی هزینه: لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک یاد‌شده، معمولا در بازه‌ی قیمتی بین ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار قرار دارند.
  • نمونه‌هایی از لپ‌تاپ: Inspiron 15 7000 Gaming دل، GS63VR ام‌اس‌آی، ROG Strix GL703 ایسوس، Alienware 13

اگر قصد اجرای بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ - که با نام فول اچ‌دی یا 1080p هم شناخته می‌شود - داشته باشید، ۴ سطح مختلف از پردازنده‌ی گرافیکی از جمله GTX 1060 Max-Q، GeForce GTX 1050، GTX 1050 Ti و GTX 1060 برای انتخاب وجود خواهد داشت. از نظر فنی، پردازنده‌های گرافیکی GeForce GTX 965M و GTX 960M هم شامل این رده‌بندی می‌شوند؛ اما با توجه به قدیمی بودن و عملکرد پایین آن‌ها، فقط قادر به اجرای بازی‌های رایانه‌ای امروزی در تنظیمات گرافیکی متوسط خواهید بود.

خرید لپ تاپ گیمینگ

برای اجرای بازی رایانه‌ای در رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای ثابت، به ترتیب اولویت برترین پردازنده‌ی گرافیکی، GeForce GTX 1060 و GeForce GTX 1060 Max-Q خواهد بود. پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060 مبتنی بر فناوری Max-Q انویدیا به‌طور تقریبی بین ۵ تا ۱۵ درصد نسبت به GTX 1060 بدون این فناوری قدرت کم‌تری دارد. همین امر موجب مصرف انرژی الکتریکی پایین‌تر GTX 1060 Max-Q نسبت به GTX 1060 شده است. قطعا این موضوع باعث کاهش بخشی از هزینه‌ها هم خواهد شد. در کل هر دو پردازنده‌ی گرافیکی یاد‌شده برای انجام بازی رایانه‌ای در بازه‌ی کیفیت تنظیمات گرافیکی خوب تا عالی، مناسب هستند.

در این سطح از عملکرد، بسیاری از لپ‌تاپ‌ها جزو نوت‌بوک‌های اختصاصی گیمینگ هستند. البته موارد استثناء مانند لپ‌تاپ XPS 15 ساخت دل که به پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050 مجهز است هم وجود دارد. این سطح از لپ‌تاپ‌ها دارای بازه‌ی قیمتی و اندازه‌ی صفحه نمایش وسیعی هستند. به‌عنوان نمونه می‌توانید لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه‌ی Inspiron دل مجهز به صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ و پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060 Max-Q را با قیمت ۹۰۰ دلار خریداری کنید. همچنین می‌توانید لپ‌تاپ مجلل Alienware luxurious مجهز به نمایشگر ۱۳.۳ اینچی OLED و پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060 را با قیمت ۱۸۰۰ دلار سفارش دهید.

خرید لپ تاپ گیمینگ

به علاوه، قابلیت حمل این نوع از لپ‌تاپ‌ها هم بسیار متنوع است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ با این نوع از پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند به‌عنوان لپ‌تاپ با کاربرد عمومی، باریک و سبک باشند. به‌عنوان مثال، لپ‌تاپ MSI GS63VR با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060 دارای وزن ۱.۸ کیلوگرمی است. لپ‌تاپ GS63VR Stealth ام‌اس‌آی با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060، به‌منظور انجام بازی رایانه‌ای در رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ عالی است.

برترین پردازنده‌ی گرافیکی برای گیمینگ 1440p

  • گزینه‌ی برتر: GeForce GTX 1070 یا GTX 1070 Max-Q انویدیا
  • پیش‌بینی هزینه: لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک یاد‌شده، معمولا در بازه‌ی قیمتی بین ۱۷۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار قرار دارند.
  • نمونه‌هایی از لپ‌تاپ: GE63VR ام‌اس‌آی، Omen 17 اچ‌پی، ROG Zephyrus GX501VS ایسوس، Alienware 17

اگر کیفیت گرافیکی بازی نسبت به قبل، یک سطح ارتقاء یابد، باید لپ‌تاپی را انتخاب کنید که به پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1070 یا GeForce GTX 1070 Max-Q تجهیز شده است. هر دو پردازنده‌ی گرافیکی یاد‌شده عالی هستند و باید بازی‌های رایانه‌ای جدید را بدون هیچ‌گونه مشکلی، در نرخ فریم بالا اجرا کنند. این دو کارت گرافیک همچنین باید بدون کوچک‌ترین خطایی، پاسخ‌گوی پنل‌های ۱۲۰ هرتز بیش‌تر بازی‌های رایانه‌ای با رزولوشن 1080p باشند.

خرید لپ تاپ گیمینگ

در گذشته، بیشتر لپ‌تاپ‌هایی که در این محدوده از قدرت پردازنده‌ی گرافیکی قرار داشتند، دارای صفحه نمایش ۱۵ یا ۱۷ اینچی بودند که وزن بسیار بالایی داشتند. به‌واقع این موضوع قابلیت حمل این مدل از لپ‌تاپ‌ها را زیر سؤال می‌برد. اما خوشبختانه با عرضه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر فناوری Max-Q انویدیا، می‌توان گزینه‌های مشابهی پیدا کرد که به‌راحتی قابل جابه‌جایی هستند. مثال بارز این مورد، لپ‌تاپ فوق‌العاده‌ی Aero 15X گیگابایت و ROG Zephyrus GX501VS ایسوس است.

برترین پردازنده‌ی گرافیکی برای گیمینگ 4K

  • گزینه‌ی برتر: GeForce GTX 1080 یا GTX 1080 Max-Q انویدیا
  • پیش‌بینی هزینه: لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک یاد‌شده، معمولا در بازه‌ی قیمتی بین ۲۷۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار قرار دارند.
  • نمونه‌هایی از لپ‌تاپ: GT75VR ام‌اس‌آی، EVGA SC17 (ای‌وی‌جی‌ای)، ROG Zephyrus GX501VIایسوس، Alienware 17

اگر قصد انجام بازی در رزولوشن ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ داشته باشید، باید به سراغ پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1080 و نوع Max-Q آن بروید. پنل لپ‌تاپ‌های دارای GTX 1080، به فناوری G-Sync انویدیا مجهز است که نرخ به‌روزرسانی صفحه نمایش و نرخ فریم بازی رایانه‌ای در حال اجرا را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. فناوری G-Sync در نمایشگری که از نرخ به‌روزرسانی تصاویر مختلف پشتیبانی می‌کند، هنگام پایین آمدن نرخ فریم به زیر ۵۰، تجربه‌ی بازی مسطح و بدون افت کیفیت تصویر را برای کاربر فراهم می‌کند. البته برخی از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1060 و GTX 1070 هم از فناوری G-Sync انویدیا پشتیبانی می‌کنند. لپ‌تاپ ROG Strix GL502VM نمونه‌ای از آن‌ها است. هماهنگ نبودن نرخ فریم خروجی از یک دستگاه با نرخ به‌روزرسانی تصویر صفحه نمایش، باعث بروز اثرات جانبی نامطلوبی مانند اثر مشهور برده شدن تصویر (Screen Tearing) خواهد شد.

ROG Zephyrus

به دلیل این‌که پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1080 قادر به پشتیبانی از رزولوشن 4K در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیست، باید اقدام به اجرای بازی رایانه‌ای در نرخ فریم بالا با رزولوشن تصویر پایین‌تر از 4K بکنید. بیش‌تر لپ‌تاپ‌های گیمینگ نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با دو برابر شدن نرخ تازه‌سازی و رسیدن آن به ۱۲۰ هرتز، تار شدگی تصویر در نرخ فریم بالا از بین می‌رود؛ در نتیجه تمامی المان‌های تصویر کاملا مسطح و روان خواهند بود.

کاربران می‌توانند به لطف فناوری Max-Q انویدیا، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1080 با نمایشگر ۱۵ یا ۱۷ اینچی باریک و سبک‌وزن را خریداری کنند. برخی از این لپ‌تاپ‌ها دارای فناوری G-Sync هستند؛ اما برخی از آن‌ها با نرخ تازه‌سازی تصویر ثابت به فروش می‌رسند. با صرف نظر کردن از این کمبود، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

خرید لپ تاپ گیمینگ

برترین پردازنده‌ی گرافیکی برای بازی در سبک eSports

  • گزینه‌ی برتر: GeForce GTX 1050 انویدیا
  • گزینه‌ی خوب: Nvidia GeForce MX150 یا GeForce 940MX انویدیا
  • گزینه‌ی نسبتا خوب: GeForce 1050 انویدیا
  • گزینه‌ی قابل قبول: پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل و AMD
  • پیش‌بینی هزینه: قیمت لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک یاد‌شده، معمولا از ۵۰۰ دلار شروع می‌شود.
  • نمونه‌هایی از لپ‌تاپ: (Aspire E 15 (940MX ایسر، (Inspiron 15 Gaming (GTX 1050 دل، (Aero 15X (GTX 1070 گیگابایت، (ROG Zephyrus GX501VI (GTX 1080 ایسوس

آخرین رده‌بندی موجود در مقاله مربوط به eSports است. این دسته‌بندی دربرگیرنده‌ی تمامی بازی‌های رایانه‌ای رقابتی مهمی است که شامل Counter Strike، Global Operations، League of Legends، DOTA 2 و دیگر بازی‌های ویدیویی مشابه می‌شود.

عملکرد این نوع از بازی‌های رایانه‌ای روی پردازنده‌ی گرافیکی متمرکز نشده است؛ بنابراین با پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1050 یا مدل‌های بالاتر از آن می‌توان به‌راحتی اقدام به اجرای آن‌ها کرد. پردازنده‌های گرافیکی سطح پایینی مانند 940MX و MX150 هم قادر به اجرای این نوع بازی‌ها هستند. در حقیقت این دسته از بازی‌های رایانه‌ای حتی با پردازنده‌های گرافیکی مجتمع هم قادر به اجرا هستند. با این حال ممکن است به‌خوبی از پس اجرای بازی‌های eSports برنیایند.

لپتاپ Predator Triton 700 ایسر

انتخاب نهایی به عهده‌ی خود کاربر است. کاربران باید با در نظر گرفتن میزان بودجه و سرعت عملکرد مورد نظر برای اجرای بازی، اقدام به انتخاب برترین لپ‌تاپ گیمینگ موجود در بازار کنند. پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050، تجربه‌ی گیمینگ خوبی برای کاربرانی که هر از چندگاهی اقدام به اجرای بازای‌های رایانه‌ای سبک eSports می‌کنند، فراهم می‌کند. اما گیمرهای حرفه‌ای که خواستار رقابت جدی هستند، نیازمند نرخ فریم ۱۲۰، نمایشگری با نرخ به‌روزرسانی تصویر بالا، پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1070 یا GTX 1080 (درصورت تمایل) خواهند بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین