سپینو-مگنت

روزبه بمانی: سرقت ادبی از سرقت بانک بی آبروتر است

گروه فرهنگی الف،   3960727136
روزبه بمانی: سرقت ادبی از سرقت بانک بی آبروتر است

چند روز پیش خبری منتشر شد که طی آن سه تن از خوانندگان پاپ به دلیل استفاده از ترانه بدون اجازه از ترانه سرای آن محکوم شدند.

 
 چند روز پیش خبری منتشر شد که طی آن سه تن از خوانندگان پاپ به دلیل استفاده از ترانه بدون اجازه از ترانه سرای آن محکوم شدند. در نگاه اول شاید این مسئله به سرقت ادبی و اصطلاحاتی که پیش تر گفته شد، بی ربط باشد چه این که استفاده از ترانه ها در راستای به نام خود زدن نبود. از این رو این اتفاق بیشتر به حوزه قانون کپی رایت و رعایت حقوق مولف بر می گردد که از حوزه نشر و ادبیات تا سینما و فوتبال را در زیست بوم ما درنوریده است اما در روزگار امروز که رعایت قانون کپی رایت یک مسئله جهانی است، عدم رعایت آن بی ربط به موضوعات بالا نیست و به نوعی نسخه به روز شده آن ها به شمار می رود.

البته این موضوع مختص امروز نیست. توارد، اغاره، انتحال یا نسخ، المام یا سلخ، شاید، عقد، حل و... انواع سرقت ادبی هستند که در متون بلاغی کهن آمده است و خبر از مطرح بودن سرقت ادبی از دیرباز می دهد. این مسئله مختص فرهنگ ما نیست و در غرب نیز اصطلاحاتی مثل سرقت ادبی مستقیم، سرقت ادبی تغییر کلمات، سرقت ادبی در سبک نگارش، سرقت ادبی از نوع تشبیه و سرقت ادبی از نوع ایده وجود دارد که از شایع بودن این مسئله در آنجا نیز حکایت می کند.

به بهانه این مسئله، گپ و گفتی را با روزبه بمانی که سابقه همکاری با خوانندگان پاپ را دارد، در باب این اتفاق و این مقوله انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
 
گفت و گو با روزبه بمانی، شاعر و ترانه سرا درباره سرقت ادبی

چند روز گذشته خبری آمد که چند نفر از خوانندگان موسیقی پاپ ایران به علت رعایت نکردن حق کپی رایت محکوم شدند. در این جا سوال پیش می آید که ما ترانه سرای خوب نداریم که این اتفاق می افتد؟

این کار در همه جای دنیا معمول است و در اکثر موارد اجراهای جدید از قدرت و تکنیک و کیفیت بیشتری نسبت به اجرای اصلی برخوردارند. دلیل دیگر این است که خواننده ای که کار را بازآفرینی می کند، به نوعی کار را با صدای خودش به هوادارانی که از این کار فاصله دارند، خصوصا هواداران نسل جدیدتر، هدیه می دهد.

طبق قانون کپی رایت یک اثر مادام العمر متعلق به مولف آن اثر است و در موسیقی انگار که تحت اجاره یک خواننده قرار می گیرد. به همین خاطر تا روزی که این اثر اجرا می شود، خواننده یا حتی ورثه آن موظف هستند، طبق قانون، درصدی از هرگونه منفعت مالی این اثر را به مولفین آن کار پرداخت کنند. که این کار به صورت خودکار از طریق همان قانون انجام می شود.

خوانندگانی که در کشور ما این قانون را نقض می کنند، بی خبر هستند یا بدون اجازه اقدام به چنین کاری می کنند؟

این مسئله ابعاد وسیعی دارد. فرض کنید خواننده ای یک ترانه یا ملودی ای را بدون اجازه از یک فرد دیگر برداشته و خوانده است. مسئله این است که خواننده ها عموما یا از این موضوع اطلاع ندارند یا تبعات قانونی عمل نکردن به کپی رایت را به قدری ناچیز می دانند که به راحتی اقدام به این کار می کنند و یا اینکه تصور می شود عوامل تولیدکننده کار چون یا در قید حیات نیستند یا در خارج از کشور زندگی می کنند، هیچ اقدام قانونی در جهت احقاق حق خودشان نمی توانند انجام بدهند.
 
اما فقط شاعر و آهنگساز نیست که از نبود کپی رایت متضرر می شود؛ خود خوانندگان ما هم به نوعی سال هاست که کارهای شان بدون اجازه چه در تلویزیون و رادیوی داخل کشور، چه خارج بدون هیچ عواید مالی و با هرگونه سوءاستفاده های تصویری پخش می شود. درواقع این یک چرخه معیوب است که وقتی در تنها رسانه رسمی و مجاز کشور یعنی تلویزیون حق تولیدکننده آثار موسیقی نادیده گرفته می شود، توقع بیهوده ای است که از بقیه عوامل انتظار داشته باشیم به قانون پایبند باشند.

با این توضیحات یعنی بخشی از این اتفاق به خاطر عدم اطلاع از قانون کپی رایت و جدی نگرفتن آن است؟

همانطور که گفتم ما سال هاست به خاطر استفاده از منافع حداقلی در همین تلویزیون که باید منبع فرهنگ سازی باشد، فیلم ها، سریال ها و فوتبال های پخش زنده را در اکثر موارد بدون در نظر گرفتن حق رایت آن ها پخش می کنیم. در حوزه نشر به خاطر این که زیر چتر کپی رایت نیستیم، اکثر ناشران ما که باید بنگاه های فرهنگ سازی باشند، بدون در نظر گرفتن حق رایت، کتاب های خارجی را ترجمه و پخش می کنند. در چنین فضایی بدیهی است که در هیچ جای فرهنگ و هنر پایبندی به حق و حقوق مولف وجود نداشته باشد.

به نظرتان این قضیه نمایانگر چیست؟ دود این قضیه بیشتر به چشم شما هنرمندان نمی رود؟

سرزمینی که بخشی از فقیرترین اقشار جامعه اش را مولفین حوزه هنر در گونه های مختلف هنری تشکیل می دهند. در گونه های مختلف هنر، خاصه همین موسیقی که از آن صحبت می کنیم، سال هاست که بسیاری از هنرمندان حتی از موارد کمترین حق مولف که درج نام در مقابل اثرش هست هم، محروم بوده اند.

اینجاست که حرف زدن از اهمیت هنر فقط چیزی در حد شعار است. به عنوان مثال می توانم به کاری از آقای تقوایی اشاره کنم. عرف ماجرا به این شکل است که خلاصه فیلمنامه را طبق قانونی که هنوز هم هست به شورای پروانه نمایش سینما می دهند. آقای تقوایی هم چنین روندی را طی کردند و به کار ایشان مجوز داده نشد اما چند سال بعد همان قصه عینا نوشته و ساخته شد. در این جا چه کسی  جواب می دهد؟ یا سریال هایی را داشته ایم که در تلویزیون پخش شده است و بعدا فهمیده ایم که ایده و طرحش برای فرد دیگری بوده است. در آنجا چه حکمی صادر شد؟

شاید بخشی از تعجب عمومی نسبت به حکمی که برای این چند خواننده داده شده، همین باشد که اگر اینجا دو سال حبس برای یک خواننده در نظر گرفته می شود، آیا هیچ جای دیگر در طول این سال ها در حوزه سینما، موسیقی یا دیگر حوزه های هنری، هیچ سرقتی انجام نشده و اگر شده چرا با چنین حکم هایی مواجه نشده؟ این همان تناقضی است که پیش تر اشاره کردم، باعث می شود بسیاری را ترغیب کند به این که کاری را بدون اجازه مولف منتشر کنند، چون در طول این سال ها چنین حکمی بی سابقه بوده.
 
گفت و گو با روزبه بمانی، شاعر و ترانه سرا درباره سرقت ادبی

در متون کلاسیک انواع متفاوتی را برای سرقت ادبی از جمله اغاره، نسخ یا انتحال، سلخ یا المام، توارد و... قائل شده اند و در روزگار معاصر انواعی مانند سرقت ادبی مستقیم، تغییر کلمات در سبک نگارش، سرقت ادبی از نوع تشبیه و سرقت ادبی ایده؛ آیا با این انواع نیز این روزها در حوزه های مختلف مواجه هستیم؟

توارد در موارد بسیار بسیار خاص و انگشت شمار اتفاق می افتد ولی واقعا نمی شود آنچه را که خصوصا در حوزه ترانه ما سالیان سال است که مشاهده می کنیم، توارد نامید. در اوزان عروضی، وزن هایی هستند که به دلیل محدودیت یا کوتاهی وزن در آن ها مصرع های مشابهی را بین چندین ترانه سرا می بینید که این گریزناپذیر است ولی این نه توارد است نه هیچ کدام از این مواردی که شما گفتید. اتفاقا بحث بعدی اینجاست که سرقت ادبی، در ترانه فقط این نیست که شما تمام ترانه یک ترانه سرا را بدون اجازه یا به نام خود کنید، یا اجرا کنید، بلکه حتی اگر مصرعی از او را که یا قبلا اجرا شده یا نشده، به نام خودتان منتشر کنید، سرقت است.
 
سرقتی که نه قانون مشخصی برای احقاق حق در آن وجود دارد، نه در بسیاری از موارد قابل اثبات است. مثلا در بسیاری از جلسات ترانه خوانی، ترانه ای خوانده می شود که اجرا نشده. دیگرانی که در جلسه هستند ایده آن ترانه یا مصرع هایی از آن را برداشته و در قالب ترانه ای جدید حتی گاهی پیش از انتشار ترانه اصلی منتشر می کنند و جالب است در بعضی از موارد حتی خودشان مدعی می شوند که آن ترانه اصل از روی آن ها سرقت شده.

یعنی انجمن های ادبی ما گاهی اوقات محفلی اند برای به سرقت رفتن آثار ادبی؟

تاثیرپذیری بخشی از ذات جلسات شعرخوانی است منتها تفاوت بسیاری است بین تاثیرپذیری و این که عین به عین خطوطی از یک ترانه دیگر را بردارید و بدون آن که ذکر کنید از آن ترانه تضمین گرفته اید، در کار دیگری منتشر کنید.

برای خود شما هم این اتفاق افتاده است؟

فکر می کنم در طول این سال ها به نسبت همکارانم از هیچ کس به این اندازه برداشت نشده باشد که البته این مسئله در عین غمناکی، گاهی خوشحال کننده هم هست چرا که میزان تاثیر شما را در صنف تان مشخص می کند. اما همین در بلندمدت به شما ضربات جبران ناپذیری می زند. مثل این که به قدری شبیه ترانه های خودتان را می شنوید که زبان و لحن ترانه تان پس از مدتی به نظر به تکرار می رسد در حالی که خود شما بسیار کمتر از دیگرانی که شبیه شما بودند، آن زبان و دایره واژگان را تکرار کرده اند.

واکنش روزبه بمانی در مقابل چنین اتفاقاتی چیست؟

اتفاق جالب این است که در بسیاری از جلسات، بسیاری از خطوط ترانه های خودم را در قالب ترانه های دیگران می شنوم. من تا به حال هیچ اعتراضی نسبت به این موضوع نداشته ام. خصوصا در رابطه با ترانه سراهایی که در ابتدای راه هستند چرا که بدیهی است این میزان تاثیرپذیری، گاهی به کپی کردن کامل یک مصرع یا خط از یک ترانه بینجامد اما این تذکر را هم می دهم که تکرار این موضوع در بلندمدت آن ترانه سرا را به یک کپی کار صرف بدل می کند.

چند سالی است که ترانه ها مجال انتشار پیدا می کنند و شما نیز سال گذشته مجموع ترانه هایتان را منتشر کردید، چه شد که این قدر دیر به صرافت این کار افتادید؟ جزو اولویت هایتان نبود یا فراهم نبودن بستر باعث این اتفاق شد؟

چند دلیل داشت. اول این که در اکثر مقاطع سال های گذشته امکان انتشار کتاب را نداشتم. دوم این که اولویت اصلی من نوشتن ترانه خوب و انتشار باکیفیت آن بوده. بعد این که برای انتشار یک مجموعه شعر به قول شاملو هیچ وقت دیر نیست. و بخش دیگر این که من در جمع آوری کارهایم شاید بسیار کم حوصله و تنبل هستم. اما آنچه در یکی، دو سال گذشته بسیار ترغیبم کرد، این بود که در حدود ده سال گذشته اکثر کارهایم چه در رادیو و تلویزیون، چه در لیبل آلبوم ها، بدون ذکر نام خودم منتشر شده. کم نبوده مواردی که دیده ام کسی در جایی شاعر شعر مرا خودش معرفی کرده! شاید انتشار این مجموعه ادای دینی بود از طرف خودم به ترانه هایی که عموما شاعرش خط فاصله بود.

آیا محدودیت ها دلیلی بر این نبود که بسیاری از ترانه سراها کمتر از گذشته فعالیت کنند؟

بله. این اتفاق برای بسیاری از دوستان من و شاید در مقطعی برای خود من هم افتاده. اما باز هم مثالی می زنم از آقای تقوایی که می گفت: هر کسی در جهان کاری دارد. کار ما نوشتن است و کار دیگران جلوگیری از انتشار این نوشته ها اما این دلیل نمی شود که شما دست از کار خودتان بردارید و ننویسید چرا که هیچ نوشته ای تا ابد در محاق نمی ماند.

با وجود ترانه سراهای خوبی که هستند، به نظرتان چندباره خواندن کارهایی از بعضی ترانه سراها جای توجیه دارد؟

صد در صد. این اصلا دلیل نمی شود که کارهای ماندگار تاریخ ترانه مان را که هم مردم از آن ها خاطره دارند و هم کارهای باکیفیتی هستند، بازخوانی نکرد.

وقتی یک مترجمی یک اثری را بازترجمه می کند یعنی این که مترجم قبلی ظرافت های اثر را به خوبی به فارسی برنگردانده است اما در موسیقی، کارهایی که بازخوانی می شود و مردم می گویند: اصلی اش بهتر است؛ غیر از این که خواننده بخواهد آن اثر را در رزومه اش داشته باشد دلیل دیگری دارد؟

این موضوع را باید از دو منظر بررسی کرد. در کشورهای صاحب موسیقی جهان وقتی کاری بازخوانی می شود، قطعا یکی از مهم ترین شروط بازخوانی اجرای بهتر نسبت به اجرای قبلی است. با در نظر گرفتن تمام حق و حقوق مولفین آن. در سرزمین ما این اتفاق کاملا به شکل برعکس است. یعنی یکی از بزرگ ترین جاذبه های آن پرداخت نکردن حق آهنگساز و ترانه سرا است.

در اکثر موارد، دیگر جاذبه آن، استفاده از ترانه ای که به واسطه اجرای پیش از انقلابش، ممنوع به نظر می رسد، بدون در نظر گرفتن جایگاه آن آهنگ. و آیا اینکه اجراکننده بعدی اساس توانایی اجرای بهتر یا حتی نابودکردن خاطرات آن آهنگ را با اجرای خودش دارد یا خیر. در ضمن ما چون بسیار مردم خاطره بازی هستیم عموما دوست نداریم کارهای گذشته را با نفس جدیدتری بشنویم.

از ناصر تقوایی نام بردید. آن قدری که در فضای موسیقی بازخوانی و در ادبیات بازترجمه داریم، در سینما نمی بینیم که «کاغذ بی خط» ناصر تقوایی یا دیگر آثار سینمایی بازتولید شود. به نظر می رسد که اعتماد به نفس در حوزه ادبیات و موسیقی بسیار بیشتر است به گونه ای که در ادبیات با وجود ترجمه قاضی و نجفی از «شازده کوچولو» باز هم شاهد بازترجمه این اثر هستیم. این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از مهم ترین مباحث این مسئله، بُعد اقتصادی آن است. در سینما هر فیلمنامه ای را بخواهی بسازی باید دو میلیارد هزینه کنی و کاری هم نداریم که نتیجه چه خواهدشد. اما در موسیقی کاملا برعکس است. یعنی همان طور که گفتم حتی می توانی پول هیچ کدام از عوامل را ندهی و کار را به انجام برسانی.

این مسئله قابل مقایسه با آثار اقتباسی در سینماست که فارغ از کیفیت اگر کسی بخواهد فیلم اقتباسی بسازد، به سراغ آثار خارجی می رود و نه آثار ادبیات داستانی ایرانی، چون تهیه کننده می گوید چه کاری است که هم پول به نویسنده داستان بدهد و هم فیلمنامه نویس؟

یک اتفاق بدتر هم می افتد، نه تنها به آن کار اریجینال پولی داده نمی شود بلکه به ناجوانمردانه ترین شکل، «براساس فلان داستان» یا «براساس برداشت آزاد از فلان قصه» در کنار نام نویسنده فیلمنامه نوشته نمی شود. در گذشته بسیاری از فیلم های اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه براساس قصه های دیگران ساخته می شد ولی به دلیل نبود وسایل ارتباط جمعی شاید تا سال ها کسی حتی از اهالی سینما هم از آن مطلع نمی شد. مثلا در طول سالیان گذشته در موسیقی خود ما هم بسیاری از ملودی های خارجی عینا یا بیشتر از 80 درصد آن، کاور می شد ولی به نام آهنگساز داخلی می خورد. این ها همان چیزهایی است که ما به خاطر خلاهای قانونی و نبود تربیت حرفه ای و فرهنگی رعایتش نکردیم.

این مسئله چرا در دیگر جاهای دنیا انجام نمی شود؟ یا انجام می شود و ما بی خبریم؟

برای این که از نظر فرهنگی به جایی رسیده است که این نوع از سرقت، از سرقت از بانک بی آبروتر است. در عرصه فرهنگ و هنر اگر اثبات شود که چیزی را از کسی سرقت کرده اید، با هر میزان استعدادی که داشته باشید، امکان ندارد که مردم جامعه به شما اقبال نشان دهند ضمن این که جرایم پیشگیرنده ای که به ذهنتان نمی رسد برای این مسائل درنظر می گیرند.
الف را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

عناوین مرتبط

وب‌گردی

همراه کارتبانک آیندهطاقچه

پربحث‌های امروز

  1. رانت ارز مسافرتی به زودی پایان می‌‌یابد؟/ تعیین ارز مسافرتی براساس نرخ بازار ثانویه

  2. ربیعی: توجه به تولید تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی است/ هنوز هم به برجام افتخار می‌کنم

  3. بازخوانی نامه‌ی محسن رضایی به روحانی و انتقاد از وضعیت اقتصادی+عکس

  4. فتاح: باید تعریف جدیدی درباره «خط فقر» داشته باشیم

  5. غلامی: در حال حاضر تاریخ مشخصی برای بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه شهید بهشتی تعیین نشده است

  6. عرضه دارویی برای درمان قطعی صرع با استفاده از 3 گیاه/ تولید انبوه در سال آینده

  7. جزییات برنامه ۵ میلیون دلاری کی‌روش برای آماده‌سازی تا جام ملت‌ها

  8. سنای آمریکا به اتفاق آرا پیشنهاد «باورنکردنی» پوتین به ترامپ را رد کرد

  9. با بالا گرفتن تنش‌های جنگ تجاری؛ یوآن چین سقوط کرد/ سهام آسیایی لرزید

  10. درخواست ظریف از اروپا برای خروج از سایه آمریکا

  11. صادرات برق تا پایان شهریور صفر است/قطعی برق بر اساس جدول اعلام شده

  12. بزرگداشت شاهچراغ(ع) در شیراز  

  13. کاخ سفید خبر داد: ترامپ از پوتین برای سفر به واشنگتن دعوت کرد

  14. اروپایی‌ها با طناب موساد به چاه منافقین رفتند

  15. سومین کنفرانس امنیتی تهران در بهمن ماه 1397 برگزار می شود

  16. بهترین سیوهای آلیسون بکر، گلر جدید لیورپولی‌ها  

  17. ازبکستان به افغانستان 153 میلیون دلار برق صادر می کند

  18. آزمون وکالت امسال نهم آذرماه برگزار می‌شود

  19. متکی در نامه‌ای خطاب به سیف: حتی یک ریال وام در ۴۰ سال گذشته از هیچ بانکی نگرفته‌ام/در بانک مرکزی چه خبر است؟

  20. وزارت دفاع یمن: هیچ نقطه‌ای از ائتلاف متجاوز سعودی دور از دسترس یگان پهپادی یمن نیست

  21. شریعتمداری: ظرفیت ۱۱۰ میلیون تن تولید فولاد در دست ایجاد و بهره‌برداری است

  22. رییس فیفا به تیم داوری ایران چی گفت؟/ فغانی: رونالدو فوق العاده مغرور است

  23. بیشتر آمریکایی‌ها از دیدار ترامپ با پوتین راضی نیستند

  24. یووه به کمک رونالدو تمام بلیت‌های فصل جدید را پیش فروش کرد!

  25. معارفه لوییس انریکه به عنوان مربی تیم ملی اسپانیا  

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش شدید اللحن واعظی به درخواست برخی اصلاح‌طلبان برای استعفای روحانی

  2. اولویت‌‌ها در جنگ اقتصادی/ مقابله مدبرانه و هوشمندانه با کارزار اقتصادی دشمن چگونه است؟

  3. واکنش منوچهرمتکی و "ح.ص" به موضوع وام گرفتن از موسسه ثامن الحجج

  4. حاشیه های فایل صوتی گفت وگوی یک نماینده مجلس با یک زن

  5. شکایت مهران مدیری از دو رسانه برای شایعه دریافت هدیه میلیاردی

  6. چرا برخی بر توهم عقب نشینی ایران از سوریه دامن می­ زنند؟

  7. عارف: همه مشکلات کشور را می‌دانیم

  8. بیانیه ۴ پیام‌رسان داخلی درباره هاتگرام و طلاگرام

  9. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: تصمیم دولت در تعیین نرخ ارز ‌اشتباه فاحش اقتصادی بود‌/۱۵ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی ‌ضربه وارد شد

  10. احسان علیخانی: «ا-ع» آن دزد اموال بیت‌المال و مردم من نیستم/ خودم را در برابر قانون و اذهان مردم پاسخگو می‌دانم  

  11. تجاوز مربی مشهور بدنسازی شیراز به پسر 9ساله

  12. بزرگترین کارخانه فولاد روسیه صادرات به ایران را متوقف کرد

  13. مصباحی مقدم: کرباسیان،سیف، نوبخت و نیلی از دولت بروند

  14. ژاپن خرید نفت از ایران را تا اکتبر قطع می‌کند/قطع مبادلات پول نفت توسط بانک‌های ژاپن

  15. چالش عجیب ترامپ بعد از دیدار با پوتین

  16. سطح عجیب قیمت آپارتمان‌ها

  17. ماجرای کش‌دار اعلام لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی/ مهلت ۴۸ ساعته روبه‌ اتمام است

  18. حادثه ناگوار برای بهاره رهنما +عکس

  19. جزئیات جدید از تجاوز به نوآموز ورزشی نوجوان شیرازی

  20. مثال رهبرانقلاب از فوتبال اسپانیا و ایران برای اعضای دولت: گل خوردیم اما همه تیم ما را تایید کردند

  21. کروات‌ها پاداش 21 میلیون پوندی را به کودکان بی‌بضاعت اهدا کردند

  22. مهلت ۷۲ ساعته تظاهرکنندگان عراقی به دولت و ارائه ۱۲ خواسته به آیت‌الله سیستانی

  23. دزد فراموشکار خودش را در بانک زندانی کرد

  24. تفاوت تیم ملی ایران با کرواسی در چه بود

  25. واکنش روحانی به تماس‌های ترامپ!  

پربحث‌های هفته

  1. مائده هژبری با تتلو به استانبول رفت/برگزاری کنسرت مشترک این دو نفر!  

  2. اعتراضات مردم عراق و توطئه علیه ایران

  3. معلمان درباره حذفیات فیش حقوقی چه می‌گویند؟

  4. هر دم از این باغ بری می‌رسد

  5. «مریم رجوی» به دام کلاه سفیدها افتاد

  6. توکلی: «سیف» باید عزل شود/ تخصیص ارز به شرکت ۲۶ روزه، خیانت در امانت است

  7. دستور دریافت مالیات از خریداران عمده سکه و ارز و واردکنندگان خودرو صادر شد

  8. دریافت‌های میلیاردی دو مجری تلویزیون از موسسه ثامن‌الحجج

  9. یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی دستگیر شد

  10. بازار نفت ایران و تاثیر سفر ولایتی به مسکو

  11. روحانی: شرایط امروز فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است/ افرادی داریم که دلالی کرده و به قانون بی‌توجهی می‌کنند/ در داخل خود آمریکا نیز مشکلاتی وجود دارد

  12. توکلی: اگر درباره مفسدان واضح صحبت شود باعث می‌شود هزینه تن دادن به فساد برای افراد زیاد شود/ از پیشنهاد آقای جهانگیری استقبال می‌کنم

  13. ۲ وارد کننده خودرو رسما درخواست «رانت» کرده‎اند + سند

  14. آخوندی: در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم

  15. واکنش فغانی به انتشار تصاویر خوش‌وبش او با داور زن  

  16. اولتیماتوم دادستان کل کشور به سیف: ظرف ۴۸ ساعت باید لیست کامل گیرندگان ارز دولتی تحویل داده شود/ ۱۴ هزار نفر ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و چپه کردند/ بابک زنجانی اعدام خواهد شد

  17. نحوه زندگی روحانی در پاستور/ نظر ناطق نوری درباره مذاکره با ترامپ/ زمزمه تقویت پروژه عبور اصلاح طلبان/سوال کیهان از علی مطهری/ جهانگیری خواهان تغییر کدام اعضای کابینه است؟

  18. نظر علی مطهری در مورد پخش تصاویر رئیس‌جمهور کرواسی در فینال/ حس مادرانه بود

  19. گزارش رئیس جمهور به مردم درباره پرونده تخلف خودروهای وارداتی/ دولت فساد‌ستیزی را از خود آغاز می‌کند/درخواست از رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی فوری و مجازات متخلفان و بازگشت سودهای نامشروع

  20. رانت ارز مسافرتی به زودی پایان می‌‌یابد؟/ تعیین ارز مسافرتی براساس نرخ بازار ثانویه

  21. زندگی دوگانه «لاکچری‌»های انقلابی؛ حزب‌اللهی‌های «برندپوش»

  22. انحصار، آفت بازار وکالت

  23. شامی‌های سوراخ‌دار و معصومیتی که از دست رفت پاسخ خواهر «مسیح علی‌نژاد» به آخرین پست وی

  24. جزئیات نامه دوم شریعتمداری به روحانی + عکس

  25. طبقه نهم وزارت ارتباطات چه خبر بود؟

پربحث‌های هفته

  1. هر دم از این باغ بری می‌رسد

  2. دریافت‌های میلیاردی دو مجری تلویزیون از موسسه ثامن‌الحجج

  3. نظر علی مطهری در مورد پخش تصاویر رئیس‌جمهور کرواسی در فینال/ حس مادرانه بود

  4. زندگی دوگانه «لاکچری‌»های انقلابی؛ حزب‌اللهی‌های «برندپوش»

  5. واکنش بهاره افشاری به دریافت هدیه میلیاردی از شهرداری

  6. حادثه ناگوار برای بهاره رهنما +عکس

  7. جزئیات تازه از اقدامات «س.ح»؛ زورگیری، تعرض و اخاذی شاهکارهای آقای خواننده پاپ+عکس

  8. صداوسیما برای پخش «بیراهه» تذکر گرفت

  9. اگر کسی بتواند حق کسی را بپردازد و تعلل ورزد، گناه باج‌گیر برایش نوشته می‌شود  

  10. علیرضا فغانی ممنوع‌التصویر نیست

  11. انواع اجل و معانی آن را بشناسید/ مرگ یک لحظه جلو و عقب می شود؟

  12. به بهانه‌ی سفر ۱۰ ساله‌ی "خسرو شکیبایی"

  13. علت و زمان خلق جهنم چه بود؟

  14. آخرین وضعیت سلامتی سپند امیرسلیمانی

  15. روزگار غریب «فرزند هرات»؛ واکنش‌ها به یک خبر تلخ ادامه دارد

  16. صادق زیباکلام امسال بازنشسته می شود

  17. دنیا برای هیچ نوشنده‌ای زلال نمی‌شود و به هیچ یاری وفا نمی‌کند  

  18. الهام غفوری: به «پایتخت ۶» فکر می‌کنیم

  19. توصیه نمایندگان مجلس به سینماگران/ آبروی اختلاس‌گران را ببرید

  20. علت حضور امامزادگان در ایران/ دلیل تکریم امامزاده‌ها چیست؟

  21. «همچنان که می‌مردم» پاییز اکران می‌شود/ ساخت «تانزانیا» در شهریور

  22. حادثه برای بهاره رهنما در صحنه نمایش+عکس

  23. تلاش برخی جریان‌‌ها برای سوءاستفاده از یک استعفای معمولی

  24. کنکور ۹۸ با ۲ نوع سؤال برگزار می‌شود

  25. هشدار به شاخ‌ها و کری‌خوان‌ها

آخرین عناوین