دکتر اشرف جناتی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها؛ سالن‌های ورزش بانوان هنوز خالی است

گروه ورزشی الف،   3960702026 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها کمپین‌های زیادی برای حمایت از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تشکیل و حرف‌وحدیث‌های زیادی در مجالس خصوصی و عمومی زده و شنیده می‌شوند.

سالن‌های ورزش بانوان هنوز خالی است

مخالفان و موافقان هرروز بیانیه‌ها و حرف‌های تازه‌ای منتشر می‌کنند. دکتر اشرف جناتی، عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان است. با خانم جناتی درباره ماجراهای حضور بانوان در ورزشگاه ها و بایدها و نبایدهای این موضوع صحبت کردیم.

خانم اشرف جناتی در ابتدای مصاحبه‌اش به‌صراحت می‌گوید: «فعلاً با این وضعیت و با این شرایطی که در فضاها وجود دارد، در فضاهایی خانم‌ها و آقایان مختلط هستند، از این نظر مخالف هستم. احساس می‌کنم آن محیط و فضای لازم که موردنظر شرع است تأمین نمی‌شود.» او توضیح می‌دهد: «منظور من از مخالفت آنجاهایی است که هنوز حضور زنان در آنجا باب نشده مثل ورزشگاه‌ها که هنوز در اختیار خانم‌ها قرار نگرفته‌اند. قبح خیلی از روابط در آن شکسته نشده، لزومی ندارد که ما آنجا را بازکنیم. اجازه دهید فضا آماده حضور زنان شود.»

بسترسازی کنید
جناتی درباره آماده‌سازی جوی که موافق با شرع باشد، می‌گوید: «باید زمینه‌سازی شود. فضا باید آماده شود، مثلاً درهای ساختمان باید درست شود. خانم‌ها این‌طرف ورزشگاه باشند و آقایان آن‌طرف باشند. یک‌جوری باشد که این برخورد، این اختلاط، به وجود نیاید. من تصورم این است که اگر این اختلاط به وجود بیاید، حتماً فضای گناه‌آلود، برقرار می‌شود. حتماً قبح خیلی از چیزهایی که برای من یا دختر من یا خواهر من شکسته نشده‌است، اگر ما هم در آن‌جور جاها، برویم برای ما هم عادی می‌شود و قبح آن‌ها برای ما هم شکسته می‌شود.» او توضیح می‌دهد که درهرصورت خانم‌ها دوست دارند در این جاهای پرهیجان، حضور داشته باشند. او برای این کار راهکاری هم ارائه می‌دهد: «نظر من این است که خانم‌ها بیایند، ورزشگاه‌های بانوان و مسابقات بانوان را که در آنجا برگزار می‌شود ببینند. مثلاً الان در روزنامه‌ها، تلویزیون و در فضاهای مختلف فوتبال پرسپولیس و استقلال با آن آب‌وتاب تبلیغ می‌شود، خب من هم به‌عنوان زن دوست دارم که در این فضاهای هیجانی باشم، بیاییم فضاهایی که خانم‌ها در آنجا حضور دارند را تبلیغ کنیم. مثلاً امروز فوتبال بانوان است یا فوتسال است یا والیبال، هر مسابقاتی که بین خانم‌هاست را در روزنامه‌های ورزشی، در تلویزیون و در فضاهای مجازی تبلیغ کنیم و خانم‌ها را در این راه بیاوریم. ما خانم‌ها اول باید علاقه خودمان را به ورزش، از طریق حضور در سالن‌های ورزشی مخصوص خانم‌ها نشان دهیم؛ یعنی ما اول اثبات کنیم که ورزش دوست هستیم. اول اثبات کنیم که تماشای بازی‌های ورزشی را دوست داریم، اثبات‌مان از چه راه است؟ از راه حضور در جاهایی که خانم‌ها هستند و مخصوص خانم‌هاست. در سالن‌های ورزشی که خاص خانم‌هاست، چرا نمی‌روند؟» استاد دانشگاه گیلان تعریف می‌کند: «خود من به‌عنوان یک شخص، باشگاه‌های ورزشی زیاد می‌روم، در این حین، مثلاً ورزش والیبالی در حال برگزاری است، می‌روم در آن سالن حضور پیدا می‌کنم و می‌بینم که اصلاً تماشاچی وجود ندارد. دخترخانم‌ها یا خانم‌ها دارند ورزش می‌کنند و مشوقی وجود ندارد. من اگر خیلی ورزش دوست هستم، خب این ورزش دوستی را با تماشای ورزش نشان دهم و آن حضور من در ورزشگاه‌ها و سالن‌های مخصوص خانم‌هاست. حالا ما این ورزش دوستی‌مان را اثبات کنیم تا ببینیم که دولتمردان و مسوولان ما برای ما فکری می‌کنند.»

شعارهای تبلیغاتی
این روزها تفکر عمومی بر حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی دست گذاشته‌شده است و حتی خیلی از آقایان حضورشان در ورزشگاه‌ها را تحریم کرده‌اند. به نظرخانم‌جناتی آنچه در فضای مجازی و در جامعه درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد، بحث‌های جناحی است: «فوتبال خانم‌ها و دعوت خانم‌ها در استادیوم‌ها و کارهایی ازاین‌دست و شکل، در تبلیغ‌های انتخاباتی، همیشه مطرح می‌شود. این‌ها حرف‌های انتخاباتی است که به این مسأله دامن زده و متأسفانه بعداً هم همان‌هایی که مطرح می‌کنند هم شاید، خودشان پیگیر آن قضیه نباشند. این قضیه یک وسیله برای رأی‌آوری شده است. شاید خود آن افرادی هم که این مسائل را مطرح می‌کنند خودشان هم قائل به این امر نباشند.» استاد دانشگاه گیلان معتقد است این صحبت‌ها باعث می‌شود که افکار عمومی به این مسائل جذب شوند، او تعریف می‌کند: «این صحبت‌ها باعث می‌شود که یک تقابلی بین دانشجویان ما به وجود بیاید. من یادم است که این قضیه مربوط به 7-6 سال پیش بود، دانشجو می‌گفت که مثلاً دولت می‌خواهد ورزشگاه‌ها را آزاد کند و مراجع با آن مخالف هستند، یا دانشجویان می‌گفتند، دیدید که استاد روحانیت و حوزه با آن مخالف است. این هم باعث می‌شود که یک ساعت یا یک روز از وقت کلاس ما گرفته شود به خاطر این‌که ما بتوانیم این را پاسخ دهیم و برای آن‌ها جا بیندازیم.» جناتی فکر می‌کند اگر واقعاً کسی خیرخواه و به این قائل است که زنان هم از فضای ورزشگاه استفاده کنند، خب آن فضاسازی لازم را باید ایجاد کنند: «مسأله‌ای که وجود دارد، این است که ما در نظام اصلاح هستیم. ما در هر قسمتی که حضور داریم و خدمت می‌کنیم، در نظام اسلامی هستیم و باید پایبند به احکام اسلامی باشیم. ما باید در ترویج حجاب، در ترویج فرهنگ اسلامی، در روابط زن و مرد آن طوری که باید باشد، همه این‌ها را باید در مسائل مختلف‌مان لحاظ کنیم. این‌که ما باید در ورزشگاه‌ها را به روی خانم‌ها بازکنیم، شخصیت زن در آن شکسته می‌شود. در یک جمله عرض کنم که من با حضور امروزی خانم‌ها در ورزشگاه‌ها مخالف هستم. برای این‌که آن را شکستن شخصیت زن می‌دانم و این‌که قبح خیلی از چیزها شکسته می‌شود و ارزش زن در این فضاها حتماً پایمال می‌شود.» دختر آیت‌الله جناتی درباره فشارهایی که از طرف بیرون مرزهای ایران درباره حضور زنان شده است، توضیح می‌دهد: «این خود یک‌راه برای نفوذ فرهنگی است. علت این‌که غربی‌ها هم در خارج از ایران، تشویق می‌کنند، این است که این یک‌راهی است برای شکستن خیلی از ارزش‌ها و قبح‌شکنی است. یک‌راه خیلی راحتی است. شما در کوچه و خیابان یک سری از مسائل را می‌بینید، یک‌وقتی در سینما شما یک سری مسائل را می‌بینید. ما قابلیت کنترل افراد را نداریم. این به‌خودی‌خود، این کارها، خط و مرزی که اسلام بین محرم و نامحرم قرار داده است را می‌شکند. قطعاً غربی‌ها از این روش می‌خواهند استفاده کنند. این راهی است برای نفوذ فرهنگی، برای تهاجم فرهنگی؛ یکی از روش‌هایشان است. شما فکر کنید که در هر شهری، در مراکز استان‌ها یک چنین راهی را برای دخترخانم‌ها بازکنیم.»

منبع:‌صبح  نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۹۴۷۰۹:۱۵:۵۲ ۱۳۹۶/۷/۲
مشکل این است که شما نمی دانید حق اگر محدود شود پس پایمال شده و حد وسط هم ندارد! مثلا هیچ کس نمی گوید کودک اگر شرایط محیا شد رانندگی کند! زیرا چنین حقی تعریف نمی شود!
هموطن۱۰۷۹۴۸۰۹:۱۶:۵۳ ۱۳۹۶/۷/۲
آزادی انتخاب رفتن و یا نرفتن حق همه مردم است . مردم خودشان به بلوغ فکری رسیده اند که بتوانند خوب و بد را تشخیص بدهند . دولت با تدوین قانون باید بتواند مانع از وقوع جرم بشود و نه اینکه با قانون مانع از رشد فکری و ازادی انسانی و یا شادی و نشاط مردم شود .
علیرضا۱۰۸۰۰۲۱۰:۰۵:۴۰ ۱۳۹۶/۷/۲
پنجشنبه به همراه دوستم برای دیدن بازی سپاهان و پرسپولیس رفتیم. در تمام طول مسابقه فحش ناموس می دادن. زنان رو برای پاکسازی و سالم سازی این فضا نیاز داریم و در واقع حضور اونها برای حفظ سلامت مردان لازم هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین