یک میانبر ارزی برای پاک کردن بدهی بانک‌ها

گروه اقتصادی الف،   3960508027

بررسی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال ۱۳۹۵، به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانک‌ها به بانک‌مرکزی از طریق منابع تسعیر نرخ ارز تسویه شده است. با این تسویه میزان کل بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی در پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به سطح ۷/ ۹۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال 1395، میزان 16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌مرکزی از بانک‌ها بر اساس تبصره 35 قانون بودجه سال 1395 تسویه شده است. منابع این بند، از طریق منابع حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی بوده است. حداکثر میزان مجاز تسویه مطالبات بانک‌مرکزی از بانک‌ها براساس این تبصره حدود 45 هزار میلیارد تومان بوده است. مطابق این بررسی‌ها، تسویه مطالبات بانک‌ها باعث شده است که بدهی‌های بانک‌ها به بانک‌مرکزی در پایه پولی کاهش 10واحد درصدی داشته باشد.

تبصره اصلاحی در قانون بودجه سال 1395

دولت در اصلاحیه قانون بودجه سال 1395، درخصوص منابع حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی تعیین‌تکلیف کرد. بندی که مورد تایید مجلس قرار گرفت و در تاریخ 12 بهمن سال 1395 توسط معاون‌اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. در قالب بند «یک» ماده واحده، تبصره «35» به قانون بودجه، موجودی حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی، تا سقف 45 میلیارد تومان به نفع دولت ضبط و صرف تسویه مطالبات بانک‌مرکزی از بانک‌های دولتی شود. معادل این مبلغ در ترازنامه بانک‌های دولتی نیز برای تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی خواهد شد.

به بیان دیگر، موجودی حساب مازاد تسعیر، در مرحله اول برای تسویه مطالبات بانک‌مرکزی از بانک‌ها دولتی و در مرحله بعد برای تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی صرف خواهد شد. به این شکل تغییراتی در اثر این تبصره در ترازنامه بانک‌مرکزی و بانک‌های دولتی ایجاد خواهد شد. لایحه اصلاح شده، اجرای تبصره 35 را منوط به رعایت هفت بند کرده است. بند نخست به این شکل است که «افزایش پایه پولی از این محل» ممنوع شده است. بند دوم «تسویه مطالبات بانک‌ها از دولت را تنها پس از احراز قانونی بودن مطالبات و تایید سازمان حسابرسی» قابل انجام می‌داند. در بند سوم «افزایش مانده بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به هریک از بانک‌ها و بانک‌مرکزی در پایان سال 1395 نسبت به ارقام پس از اجرای این قانون» را ممنوع کرده است. بند چهارم نیز به این موضوع اشاره می‌کند که بخشودگی سود تسهیلات، منوط به بازپرداخت اصل تسهیلات بوده و کلیه جرایم متعلق به این تسهیلات در زمان تسویه بخشوده می‌شود. بند پنجم نیز درخصوص ارائه گزارش اجرای هر مرحله از تسویه مطالبات و افزایش سرمایه است که باید در مقاطع سه‌ماهه به «دیوان محاسبات کشور»، «کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس» ارائه شود که نظارت بر حسن اجرای این ماده‌واحده نیز بر عهده دیوان محاسبات خواهد بود. بند ششم، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرده که در اجرای ماده (103) قانون محاسبات عمومی کشور، منابع استفاده شده از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی خارجی بانک‌مرکزی را در صورت حساب عملکرد بودجه درج کند. در بند هفتم نیز اشاره شده که «نحوه اجرای این جزء بر مبنای آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌مرکزی، به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد.»

چرایی وجود قانون تسعیر

مطابق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، بخشی از دارایی‌های کلیه بانک‌های مرکزی در جهان، دارایی‌های خارجی است که شامل طلا و انواع ارزهای خارجی می‌شود. در پایان هر سال مالی و به‌منظور تصویب ترازنامه، به‌دلیل نوساناتی که در قیمت طلا و نرخ برابری ارزهای مختلف رخ می‌دهد، ارزش این دارایی‌های خارجی بر مبنای واحد پول ملی کشورها تغییراتی نسبت به سال قبل دارد. در ایران به موجب بند «ب» ماده (26) قانون پولی و بانکی (مصوب سال 1351)، مقرر شده بود سود احتمالی حاصل از تغییر برابرهای قانونی نسبت به طلا و پول‌های خارجی،به مصرف استهلاک اصل و سود بدهی‌های دولت به بانک‌مرکزی رسیده و مازاد آن به خزانه دولت واریز شود. از آنجا که این بند مربوط به نظام ارزی نرخ ارز ثابت بود، از سال 1366 به موجب ماده 136 قانون محاسبات عمومی، مازاد یا کسری حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی، در ردیف خاصی تحت‌عنوان «ذخیره تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی» در بخش سرمایه در ترازنامه منظور می‌شده است.

در سال 1392 و هنگام تصویب ترازنامه سال 1391 بانک‌مرکزی توسط مجمع عمومی، به‌دلیل جهش نرخ ارز رسمی (از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌‌ای) در سال 1391 از یکسو و حجم بالای دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی (شامل ارز و طلا) از سوی دیگر، مازاد حاصل از تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی رقمی حدود 74 هزار میلیارد تومان را تشکیل می‌داد که مجمع عمومی بانک‌مرکزی قصد داشت با استناد به بند «ب» ماده 26 قانون پولی و بانکی، این مبلغ را صرف تسویه مطالبات بانک‌مرکزی وشبکه بانکی از دولت و شرکت‌های دولتی کند. این مصوبه به دلایل متعدد مانند آثار نامطلوب در ساختارهای اقتصاد سیاسی، از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد. مجلس شورای‌اسلامی نیز به‌منظور جلوگیری از تکرار این برداشت‌ها و اقدامات نامتعارف، قانون «نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌های و بدهی‌های ارزی» را تصویب کرد که به موجب آن، تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می‌شود، صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق‌یافته تلقی نمی‌شود و مشمول مالیات نیست، در نتیجه مابه‌التفاوت آن در حسابی تحت‌عنوان «مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی» منظور و در بخش سرمایه بانک‌مرکزی ذیل حساب اندوخته‌ها در ترازنامه منعکس و گزارش می‌شود. با تصویب این قانون، بند «ب» ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور نسخ شد. اما استفاده از موجودی حساب مازاد حاصل از ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی به‌منظور تسویه بدهی‌های دولت، تاکنون سه بار در مجلس رد شده است. بار نخست، در سال 1392 و هنگام تصویب قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، بار دوم در قالب ماده 24 لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در سال 1393 و بار سوم در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1395. البته شکست سوم تداوم نیافت و پس از ارسال اصلاحیه بودجه از سوی دولت، مجلس نیز با اصلاحاتی این لایحه را به تصویب رساند.

تسویه بدهی‌های بانک‌ها به بانک‌مرکزی

بررسی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال 1395، به میزان 16 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانک‌ها به بانک‌مرکزی از طریق منابع تسعیر نرخ ارز تسویه شده است. با این تسویه میزان کل بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی در پایان اسفند ماه سال 1395 به سطح 7/ 99 هزار میلیارد تومان رسیده است. مطابق این بررسی‌ها، اگر رقم تسویه بدهی‌ها بر اساس تبصره 35، در نظر گرفته نمی‌شد، میزان مطالبات بانک‌مرکزی از بانک‌ها به سطح حدود 116 هزار میلیارد تومان می‌رسید. البته درخصوص به‌کارگیری این مصوبه نیز برخی کارشناسان، نقدهایی را مطرح کردند. به اعتقاد کارشناسان، افزایش ارزش دارایی‌های خارجی بانک‌مرکزی ناشی از تغییر نرخ ارز، سود تحقق‌یافته تلقی نمی‌شود و نمی‌توان آن را به‌منظور تسویه بدهی‌های تحقق یافته قبلی مانند بدهی‌های بانک‌ها دولتی به بانک‌مرکزی یا بدهی‌های دولت مورداستفاده قرار داد. به بیان دیگر، افزایش ارزش ناشی از تغییر نرخ ارز در ترازنامه بانک‌مرکزی، ماهیتی کاملا احتمالی، غیرقطعی و فاقد اصالت داشته و نمی‌توان در تسویه بدهی‌های تحقق یافته از آن استفاده کرد. به‌رغم نقد برخی کارشناسان این موضوع در حال‌حاضر در فاز عملیاتی قرار گرفته است اما باید بررسی کرد که اثرات این موضوع پر درد سر برای اقتصاد کشور چه خواهد بود.

 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین