مهم‌ ترین کاربرد های ورق فولادی در صنایع کدامند؟

گزارش بازرگانی، 282549،   4030129026

امروزه بیشتر محصولات فلزی به شکل ورق فولادی تولید می‌شوند که هر کدام، کاربردهای خاصی در صنایع مختلف دارند. انواع ورق‌ آلیاژی فولادی در کارخانه‌های مختلفی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان در اهواز، فولاد اکسین و فولاد گیلان تولید می‌شوند و این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق فولادی در خاورمیانه تبدیل کرده است.

از جمله ورق های فولادی می‌توان به ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق استیل، ورق اسید شویی و … اشاره کرد که ورق روغنی و سیاه از پرکاربردترین این موارد هستند. در ادامه به طور کلی به کاربردهای ورق فولادی در صنایع مختلف نیز اشاره خواهیم کرد.

ورق سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

در میان انواع ورق آلیاژی، ورق سیاه یکی از پرکاربرد‌ترین‌ محصولات است. این ورق با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌شود؛ به طوریکه شمش فولادی را تا دمایی قبل از ذوب حرارت می‌دهند تا خمیری شود. سپس وارد مراحل نورد شده و آرام‌ آرام پهن و مسطح می‌شود تا به یک مکعب مستطیل با طول زیاد تبدیل شود. طی این فرآیند به دلیل حرارت بالای شمش مسیر مورد نظر انجام آن با آب خنک می‌شود و پس از انجام هر مرحله نورد، دوباره محصول خروجی هر مرحله وارد کوره می‌شود تا به دمای مناسب برسد.

در هر مرحله فاصله غلتک‌ها کمتر می‌شود تا جایی که در مرحله آخر فاصله غلتک‌ها به اندازه ضخامت ورق آلیاژی می‌رسد.

ورق سیاه به دلیل مواد اولیه مرغوب و روشی که برای تولید آن به کار رفته در صنایع بسیاری کاربرد دارد؛ به طوریکه می‌توان به کاربرد آن‌ در تولید بدنه خودروها، ورق کف خودرو، لوله‌های درزدار، انواع پروفیل، تانکرسازی، کشتی‌سازی و… اشاره کرد. لیست قیمت ورق سیاه را می‌توانید از آیرومارت چک کنید. لازم به ذکر است قیمت ورق سیاه تحت تاثیر عوامل متعددی مانند قیمت ورق فولادی خواهد بود.

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟

به علت صیقلی و براق بودن سطح ورق روغنی در بازار به این نام معروف شده است. فرآیند تولید ورق‌ روغنی به روش نورد سرد بوده که به همین دلیل این محصول از سطحی براق برخوردار می‌شود. هدف از تولید ورق روغنی رسیدن به تولید ورق با کیفیتی بالا و ضخامتی پایین‌ است. برای تولید ورق روغنی، محصول پس از خروج از فرآیند نورد گرم و خنک شدن، وارد فرآیند اسیدشویی می‌شود. سپس بعد از اتمام این فرآیند ورق، روغن‌کاری شده و دوباره کلاف پیچ خواهد شد.

در مرحله بعد کلاف ورق در دستگاه نورد سرد که معمولاً به صورت رفت و برگشتی هم است قرار گرفته و فرآیند نورد آغاز می‌شود. در جریان این فرآیند ورق به صورت سرد و در دمای محیط از بین غلتک‌ها عبور می‌کند. این فرآیند تا زمان رسیدن به ضخامت مورد نظر ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت دوباره ورق کلاف پیچ شود. فرآیند کلاف پیچ کردن ورق روغنی برای کاهش کشش ناشی از پیچش و لبه بری کویل‌ها انجام می‌شود.

در برخی از واحدهای صنعتی برای رفع چربی‌ها و آلودگی‌های سطحی ناشی از فرآیند نورد سرد، فرایند شستشوی الکترولیتی هم انجام می‌شود. به علاوه باتوجه به نوع ورق و محل استفاده جهت دستیابی به ساختار متالورژیکی همگن یا خواص مکانیکی مورد انتظار، ممکن است فرآیند آنیل هم روی کلاف‌ها انجام شود.

پس از انجام فرآیند نورد سرد، فرآیندهای جانبی همچنین اصلاحی آن ورق برای حذف موج، انجام صافکاری و لبه‌‌بری وارد فرآیند نهایی خود می‌شود. پس از پایان کار جهت جلوگیری از زنگ‌زدگی ورق، مجدد روغن‌کاری‌های لازم انجام می‌شود.

این محصول در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد؛ به همین دلیل قیمت ورق روغنی برای افراد بسیاری حائز اهمیت است. این مقطع فولادی در ساخت قطعات خودرو، ساخت لوازم خانگی، مبلمان اداری، ساخت پانل‌های غیر قابل انعطاف، تولید ورق‌ گالوانیزه، تولید لوله و… کاربرد دارد. قیمت ورق روغنی را می‌توانید از آیرومارت روزانه بررسی کنید. فرآیند تولید، نوسانات نرخ ارز، حمل و نقل، میزان تقاضا و ... از عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی هستند.

مهم‌‌ترین کاربردهای ورق فولادی در صنایع مختلف

 

  • صنایع غذایی: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ورق فولادی در بسته‌بندی مواد غذایی است. به عبارتی دیگر از ورق آلیاژی فولادی در صنایع غذایی برای ساخت بسته بندی‌هایی مانند کنسرو، ظرف غذا، حلبی روغن و ... استفاده می‌شود. به علاوه در تجهیزات آشپزخانه مانند تیغه چاقو، قاشق و چنگال، ماهیتابه، قابلمه و ... مورد استفاده است.

 

  • خودروسازی: با استفاده از ورق فولادی بدنه خودروهای سواری و عمومی، قسمت‌های زیرین خودرو و شاسی ساخته می‌شود. طی عملیات برش و شکل‌دهی به خودرو همچنین اتصال قطعات با دستگاه جوشکاری از ورق آلیاژی فولادی استفاده می‌کنند.



  • صنایع حمل و نقل: با استفاده از ورق آلیاژی فولادی مستحکم در صنعت‌ کشتی‌سازی، بدنه عرشه کشتی به صورت فولادی ساخته می‌شود. به علاوه امروزه جت‌های مسافری بر پایه فولاد تولید می‌شود. ساخت ناوگان وسایل نقلیه سنگین نیز بدون استفاده از ورق فولادی تقریبا غیر ممکن خواهد بود.



  • صنایع الکتریکی و الکترونیکی: فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی همچنین قدرت رسانایی عالی، برای تولید انواع سیم و کابل در صنایع الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌شود. به علاوه در ساخت قطعات‌ الکتریکی داخل دستگاه‌ها مانند تراشه، برد و سایر اجزای وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود.



  • صنایع نفت و گاز: از ورق آلیاژی فولادی می‌توان برای ساخت خطوط لوله صنایع نفت و گاز استفاده کرد چرا که لوله‌های انتقال نفت خام از جنس فولاد ضدزنگ هستند. به علاوه در مخازن تحت فشار و مخازن عظیم حاوی مایعات نفتی از ورق فولادی استفاده شده است. برای استخراج نفت از اعماق زمین، تجهیزات حفاری فولادی کاربرد بسیاری دارد.



  • صنایع ساختمان‌سازی: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ورق آلیاژی فولادی در صنعت ساختمان‌سازی است. از این نوع ورق‌ها برای ساخت اسکلت فلزی ساختمان، سقف، دیوار، کف، نمای ساختمان و ... استفاده می‌کنند. ورق‌ فولادی به دلیل استحکام و دوام بالا، گزینه مناسبی برای ساخت ساختمان‌های بلند و صنعتی است.



  • تجهیزات پزشکی: ورق‌ آلیاژی فولادی نقش حیاتی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی ایفا می‌کنند. به طوریکه عنصری کلیدی در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی هستند. فولاد‌های پزشکی با خواص استثنایی مانند استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و زیستی سازگاری با بدن انسان برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی روش‌‌های مختلف پزشکی ماده‌ای حیاتی به شمار می‌روند. تخت‌های بیمارستانی، ویلچر، ایمپلنت‌های ارتوپدی، نگهدارنده‌های تجهیزات پزشکی و دریچه‌های مصنوعی قلب از پر استفاده‌ترین این موارد است.

استعلام لیست قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی و انواع ورق آلیاژی از آیرومارت

بازرگانی فولاد آیرومارت با سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه مقاطع فولادی انتخاب اول خریداران است. این مجموعه امکان استعلام لیست قیمت ورق سیاه را به روز فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید ورق سیاه و روغنی، از طریق شماره تلفن 02145306، با کارشناسان ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است شما می‌توانید به صورت آنلاین سفارش خود را در آیرومارت ثبت کرده و از تخفیف ویژه خرید ورق روغنی نیز بهره‌مند شوید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین