پناهگاه جامعه و پایگاه حکمرانی

گروه تعاملی الف،   4021227008
پناهگاه جامعه و پایگاه حکمرانی

گروه تعاملی الف - سجاد رحیمی مدیسه:

مساجد از دیرباز در فرهنگ و جامعه‌ کشور نقشی اساسی در جنبه‌های مختلف زندگانی روزانه مردم و طبقات مختلف اجتماعی داشتند. گذر زمان و رشد فناوری و تحولات عظیم اقتصادی و فرهنگی سبب شد کارکرد مساجد به این سرعت به روز نشده و حتی شاهد درجا زدن و یا عقب ماندن این اماکن مهم دینی در نقش‌آفرینی فعالانه برای نیازهای جدید و گوناگون جامعه باشیم. مساجد خلوت و دو شیفته که متاسفانه نماز صبح نیز به دلایل متعدد در بسیاری از این اماکن مقدس عملاً برگزار نمی‌شود و خود مجال بحث دیگری را می‌طلبد، یکی از حوزه‌هایی است که تغییر و به‌روزرسانی در آن‌ها با توجه به تغییرات اجتماع و زمانه، ضروری به نظر می‌رسد.

اینکه بشود مساجد را ۲۴ساعته نمود و کارکرد مسجد را علاوه بر اقامه‌ نماز به امور دیگر مورد نیاز جامعه گره زد، کار بزرگی است که هم توجه ویژه‌ ائمه جماعت محترم را می‌طلبد و هم تغییر نگاه هیات‌های امنای زحمت‌کش و خدوم را. اما چرا این اتقاق نمی‌افتد و در اغلب مساجد در طول شبانه‌روز بسته است؟ مشابه این آسیب در بسیاری بقاع متبرکه و امام‌زادگان جلیل‌القدر وجود دارد که اغلب اوقات به خصوص در ساعات آغازین شب، بسته می‌شوند؛ گویی سرایدار یا متولی امر، شیفت کاریش تمام شده و باید درها را ببندد و بخوابد. در حالی که نیاز انسان و به خصوص انسانِ جامعه‌ی پرتلاطم و پراسترس امروزی، نیازی ۲۴ساعته به اماکن مقدس است.

زمانی که جوانی به هر علتی با والدین خود وارد کشکمش و یا جدالی شده و از خانه خارج می‌شود، چه پناهگاهی بهتر از مکان مقدس مسجد؟ اگر مردی با همسر خود بحثی داشته و به دلایلی باید ساعتی بیرون باشد تا التهاب ماجرا فروکش کند، چه مجالی ارزشمندتر از مجال مسجد؟ پس ملاحظه می‌کنیم که کارکرد مسجد فقط اقامه‌ی نماز و یا انجام ادعیه‌ به صورت تکرار در هر هفته نیست. همان‌طوری که در صدر اسلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مسجد را به مهم‌ترین پایگاه حکمرانی خود تبدیل فرموده بودند، امروزه همین اماکن مقدس می‌توانند با توجه به نیازهای روز جامعه و مردم، در فرآیندهای خود اصلاحات و بهبود جدی داده و جایگاه بسیار پراهمیتی در فضای حکمرانی نوین کشور در تمدن‌سازی اسلامی ایفا نمایند.

جوانان و افراد فرهیخته‌ بسیاری در شهرها و روستاهای کشور عزیزمان وجود دارند که دارای ایده‌های نو، انگیزه و انرژی فراوان برای ایفای نقش و کنش‌گری فعالانه در مساجد و امور گوناگون هستند و دیده نمی‌شوند؛ اما چرا این حضور پررنگ نیست و معمولاً افرادی خاص و ثابت، امور مساجد را به دست دارند و در اکثریت غالب، تمایلی به تغییر و بازنگری جدی در کارها و اقدامات نیست؟ ضروری است ائمه‌ محترم جماعت در مساجد کل کشور و نیز هیات امناهای مسجدها، تغییراتی جدی در نوع نگاه خود به کارکرد مساجد در جامعه‌‌ امروزی داشته که خود بحثی مفصل را می‌طلبد و نیازمند گفتگو و اشتراک فکر و اندیشه است.

اگر ظرفیت ها و جوانان شهر را به مسجد نکشانیم، یا دشمنان این سرزمین آنها را در گوشی‌ها و فیلم‌ها و ماهواره‌ها جذب می‌کنند و یا طبقه‌ی نخبگانی به جای مسجد، تمایل به فضاهای دیگر دارد و این اتفاق پسندیده‌ای نیست. اگر مسجد جاذبه‌ای برای جذب حداکثری و دفع حداقلی نداشته باشد، عکس قضیه اتفاق می‌افتد که اغلب جامعه یا از مسجد گریزانند و یا وقت و حوصله‌ آن را ندارند. به عنوان مثال، اگر فردی یک شب یا یک بعد از ظهر نیاز به خلوتی به هر علتی دارد، بدون شک مسجد بهترین گزینه برای پناه بردن این شخص از دغدغه‌های خود(ولو به صورت موقت) نیست؟

پیشنهادات و ایده‌هایی در این حوزه قابل ارائه به هر یک از ائمه‌ی جماعت محترم مساجد در کشور عزیزمان و نیز هیات امنای محترم این اماکن مقدس قابل ارائه است؛ اگر عزم و درخواستی جدی و رسمی برای شنیدن و بررسی این ایده‌ها و دغدغه‌ها باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین