آسیب برندهای تقلبی به بازار؛ خسارت‌هایی که جبران شدنی نیست

گزارش بازرگانی، 248647،   4021019035

فروش محصولات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار، موضوعی است که سال‌هاست به تهدیدی برای برندهای مشهور در حوزه لوازم خانه و آشپزخانه تبدیل شده است. اما پیامدهای این پدیده تنها گریبان تولیدکنندگان محصولات با کیفیت را در بازار نمی‌گیرد. اهمیت این موضوع آنقدر مهم است که اخیرا برخی تولیدکنندگان شناخته شده داخلی نظیر شرکت کن - که از تولیدکنندگان با سابقه در حوزه تولید لوازم خانه و آشپزخانه است - نسبت به دقت در خرید محصولات اصلی و غیر تقلبی در بازار به هموطنان هشدار داده‌اند. در این رابطه شرکت کن، آگاهی‌رسانی به خریداران در خصوص توجه به پیامدهای خرید محصولات غیر استاندارد و بی نام و نشان را جزئی از مسئولیت اجتماعی خود قلمداد کرده و به خطرات بی‌توجهی در خرید محصولات تقلبی اشاره کرده است.

آسیب برندهای تقلبی به بازار

رویه معمول در خرید محصولات شناخته شده از برندهای مشهور در بازار، توجه خریداران به نام و نشان تجاری نقش بسته بر بسته‌بندی و بدنه محصولات است. با این حال گاهی دیده می‌شود که تولیدکنندگان محصولات تقلبی، کالاهای غیر استاندارد و بی‌کیفیت را آنچنان با ظاهری مشابه راهی بازار می‌کنند که تشخیص محصولات اصلی از غیراصلی برای مشتریان در نگاه اول تا حدودی دشوار می‌شود. این مسئله، افزون بر تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایرانی، خسارت‌هایی فراتر از ابعاد مادی این ماجرا را برای طرفین ایجاد کرده است.

معضل عرضه محصولات بی‌کیفیت در بازار، موضوعی بود که تا چندی پیش عمدتا محدود به عرضه محصولات تقلبی برندهای مشهور بین‌المللی می‌شد. این در حالی است که این روزها شاهدیم، بی‌توجهی به اتخاذ سیاستی روشن در برخورد با عرضه‌کنندگان محصولات زیرپله ‌ای موجب شده است که حالا برندهای خوشنام و تولیدکننده محصولات استاندارد داخلی نیز گرفتار مقابله با محصولات تقلبی در بازار شوند. در این شرایط، سردرگمی مشتریان و وارد آمدن آسیب به برند تولیدکنندگان، نخستین پیامد نابسامانی در عرضه همزمان محصولات اصلی و غیراصلی در بازار است.

آسیب‌های چند وجهی

در نگاه اول گمان عمومی بر این می‌رود که مسئله رواج عرضه محصولات غیراصلی به بازار، موضوعی است که عمدتا موجب زیان برندهای شناخته شده می‌شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند آسیب‌های وارد شده به مصرف‌کنندگان این محصولات، در اغلب موارد موضوعی بسیار جدی ‌تر از خسارت ‌دیدن برندهاست. مشتریان در حالی نسبت به پرداخت هزینه بالا برای کالاهای تقلبی اقدام می‌کنند که متناسب با بهای پرداختی خود، کالایی استاندارد، با دوام و ایمن دریافت نمی‌کنند. افزون بر این، در خصوص خرید محصولات غیر اصلی خاصی نظیر مایکروویو، اجاق گاز، هود و فر، استاندارد نبودن شیوه تولید، تجهیزات به‌کار رفته و کنترل کیفیت در آن‌ها، صرف نظر از دوام و کیفیت، ممکن است خطراتی همچون آتش ‌سوزی مدارها یا نشت گاز و آب و تهدید سلامتی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد. آسیب‌هایی که گاهی ممکن است جبران شدنی نباشند.

چنین ملاحظاتی سبب می‌شود که تولیدکنندگان متعهد و برندهای باسابقه، همواره فراتر از خسارت‌های مادی خود، از نظر حقوقی پیگیر جلوگیری از سؤ استفاده‌های احتمالی از برند خود باشند. آنها از منظر مسئولیت اجتماعی برند، در افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان محصولات خود نسبت به تبعات خرید ناخواسته محصولات تقلبی می‌کوشند و با اعلام نشانه‌های شناسایی محصولات اصلی از تقلبی، ضمن گوشزدکردن پیامدهای گسترده استفاده از محصولات زیرپله‌ای، اطلاعات نمایندگی‌های معتبر عرضه محصولات خود را از طریق روابط عمومی به اطلاع مشتریان می‌رسانند.

دقت بیشتر، ضامن خریدی مطمئن‌تر

با اینکه تا به امروز موارد محدودی از سؤ استفاده از نام و نشان برند «کن» در بازار مشاهده است، این شرکت باسابقه در حوزه تولید و عرضه محصولات خانه و آشپزخانه از مشتریان وفادار خود می‌خواهد، خرید محصولات کن و سایر تولیدات داخلی را فقط از مراکز معتبر عرضه لوازم خانگی انجام دهند. این شرکت توصیه می‌کند که مشتریان، ضمن توجه به نشان تجاری ثبت شده، علامت استاندارد و دیگر علائم نقش شده روی بسته‌بندی محصولات، نشانی مراکز رسمی عرضه محصولات کن را برای شهر و استان مورد نظر خود، در تماس با دفتر مرکزی شرکت در تهران دریافت کنند.

ثمره دقت و تلاش متخصصان کن برای عرضه محصولات استاندارد و مطمئن خانه و آشپزخانه تنها وقتی به نتیجه می‌رسد که مصرف‌کنندگان گرامی، با کمی دقت در خرید از مراکز معتبر فروش و توجه به نشانه‌های محصولات اصلی، گامی موثر برای کمک به تولیدکنندگان داخلی در حذف محصولات تقبلی از سبد فروش در بازار بردارند.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  17. فردا دیر است...

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  23. ایثارگران را بدنام نکنید !

  24. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  25. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

آخرین عناوین