سبک زندگی، ۷۵ درصد در سلامت جامعه نقش دارد

  4020907082

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل به اهمیت مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت اشاره کرد و گفت: کل حوزه درمان دارو و فناوری پزشکی فقط ۲۵ درصد در سلامت جوامع نقش دارد و قسمت عمده آن یعنی ۷۵ درصد به سبک زندگی مردم برمی‌گردد.

به گزارش ایرنا از دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ حسین رضایی‌زاده روز سه‌شنبه در جلسه کشوری برنامه ادغام طب ایرانی در نظام سلامت؛ اظهار داشت: اینکه فرد کجا به دنیا آمده و کجا زندگی کرده و در کجا درس خوانده و اینکه چقدر احساس امنیت و آرامش و رفاه دارد؛ اینها همه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت هستند که بسیار اهمیت دارند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل گفت: این مفاهیم که امروزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته پایه و اساس مکتب طب ایرانی نیز هست اما در جامعه ما کمرنگ شده؛ استفاده از این آموزه‌ها و آموزش آن‌ها و ورود دوباره آنها به فرهنگ مردم امری بسیار ضروری است. ابتدا باید خودمان کم‌کم این آموزه‌ها را وارد سبک زندگی کنیم تا دیگران نیز به مرور رعایت کنند.

وی با بیان اینکه تا ۱۰ -۱۵ سال پیش از واژه اصلاح سبک زندگی استفاده می‌شد اما مدت‌هاست که از واژه پزشکی سبک زندگی استفاده می‌شود؛ اضافه کرد: اکنون پزشکی مبتنی بر لایف استایل (سبک روزانه) یک تخصص است و انجمن‌های ملی و بین‌المللی متعددی در کشورهای مختلف در این خصوص وجود دارد. 

رضایی‌زاده با بیان اینکه آموزه‌های طب ایرانی مبتنی بر پیشگیری و ارتقاء سطح سلامت افراد با سبک زندگی سالم است تاکید کرد: هدف نهایی ما درمان با دارو نیست. آموزه‌های طب ایرانی مبتنی بر پیشگیری و ارتقاء سطح سلامت افراد با سبک زندگی سالم است و به عنوان یک پزشک باید بر روی حفظ سلامت و ارتقاء آن تمرکز کنیم؛ به خصوص متخصصان طب ایرانی باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند زیرا هدف غایی ما صرفا درمان‌های دارویی نیست.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به برنامه‌های مختلفی که مرتبط با سبک زندگی در کشورهای دنیا حال اجرا است به دهکده‌ها و مدرسه‌های سلامتی اشاره کرد که توسط سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از نهادها و مراکز تحقیقاتی دنیا در حال توسعه است.

وی موضوع سلامت و آشپزی سالم و طبی را مورد توجه مراکز بزرگ علمی تحقیقاتی دنیا دانست و افزود: یکی از مهمترین مراکز علمی دنیا با نام NCCIH (مرکز ملی طب مکمل و سلامت تلفیقی آمریکا ) است که چهار دوره برنامه استراتژیک در خصوص رفتارهای سلامتی و سبک زندگی نوشتند. همچنین آشپزخانه‌های سلامت و آشپزی طبی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های موفقی که در دنیا وجود دارد برنامه‌های ۱۰ ساله اصلاح سبک زندگی ادغام یافته در نظام سلامت (Healthy People) آمریکا است که با هدف ارتقاء سطح سلامت مردم تدوین و اجرا می‌شود.

رضایی‌زاده با اشاره به اینکه از سه سال پیش دانشگاه هاروارد سندی را تحت عنوان راهنمای سلامتی منتشر می‌کند که مبتنی بر تدابیر حفظ الصحه است؛ گفت: در این سند تدابیر ورزش، خواب و غذا مورد توجه بیشتری قرار دارد و هر سه سال هم با همین شعار به‌روزرسانی می‌شود. همچنین مفهوم آشپزخانه سالم یا آشپزی سالم که به تدبیر منزل برمی‌گردد مورد توجه زیادی قرار دارد به طوری که بر روی تربیت سرآشپز سالم کار می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین