شرح تاثیر رژیم غذایی روی سیستم ایمنی توسط دانشمندان

4020907002

محققان هندی دانش پزشکی فعلی در مورد نقش میوه‌ها، سبزیجات، ادویه‌ها، محصولات حیوانی و سایر غذاها در تقویت سیستم ایمنی را بررسی و آنها را به صورت خلاصه بیان کردند.

شرح تاثیر رژیم غذایی روی سیستم ایمنی توسط دانشمندان

به گزارش فارس به نقل از نیوزمدیکال، سیستم ایمنی انسان از بدن در برابر تهاجم های بیماری زا محافظت می کند. انسان با مصونیت ذاتی با سلول هایی مانند ماکروفاژها (سلول های ایمنی بدن )و نوتروفیل ها (گلبول‌های سفید اولیه ) متولد می شود، در حالی که سایر اشکال ایمنی مانند برخی از انواع گلبول های سفید یا سلول های لنفوسیتی از طریق قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا به دست می آیند.

یک رژیم غذایی سالم برای حفظ و بهبود ایمنی حیاتی است. سلول های ایمنی برای عملکرد به انرژی کافی نیاز دارند، در حالی که ریز مغذی ها و درشت مغذی ها پاسخ های ایمنی را حفظ می کنند.

در حالی که عملکرد ایمنی مواد مغذی خاص مانند ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفته است، مزایای ایمنی مواد غذایی خاص مورد بررسی قرار نگرفته است.

در ادامه خلاصه ای از مقاله جدید دانشمندان هندی در مورد غذاهای مرسومی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند بیان خواهیم کرد این مقاله در مجله « Food Science & Nutrition » منتشر شده است.

سیستم ایمنی و تغذیه

در انسان، پاسخ ایمنی در درجه اول از ایمنی فعال ناشی می شود که در آن آنتی بادی ها در بدن تولید می شوند. آنتی بادی ها به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری زا تولید می شوند.

اندام هایی مانند طحال عفونت ها و سلول های غیر طبیعی خون را فیلتر می کنند، در حالی که غدد می توانند میکروب ها و سایر مواد خارجی را به دام بیندازند.

انتخاب سبک زندگی سالم مانند مصرف یک رژیم غذایی مغذی، پیروی از یک برنامه منظم خواب، به حداقل رساندن استرس و اجتناب از عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن می‌تواند ایمنی را تقویت کرده و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.

علاوه بر غذاهای گیاهی و حیوانی، آب نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. هیدراته ماندن غشاهای مخاطی را مرطوب نگه می دارد، سلول ها را اکسیژن دار نگه می دارد و سیستم های مختلف را کارا می کند.

سموم قبل از دفع از بدن به کلیه ها و سپس مجاری ادراری منتقل می شوند، در حالی که کم آبی می تواند منجر به تجمع آنها و بیماری بعدی شود. نوشیدن مقدار کافی آب نیز می تواند با جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه از عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری کند.

مصرف ناکافی مواد مغذی می تواند توسعه سیستم ایمنی را ضعیف کرده و بدن را در برابر آلرژی ها، عفونت ها و التهاب مزمن آسیب پذیرتر کند. این امر بر اهمیت تغذیه کافی در عملکرد بهینه سیستم ایمنی تاکید می کند.

غذاها و مواد مغذی که ایمنی را تقویت می کنند

مرکباتی مانند پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین سی هستند که به تشکیل لنفوسیت ها کمک می کند و با واکنش با رادیکال های آزاد که می تواند به سیستم ایمنی آسیب برساند، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. سایر ترکیبات مفید موجود در مرکبات عبارتند از سلنیوم، فیبرهای غذایی، اسید فولیک و فلاونوئیدها که عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

پاپایا حاوی اسید فولیک، رتینول، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، پتاسیم، آهن، فیبر و کلسیم است.

کیوی حاوی ویتامین سی، ویتامین کا، پتاسیم، کاروتنوئیدها، فیبر و آنتی اکسیدان است. انار دارای خواص ضد ویروسی است و می تواند میکروب هایی مانند لیستریا، کلستریدیوم و سالمونلا را سرکوب کند و در عین حال باکتری های سالمی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم را تقویت کند.

زنجبیل علاوه بر اینکه یک تعدیل کننده ایمنی امیدوارکننده است، هضم غذا را نیز تقویت می کند و اشتها را بهبود می بخشد که می تواند برای سیستم ایمنی نیز مفید باشد. سیر، زردچوبه، پیاز، قارچ و چای نیز غذاهای مفیدی هستند که در رژیم های غذایی منظم برای داشتن سیستم ایمنی سالم تر گنجانده می شوند.

نقش غذاهای با منشا حیوانی

یکی از ویژگی های مهم غذاهای با منشا حیوانی این است که حاوی پروتئین های آسان هضم و با کیفیت بالا و همچنین اسیدهای آمینه ضروری و ریز مغذی ها هستند. پرولاکتین، هورمونی است که در شیر یافت می شود، حرکت لنفوسیت ها و تیموسیت ها(یک سلول ایمنی) را تقویت می کند. شیر همچنین حاوی ایمونوگلوبولین ها و پروتئین است که باعث تحریک سنتز آنتی بادی ها می شود.

ماست از نظر ترکیب مشابه شیر است. با این حال، کلسیم را از ماست می توان راحت تر جذب کرد. تخم مرغ علاوه بر پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی، حاوی کولین است که اسید آمینه ای به نام هموسیستئین را تجزیه می کند که با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

نتیجه گیری

در حالی که دارو نقش مهمی در بهبود شرایط سلامت دارد، حفظ یک رژیم غذایی مغذی اولین خط دفاعی در برابر عفونت و بیماری را فراهم می کند. ترکیب غذاهای کامل و میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و تخم‌مرغ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهد و در صورت بروز آن‌ها از شدت آن بکاهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

4. من عجله ندارم!

5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

10. دور باطلی که تمامی ندارد!

11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱