خانه سینما خود را نجات دهد

  4020820012
خانه سینما خود را نجات دهد

 به گزارش الف سعید الهی تهیه‌کننده و کارشناس سینما و رسانه در برنامه زنده تلویزیونی نقد سینما درباره دلیل استعفای مدیرعامل خانه سینما گفت:این دلایل را در داخل خانه سینما باید جستجو کرد نه بیرون آن. 

وی ادامه داد: طبق متن استعفای ایشان خانم برومند برای موضعی که نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی گرفت استعفا نداده و ما باید عمیق‌تر به مسایل و مشکلات خانه سینما بپردازیم.الهی توصیح داد: خانه سینما نهادی چندوجهی و چندگانه است و ورودش به مسایل مختلف جزو وظایف ذاتی اش هست. همانگونه که سینما میتواند به همه حوزه ها ورود کند پس کنشگری فعالان این حوزه هم امری طبیعی ست.

الهی افزود: خانه سینما اگرچه در مقاطعی ورود مثبت داشته اما در خیلی از موارد به ویژه مباحث سیاسی انصاف و عدالت را رعایت نکرده و موحبات سوء تفاهم با حاکمیت را فراهم کرده است.در ادامه برنامه نقد سینما، الهی ادامه داد: اینجاست که نقش تعاملات در چارچوب واقعی خودش را نشان می دهد بگونه ای که بتواند با موضعگیری های مصلحانه جلوی کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها گرفته شود.

وی گفت: روز تشییع پیکر مرحوم مهرجویی و همسرشون اگرچه به ناگاه خانم برومند موضع ضد اسرائیلی گرفتند که البته به جا هم بود ولی من شرط گذاشتن ایشان را در مراسم درک نکردم و بعد هم متنی که در فضای مجازی منتشر کردند و حرفشان را پس گرفتند اصلا زیبنده شان یک مدیر فرهنگی نبود.


این تهیه کننده سینما گفت: این تعامل با نهادهای حاکمیتی و دستگاههای دولتی اغلب شکل نگرفته؛ چون شاخص روشنی در این زمینه نداشته است.وی در پاسخ به سوال امیر مافی مجری برنامه تصریح کرد: بی تردید قانون ملاک عمل دو طرف برای رسیدن به نقطه مشترک است و برای اینکار باید از قبل واژه تعامل را تعریف کنیم؛ یعنی ارتباط دوسویه. یعنی انعطاف طرفین برای عبور از نکات افتراق و رسیدنبه اشتراکات در مسیر هدف واحد.

وی هشدار داد: متاسفانه سالهاست خانه سینما با دوری ازاین فضا آنهم بخاطر توهم خودبرتری چند عنصر افراطی و خودخواه در دستیابی به این تعامل دچار مشکل شده است.

این مدرس دانشگاه یاداور شد: برخی دوستان خانه به شدت معتقدند هرآنچه ما می‌گوییم درست است یعنی شرایط انعطاف را ندارند و به همین خاطر قانون را بر نمی تابند و از سال ۸۲ تا ۱۴۰۲ همچنان اندر خم یک کوچه اند که در وزارت ارشاد ثبت شوند یا در وزارت کار!! حال اینکه خود بهتر می دانند هنوز در وزارت کار مشکل قانونی خود را حل نکرده اند.

الهی خاطرنشان کرد: من همین امشب اخبار را مرور میکردم و تازه مشاهده کردم که سال ۱۳۹۸ آقای شریعتمداری وزیر کار وقت رای دیوان عدالت اداری را علنی اعلام کردند که کارگران بازنشسته حق ورود به صنف کارگری را ندارند. یعنی اگر عزیزی بعد از ۳۰ سال از صنوف هنری بازنشسته شد باید از این صنف خارج شود؟ آیا خانه سینما فکر کرده که بعد از آن باید این هنرمند چه بکند؟ کجا این شفاف‌سازی ها صورت گرفته است تا فعالان سینمایی از تبعات ثبت در وزارت کار مطلع شوند؟

وی افزود: بحث ثبت در وزارت کار و رفتارهای مبهم و نگاههای تند و غیر منطقی همه ریشه در مباحث سیاسی و طیفی داشته و غیر از آسیب به جامعه شریف سینما هیچ منفعت دیگری ندارد. حال اینکه ثبت صنوف طبق قانون در وزارت ارشاد علاوه بر تخصیص تسهیلات حرکت در مسیر پرآتیه و شایسته است نه بلاتکلیفی!

این کارشناس سینما با برشمردن نکات استعفای مرضیه برومند گفت: چرا ایشان نقش افراطیون در تصمیم گیری های خانه سینما را که به عنوان دوست و مشاور کنارشان قرار داشتند را نادیده گرفتند و تقصیرها را به گردن دولت و عدم‌ پرداخت اقساط حمایتی انداختند؟وی تصریح کرد: مگر خانه سینما در سال ۱۴۰۰ که ۱۶ میلیارد تومان از سازمان سینمایی کمک گرفته است در جایی اعلام کرده که چگونه هزینه کرده؟ آیا اتاق شیشه ای فقط یک شعار است؟ این موارد جزو تناقضات درونی خانه به حساب نمی آید؟
وی گفت: به نظرم خانه سینما برای نجات خود باید دندان های لق خود را برای یکبار بکشد و مانع از نفوذ چند نفر خاص تندروی سیاسی قانون گریز در تصمیم‌گیری ها شود.
الهی در پایان اظهار داشت: ما به تعاملات خانم برومند و لبخند ایشان در محافل سینمایی امیدوار بودیم اما چرا این اتفاق تلخ افتاد و ایشان رفت؟ آیا دلیلی واضح تر ازین که باید علت آن را در درون خود خانه سینما جستجو کنیم‌؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  2. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  3. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  4. کنایه مجری شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی به رضا پهلوی: هیچگاه نماد آینده ایران نیستی!

  5. سفیدشویی جنایت!

  6. جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  7. ترکیه ای که من دیدم! 

  8. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  9. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  12. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  13. بانکی‌پور، نماینده مجلس: در قانون عفاف و حجاب پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

  14. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  15. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

  16. ماجرای اقدام شهرداری منطقهٔ ۳ تهران مقابل یک داروخانه چه بود

  17. بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  4. درباره توبه تتلو

  5. فردا دیر است...

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  14. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  15. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین