«تاریخ خاص تنهایی»؛ احمد آلتان؛ ترجمه علیرضا سیف‌الدینی؛ نشر نو مرد روزهای سخت

ثریا بیگدلی،   4020730110

در اغلب آثار احمد آلتان، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر ترکیه، ارتباط میان آدم‌ها و دلبستگی بین آن‌ها موضوعی بحران‌ساز به شمار می‌آید. او رویکردی شبیه دیکنز در شخصیت‌پردازی دارد و اغلب قهرمان‌های داستانش از نوعی خاص و منحصربه‌فرد از تنهایی رنج می‌برند

«تاریخ خاص تنهایی»

نوشته: احمد آلتان

ترجمه: علیرضا سیف‌الدینی

ناشر: فرهنگ نشر نو، چاپ اول 1402

205 صفحه، 130000 تومان

 

***

 

در اغلب آثار احمد آلتان، نویسنده و روزنامه‌نگار معاصر ترکیه، ارتباط میان آدم‌ها و دلبستگی بین آن‌ها موضوعی بحران‌ساز به شمار می‌آید. او رویکردی شبیه دیکنز در شخصیت‌پردازی دارد و اغلب قهرمان‌های داستانش از نوعی خاص و منحصربه‌فرد از تنهایی رنج می‌برند. آن‌ها علیرغم زیستن در محیطی شلوغ و مملو از انواع آدم‌ها همواره در انزوای خویش گرفتارند و هرچه دست و پا می‌زنند از آن خلاصی نمی‌یابند و به مرور بیش‌تر و بیش‌تر در عزلت خود فرو می‌روند. رمان «تاریخ خاص تنهایی» یکی از بارزترین نمونه‌ آثار آلتان است که در آن روابط بین‌فردی مسأله‌ی اصلی زندگی آدم‌ها را تشکیل می‌دهد.

آلتان صحنه‌ای تکان‌دهنده از روابط میان انسان‌ها را برای شروع داستانش انتخاب کرده است. صحنه‌ای که سردی و بی‌رحمی مفرط را در ارتباطات یک خانواده نشان می‌دهد. خسروبیک که پسری نوجوان و سرکش در یک خانواده‌ی اشرافی است برای بر هم زدن قوانین خشک و رکودی که در خانواده جاری است، از اغلب رسوم و آدابی که پدرش در خانه برقرار کرده سرپیچی می‌کند، اما پدر و مادر در برابر این عصیان او هیچ انعطافی به خرج نمی‌دهند و حتی کوچک‌ترین نافرمانی‌ها را برنمی‌تابند. به طور نمونه وقتی خسروبیک سر میز صبحانه چاقو را به جای گذاشتن در غلافش، در قالب کره فرو می‌برد با برخورد تند پدرش مواجه می‌شود که او را تهدید می‌کند و از این رفتار به اصطلاح هنجارشکنانه بازمی‌دارد. اما خسروبیک دست برنمی‌دارد و برای روزهای متمادی این سرکشی را تکرار می‌کند تا جایی که درگیری میان او و پدرش بالا می‌گیرد و خسرو مجبور به ترک خانه می‌شود. این صحنه‌ی آغازین مخاطب را دعوت به جهانی می‌کند که در آن هیچ رنگی از عواطف میان آدم‌ها جریان ندارد.

خسروبیک از خانواده‌اش آموخته که هیچ دلبستگی عمیقی با انسان‌ها برقرار نکند و در طی عمر طولانی‌اش همواره با فرار از عشق و ارتباط عاطفی روزگار بگذراند. او حتی علاقه‌ی چندانی به فرزند و نوه‌اش نیز نشان نمی‌دهد. هرگز کسی توان عبور از دیوار سرد و سنگی قلب خسروبیک را ندارد. او مرد روزهای سخت است و سال‌های دشواری را برای دفاع از وطنش سپری کرده است. آلتان می‌کوشد هر چند فصل در میان، از گذشته‌ی پرفراز و نشیب خسروبیک بگوید. مردی که چهره‌ی عبوسش به ندرت واکنشی گرم و صمیمی نسبت به رفتارهای مختلف آدم‌های دوروبرش نشان می دهد. نوه‌ی او نرمین نیز شاید همین خلق و خو را از پدربزرگش به ارث برده است.

نرمین از قهرمانان اصلی کتاب و زنی است که کم‌تر مردی توانسته به دلش نفوذ کند و با او رابطه‌ی عاطفی برقرار نماید. گرچه این زن به شدت اغواگرانه و جذاب رفتار می‌کند و درصدد جلب توجه مردان اطرافش است، اما به‌‌ندرت در برابر ابراز علاقه‌ی آن‌ها روی خوش نشان می‌دهد. او از این رفتار خودش عاصی شده و آن را نوعی دیوانگی می‌داند. بزرگ شدن در خانه‌ای که به جای صمیمیت سنت‌ها و قواعدی خشک بر آن حاکم بوده، نرمین را دچار تنش و ترسی مدام از برقراری رابطه‌ای پایدار با دیگران کرده و به همین خاطر است که او روابطی پر آشوب و بحران با آدم‌ها دارد و همواره درصدد کشف علت آن است و کم‌تر به نتیجه‌ای روشن در این باره می‌رسد. او مردهای بسیاری را در زندگی‌اش دیده و با هیچ‌یک نتوانسته به توافقی منطقی و بلندمدت برسد. رابطه‌اش با هالوک و ارطغرل نیز که خواهان او هستند نمی‌تواند شکل باثبات و متعادلی به خود بگیرد و راه معقولی را طی کند. از این رو نرمین همیشه تنهایی خاصی را تجربه می‌کند که در او هم لذت و هم هراس را توأمان برمی‌انگیزد و خودش از این تناقض در حیرت و سردرگمی به سرمی‌برد.

خاله‌ی نرمین که مبرا نام دارد نیز ضلع دیگری از تنهایی و بحران رابطه را در این رمان می‌سازد. مبرا زنی خودپسند و به‌شدت سنت‌گراست. او در نقطه‌ی مقابل نرمین قرار دارد و از برقراری رابطه با همه‌ی مردان می‌گریزد. حتی رابطه‌اش با خسروبیک، پدربزرگ نرمین نیز سرد و بافاصله است، گرچه آن‌ها سال‌هاست در یک خانه زندگی می‌کنند و تلاش کرده‌اند تنهایی خود و نرمین را پر کنند. مبرا مقهور داستان‌های مقدس است و اغلب شبانه‌روزش به نقل آن‌ها برای دیگران می‌گذرد. او می‌کوشد با چنین روایات مقدسی آدم‌های دوروبرش را تحذیر و انذار کند و از جهان پس از مرگ بترساند. بیش‌تر اختلافات او با خسروبیک و نرمین نیز از همین‌جا نشأت می‌گیرد. 

اما آن‌چه شاه‌بیت کتاب و فصل مشترک میان این شخصیت‌ها را می‌سازد، عواطف انسانی و به ویژه، عشق است. هر سه شخصیت از دل بستن به آدم‌های دیگر گریزان‌اند و البته در این رهگذر هر یک از آن‌ها شیوه‌ی خاص خود را برای فرار از عشق دارند و به همین خاطر ماجراهایی که می‌آفرینند شکل متفاوت و پیش‌بینی‌ناپذیری به مسیر داستان می‌بخشد. آن‌ها علیرغم گرفتاری در دام ترس‌ها، تردیدها و تنش‌هایشان، سعی در رهایی از بند تنهایی دارند، هرچند شخصیت خودشیفته و مستبدشان آنان را از این تلاش بازدارد و موانع بسیار بر سر راه‌شان بتراشد. آلتان با جسارت و خلاقیت خاصی این آدم‌ها را از گذرگاه‌های سهمگین و صعب‌العبور زندگی‌شان عبور می‌دهد و عیار شخصیتی آن‌ها را برای مبارزه با تنهایی و رسیدن به عشقی پایدار و شفابخش، محک می‌زند. شاید از این جهت بتوان این رمان را داستان مبارزه‌ی آدم‌ها با خلأ عشق و دلبستگی نامید. 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  7. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

  17. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  18. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  19. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  20. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  21. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  22. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. بازی با کلمات

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  21. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین