این سیاه‌نمایی نیست، واقعیت‌های موجود است!

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020717048 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
این سیاه‌نمایی نیست، واقعیت‌های موجود است!

آماری که مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران روایت کرده، حاوی فاجعه‌ای است که بر صنعت خودروسازی کشور مستولی گشته و باید خواب را از سر مسئولین امر برباید. 

شادی مالکی از نقایص فراوان در خودروهای تولید جدید کارخانه‌ها صحبت و اشاره کرده:‌ «خودروهای تازه‌سازی هستند که مشمول معاینه‌فنی نیستند اما جهت دریافت معاینه‌فنی برتر و به‌منظور برخورداری از تخفیف‌های منظور شده در طرح ترافیک، به مراکز معاینه‌‌فنی مراجعه می‌کنند. جالب اینجاست که تفاوتی بین مردودی این خودروها با خودروهایی که مشمول معاینه‌فنی هستند، مشاهده نمی‌شود. خودروهایی هستند که تنها یک یا دو سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد اما در سیستم ترمز و آلایندگی نقص دارند. بنابراین نیاز است که در خصوص دوره معافیت خودروهای تازه‌ساز از دریافت معاینه‌فنی، تجدید نظر شود.»

این اظهارات را باید وزارت صمت، نمایندگان مجلس و هر شخص و دستگاه و نهادی که بی‌چون و چرا پشت این صنعت و دو خودروساز بزرگ کشور ایستاده، بارها و بارها گوش دهند. خودروهای تازه‌سازی که قاعدتاً تا چندین سال نباید کوچکترین مشکلی داشته باشند اما از نقایص ساختاری و خطرناک رنج می‌برند و خودروسازان هیچ تلاشی برای رفع مشکلاتشان نکرده و هر روز کیفیت آن‌ها رو به نزول می‌رود.

بدون تردید ماجرا فراتر از این‌هاست و آماری که مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی تهران ارائه کرده، محدود به خودروهایی است که در تست‌های مراکز، عیوبشان مشخص می‌شود. تعداد بسیار زیادی از خودروها در سطح شهر تردد می‌کنند که مالکین آن‌ها نیازی به دریافت معاینه‌فنی برتر به‌منظور بهره‌مندی از تخفیفات طرح‌ترافیک ندارند و تا چهار سال هم گذرشان به مراکز معاینه فنی نمی‌افتد اما آلایندگی‌ها و دیگر نقایصشان، نصیب شهروندان و مالکینشان می‌شود. 

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا روشن‌شدن ابعاد مختلفی از فجایع صنعت خودروسازی، چشم و گوش مسئولین امر را باز نمی‌کند؟ حمایت‌های بی‌حد و حصر و بعضاً غلطی که در طول سالیان مختلف از سوی سیاسیون صورت گرفته، چقدر در ارتقای کیفیت محصولات دو خودروساز اصلی کشور موثر بوده است؟ آیا به اسم حمایت از تولید ملی، رواست که این محصولات پر عیب و نقض و قدیمی با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته شود؟

هر چند که تقلیل موضوع به خودروسازان، جفاست زیرا که بخش اعظمی از کیفیت خودروها مربوط به سطح نازل لوازمی است که قطعه‌سازان داخلی تولید می‌کنند؛ آن‌هایی که از این انحصار، بهره‌های بسیاری برده و از عدم ورود رقبای دیگر به صنعت خودروسازی طرفداری می‌کنند؛ تولیدکنندگانی که با کوچکترین نوسان ارزی به قیمت محصولاتشان اضافه اما از تلاش برای ارتقای کیفی کالاهایشان دریغ می‌کنند.

متولیان امر و سیاسیون با برداشت غلط از مسئله تولید داخلی، عقب‌ماندگی و تنزل کیفیت را نهادینه کرده‌اند؛ خودروساز و قطعه‌ساز  با هم بر سر این سفره رنگین در حال ارتزاق هستند! آقایان چشم‌ها و گوش‌ها را باز و مشاهده کنند که در بطن صنعت‌ خودروسازی کشور چه فجایعی می‌گذرد. هر چند شاید عده‌ای این مباحث را به سیاه‌نمایی تعبیر کنند اما این سیاه‌نمایی نیست، بلکه واقعیت‌های موجود است که ابتدا باید آن‌ها را پذیرفت تا بعد در پی رفعش برآمد!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۵۳۵۰۷۱۲:۳۴:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
تعطیلی صنعت خودرو سازی رانتی و مونتاژِی خواست مردم است .اگر درک میکردن این مسئولین که هزینه فایده حمایت این خودرو سازان بی مسئولیت و قدر نشناس و رانتخوار به صرفه نیست وضع کشور این نبود
ناشناس۳۲۵۳۷۰۶۱۴:۴۵:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
دیگه نباید بگیم خودروسازها رو محاکمه و مجازات کنید مدتهاست داریم میگیم کسانیکه مافیای خودروسازی رو مجازات نمیکنن رو محاکمه و مجازات که چه عرض کنم ، نقره داغشون کنید مسبب اصلی این اوضاع پلشت کسانی هستن که بخاطر منافع فردیشون با خودروسازها مماشات میکنن
ناشناس۳۲۵۴۰۲۹۲۰:۰۸:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
الان آهن کیلویی حدود ۲۵ هزار تومان است و مواد دیگر همین حدود است وزن ماشین هم یک تن بیشتر نیست و گرانی مواد تاثیر زیادی در افزایش قیمت ندارد ولی سایپا از سال گذشته تا الان کوییک را از ۱۶۰ به ۳۲۰ میلیون رسانده و برای توجیه این افزایش با تغییرات جزیی و تغییر پسوند نام خودرو و برخی آپشنهای اجباری و تحمیلی قیمت را بسیار بالا برده کا اصلا منطقی نیست نمی دانم توان تولید ندارد و می خواهد مردم انصراف بدهند الان یکی از دوستانم دوتا شاهین نوشته بود هر دو را انصراف داد.
ناشناس۳۲۵۳۵۱۱۱۲:۳۸:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
ممنون جناب مشفق از بیان خوب این درد مشترک.
ناشناس۳۲۵۳۵۲۴۱۲:۴۵:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
بی خیال مسولان ما از فضا می گویند و در فضا سیر می کنند با ساخت ماهوار و شما از آلاینده ها می گویید..
ناشناس۳۲۵۳۵۳۴۱۲:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در تست معاینه فنی شما کار خاصی که نمی توانید انجام دهید ، فقط متوجه می شوید که چه کلاه بزرگی بر سر خریدارانی می رود که هیچ چاره دیگری ندارند . مردم چند برابر یه خودرو باکیفیت و کم مصرف هزینه میکنند
ناشناس۳۲۵۳۵۴۰۱۲:۵۶:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۷
از نظر کیفیت خودروهای داخلی حتی به کیفیت 60 سال پیش تویوتا نیستند
ناشناس۳۲۵۳۵۶۱۱۳:۱۲:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
هرچه در این مورد بنویسید کم است.
ناشناس۳۲۵۳۵۶۴۱۳:۱۲:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سرکوب قیمت کارخانه وقتی مواد اولیه بالاتر از قیمت کارخانه باشد همین هست کیفیت افت می کند حتی قیمت بازار دلالی هم از قیمت سرکوب شده کارخانه تبعیت نمی کند بلکه از مواد اولیه تبعیت می کند بلکه بالاتر به خاطر آن سرکوب و ایحاد صف شدید برای قیمت کارخانه به خاطر فاصله زیاد قیمت ها
ناشناس۳۲۵۳۶۵۳۱۴:۱۲:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
چطور امکان دارد مواد اولیه در ایران گران تر از مواد اولیه در کره جنوبی باشد! نرخ انرژی و دستمزد هم که مشخص است! الان قیمت اپتیما در کره 23 هزار دلار است (معادل یک میلیارد و صد و چهار میلیون تومان) قیمت چری آریزو مدیران خودرو هم یک میلیارد و صد و بیست میلیون! این در حای است که قیمت جهانی آن 11 هزار دلار است! ملت ایران دارند رو هر واحد 12 هزار دلار یعنی معادل 110 درصد یعنی بیش از دوبرابر می پردازند.
ناشناس۳۲۵۳۷۶۵۱۵:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
مواد اولیه که نقش اصلی در قیمت خودرو دارد فولاد هست و پلاستیک که با نرخ جهانی محاسبه می شود برای کارخانه و اگر سرکوب قیمت کارخانه رخ نمی‌داد قیمت بازار ازاد پایین تر می بود حتی ماشین های خارجی
ناشناس۳۲۵۳۹۱۳۱۷:۵۵:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در ضمن بحث تعرفه واردات هم هست
ناشناس۳۲۵۳۶۶۶۱۴:۲۲:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
قیمت تمام شده خودرو چقدره؟ چطوره که ما خودمون ماشین جمع میکنیم ارزون تر در میاد؟
ناشناس۳۲۵۳۵۷۱۱۳:۱۸:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
با این گزارش ها دارید آب در هاون می کوبید!
مصطفی۳۲۵۳۵۷۲۱۳:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
سلام چه میکنه این مافیای خودرو که هیچکس جرئت نزدیک شدن به حوزه اداره آنرا نداره تا جایی که حتی قطعه سازان هم با جان مردم بازی می‌کنند و هیچ دغدغه ای هم ندارند
ناشناس۳۲۵۳۶۵۲۱۴:۱۱:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۱۷
فقط حوزه ی خودرو نیست
اصغر آقا۳۲۵۳۵۸۴۱۳:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۷
همين ديروز بود كه در يكي از سايت هاي مقبول داخلي ديدم كه از يكي از كشورهاي نزديك به خودمان نام برده كه پرايدشان ماشين تويوتا كمري بود !! واقعاً چه جالب !!
ناشناس۳۲۵۴۰۴۰۲۰:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
ببخشید سایت مقبول چه نوع سایتی هست؟
ناشناس۳۲۵۳۷۱۴۱۴:۴۸:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
تمام حاکمان سهم دارن از سود خودرو و هیچ وقت کوتاه نمیان همینجوری پدر مردم و دراوردن خودرو سازها ولی بازم حاکمانی که امین مردم هستن شدن کمک حال مافیا لگن ساز خودروی ۱۰هزار دلاری قیمت تمام شده کارخونه با حقوق کارگر و انرژی و مواد اولیه به مردم ایران ۶۰هزار دلار فروخته میشه .
ناشناس۳۲۵۳۷۳۵۱۵:۱۱:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
اکثر دستگاههای معاینه فنی فرسوده هستن .خیلی از خودروهای داخلی موقع تعویض کاتالیست‌شون فرا رسیده اما به خاطر قیمت گران عملا از توان مردم تهیه کانالیست خارج هست .ایران خودرو وسایپا میلیاردها تومن زیان انباشته دارن وهر سال مجالس ودولتها خودروسازی رو وسیله ای برای رای جمع کردن میدونن .دیگه با این قیمتها مردم نمی تونن خودروی نو تهیه کنن وبالطبع هر سال باید شاهد الایندگی بیشتر باشیم .
اقتصاد دان۳۲۵۳۸۸۳۱۷:۲۱:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در اقتصاد مهندسی بازگشت سرمایه کارخانجات پنج سال است و پس از پنج سال سود دهی شروع میشود اما در ایران الان نزدیک هفتاد سال است که صنایع خودرو سازی شروع به کار کرده اند و با اینکه فروش خوبی هم دارند و با قیمتهای بالاتر از هزینه تولید می فروشند ولی نه کیفیت خودرو ها افزایش پیدا کرده و نه صنایع خودرو سازی سود ده بوده اند لذا بهتر است مثل سایر اقلام خودروهای خارجی وارد و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد تا هن مشکل آلودگی هوا و هم مشکل مصرف بنزین زیاد خودروهای مونتاژی ساخت داخل حل شود.
حسین۳۲۵۳۹۰۵۱۷:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند اما 'گاها مافیای خودروسازی پدر این ملت را در آورد و هیچ کس هم حریفش نیست
ناشناس۳۲۵۴۳۲۶۰۲:۱۰:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱۸
این ایرادها با تغییر مدت زمان معافیت خودروهای نو مرتفع نمیشود. .. بهتر است با مافیای خودروسازان برخورد اصولی صورت بگیرد.
امید یاوری دارانی۳۲۵۴۷۰۲۱۲:۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۸
قوه فضاییه و دادگستری بعنوان مرجع اصلی تظلم خواهی در قانون اساسی مشخص شده است.
ناشناس۳۲۵۵۱۵۶۱۸:۳۶:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱۸
فقط یه نکته بگم این به این معنی نیست که از فردا مردم صاحب اینگونه خودروها را مجبور به حضور در معاینه فنی و پرداخت چقدر هزینه کنید بلکه به این معنی هستش که برید سراغ خودروساز تا درست تولید کنه یا کلا تعطیل کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین