ایران ، قدرت‌ نوظهور در نظمی نوین

حسین عباسی، گروه سیاسی الف،   4020707011 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایران ، قدرت‌ نوظهور در نظمی نوین

در برهۀ حساسی که جهان با چالش‌های جدید و بغرنجی دست و پنجه نرم می‌کند، جهانیان چشم انتظار نظمی براساس مختصات جدید هستند. نظمی که به عنوان فرصتی تاریخی برای بازیگران قدرت بزرگ عصر حاضر و قدرت‌های نوظهور شرقی و جنوب جهانی محسوب می‌شود.

در اینکه جبهۀ غربی به سردمداری آمریکا بر سایرین تفوق داشته و بر نظم کنونی جهان تسلط نسبی دارد تردیدی نیست، اما باید تأکید داشت این قدرت نه در جهت گسترش و توسعه بلکه به زوال بوده که نشانه‌های آن  با آغاز قرن جاری در تمام سطوح (نرم و سخت) و حوزه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بیش از پیش نمایان شده است.

در جبهۀ مقابل لیک شاهد پر فروغ‌تر شدن روزافزون توان بازیگران قدرت بزرگ و قدرت‌های نوظهور هستیم که در صدد تغییر موازنه و افزایش قدرت بازدارندگی خود برآمده‌اند تا در نظم جدید مرجع باشند؛ ایضاً تمایل و شوق بازیگران جنوب برای دگرگونی مدوام نظم جهانی جهت توزیع مجدد قدرت هم به عنوان محرکی قدرت‌مند و مولفه‌ای موثر در این مسیر عمل می‌کند. در این جبهه خرد جمعی براساس اشتراکات و منافع مشترک هر روز بازیگران را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند. همکاری‌ها برای اهداف راهبردی مشترک، امنیت ملی و توسعه منافع اقتصادی سر لوحۀ تمام بلوک‌ها و ائتلاف‌های جدیدی است که در جهت پاسخ‌‎دهی به نیازهای جدید در نظم نوین پایه‌گذاری می‌شوند.

ایران یکی از قدرت‌های نوظهور شرقی است. سرزمینی با تاریخچۀ تمدنی کهن و پیشینۀ قدرت خود که زادگاه تمدن‌هایی بزرگ بوده و روزگاری برترین قدرت مشرق زمین انگاشته می‌شده؛ امروز نیز در منطقۀ راهبردی خاورمیانه محل تَلاقی سه قارۀ آسیا، اروپا و آفریقا و نقطۀ کانونی برای تمدن‌ها و قدرت‌های گذشته و حال یعنی هند (شبه جزیرۀ هند)، چین، روسیه، اروپا به عنوان یک پیکرۀ واحد و سرزمین‌های عربی می‌باشد.

ایران علاوه بر موقعیت برتر جغرافیایی که مرکز ثقل تمام کریدورهای جهانیست، از حیث منابع زیرزمینی غنی بوده که رتبه دوم ذخایر گاز طبیعی، چهارم ذخایر اثبات شدۀ نفت خام جهان و جایگاه چهارم ذخایر تازه کشف شدۀ لیتیوم که به عنوان نفت قرن بیست و یکم قلمداد می‌شود و دیگر منابع هم شایسته توجه است.

ایران تا پیش از بهمن سال 57، نقش ژاندارم و تأمین کننده نظم و منافع دول غربی در منطقۀ غرب آسیا را بر عهده داشت. انقلاب اسلامی در ایران نه تنها سلطنت حاکم بر کشور را سرنگون و نظامی براساس مختصات جدید تأسیس نمود بلکه نظم حاکم بر نظام بین الملل را هم دست‌خوش تحولات بزرگ و شگرفی کرده و موجبات تغییر و یا محو بسیاری از مرزبندی‌ها و چارچوب‌های حاکم در منطقه و جهان شد. وقوع انقلاب اسلامی همچون زلزله‌ای تمام معادلات و ترتیبات پیشین را بر هم زد که پس لرزهای آن تا اکنون نیز ادامه دارد.

وقوع انقلاب در ایران بسیاری از نظریات اندیشمندان و سیاست‌مداران جهان دربارۀ جزیرۀ با ثبات را بی‌اعتبار کرده و تا سال‌ها آن‌ها را سر در گم نمود تا بتوانند توجیحاتی را برای پدیدۀ انقلاب اسلامی صادر کنند. انقلاب که موجب کوتاهی دست دولت‌های غربی از منافعشان و خارج شدن ایران از ائتلاف‌ها و اتحادهای غربی گردید سرآغاز اختلافات و تنازعات غرب و در رأس آن‌ها آمریکا با جمهوری اسلامی ایران شد.
جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا همواره با حضور نیروهای آمریکایی و متحدین فرامنطقه‌ای‌اش در منطقه مخالف بوده و گاهی تنش بر سر این موضوع آنچنان داغ ‌شده که طرفین را در آستانۀ جنگی فراگیر قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران در طی سال‌های گذشته یکی از اهداف دکترین سیاسی و امنیتی خود را اخراج تمام نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی از منطقه اعلام نموده است.

با شروع انقلاب اسلامی در ایران با توجه به فضای انقلابی و شرایط نامساعد و اضطراری حاکم بر کشور، دریافتی ناکافی و ناقص از مولفه‌های قدرت صورت پذیرفت که توسعۀ نامتوازن بین حوزه‌ای و درون حوزه‌‌ای را موجب شده و تا امروز نیز کم و بیش ادامه پیدا کرده است.

بنابر رهیافت‌های حاکم تا دهۀ هفتاد میلادی که قدرت را به دو سطح سخت و نرم تقسیم می‌نمود از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی عمدۀ توجه ساختار نظام به قدرت سخت با تأکید بر قدرت نظامی بوده است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل تمامی حوادث و چالش‌هایی که از ابتدای شکل‌گیری با آن‌ها مواجهه بوده، از جمله جنگ تحمیلی نابرابر هشت ساله و سیاست‌های خصمانۀ آمریکا و متحدین منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، ماهیت همۀ تهدیدات پیش روی را نظامی، علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی استنباط نموده و در سال‌های نخست انقلاب به دلیل محدودیت‌ها و کمبودها، مسئولین وقت ضرورت را در توسعه و پیشرفت صنایع نظامی به ویژه تجهیزات و فناوری‌های نوین احصاء نمودند. مقامات جمهوری اسلامی به دلیل عقب ماندگی‌های بنیادین و مصرف کننده بودن صرف در نظام گذشته، مطالعات و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزۀ نظامی را معطوف به تسلیحات و جنگ‌افزارهای جدید کرده تا بتوانند با سرعت تمام عقب ماندگی‌های پیشین را جبران نمایند. در تمام سال‌هایی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بشری از نظر نوع و تعداد موارد ممنوعیت بوده و هست، با سرمایه‌گذاری‌‌ و اعتماد در کنار تلاش و مجاهدت نخبگان توانسته صنایع نظامی خود را پیش برده و توسعه دهد تا امروز در این حوزه به ویژه بخش موشکی و پهپادی با تولید انواع موشک با کاربردهای گوناگون، بردهای متفاوت، قدرت تخریب بالا و البته نقطه‌زن ( موشک‌های بالستیک کوتاه برد، میان برد و دور برد، موشک‌های کروز، موشک ابر فرا صوت(هایپرسونیک) و ...) و پهپادهایی با کاربردها، بردهای عملیاتی و مدت زمان پروازی متنوع برای اهداف مختلف همچون اطلاعاتی، شناسایی، رصد، نظارت و انتحاری به نقطۀ قابل اطمینانی رسد تا به عنوان یکی از چهار قدرت مطرح و پیشگام در جهان شناخته شود.

برنامه متنوع موشک‌های بالستیک و پهپادی ایران حاصل تجربۀ جنگ تحمیلی عراق است که به جمهوری اسلامی نوپا الزامات بازدارندگی و خوداتکایی را آموخت.

نشریۀ محافظه‌کار آمریکایی نشنال اینترست که در زمینۀ روابط بین الملل منتشر می‌شود در مقاله‌ای به تاریخ 16 فوریه 2016 ایران را یکی از پنج نیروی پهپادی قدرت‌مند در جهان معرفی می‌کند. روزنامه انگلیسی گاردین نیز در تاریخ 14 فوریه 2023 می‌نویسد یکی از مقامات آمریکایی تهران را به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و بسیار موثر توصیف کرده و دیگر مقام آمریکایی اذعان نمود که ایران در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و کشنده به حساب می‌آید.

قدرت موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم داشتن نیروی هوایی مدرن و مجهز، رکن اصلی و جدایی ناپذیر از سیستم بازدارندگی کشور محسوب شده و از ضرورت‌های دکترین نظامی و راهبرد دفاع ملی است که به طور سنتی به وسیلۀ جنگنده و بمب افکن‌های نظامی تأمین می‌شود و ایران به خاطر سال‌ها تحریم در این بخش دچار کمبود و مشکل می‌باشد؛ هر چند خبرهایی مبنی بر ورود جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخو 35 منتشر شده است.

آمریکایی‌ها که زمانی سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها را طی سال‌های متمادی به خصوص در بحبوبۀ جنگ تحمیلی علیه ایران اعمال کرده و از ورود ساده‌ترین تجهیزات همچون سیم خاردار به ایران ممانعت و نگران صادرات کوچک‌ترین ملزومات نظامی به ایران بودند و آن را در بالاترین سطح حساسیت نظامی و اطلاعاتی مراقبت می‌کردند و لاجرم جمهوری اسلامی ایران مجبور بود برای تهیۀ نیازهای ضروری به چند برابر قیمت، با مشکلات عدیده و زحمات فراوان از بازارهای سیاه جهانی و با واسطه و دلال آن را تأمین کند؛ امروز  به همراه متحدین با اعمال تحریم‌های شدید و رصد بی سابقه نگران صادرات تجهیزات نظامی ساخت ایران همچون موشک و پهپاد به دیگر نقاط جهان هستند. ایالات متحده مدت‌ها به دنبال برچیدن و یا حداقل محدود کردن برنامۀ نظامی (موشکی و پهپادی) ایران بود که به اذعان بسیاری از کارشناسان امر و سیاست‌مداران، دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک و انواع پهپادها در غرب آسیا است.

در مقاله‌ای که به تاریخ 15 فوریه 2023 در سایت ffd (بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها  Foundation for Defense of Democracies) که با مقدمه‌ای از جیمز دی. سیرینگ دریاسالار و مدیر سابق آژانس دفاع موشکی ایالات متحده بین سال‌های2012تا 2017 منتشر شده اذعان می‌شود برنامه موشک‌های بالستیک این کشور (ایران) به طور فزاینده‌ای توجه سیاست‌گذاران غربی را به خود جلب کرده است، به‌ ویژه پس از حمله دقیق ژانویه 2020 با استفاده از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد (SRBM) علیه پایگاه‌هایی در عراق که نیروهای آمریکایی در آن حضور داشتند.
اکونومیست هم یک هفته بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد، در تاریخ 16 ژانویه 2020 در مطلبی با عنوان حمله ایران به عراق نشان می‌دهد که موشک‌ها چقدر دقیق شده‌اند؛ به نقل از ویپین نارنگ از مؤسسه فناوری ماساچوست می‌نویسد مهم‌ترین نکته در حملۀ ایران این است که موشک‌های بالستیک کوتاه برد آن‌ها بسیار دقیق بودند. « انقلاب دقت واقعی است و دیگر در انحصار ایالات متحده نیست. این پیامدهای بزرگی برای درگیری مدرن دارد.»

در ادامۀ مطلب ذکر شدۀ بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که نویسنده یکی از اعضای ارشد موسسۀ فوق و نیز سابقۀ شهادت در کنگره ایالات متحده و پارلمان کانادا را دارست، تأکید می‌کند که موشک‌های بالستیک به تهران ابزاری برای بازدارندگی، مجازات و وادار کردن دشمنان ارائه می‌دهد و زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران اعتماد و امنیت را برای تهران فراهم می‌کند تا بتواند سیاست خارجی تجدیدنظرطلبانه خود را با ترس کمتر از انتقام جویی نظامی دنبال کند و این تسلیحات، بازدارندگی پیش روی ایران را تقویت می‌کند و نیروهای آمریکایی در منطقه و همچنین شرکای آن مانند اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس را تهدید می‌کند؛ کیفیت موشک‌های ایرانی فراتر از توانایی‌های متعارف همسایگان ایران است. 

نویسندۀ نوشتار فوق معتقد است که امروز پایتخت 4 کشور عربی در دست ایران است و ابراز می‌دارد که عملیات موشکی ایران گواه این است که تهران توانایی مجازات دشمنان را با استفاده از ارزشمندترین سلاح‌های خود و همچنین اراده متناسب برای پرتاب آشکار این سلاح‌ها از خاک ایران به سمت اهداف دشمن را دارد؛ و علی‌رغم همه تحریم‌ها و فشار حداکثری از سوی ترامپ امروز دولت بایدن با تهدید موشکی بالستیک ایران قوی‌تری مواجه است. او با بیان نقل قولی از کنت پولاک (تحلیل‌گر و کارشناس امور سیاسی و نظامی خاورمیانه در سازمان سیا) یادآور می‌شود که پس از جنگ، ایرانیان خود را نه در برابر تجاوزات مجدد عراق، بلکه در برابر یک دشمن بسیار قدرت‌مندتر، آمریکا مسلح کردند.

براساس اظهارات مقامات سیاسی و نظامی آمریکا، امروز توانمندی موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فوریت‌های خطر را برای منافع آمریکا و متحدینش در سطح منطقه و جهان ایجاد کرده و چالشی بزرگ را به وجود آورده است. از جملۀ این مقامات می‌توان به ژنرال کِنِت مَک‌کِنزی فرمانده سابق سازمان تروریستی سنتکام اشاره نمود که در جلسۀ استماع کنگره می‌گوید، استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه جزیرۀ کره (اوایل دهه ۱۹۵۰میلادی) بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم. البته لیست مقامات سابق و فعلی آمریکایی که بارها بر خطر فزایندۀ توان نظامی ایران تأکید نموده‌اند بسیار بلند بالا می‌باشد.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ‌افزارهای ذکر شده به طراحی و تولید جنگنده‌ها، هواپیماهای آموزشی، بالگردها، سامانه‌های پدافندی، سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک، ناوشکن، شناور، زیردریایی، قایق‌های تندرو، موشک‌های دریایی و اژدرها، خودروهای زرهی، تانک، نفربر، ماهواره بر و ... نیز ورود کرده و توانسته است آن‌ها را عملیاتی نماید. بنابر نتایج بررسی‌های سایت جهانی قدرت آتش (power fire Global) در سال 2023، ایران یکی از 20 قدرت برتر نظامی در جهان است.

با نگاهی گذرا به آنچه که در جریان است در خواهیم یافت که بازیگران کوچک و بزرگ جهان همواره سطح تازه‌ای از کنش‌گری را در حوزۀ روابط بین الملل تجربه می‌کنند که فارغ از ارزش گذاری‌های معمول و یا درست و غلط بودن‌های آن‌، باید مطابق با شرایط پیش‌رو و براساس منطق روابط قدرت و دیپلماسی قدرت خود را آماده و سیاست‌ورزی کنند. امری که نوید دهندۀ تغییراتی مبوسط بوده و بدون شک برگرفته شده از ارادۀ راسخ و شجاعت ملت‌هایی است که برای فروپاشی نظم کنونی و معماری نظمی نو، خیز برداشته‌ تا در ساختار جدید نقشی‌آفرینی بیش‌تر و کارآمدتری متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌‎های دولت ملت‌های خویش به خود اختصاص دهند موضوعی که ذاتاً موجب تشدید تنش‌ها خواهد شد.

در این وضعیت ایران به خوبی درک نموده جنگ سرنوشت هر کشوری است که توانایی‌های بازدارندگی خود را به دشمنان تسلیم ‌کند و به تضمین‌های امنیتی قدرت‌های خارجی متکی گردد. در اصل توان نظامی (موشک‌ و پهپاد) ایران با ایجاد موازنۀ ترس، توانسته بازدارندگی کارآمد ایجاد از جنگ جلوگیری کند و دشمنان را ناگزیر مجبور به گزینۀ دیپلماسی و میز مذاکره نماید. برنامه‌های نظامی ایران بر خلاف همۀ تبلیغات، آتش افروز نبوده بلکه جلوی آتش افروزی‌های بیش‌تر دشمن در منطقه را نیز گرفته و زمینه ساز صلح گشته است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۴۰۱۶۴۱۰:۴۱:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت در اقتصاد و ایجاد شبکه درهم تنیده متحدانی است که کسی جرات نکند به شما نگاه چپ کند چرا که کل شبکه ای که با شما در ارتباط هستند آسیب میبینن
ناشناس۳۲۴۰۵۰۵۱۳:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۷
سپاه در برنامه کاری خود فرستادن انسان به کره ماه را در برنامه بلند مدت خود بگذارد
ناشناس۳۲۴۰۶۲۴۱۴:۰۴:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۷
کاش در حوزه اقتصادی و توانمند شدن مردم هم برنامه‌ای داشتیم
ناشناس۳۲۴۲۳۶۱۱۵:۵۱:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۸
از سفره و نارضایتی اکثریت پیداست !!!
احمد۳۲۴۱۴۲۷۲۳:۲۳:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۷
شما یه سرچی در مورد وزن محموله هایی که کشورهای مختلف می تواند به مدار لئو بفرستند بکنید، مزنه کار دستتون میاد. شما دارید در مورد افزایش توان ارسال محموله از 50 کیلوگرم (قاصد) به 130 تن (ساترن 5) صحبت می کنید
ناشناس۳۲۴۰۵۱۲۱۳:۰۶:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۷
در زمینه تولید خودرو با کیفیت داخلی هم تلاش کنید
علی۳۲۴۰۶۱۲۱۳:۵۵:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۷
دقیقا همینه دوران قدرت نظامی و سیاسی تمام شده قدرت امروز در حوزۀ اقتصادی تجلی پیدا کرده
ناشناس۳۲۴۰۶۹۳۱۴:۴۹:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۷
طبق تعریف پذیرفته شده، یک ابرقدرت حداقل چهار حوزه نظامی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری دارای قدرت بالا بوده و از توان لازم برای تاثیرگذاری در این حوزه ها در هر نقطه از جهان و حتی در برخی مواقع در چند نقطه به صورت همزمان برخوردار است
ناشناس۳۲۴۱۵۴۳۰۰:۲۸:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۸
ما آنقدر باید در دنیا اعتبار داشته باشیم که افغانستان و ترکیه جرات نکنند آبهای مرزی ما را مال خود کنند.
ناشناس۳۲۴۰۱۸۹۱۰:۴۸:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۷
دنیا به زیر کشیدن قدرت آمریکا مدیون ایران هست البته خود ایران هم نباید دیگر با توافقات واگذاری منافع ملی همچون برجام را دنبال کند
ناشناس۳۲۴۰۳۵۳۱۲:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۷
به زیر کشیدن امریکا در حوزه های اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژیکی رخ می دهد که سردمدار آن هم بیشتر چینی ها هستند.
ناشناس۳۲۴۰۷۴۷۱۵:۱۸:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۷
وقتی سیاست آمریکا در جهان با مشکل برمی خورد دیگر اقتصادش هم از رمق می افتد در جهان!
ناشناس۳۲۴۱۹۳۰۱۰:۳۸:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۸
چین فقط تولید کننده کالا است و تا کنون در زمینه تولید علم جدید و نوآوری حرفی برای گفتن نداشته. شما یک محصول معرفی کن که چین اولین بار در جهان ساخته باشه
فرهانی۳۲۴۱۵۵۰۰۰:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۸
باید با واقع بینی به دنیا نگریست ما نمیتوانیم بر اساس آرزوی نابودی برخی کشورها در آینده حیات اقتصادی فعلی خودمان را بخطر بیندازیم.
ناشناس۳۲۴۰۲۷۶۱۱:۲۹:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۷
پیشرفت تنها در زمینه نظامی به معنی توسعه یافتگی نیست ایران در بسیاری از زمینه ها مثل اقتصاد و صنعت عقب است
مهران۳۲۴۰۳۸۹۱۲:۲۴:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۷
این مطالب رو منتشر نکنید الان دوستان دوباره میگن مرغ کیلویی هفتاد تومن هست بعد شما به فکر پیشرفت های علمی صنعتی هستید ؟ جالب اینکه این دوستان همون کسانی هستند که هر وقت تو این کشور در مورد مسائل مذهبی صحبت میشد میگفتن ابرقدرت ها دارند ماهواره میفرستند ما به فکر با پای چپ و راست رفتن تو دستشویی هستیم الان که ایران خودش جز نه کشور فضایی هست میگن برید قیمت مرغ رو درست کنید به جای ماهواره
ناشناس۳۲۴۰۵۷۵۱۳:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۷
ماهواره میفرستیم فضا وفقط 9کشور چنین برتری دارن مشکل ما در صنعت به دوگانگی اقتصادمون برمیگرده
سعید۳۲۴۰۹۹۹۱۸:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۷
پروژه یعنی انجام کار مشخص در زمان مشخص و با هزینه مشخص. اینکه شما بتونی ماهواره بسازی مهم اینه که با چه کیفیتی و در چه زمانی و با چه هزینه ای این کار رو میکنی. برای اینکه در اقتصاد موفق باشی نمیتونی با همون فرمون ماهواره ساختن پیش بری. در اقتصاد و صنعت و تولید باید بتونی رقابت کنی
ناشناس۳۲۴۰۲۸۹۱۱:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۷
آخه کدوم قدرتی در شرایط تحریم بین المللی ظهور کرده ؟
ناشناس۳۲۴۰۶۴۵۱۴:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۷
جمهوری اسلامی ایران و ملت غیور
ناشناس۳۲۴۰۷۴۹۱۵:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۷
ما
ناشناس۳۲۴۰۳۲۸۱۱:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت واقعی یک کشور مردم آن کشورند
ناشناس۳۲۴۰۶۴۱۱۴:۱۴:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۷
مردمی در رفاه نه در زحمت تمام
اصغر آقا !۳۲۴۰۶۸۹۱۴:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۷
خوب است در پاسخ به كامنت اين عزيز ناشناس ، سخني از لئون تولستوي نويسنده شهير روس بياوريم كه گفته : « سرمايه ها ي واقعي يك كشور سياستمداران آن كشور هستند » ! پس ما هم براي مسئولان مملكت خود دعا كنيم كه براي كشور سرمايه هاي واقعي باشند ! ... آمين !
ناشناس۳۲۴۱۰۰۴۱۸:۲۲:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۷
مردم طرفدار رئیسی هستن
ناشناس۳۲۴۲۵۰۹۱۷:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۸
این منفی هارو میبینی...با این وجود ملت همیشه در صحنه دور بعد هم به رییسی رای میدن..
ناشناس۳۲۴۰۳۸۱۱۲:۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت اقتصادی و سیاسی به همون اندازه ی نظامی مهمه.
ناشناس۳۲۴۰۳۹۵۱۲:۲۵:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۷
پیشرفت در صنایع نظامی از جمله موشکی در جای خود خوب و قابل تقدیر است ولی عقب ماندگی و مشکل داشتن در صنایعی مثل خودروسازی و کشاورزی که ارتباط مستقیم و ملموسی با بدنه جامعه دارد این گونه پیشرفت ها را کم رنگ و زیر سوال می برد.
ناشناس۳۲۴۱۵۵۷۰۰:۳۸:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۸
ما تنها زمانی میتوانیم از قدرت صحبت کنیم که مردم کشور در رفاه نسبی باشند.
هوشیار۳۲۴۰۵۵۱۱۳:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۷
در یک جامعه ای که اکثریت مردمش کارمند و کارگر هستند و با پاداش ۳۰سال بازنشستگی نمی تونن یک پراید بخرن ... چطوری امکان تمدن سازی هست؟
ناشناس۳۲۴۰۵۵۷۱۳:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۷
در عمل خیلی فاصله داریم
ناشناس۳۲۴۰۵۶۰۱۳:۲۵:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۷
یکی از ارکان های اصلی تمدن سازی مردم آن جامعه هستند
جم۳۲۴۰۶۰۹۱۳:۵۴:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۷
آمریکا همچنان قدرت برتر و بازی ساز پیروز است براساس مطالعات جدید رشد چین در حوزه سیاسی و اقتصادی در بعضی از نقاط متوقف و در بعضی از نقاط کاهش پیدا کرده است روسیه هم که هیچ چیزی برای عرضه ندارد. پس الکی تخم مرغ‌های ملت رو در سبد بازیگرانی که از پیش باخته هستند نگذارید
مهدی۳۲۴۰۶۳۱۱۴:۰۹:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۷
فکر کنم دوستان مطلب فوق رو درست مطالعه نکردند چون هیچ کجاش در مورد تمدن سازی نیست سخن اصلیش اینه با شروع انقلاب اسلامی در ایران با توجه به فضای انقلابی و شرایط نامساعد و اضطراری حاکم بر کشور، دریافتی ناکافی و ناقص از مولفه‌های قدرت صورت پذیرفت که توسعۀ نامتوازن بین حوزه‌ای و درون حوزه‌‌ای را موجب شده و تا امروز نیز کم و بیش ادامه پیدا کرده است.
ناشناس۳۲۴۰۶۳۷۱۴:۱۲:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۷
با یک نگاه ساده میشه فهمید که کشورهای همسایه و رقیب چطور با همه بازیگران قدرت، تعامل و همکاری می‌کنند تا منفعت تمام و کمال ملت‌های خودشون رو محقق کنند نمونه‌هاش؛ هند، ترکیه، عربستان سعودی سیاست یعنی تعامل با همه و برقراری موازنه و تعادل پویا
مهدی قاسمی۳۲۴۰۶۶۰۱۴:۳۳:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۷
ایران باید بتواند در نظم نوین جهانی جایگاهی داشته باش و تمام برنامه هایی که از طرق مختلف در صحنه ببین اللمل انجام میدهد حاکی از این امر دست. دوست یابی و منافع شناسی اگر درست و بجا باشد قطعا ایران وزنه محکمی خواهد بود که توات تاثیر گذاری در صحنه بین الملل را دارد.
ناشناس۳۲۴۰۷۲۶۱۵:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۷
چرا باید قدرت نوظهور باشیم؟
احمد مصطفوی۳۲۴۱۵۶۸۰۰:۴۸:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۸
قدرت یک کشور اول به اقتصاد و تعامل مثبت با جهان بستگی دارد آنهم در جهت بالا بردن کیفیت زندگی مردم و ارتقا منزلتش در افکار عمومی دنیا. وگرنه کره شمالی موشک نقطه زن بالستیک هسته ای دارد ولی اقتصادش فشل و مردمش در جهنم فقر و بردگی و خفقان دست و پا میزنند.
ناشناس۳۲۴۰۷۵۵۱۵:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۷
آخه کدوم قدرت جهانی اینقدر اوضاع متلاطمی داره؟؟؟
ناشناس۳۲۴۰۷۷۰۱۵:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۷
جنبش آشوب فکر میکرد میتونه سوریه سازی کنه ایرانو
ناشناس۳۲۴۱۴۱۳۲۳:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۷
الآن این چه ربطی به مقاله داشت؟؟؟
قدرت۳۲۴۰۷۸۳۱۵:۳۴:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت واقعی در جذب اکثریت جامعه توسط حکومت هست که لازمه این مورد رفاه مردم هست
ناشناس۳۲۴۰۸۸۷۱۶:۴۹:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۷
دولت ها مسئول تامین الزامات و زیرساختها برای حضوربخش خصوصی واقعی و مردم در تمام عرصه ها ازجمله بازار ،اقتصاد ،تجارت و تولید کالا و خدمات هستند پیشرفت دولتی بدون حضور موثر و اثربخش مردم مفهومی ندارد
مطلبی۳۲۴۰۸۹۰۱۶:۵۱:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۷
آنچه از آن به عنوان قدرت نظامی یاد میکنید تنها فقط یکی از جنبه های قدرت است
مسعود۳۲۴۰۹۴۱۱۷:۳۴:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت فی النفس جذاب و گیراست. چیزی که در بحث قدرت بیش از هر چیزی حائز اهمیت و باید بهش توجه کرد جهان بینی ما از قدرت است قدرت تک بعدی و یا ناقص نه تنها کارآمد نخواهد بود بلکه در بسیاری از مواقع بحران ساز است ما نمیتوانیم در قرن جدید و نظم جدید نسخه قدرت از قرن و نظم گذشته رو تجویز کنیم قدرت نظامی لازمه اما کافی نیست
عمران۳۲۴۰۹۵۲۱۷:۴۳:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۷
قدرت نظامی و ژئوپولتیک باید قابلیت نقدشوندگی به نتایج ملموس داشته باشد وگرنه ارزش چندانی ندارد. مثلا کره شمالی از لحاظ قدرت بازدارندگی و نظامی یکی از توانمندترین کشورهای دنیاست اما در عین حال از لحاظ رفاه عمومی و کیفیت زندگی در پایین ترین رده ها قرار دارد. الان کشورمان این همه در سوریه و عراق هزینه ی جانی و مالی داشته اما پروژه های اقتصادی و تجاری سوریه و عراق به کشورهای دیگر داده میشود یعنی توانایی ژئوپولتیک ما به طرح های اقتصادی نقد نشدند.
تقوی۳۲۴۱۰۱۶۱۸:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۷
همون طور که در مقاله اومده ایران مرکز همه کریدورهای منطقه ای و جهانیست. فقط کافیه با افزایش تعامل با قدرتهای نوظهور جهانی آسیا خودمون رو به عنوان بهترین و امن ترین مسیر ممکن بقبولانیم.
روزبه۳۲۴۱۰۲۹۱۸:۳۶:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۷
مقاله خوبیه اما چیزی که به نظرم در نوشتار فوق مغفول مانده اینست که آیا نمیتوانست حتی با پیروزی انقلاب اسلامی در رابطه با غرب معماری دیگری رو بنا نمود؟ معماری براساس تعامل و توسعه در جهت تأمین منافع و نه تقابل و دشمنی فرصتهای گذشته سوخت فرصتهای حال و آینده را باید غنیمت شمرد.
ناشناس۳۲۴۱۳۲۰۲۲:۰۲:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۷
از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی عمدۀ توجه ساختار نظام به قدرت سخت با تأکید بر قدرت نظامی بوده است. این یعنی توسعه و قدرت تک بعدی
حاجیلو۳۲۴۱۳۸۰۲۲:۴۹:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۷
جنگ هشت ساله با تمام سختی‌ها، غم و حسرت‌هایش دستآوردهایی داشته که مهمترینش خودباوری بود.پیشرفت امروز در حوزه نظامی ثمره اعتماد و خودباوری در جنگ است. در سایر حوزه‌ها هم باید چنین میشد که نشد
شمس۳۲۴۱۴۰۶۲۳:۰۷:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۷
خیلی غرورانگیزه وقتی می‌بینی که آمریکاییها زمانی بی رحمانه‌ترین تحریمها رو در دوره‌ی جنگ برای خرید سلاح بر ایران تحمیل کردند حالا امروز مجبورن واسه فروش تسلیحات ایرانی تحریم وضع کنند.
ناشناس۳۲۴۱۴۲۸۲۳:۲۴:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۷
ایکاش همه این‌ها و سیاست تجدید نظر طلبانه در خدمت رفاه و آسایش ملت بود.
ناشناس۳۲۴۱۴۵۶۲۳:۳۸:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۷
نکته‌های ریز و زیادی داره پیشنهاد میکنم که دوستان با دقت مطالعه کنند ممنون الف
ناشناس۳۲۴۱۵۲۶۰۰:۲۰:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۸
بر طبل شادانه بکوب
ناشناس۳۲۴۱۶۲۰۰۱:۳۷:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۸
وقت ان رسیده که سپاه سفینه به مریخ بفرستد.
ناشناس۳۲۴۱۶۸۵۰۶:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۸
ما پهباد و موشک داریم ‌پس حق داریم خود را قدرت نوظهور بدانیم .
ناشناس۳۲۴۱۷۴۴۰۷:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۸
ما پهپاد و موشک های خوبی میسازیم پس قدرت نوظهور جهانی هستیم !!! اگر قرار بود با ساخت موشک کشوری قدرت جهانی شود، کره شمالی الان یکی از قدرت های جهان بود.
ناشناس۳۲۴۱۹۰۴۱۰:۲۶:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۸
به اذعان بسیاری از کارشناسان امر و سیاست‌مداران، دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک و انواع پهپادها در غرب آسیا هستیم اما ملت دچار هزار و یک مشکل و معضل اقتصادی و معیشتی است. سرمایه‌ای که باید صرف رفاه مردم می‌شد صرف امور نظامی شد.
امید یاوری دارانی۳۲۴۱۹۹۷۱۱:۳۲:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۸
یک نیروی نظامی فوق قوی اگر عقبه قوی نداشته باشد.اگر خانواده اش در ارامش و اسایش نباشد .اگر مردمش در رفاه نباشند چگونه می تواند مقاومت کند؟ مولفه قدرت ملی همراه با قدرت نظامی و اقتصادی و سیاسی است. هیچکدام به تنهایی نمی تواند مشکل مردم را حل کند.
ناشناس۳۲۴۲۰۷۱۱۲:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۸
با حلوا حلوا کردن دهان آدم شیرین نخواهد شد!
ناشناس۳۲۴۲۱۱۰۱۲:۵۹:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۸
توهمات مانع شناخت دقیق وضعیت و مشکلات می شود و لذا هر روز بر شدت مشکلات افزوده خواهد شد.
ناشناس۳۲۴۲۳۰۷۱۵:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۸
اگر روسیه و کره شمالی توانستند با موشک و بمب اتم ابرقدرت شوند، ما هم خواهیم توانست
مالک۳۲۴۳۰۹۴۰۸:۱۸:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۹
قدرت نوظهوری که مردمش در حداقلهای زندگی گرفتار و شرمنده خانواده شان هستند
دهقان۳۲۴۳۱۵۶۰۹:۲۱:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۹
به جای صرف هزینه های سرسام آور نظامی باید در زیر ساختهای کشور سرمایه گذاری میشد تا مثلا در جذب گردشگر خارجی و کسب درآمد و ایجاد اشتغال نتیجه ای حاصل میشد.
ناشناس۳۲۴۳۲۰۵۰۹:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۹
لطفا با چنین مطالبی سطح توقع مردم رو بالا نبرید.
ناشناس۳۲۴۳۲۲۴۱۰:۰۹:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۹
مهمترین مشکل کشور اینه که اولویت‌ها و منافع جمعی رو نمیشناسیم و سرمایه‌ای که میتونست در بهبود و شکوفایی اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش سطح رفاه و معیشت ملت صرف بشه هدر می رود.
احسااااان۳۲۴۳۲۳۷۱۰:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۹
یه فکری هم به حال رفع تحریم بکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  24. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  25. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  13. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  14. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  15. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  16. سفیدشویی جنایت!

  17. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  18. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  21. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  22. ترکیه ای که من دیدم! 

  23. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  24. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  25. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

آخرین عناوین