ستاره بازی عربستان برای چیست؟!

گروه جهان الف،   4020627094 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

«جالب است که می بینیم از وقتی سعودی ها در حوزه جذب ستارگان دنیای ورزش فعال شده اند، از این کشور در عرصه بین المللی، چه از تریبون های رسمی و چه از سوی افکار عمومی در اقصی نقاط جهان، بیشتر صحبت می شود. مساله ای که کاملا در راستای چشم اندازهای طراحی شده از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با محوریت ارائه تصویری متفاوت از این کشور به افکار عمومی بین المللی قرار دارد.»

 ستاره بازی عربستان برای چیست؟!

به گزارش الف؛ به تازگی، کاروان تیم فوتبال النصر عربستان جهت دیدار با پرسپولیس ایران در چهارچوب رقابت‌های جام باشگاه های آسیا، وارد تهران شده است. در این میان، حضور "کریستیانو رونالدو" در ایران، بسیاری از علاقه مندان به فوتبال و ورزش در کشورمان را به وجد آورده است. 

در این راستا، تصاویر مختلفی از حضور گسترده علاقه‌مندان به این ستاره پرتغالیِ جهان فوتبال چه در فرودگاه امام خمینی(ره) و چه در مقابل هتل محل اقامت تیم فوتبال النصر عربستان در تهران منتشر شده است. معادله‌ای که جدای از پیام های خاص خود در جهان ورزش، از پیام های معناداری در حوزه های راهبردی و به ویژه سوگیریهای جدید در سیاست خارجی عربستان سعودی نیز حکایت دارد. سعودی ها در مدت اخیر تمرکز ویژه‌ای را بر "توریسم ورزشی" و جذب چهره های مطرح جهان ورزش به عربستان سعودی معطوف کرده اند. 

در این راستا، چندی پیش خبرِ حضور "لبرون جیمز"، فوق ستاره جهان بسکتبال نیز در عربستان سعودی منتشر شد و البته که اخبار دیگری هم در مورد بلندپروازی های عربستان در سایر رشته های ورزشی نظیر مسابقات فرمول یک و یا ورزش هایی همچون گلف و حتی اسکی و تنیس نیز به گوش می رسد. در این چهارچوب، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: عمده اهدافی را که سعودی ها از جذب ستارگان جهان ورزش نظیر کریستیانو رونالدو به عربستان دنبال می کنند، چیست؟ 

1: عربستان و تلاش جهت جلب توجه بین المللی 

نخستین هدف سعودی ها از جذب ستارگان جهان ورزش نظیر رونالدو به عربستان، جلب توجه فراگیر و گسترده بین المللی است. در چهارچوب این سناریو، عربستان سعی دارد تصویری پُر زرق و برق و جذاب را از خود به ویژه در میان نسل های جوان کشورهای اقصی نقاط جهان ایجاد کند و قدرت نرمِ خود را در عرصه بین المللی تا جای ممکن تقویت کند. 

در این رابطه جالب است که می بینیم از وقتی سعودی ها در حوزه جذب ستارگان دنیای ورزش فعال شده اند، از این کشور در عرصه بین المللی چه از تریبون های رسمی و چه از سوی افکار عمومی مردم اقصی نقاط جهان، بیشتر صحبت می شود. مساله ای که کاملا در راستای چشم اندازهای طراحی شده از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با محوریت ارائه تصویری متفاوت از عربستان به افکار عمومی بین المللی قرار دارد. 

2: عربستان و سودای برندسازی جهانی از خود

اینکه می بینیم اکنون کودکان و نوجوانان و جوانان در برخی کشورهای جهان اقدام به پوشیدن لباس های تیم های عربستانی نظیر النصر می کنند، رویدادی کاملا معنادار است. اینکه می بینیم این طیف ها در کشورمان با ورود کریستیانو رونالدو و دیگر ورزشکاران مطرح جهان فوتبال هیجان زده می شوند، حتما با اهداف و معانی راهبردی قابل ملاحظه ای همراه است. در این چهارچوب، عربستان سعودی در چهارچوب چشم انداز 2030 محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، تلاش های زیادی را در دستورکار قرار داده تا برَند خود در عرصه بین المللی را تا جای ممکن مطرح ساخته و پرزرق و برق سازد. 

در این چهارچوب، شخصِ بن سلمان به صورت خاص سعی دارد تا خود را به عنوان نمادِ مدرنیزاسیون در کشورش معرفی کند و اینکه توجهات بین المللی را به سمت عربستان جلب کند و یا از کشورش برَندسازی کند، پیش‌زمینه‌های تحقق یکچنین دستورکاری هستند. برندسازی که به ویژه در حوزه منطقه ای(در خاورمیانه)، سعی دارد تا تصویری متمایز را از سعودی ها نزد ملت های منطقه ایجاد کند و به طور خاص، فاصله عربستان با طیف مخالفان و منتقدانش در کشورهای منطقه به ویژه از حیث جایگاه و موقعیت منطقه ای و بین المللی را تا جای ممکن افزایش دهد. 

3: عربستان و دغدغه سفیدشویی!

در نهایت باید گفت که سعودی ها با جذب ستارگان جهان ورزش و جلب توجعات گسترده بین المللی نظیر آنچه در شرایط کنونی در جریان سفر تیم النصر عربستان به ایران و استقبال فوتبال دوستان ایرانی از کریستیانو رونالدو شاهد هستیم، جدای از اینکه بر آن هستند تا تصویری مدرن و پرزرق و برق و جذاب را از خود ارائه کنند، به طور جدی سعی دارند تا روی نقاط تاریک حکمرانی خود نظیر پرونده های مختلف نقض حقوق بشر از سوی عربستان چه در داخل این کشور و چه در عرصه منطقه ای نظیر عملکرد سعودی ها در قالب جنگ یمن، سرپوش بگذارند. 

به بیان ساده تر، هر چه سعودی ها تصویری پرزرق برق تر را از خود در قالب هایی نظیر توریسم ورزشی نشان دهند، انتظار دارند جنبه های تاریک حکمرانی آنها به محاق  رود و نزد افکار عمومی بین المللی کمرنگ تر  شود. موضوعی که کاملا در راستای اهداف راهبردی و بلند مدت سعودی ها است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۹۳۰۲۰۰:۱۹:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۸
حالا نمی خواهد آنها را نقد کنی فقط زمین ها را چمن و var بیاورید
ناشناس۳۲۲۹۴۱۵۰۷:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
کامنت بالا نمونه‌ای از نبوغ خودتحقیرها و خودتحریمهاست ایشون و دوستانش دیروز با اون وضعیت به استقبال النصر رفتن! معلوم نیست چرا بعضیها فکر کردن میتونن با جمع حدود ۲۰۰ نفری فرهنگ و تمدن ۷۰۰۰ ساله‌ی یک ملت بزرگ رو زیر سئوال ببرن!! البته هرگز نمیتونن
ناشناس۳۲۲۹۵۰۴۰۸:۳۲:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
دوست عزیز خود تحریمها واین شعارها رو تاکی باید ملت ایران بشنون .ما ده ساله که تحریم هستیم .شبکه بانکی کشور به سوییفت وصل نیست .کالایی که وارد کشور میشه بایدگرونتر به واسطه نبود شبکه بانکی گرانتر دست ملت برسه .هر چی ادم نخبه تو کشور هست با همین شعارها از کشور فراری دادیم .دانشگاهامون پر شده از اساتید شعاری ومداح اما باسوادامون میرن کانادا وآمریکا .
ناشناس۳۲۲۹۹۹۲۱۴:۰۰:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
دوست عزیز این شما هستی که داری شعار می‌دی، بر فرض که یه مداح هم استاد دانشگاه باشه، چطور نتیجه گرفتی همه مداح هستن، یعنی اینا که پارسال توی دانشگاه اون الفاظ شایسته خودشون رو بکار می‌بردن همه مداح بودن!؟
ناشناس۳۲۲۹۹۹۵۱۴:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
اینکه نخبگان مهاجرت می‌کنن یا نه یه مساله‌ست، اما دم این اساتید مداح گرم که اینهمه نخبه تربیت می‌کنن!
ناشناس۳۲۲۹۵۰۶۰۸:۳۳:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
خوشبتخانه تعدادشان زیاد نبود ولی عدم مدیریت همین جمعیت نیز باعث آبرو ریزی شد... دویدن پشت اتوبوس و بالا رفتن از تپه آدم را خجالت زده می کند.
ناشناس۳۲۲۹۵۵۴۰۹:۰۱:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲۸
حرکات دیروز این عده خیلی خجالت آور بود
ناشناس۳۲۲۹۶۳۰۱۰:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۸
عربستان به جای روش جنگ طلبی تغییر فاز داده و سیاست تعامل با دنیا در جهت منافع مردمش و در نتیجه حفظ حکومت دیکتاتوری خودش قدم بر میدارد که پیشرفت کشورش را به همراه دارد و سیاست درستی است !
ناشناس۳۲۲۹۷۹۰۱۱:۵۲:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
پس من دارم در یمن، مردم بی گناه رو می کشم؟
ناشناس۳۲۳۰۰۰۷۱۴:۱۰:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
پس از نظر شما دموکراسی و دیکتاتوری خیلی فرقی ندارن!
ناشناس۳۲۲۹۴۴۱۰۷:۴۰:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
عربستان عرضه داره انجام میده، عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه،
ناشناس۳۲۲۹۴۹۵۰۸:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲۸
ببین چه سرمایه و مدیریتی داشتن که می تونند همچین کارهایی بکنند،‌اونوقت ماه هنوز یک ورزشگاه داریم از ۵۰ سال پیش... برید یاد بگیرید
ناشناس۳۲۳۰۰۱۵۱۴:۱۳:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۲۸
ما یاد بگیریم یعنی چی!؟ یعنی مثلا عربستان اینهمه نفت داره ما هم یاد بگیریم اینهمه نفت داشته باشیم!؟
ناشناس۳۲۳۰۱۳۳۱۶:۱۵:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲۸
یاد بگیریم که ما هم نفت خود را چگونه بفروشیم ؟ به چه قیمت بفروشیم؟ و چگونه هزینه کنیم ؟
ناشناس۳۲۳۰۴۷۴۰۲:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲۹
مجموع میزان نفت و گاز ایران از عربستان بیشتره تازه اونها محتاج آب خوردن هم هستند.
ناشناس۳۲۳۰۲۵۱۱۹:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۸
ظرف 10 سال تا الان چندین ورزشگاه مدرن در ایران ساخته شده
ناشناس۳۲۲۹۳۰۶۰۰:۲۴:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۲۸
صرفا خریدنی به بهشت نمی روند
ناشناس۳۲۲۹۶۲۱۰۹:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۸
تو مسئول بهشت نیستی و اندازه حق خودت حرف بزن
ناشناس۳۲۲۹۶۹۶۱۰:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۲۸
ما اندازه خودمان حرف زدیم جناب غرب گدا و کسی هم بابت بهشت آن دنیا حرفی نزد.
حسام۳۲۲۹۳۰۹۰۰:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۲۸
کاملا حق با شماست و از شما مهم تر حق با عربستان صعودی است طبیعی است که هر کشوری برای جلب مقبولیت جهانی حق دارد دست به هر اقدامی در هر حوزه ای بزند حالا شما میخواهد به زعم خودتان ان را برند سازی یا هر عنوان دیگری معرفی کنید اصلا مهم نیست بله مهم این است که الحق و الانصاف بن سلمان تا حد زیادی در هدفش موفق بوده است . انچه اکنون در فکر و دیدگاه غالب جهانیان در مورد کشور عربستانو بن سلمان وجود دارد همین مقبولیت جهانی است و این یعنی بن سلمان در هدفش موفق بوده است
آریابان۳۲۲۹۵۲۶۰۸:۴۲:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۸
تلاش های زیادی کرده تا خود را به عنوان نمادِ مدرنیزاسیون معرفی کند و....، برَند سازی کند و با تصویری متمایز از سعودی ها، فاصله عربستان با طیف مخالفان و منتقدانش در کشورهای منطقه را تا جای ممکن افزایش دهد...
ناشناس۳۲۳۰۰۰۳۱۴:۰۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
همونطور که کسی با عینک خلبانی، خلبان نمی‌شه، عربستان هم با این کارها کشور پیشرفته نمی‌شه! پیشرفت باید از درون باشه وگرنه مثل سیبی هست که به شاخه وصل کرده باشن، بعد از چند روز خراب می‌شه!
ناشناس۳۲۳۰۳۶۵۲۲:۰۰:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
عربستان کل منطقه غرب آسیا رو با پول نفت و سلاح‌های آمریکایی و نیروهای اجاره‌ای شخم زد، آخرش فهمید زورش به ایران نمی‌رسه، منطقه واس ماس! حالا رفته دنبال ستاره بازی و از این جور بازی‌ها!!
حسام۳۲۲۹۳۲۳۰۰:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
یک کشوری مثل عربستان که برندی نداره و اینگونه برند سازی میکنه و یک کشوری مثل ایران که بی شمار برند داره اما متاسفانه یکی یکی محجور و بی نام و نشان شده اند !
ناشناس۳۲۳۰۰۳۰۱۴:۲۶:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲۸
اگه فقط با آوردن یه بازیکن می‌شه روی اینهمه جنایت پرده کشید، پس اف به این دنیا!!
ناشناس۳۲۲۹۳۳۳۰۱:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
البته بهتر بود یک مقایسه ای هم بین دوتا کشور نفت خیز منطقه والبته ثروتمند مثل ایران وعربستان بکنید که البته ایرانیها منابع ثروت بیشتری هم دارن از معادن ونفت وگاز ومکانهای توریستی بیشمار .سعودیها با درایت شدند کشور اول منطقه وایرانیها هم تو این چند دهه دغدغه مردمشون امروز شده خرید گوشت تنظیم بازاری .نداشتن یک ورزشگاه آبرومند والبته ریال بی ارزش ایرانیها درمقابل ریال پرارزش سعودیها .ما فقط شعار دادیم ولاف زدیم حاصل شعارهامون هم همین اوضاع کنونی کشور هست .
ناشناس۳۲۲۹۵۵۲۰۸:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲۸
چرا مقایسه فقط این را می کنید؟!!!
ناشناس۳۲۲۹۹۴۲۱۳:۲۲:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
اولا عربستان چندین برابر ایران نفت می فروشه ولی جمعیتش 32 میلیون نفره دوما به شما فقط نقاط خوب عربستان رو نشون می دن و حجاج هم قسمت های فقیر نشین نمی رن. در حالی که عربستان شهرهای فقیر داره و در خود مکه و مدینه هم محلات فقیر نشین داره. تحقیق مفصل بکنین. زشته در این دور و زمانه انسان چشم بسته حرف های بقیه رو بپذیره.
ناشناس۳۲۲۹۳۳۸۰۲:۰۷:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۸
مگه ما هم هرکی میاد به اون هدیه های نفیس نمیدیم و مرتب از آثار و تمدن خودمان صحبت میکنیم و چهره بسیار زیبا و کامل از خودمان نشان نمیدهیم؟؟ خوب اینها هم همینن
ناشناس۳۲۲۹۳۴۲۰۲:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
بن سلمان در اوایل کار فکر می کرد با قدرت نظامی به هدفش می رسد ولی بعد روش را تغییر داد و این انعطاف پذیری ویژگی مثبتی است.از طرفی اقدام نظامی در یمن هم باعث شد بیشتر شهرهای ساحلی یمن در دریای احمر را کنترل کند و فقط حدیده باقی ماند و اینجور خیالش از امنیت گذرگاه دربایی هم راحت شد.
ناشناس۳۲۳۰۰۲۴۱۴:۱۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۸
البته خب عربستان چه جنگ کنه، چه صلح حتما کار درستی کرده ولی ما هر کاری کنیم اشتباهه!!! قبلا کل یمن رو در اختیار داشت و ارتباط یمن با ایران محدود بود اما الان کاری کرد که قسمت‌های مهم یمن در اختیار مخالفان عربستان باشه و ارتباط یمن با ایران خیلی زیاد شد!
ناشناس۳۲۳۰۰۲۵۱۴:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۲۸
هر کشوری تلاش می‌کنه با همسایگانش تنش نداشته باشه، اما چرا عربستان کاری کرد که یمنی‌ها اینقدر ازش متنفر باشن!
ناشناس۳۲۲۹۳۹۶۰۶:۲۷:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
همین که پسربچه کرجی به همراهی خیلی دیگر از ایرانیان طرفدار، لباس النصر رو پوشیده بود (به یمن حضور رونالدو)، یعنی این میلیاردها دلار هزینه در راستای اهداف بلندمدت عربستان جواب داده است!!!
ناشناس۳۲۲۹۴۱۱۰۶:۵۴:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
کاری که عربستان تشخیص داده در جهت منافع ملی اش است و توانایی انجام آنرا دارد .
ناشناس۳۲۲۹۴۱۸۰۷:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
چرا ناراحت میشین که یک کشور مسلمان میخواد جهانی بشه و مردمش در دنیا سرافراز باشن و زندگی شرافتمندانه داشته باشن .
هموطن۳۲۲۹۵۵۰۰۸:۵۵:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
بیشترشون وهابی هستند که شیعه کشی راه انداختند شما ظاهر قضیه را می بینید و گردن زدن بچه شیعه ها را ندیدید
ناشناس۳۲۲۹۷۱۵۱۱:۱۰:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
حرف های تفرقه انگیز نزنید.ندانم کاری دولت روحانی باعث شد یک کارهایی بکنند . الان همه چی آرومه
حسن۳۲۲۹۷۸۴۱۱:۴۷:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
اعدام مخالفان سیاسی در هر جایی قبیح است. این جا و آن جا ندارد. ولی دلیل نمی شود رویکرد اصلاحی حاکمان عربستان را نادیده بگیریم.
سعید۳۲۲۹۴۴۸۰۷:۴۵:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۲۸
نتیجش هم این شده که عربستان میوه ثروت و مقبولیت میچینه .
ناشناس۳۲۲۹۴۶۹۰۸:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۸
مسئولین کشور ما درگیر و دار کنترل قیمت تخم مرغ و مرغ هستند در حالی که کشورهای دیگر برنامه های بلند مدت مدیریتی دارند
اینجا جایی برای خنده نیست۳۲۲۹۴۷۸۰۸:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۲۸
شما همین ورزشگاه آزادی و اتفاقات پیرامونش را در نظر بگیرید همین مثالی است کوچک از شرایط امروز ایران . حدود پنجاه سال پیش ما در همین ورزشگاه آزادی بازی های آسیایی تهران برگزار کردیم ولی حالا معطل این هستیم که ای اف سی یک وی ای آر قرضی به ما بده!!!!!!
سجاد۳۲۲۹۴۸۲۰۸:۲۰:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۸
تغییر رویه عربستان از جنگ ستیزی به تعامل و استقبال ایران از این کار قطعا باعث پیشرفت دو کشور میشه
ناشناس۳۲۲۹۵۱۲۰۸:۳۶:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
عربستان از عهده این مخارج که البته نمی دونم منطقی است یا نه بر میاد،‌ و عربها نشون داند سرمایه گذارها و تجار موفقی هستند..
ناشناس۳۲۳۰۰۲۸۱۴:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
مخصوصا سرمایه‌گذاری‌شون توی یمن و سوریه و لبنان و عراق خیلی خوب جواب داده، الان همه این کشور‌ها عاشق عربستان هستن!
ناشناس۳۲۲۹۵۲۳۰۸:۴۱:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲۸
هر كشوري براي پيشرفت و شناساندن فرهنگ خودش به ديگر كشورها بايد هزينه پرداخت كنه عربستان بهترين روش رو انتخاب كرده و موفق هم خواهد شد در زمينه جذب ستاره ها و ورزشهاي مختلف اولين كار بن سلمان در زمينه جذب توريسم در حال ساخت بلندترين برج دنيا، شهرهاي جديد با امكانات مدرن استفاده از كارشناسان خبره دنيا براي جذب گردشگر كه از تمام منابع طبيعي خودش داره استفاده ميكنه تا 10 سال آينده بدون فروش نفت بتونه كشور رو اداره كنه. همين عربستان محل ظهور اسلام هست براي جذب گردشگر اجازه داده گردشگران حجاب نداشته باشن اجازه داده درعربستان راحت باشن هيچ گونه سخت گيري نداره
ناشناس۳۲۲۹۵۴۵۰۸:۵۳:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۸
نسل اینستاگرام باز از همه جا بیخبر که دنبال اتوبوس رونالدو می دود. البته خودشون زیر سوال میرن نه حاکمیت. عربستان هم با این ولخرجی ها نمیتونه واسه خودش فرهنگ بتراشه..
اصغر آقا !۳۲۲۹۵۷۷۰۹:۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۸
وقتي يك كشوري ستاره ها را از كشور هاي ديگر دست چين مي كند و در مسابقه مثلاً فوتبال شركت مي دهد ، آن كشور رتبه اول هم كه كسب كند ، مثل اين است كه در امتحان مدرسه ، يا دانشگاه و يا كنكور ، كسي رفته به جاي كسي ديگر امتحان داده و آن كسي ديگر كه از عهده امتحان بر نيامده در امتحان نمره ٢٠ گرفته است ! و اينك بر خود مي بالد كه من نفر اول شده ام ! ... « النصر » بدش نيايد ، اين كه با كمك دلار هاي باد آورده ، بازيكنان باد آورده را از جاي ديگر بياورد و به آنها از آن دلارهاي باد آورده حاتم بخشي كند در آخر كار پز بدهد كه ،ما اول شديم ، اين كه درست نيست زياده جسارت است ... اصغر اصغر زاده !!
ناشناس۳۲۳۰۰۴۴۱۴:۳۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲۸
باشگاه ها اروپا بیشتر بازیکنانش خارجی اند.
ناشناس۳۲۳۱۶۲۹۰۹:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۳۰
برای پیشرفت کشور باید از تمام ظرفیتها استفاده کرد ۱۰ابر پروژه عظیم در عربسنان تا سال ۲۰۲۶به پایان خواهد رسید و درامدی سرسام اور کسب خواهد کرد نیاز به نفت نداره اون وقت ببینم نظرتون چیه؟
ناشناس۳۲۳۱۶۷۵۰۹:۵۹:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۳۰
جوری حرف میزنی انگار ایران نفت نداره و از محل تولید و علم پول درمیاره .
ناشناس۳۲۲۹۵۹۴۰۹:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۸
امان از عقل و درایت . بااتخاذ تاکتیکهای این چنینی . ابو اره و جنایتکار عرصه جنگ یمن و قاتل خاشقچی با ماله کشی هنرمندانه . محبوب قلوب عده ای می شود!!
ناشناس۳۲۲۹۶۴۲۱۰:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۲۸
پیداست حکومت عربستان جدیدا راه های بهتری برای پیشرفت کشورش به جای تقابل با دیگران در پیش گرفته است
ناشناس۳۲۲۹۶۹۰۱۰:۵۰:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۸
بله، بیندیشید و کمی یاد بگیرید
ناشناس۳۲۳۰۷۵۸۱۱:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۲۹
وقتی منطق بر روابط کشور حاکم نباشد و صبح تا شام صرفا شعار تحویل جامعه داده می شود انتظار بیشتری نمی توان داشت
ناشناس۳۲۳۱۶۲۴۰۹:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۳۰
همین شماها تا دیروز میگفتین به زودی ال سعود نابود میشه اکنون عربستان مواد غذای صادر میکنه ما هنوز گیر کردیم در معلوم بودن موی سر زنان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین