برنامه هفتم، بیگانه با معضل کمبود پزشک متخصص

گروه اجتماعی الف،   4020627038 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
برنامه هفتم، بیگانه با معضل کمبود پزشک متخصص

کمبود پزشک متخصص یکی از مشکلات مشترک میان استان‌های کشور است. انتظار می‌رفت در لایحه برنامه هفتم به راه‌حلی پایدار برای رفع این مشکل پرداخته شود اما از این برنامه دیگر چنین انتظاری نمی‌رود. 

در 12 بهمن 1401 رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان، کمبود پزشک متخصص را یکی از چالش های درمانی استان دانست و گفت: " کمبود پزشک متخصص در برخی رشته‌ها نیز امروز یکی از دغدغه‌های مهم ما برای ارائه خدمات به شهروندان استان سمنان است.»
این در حالی است که وضعیت سایر استان‌های کشور نیز کم و بیش مشابه سمنان است. مشکل کمبود پزشک متخصص، از طریق منابع انسانی فعلی استان‌ها قابل حل نیست و به عبارت دیگر در حال حاضر هر استان به تعداد کافی پزشک متخصص ندارد. این مشکل یکی از موضوعاتی است که می‌توان از طریق اسناد و قوانین بالادستی به آن رسیدگی کرد. دولت نیز در لایحه برنامه هفتم به این مسئله پرداخت و در ماه‌های اخیر راهکار این لایحه برای جبران کمبود پزشک متخصص، سروصدای زیادی به‌پا کرده است.

تغییر مبهم نسخه اولیه لایحه
در اواخر اردیبهشت امسال نسخه اولیه‌ی برنامه هفتم منتشر شد. در این نسخه انتظار می‌رفت تا پایان اجرای سند، افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی راه‌گشای مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور باشد. در این نسخه به صورت صریح بیان شده بود که  ظرفیت رشته‌های تخصص پزشکی سالانه ۲۵ درصد افزایش یابد. اما در نسخه نهایی، که در پایان خرداد ماه توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شد،این بخش به طور کامل حذف شده است.  و عبارت مبهم و غیر استاندارد  «نسبت دستیاران تخصصی و متخصصین بالینی به پزشکان عمومی حداقل به یک برسد.» جایگزین آن شده است. عبارتی که تفسیر پذیر بوده و با توجه به عدم انتشار شفاف تعداد پزشکان فعال در کشور توسط وزارت بهداشت، قابلیت تبدیل به محل نزاع بین این وزارتخانه و نهادهایی که به دنبال ارتقا دسترسی عادلانه مردم به پزشک هستند را خواهد داشت.

بیگانه با درد مردم

این نسبت مبهم با مشکلاتی همراه  است. از یک سو به علت نبود دسترسی به آمار دقیق پزشکان فعال، نمی‌توان دقیق و شفاف وضعیت کنونی آن و مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به آن را ارزیابی کرد. از طرفی تعداد دستیاران پزشکی نیز در این نسبت مورد محاسبه قرار گرفته است. مشخص نیست این احتساب با چه استانداردی انجام گرفته چرا که دستیاران پزشکی(رزیدنت)، پزشکان عمومی هستند که نزدیک به چهار سال به تحصیل دوره تخصص مشغول هستند و در هیچ نظام بهداشتی و درمانی به عنوان پزشک متخصص به حساب نمی‌آیند. این در حالی است که اصلا مشخص نیست که آیا تعداد دستیاران از تعداد پزشکان عمومی کسر شده یا خیر.
مشکل دیگر این است که تاکنون این نسبت در هیچ کشور توسعه یافته اقتصادی و یا نهاد بهداشتی به عنوان معیار وضعیت دسترسی به نیروی انسانی در نظر گرفته نشده است. شاخص استاندارد برای ارزیابی ، نسبت تعداد پزشکان متخصص به عمومی است که در عمده کشورهای پیشرو در حوزه بهداشت این نسبت بیش از دو است.

تصمیم نهایی با مجلس است
کارشناسان معتقدند با تصویب این نسبت مبهم موجود در لایحه برنامه هفتم مشکل سمنان و سایر استانها در دسترسی عادلانه به پزشک حل نخواهد شد. علاوه بر این زمینه را برای کاهش مجدد ظرفیت پذیرش دستیاری نیز ایجاد خواهد کرد. مدتی است که بررسی‌ لایحه برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق به پایان رسیده است. باید دید نمایندگان مردم در آخرین ماه‌های وکالت مردم چه تصمیمی در جهت اصلاح و یا حذف این نسبت در راستای ارتقای عدالت در حوزه بهداشت و درمان خواهند گرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۳۱۵۵۱۳:۵۶:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱
اینهمه برنامه 5 ساله نوشته اند و اجرا کرده اند. این برنامه ها چه چیزی رو برای مردم بهتر کرده اند ؟ کجاست نتیجه شش دوره اجرای این برنامه ها؟ متاسفانه تنها چیزی که مسئولین بلدند برنامه دادن است و تنها کاری که می کنند اجرا نکردن یا بد اجرا کردن همان برنامه است.
ناشناس۳۲۳۳۵۲۴۲۲:۵۹:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱
اصلا برنامه ای نیست. تعدادی از احکام را بنام برنامه دادند. از سازمان برنامه واقعا جای تعجب است.؟ یعنی یک کارشناس در آنجا نیست.
الیشا۳۲۳۳۷۶۹۱۰:۰۲:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۲
سلام من یک پیشنهاد دارم و اون اینه که از خارج پزشک متخصص وارد کنیم بالاخص زبده هایشان را
ناشناس۳۲۳۳۱۶۸۱۴:۲۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱
پزشکی با رشتته های دیگه یه فرق اساسی داره و اون اینه که وقتی بازار کار نداشته باشه با افزایش ظرفیت اول اینکه کسی در ازمونهای ورودیش شرکت نمیکنه دوم اگرم شرکت کرد و ادامه داد و فارغ التحصیل شد کار نمیکنه چون رشته پر ریسک. و پر دردسری هست و اگر سطح درامد خوبی برای فرد ایجاد نکنه کسی واردش نمیشه الان بالای ۵۰ درصد ظرفیت های رشته های طب اورژانس، بیهوشی، اطفال، داخلی خالی میمونه.کار باید به دست کاردان سپرده بشه.
ناشناس۳۲۳۳۲۲۸۱۵:۳۶:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱
مگه میشه بااین همه کمبود پزشک بازار کار نداشته باشه خدایی ناکرده ازاین اوضاع نابسامان زی نفع که نیستید!
1۳۲۳۳۲۴۹۱۶:۰۴:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱
پزشکان دنبال پولی می گردند که در جیب مردم نیست .
ناشناس۳۲۳۴۲۳۱۱۹:۰۵:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۲
این حرف شما از آثار به جون هم انداختن مردم توسط دولته،وگرنه پزشک دنبال حقشه.این حق یا در جیب مردمه یا دست دولت.
ناشناس۳۲۳۳۲۵۱۱۶:۰۵:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱
مافیای پزشکان حتی در برنامه هفتم هم نفوذ داره....
ناشناس۳۲۳۳۳۸۵۱۹:۳۳:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱
هیچ شغلی هم بر دیگری ارجح نیست یه جامعه باید درست اداره بشه تا همه چیز سر جای خودش باشه. الآن دکتر و مهندس و بقال و مکانیک و قصاب همه بیکارند چون پول نیست.
ناشناس۳۲۳۳۱۷۱۱۴:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۱
این بی عدالتی اختصاص به پزشکی ندارد و در بیشتر زمینه ها بیشتر امکانات در تهران است. چه اقتصادی، چه ورزشی، چه هنری و ... . حتی خیلی از افراد نخبه هم استان خود را رها می کنند و برای همیشه ساکن تهران می شوند. باید کاری کرد که استان های دیگر در پیشرفت سرعت بگیرند و خود را به تهران نزدیک کنند. اینطوری برای خود تهران هم بهتر است از نظر ترافیک و آلودگی هوا و قیمت اجاره و ...
ناشناس۳۲۳۳۲۰۹۱۵:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱
شما بحث ماندگاری پزشکان رو حل کنید افزایش ظرفیت پیش کش . الان در بعضی رشته ها مثل قلب صندلی خالی هم وجود دارد. خیلی از متخصصین هم اینجا نمیمونن . چون جذابیتی براشون نداره و مهاجرت میکنن.
ناشناس۳۲۳۳۴۹۹۲۲:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۱
کجای دنیا پزشکان این مقدار تفاوت سطح دستمزد رو دارن وصغیر وکبیر به ریششون دکتر دکتر جان می بندن وتاکمربراشون خم میشن؟!؟
ناشناس۳۲۳۳۲۴۱۱۵:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱
با این مقاله کوتاه و بدون پایه علمی و ندانستن اقل مشکل قاعدتا راه بجایی نخواهید برد ابتدا باید مشکل نظام سلامت را تببین کنید نیروی تخصصی پزشکی یکی از دهها موضوع مهم است چرا سایر مسایلی که برای ارائه خدمات سلامت به مردم مهم هستند را برنمی شمارید ایا با افزایش ظرفیت تخصصی بدون تامین زیرساختهای لازم مسئله خدمات حل می شود؟ ایا تجهیزات و لوازم مورد استفاده چه در کار اموزش تخصصی و چه در ارائه خدمت مهم نیستند؟
ناشناس۳۲۳۴۱۶۲۱۷:۲۶:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۲
این مقاله عالمانه و با دقت نوشته شده است و باید رویکرد وزارتخانه مانند بسیاری از کشور های پیشرفته تربیت متخصص و فلوشیپ باشد دنیا به سرعت در حال تخصصی شدن است . و برخلاف ادعای مسئولین طی دو سال اخیر کمتر از ده درصد به ظرفیت تخصص اضافه شده که آن هم در رشته هایی است که ظرفیت قبل به علت سختی رشته و حقوق اندک هرساله مقدار زیادی از ظرفیت خالی می مانده و خالی می ماند.
ناشناس۳۲۳۳۲۹۲۱۷:۱۳:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱
پزشكي رو ميشناسم با تمام امكاناتي كه كميته امداد از ابتدايي تا دانشگاه در اختيارش گذاشت الآن پس از كسب تجربه هوس رفتن به اون ور آب كرده و آماده رفتن شده چرا ارگانهايي كه همچين كاري ميكنن ضمانت عدم خروج از اين گونه آدمها رو نميگيرن
ناشناس۳۲۳۳۳۳۵۱۸:۰۸:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱
باید فارغ التحصیلین دانشگاه های برتر کشور در رشته های مهندسی و پزشکی ممنوع الخروج شوند مانند نظامیان تا کسانی که قصد مهاجرت دارن در دانشگاه های دیگری درس بخوانند و دانشگاه های برتر برای افراد با غیرت ملی و عاشق خدمت به وطن بماند
ناشناس۳۲۳۳۳۷۸۱۹:۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱
اکثر متخصص ها از دکتر و پرستار و مهندس وکارشناس های دیگه فکر مهاجرت هستن !
ناشناس۳۲۳۳۳۸۲۱۹:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱
علت اصلی عدم تکمیل ظرفیت کاهش زیاد پذیرش عمومی است درنتیجه بیشتر افرادی که بدنبال پزشکی هستند بخاطر پرستیژ ودرامد ان هستند لذا تخصصهای که درامدش کم می باشد یا کارزیاددارد راانتخاب نمی کنند . دانشجویان لیسانس علوم پزشکی می توانند این ظرفیت خالی راتکمیل کنند هم تجربه دارن هم علاقه ازانها تعهد بگیرند که فقط دراین تخصصها وارد شوند براحتی ظرفیت تکمیل وکمبود پزشک انهم باتجربه جبران می گردد
علي۳۲۳۳۵۱۹۲۲:۵۲:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱
امسال در آزمون پذيرش دوره تخصصي پزشكي حدود 2000 صندلي خالي ماند و متقاضي وجود نداشت.
ناشناس۳۲۳۳۵۲۲۲۲:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱
چیزی که دولت بنام برنامه به مجلس داد در واقع برنامه نبود یک تعدادی از احکام آنهم باری به هر جهت بود.در برنامه باید مشخص شود یک عملیات از چه زمانی شروع می شود کی خاتمه پیدا می کند . قرار است در طی هر سال برنامه چه اتفاقی بیفتد. در پایان ۵ سال به کجا می خواهیم برسیم. چه ارتباطی بین برنامه ۵ ساله و احکام بالادستی وجود دارد چه ارتباطی بین این برنامه و بودجه سنواتی برای عملیاتی کردن آن وجود دارد. پاسخ هیچ. اصلا برنامه ای وجود ندارد.
1۳۲۳۴۱۴۲۱۶:۳۹:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۲
همین امسال طبق آمار سازمان سنجش پزشکی از ۴۰۰ صندلی تخصص بیهوشی ۳۰۵ تا خالی مانده و کسی شرکت نکرده! حالا جای ۴۰۰ تا ظرفیت را بکنید ۷۰۰ تا باز هم خالی می ماندو هیچ مشکلی حل نمیشه‌ مشکل جای دیگری است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  2. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  3. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  4. کنایه مجری شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی به رضا پهلوی: هیچگاه نماد آینده ایران نیستی!

  5. سفیدشویی جنایت!

  6. جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  7. ترکیه ای که من دیدم! 

  8. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  9. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  12. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  13. بانکی‌پور، نماینده مجلس: در قانون عفاف و حجاب پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

  14. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  15. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

  16. ماجرای اقدام شهرداری منطقهٔ ۳ تهران مقابل یک داروخانه چه بود

  17. بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  4. درباره توبه تتلو

  5. فردا دیر است...

  6. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  7. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  14. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  15. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  3. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  4. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  5. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  6. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  7. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  8. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  9. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  13. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  14. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  15. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  16. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

  17. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  18. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  19. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

  20. با حکم رئیس‌جمهور سرپرست سازمان ملّی سنجش منصوب شد

  21. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

آخرین عناوین