آشنایی با شهر اهواز؛ شهری که شور و نشاط زندگی شبانه­روز در آن جریان دارد

گزارش بازرگانی، 193086،   4020427052 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

برای آشنایی با شهر اهواز باید بدانید که مرکز استان خوزستان است. در این شهر فرهنگ­ها و قومیت­های مختلفی را می­توان مشاهده کرد که باعث تنوع در آداب و رسوم مردم اهواز می­شود.

رود کارون که از میانه شهر عبور می­کند، باعث شده تا اهواز به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شود و البته شب­نشینی در کنار این رود زیبا از تفریحات لذت­بخش ساکنان و گردشگران است، پس اگر بلیط هواپیما به مقصد اهواز را تهیه کرده­اید حتما لحظاتی را کنار کارون بگذرانید.

اهواز از نظر صنعتی نیز در کشور بسیار حائز اهمیت است و بزرگترین میدان نفتی در این منطقه قرار دارد. جاذبه­های تاریخی مختلفی را نیز می­توان در این شهر جنوبی زیبا مشاهده کرد.

برای آشنایی با شهر اهواز، تاریخچه آن را مرور کنید

در خصوص گذشته اهواز برخی بر این باور هستند که قدمت آن مربوط به دوران ساسانیان بوده و عده­ای نیز اعتقاد دارند که این شهر از زمان عیلامیان تاسیس شده است. در متون تاریخی نیز نام­های مختلفی را به اهواز نسبت می­دهند.

رونق گرفتن اهواز نوین و امروزی، در زمان قاجار و با آزادسازی کشتیرانی در کارون برای انجام مبادلات تجاری بین کشورهای خارجی بیشتر شد. البته برای آشنایی با اهواز باید این را هم بدانید که این شهر درگیری­ها و جنگ­های بسیاری در طول تاریخ به خود دیده است.

در زمان جنگ جهانی برای مدت زیادی انگلیس انحصار بازار تجاری حوزه خلیج فارس را برعهده گرفت و مدت زیادی اهواز تحت تصرف این کشور قرار گرفت. جنگ تحمیلی که در تاریخ معاصر این شهر ثبت شده است دیگر اتفاقی بود که خسارات زیادی را به اهواز وارد کرد.

موقعیت جغرافیایی و آب ­و هوای اهواز را بهتر بشناسید

اهواز یکی از کلانشهرهای ایران است که وسعتی در حدود 20 هزار هکتار دارد. اگر ساکن تهران باشید و قصد دارید تا به اهواز سفر کنید باید بدانید که فاصله این 2 شهر در حدود 800 کیلومتر است و از راه­های زمینی در حدود 10 ساعت زمان می­برد تا به مقصد برسید. درحالی­که اگر بلیط هواپیما تهیه کنید، تقریبا 1 ساعت فقط طول می­کشد، برای خرید بلیط هواپیما می­توانید سری به وب­سایت اسنپ تریپ بزنید.

شرایط آب­وهوایی آن نیز به­گونه­ای است که در بهار و تابستان دما تا بالای 50 درجه سانتی­گراد هم می­رسد که این موضوع باعث می­شود تا گشت­وگذار در طول روز برای شما دشوار باشد، اما از تفریح شبانه در مناطق مختلف اهواز نمی­توان چشم­پوشی کرد و پاییز و زمستان این شهر نیز هوای مطلوبی دارد.

منطقه ­های معروفی که در اهواز وجود دارد

برای آشنایی با شهر اهواز بهتر است با مناطق معروف و شناخته­شده آن نیز آشنایی داشته باشید. رود کارون با عبور از وسط شهر، آن را به 2 قسمت شرقی و غربی تقسیم می­کند که در قسمت غربی منطقه­های مسکونی بیشتر به چشم می­خورد و شامل محله­های گلستان، کیانپارس و کیان آباد است.

اگر بخواهید مراکز تجاری و بازارهای مختلف این شهر را برای بازدید انتخاب کنید، باید سری به قسمت شرقی اهواز بزنید تا خیابان نادری، شریعتی، آزادگان و خیابان اما که از معروف­ترین نقاط اهواز هستند را ببینید. البته در بخش شرقی مناطق مسکونی همچون شهرک نفت و زیتون کارمندی نیز قرار دارد.

مکان­ های گردشگری که در سفر به اهواز می­توان از آنها دیدن کرد

هرچند شهر اهواز در طی جنگ تحمیلی خسارات زیادی را متحمل شده اما آثار تاریخی هنوز هم در این شهر پا برجا است. درضمن بازسازی­هایی در این شهر صورت گرفت و شما در زمان حضور خود می­توانید از بخش­های گردشگری اهواز دیدن کنید.

پل ­های معروف اهواز

رود کارون را می­توان قلب تپنده شهر دانست که باعث شده تا به­واسطه ساخت پل­های متعدد بر روی آن، اهواز به نام شهر پل­ها نیز معروف شود، پس یکی از مواردی که برای آشنایی با شهر اهواز و مناطق دیدنی آن باید در نظر بگیرید، معبرهایی است که بخش غربی و شرقی را به هم متصل می­کند و برخی از آنها عبارت­اند از:

  • پل سفید: این بخش در سال 1315 توسط مهندسان آلمانی و سوئدی ساخته شد که بازسازی آن نیز در سال 1389 صورت گرفت، پل سفید دارای قوس­های هلالی است و نورپردازی زیبای این بخش در شب بسیار تماشایی خواهد بود. با رزرو بلیط هواپیما از اسنپ تریپ می­توانید شب­گردی لذت­بخشی را در این محل تجربه کنید.
  • پل سیاه یا پیروزی: در سال 1308 برای اتصال بندر امام خمینی به شبکه ریلی این پل ساخته شد و درحال­حاضر به­عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته می­شود.
  • پل کابلی: طولی برابر با هزار متر برای ساخت این راه ارتباطی در نظر گرفته شده که آن را به بزرگترین پل کابلی ایران تبدیل می­کند، نورپردازی­های شبانه جلوه زیبایی را برای این بخش ایجاد کرده است.

از دیگر پل­های اهواز می­توان به آبشار، طبیعت، صنایع فولاد، نادری، 5 نخل، پارک جزیره و پل پنجم اشاره کرد که هر کدام با طراحی خاص و منحصربه­فرد خود ساخته شده­اند.

اماکن تاریخی و دیدنی در اهواز

مکان­های مختلفی در شهر اهواز وجود دارد که قدمت تاریخی دارند و برخی از آنها مانند خانه دادرس، خانه مازیار، بازار عبدالمجید، سرای معین­التجار، هتل قو و دانشگاه سه­گوش برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

از طرفی باید در نظر داشته باشید، قرارگیری مرقد علی بن مهزیار در قسمتی از شهر اهواز نیز از دیگر مکان­های گردشگری است که بسیاری از مسافران در زمان حضور خود در این شهر از آن دیدن می­کنند.

کلیسای سورت مسروپ و خانه نیکو و همچنین چند موزه مختلف نیز در دسته مکان­های دیدنی و جذاب شهر اهواز قرار می­گیرد. یکی از مناطق دوست­داشتنی این شهر لشکرآباد نام دارد که از مغازه­های فلافل­فروشی پر شده است.

غذاهای سنتی و لذیذ شهر اهواز

زمانی که صحبت از آشنایی با شهر اهواز در میان باشد، نمی­توان از غذاهای سنتی و لذیذ آن چشم­پوشی کرد، تنوع غذایی بالا، یکی از ویژگی­های اصلی اهواز محسوب می­شود که برای هر مسافری لذت­بخش خواهد بود. برخی از معروف­ترین خوراکی­های این شهر به شرح زیر است:

  • قلیه ماهی
  • فلافل
  • پاکورا
  • ماهی صبور
  • سمبوسه
  • کبه عربی

در سفر به اهواز سوغاتی­های حصیری را هم فراموش نکنید، پس هر زمانی که قصد سفر به شهر زیبای اهواز را دارید تا لحظاتی را در کنار مردمان خونگرم جنوب بگذارنید، اسنپ تریپ بلیط هواپیما با بهترین قیمت را در اختیار شما قرار می­دهد.

جمع ­بندی

برای آشنایی با شهر اهواز باید بدانید که مرکز استان خوزستان بوده و یکی از مناطق مهم صنعتی در کشور محسوب می­شود که بزرگترین میدان نفتی را در خود جای داده است. پل­های متعدد، موزه، کلیسا، بازار سنتی عبدالمجید و مرقد علی بن مهزیار از مناطق دیدنی اهواز به­شمار می­رود. برای سفر به این شهر می­توانید بلیط هواپیما را از اسنپ تریپ تهیه کنید.

سوالات متداول

غذاهای محلی اهواز کدام است؟

قلیه ماهی، ماهی صبور، فلافل، سمبوسه، پاکورا و کبه عربی از جمله غذاهای لذیذ و خوشمزه این شهر هستند.

در سفر به اهواز از کجا دیدن کنیم؟

ساحل کارون، تماشای پل­های مختلف شهر اهواز، مکان­های تاریخی و بازارهای این شهر بهترین محل­ها برای تفریح و گردش هستند.

فاصله تهران تا اهواز هنگام مسافرت هوایی چقدر است؟

اگر قصد دارید از تهران به اهواز با هواپیما سفر کنید، فاصله زمانی آن برابر 1 ساعت خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین