سگ‌‌‌ها چگونه به خانه‌های ایرانیان راه یافتند؟

  4020421010 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

تا چند سال پیش نگه داشتن حیوانات خانگی مانند سگ در اندرونی خانه‌ها متعارف نبود، اما اکنون نگهداری و هم‌نشینی با «پِت» یا همان حیوان خانگی نمودی گسترده دارد.

سگ‌‌‌ها چگونه به خانه‌های ایرانیان راه یافتند؟

به گزارش ایرنا، تعمق در آموزه‌های اسلامی و ادبیات فارسی شکل گرفته بر اساس تعالیم این دین مبین، نشان می‌دهد که انسان دارای ارج و قربی منحصر به فرد است. بر همین اساس برخی از حیوانات مانند خوک و سگ به دلایل گوناگونی در دین اسلام نجس هستند و زیبنده و برازنده آدمی نیست که با این حیوانات انس بگیرد و بارها در روایات و احادیث نیز آمده است که نگه‌داری از سگ به غیر از سگ شکاری و نگهبان، آن هم به دور از خانه، جایز نیست.

در متون ادب فارسی هم مشاهده می‌شود که در جامعە گذشته تنها از روی ترحم به سگی تشنه در بیابان رسیدگی شده یا کسی مقداری از توشە خود را به سگی گرسنه بخشیده است و سگ مادام در بیرون از خانه قرار دارد، اما امروزه برخی تحت تاثیر عوامل گوناگونی این حالت ترحم و رسیدگی به سگ را به ترجیح موانست با سگ بر آدمی تغییر داده‌اند و سگ را به درون خانه برده‌اند، لمس و نوازشش می‌کنند و گاه حتی خویشتن را مسخر آن کرده‌اند.

در این ارتباط «فضل‌الله خداداد» مقاله‌ای با عنوان «دگردیسی نوع نگاه به سگ: از ترحم در گذشته تا تفضل در جامعه امروزی ایران» (۱) نوشته است. نویسنده در این مقاله بر آن است جایگاه سگ در جامعە کهن و امروزی را با تمسک به متون فارسی تبیین و سپس دلایل دگرگونی این جایگاه را بازگو کند. در ادامه گزیده‌ای از این پژوهش را می‌خوانیم:

جایگاه سگ نزد مردمان در جامعه گذشته و بازتاب آن در ادبیات

در جامعه گذشته و بازتاب آن در ادبیات فارسی، شاهد قائل بودن به حقوق حیوانات از سوی انسان‌ها هستیم، به گونه‌ای که رعایت نکردن این حقوق، تنبیهات و مجازات‌هایی را به همراه دارد. این احترام به حقوق حیوانات حتی پیش از ورود اسلام به ایران هم در متون ادبی متجلی شده است. برای نمونه در سیاست‌نامه، اثر خواجه نظام‌الملک طوسی از آثار منثور قرن پنجم فارسی، داستانی آمده است که نشان‌دهنده رعایت حقوق حیوانات از سوی پادشاهان ساسانی است.

همچنین براساس آموزه‌های دینی و اسلامی، در فرهنگ مردم گذشته، همە حیوانات دارای حقوقی هستد که آدمی ملزم به رعایت آن است و از حیوان‌آزاری مادام نهی شده است، در خصوص سگ آنچه از متون ادب فارسی برمی‌آید، نشان می‌دهد که سگ در بیرون از خانه نگه‌داری می‌شده و یا در اختیار چوپانان برای نگهبانی از گله بوده است، یا در نزد شکارچیان به تربیت شده بوده است و هیچگاه در درون خانه راه نیافته و کسی آن را نوازش نکرده است. برای نمونه مولانا نقل می‌کند که جایگاه سگ «دم درب خانه» بوده است نه درون خانه.

گفت موسی هین تو دانی رو رسید نطق این دو شود بر تو پدید

گفت باری نطق سگ کو بر در است نطق مرغ خانگی کاهل پر است

در اینجا عبارت «کو بر درست است»، یعنی دم درب خانه نقش نگهبان را دارد و به درون خانه راهی و جایی ندارد.

درباب چهارم ازگلستان سعدی حکایتی آمده است که نشان می‌دهد سگان در بیرون از خانه بوده‌اند و نقش نگهبان را داشته‌اند: «یکی از شعرا پیش امیر دزدان رفت و ثنایی براو بگفت. فرمود تا جامه از او برکنند و از ده به درکنند. مسکین برهنه به سر ما همی رفت. سگان در قفای وی افتادند. خواست تا سنگی بردارد و سگان را دفع کند، در زمین یخ گرفته بود، عاجز شد. گفت: این چه حرامزاده مردمان‌اند، سگ راگشاده‌اند و سنگ را بسته!

در خسرو و شیرین بیتی آمده است که نشان می‌دهد سگ در اختیار انسان بوده اما نه با مقام تفضل و نگاه برترانگارانه آن طور که متاسفانه گروهی امروزه به تقلید از فرهنگ غرب سگ را ارج می‌نهند بلکه به حالت زیر دست و نگهبان:

سگ قصاب را در پهلوی میش جگر باشد و لیک از پهلوی خویش

تعمق در متون ادب فارسی نشان می‌دهد که سگ اگر چه در اختیار انسان بوده است اما حق و حقوق حیوانی آن در جامعه گذشته رعایت می‌شد و مردمان این حیوان را مورد آزار و اذیت قرار نداده‌اند، بلکه با ترحم و شفقت در جایی که گرفتار و وامانده بود به کمکش نیز شتافته‌اند.

در یکی از ابیات سعدی آمده است:

یکی در بیابان سگی تشنه یافت برون از رمق در حیاتش نیافت

کله دلو کرد آن پسندیده کیش چو حبل اندر آن بست دستار خویش

به خدمت میان بست و بازو گشاد سگ ناتوان را دمی آب داد

خبر داد پیغمبر از حال مرد که داور گناهان از او عفو کرد

از این حکایت بر می‌آید که در جامعه گذشته نگاه به حیوان حیران و ناتوان نگاهی ترحم‌برانگیز و با این قصد بود که او نیز مخلوق خداست اما در هیچ یک از این حکایت‌ها نوازش و بغل کردن سگ مشاهده نشد.

آن گونه که از جامعه‌شناسی ادبیات کهن فارسی برمی‌آید، انسان به انگیزه ثواب و به رسم رعایت حقوق حیوانات بر آن بوده است تا نسبت به حیوانات ظلمی روان ندارد اما برخی انسان‌های امروزی جایگاه رفیعی که خداوند به آنها اختصاص داده را به فراموشی سپرده‌اند و تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند فریب خوردن و در خط فرهنگ غرب قرار گرفتن، مدگرایی و غیره با سگ عجین شده است به تعبیر دیگر برخی انسان‌های امروزی دچار خلط مبحث گشته و ترحم و کمک به حیوانات در جامعه گذشته را جایگزین سگ‌گردانی، نوازش و بردن سگ به خانه خویش نموده‌اند باعث دامن زدن به ایجاد یک فرهنگ نادرست و زشت شده‌اند که در جامعه ایرانی اسلامی صورتی زشت و نابهنجار و خلاف موازین شرعی، اعتقادی و انسانی است.

چطور سگ به درون خانه‌ها راه یافت؟

۱- مدگرایی

مدگرایی گاه حالت افراطی به خود می‌گیرد که تا حد بسیاری برآمده از تقلید کورکورانه افراد از فرهنگ غرب و غفلت از خویش است. در نتیجه جهل و ناآگاهی و ضعف ارزش‌های معنوی و تبلیغات وسیع دشمنان و خودباختگی و تقلید کورکورانه از دیگران و یا آلوده شدن به رذایلی چون خودنمایی، فخرفروشی، احساس حقارت و خودکم بینی پیش می‌آید. بنابراین معضل سگ گردانی در جامعه امروز به عنوان یک مد پرستی افراطی صورتی مذموم و ناپسند است که از سوی کشورهای سرمایه‌دار غربی به کشور گسترش می‌یابد و هدف از ترویج آن تضعیف ارزش‌های دینی، هنجارها، الگوهای فرهنگی و در واقع تضعیف اقتصاد، فرهنگ و سلطه فرهنگی بر افراد جامعه است.

۲- بی‌هویتی

برخی از انسان‌ها به دلیل گم‌گشتگی هویتی و از خود بیگانگی تحت تاثیر فرهنگ غربی به سرگردانی می‌گرایند. قرآن مجید بی‌هویتی را منشا خودفروشی و خودزیانی می‌داند؛ زیرا شخص بی‌هویت در یک داد و ستد، ارزنده‌ترین گوهر و سرمایه خود را به بهای بسیار پایین و ناچیز می‌فروشد پس هم خود را فروخته و هم در این داد و ستد زیان دیده است. گاهی آدمی ارزنده‌ترین گوهر وجود خود یعنی مقام خلیفه اللهی و انسانی را به چیزی کم بها یعنی سگ و همنشینی با سگ تقلیل می‌دهد و از جایگاه رفیع خود با اعمال زشت به پستی می‌گراید. بی‌هویتی و از خود بیگانگی تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند حاکمیت سلطه‌گران و فقر معنوی به وجود می‌آید.

۳- کمبود همدم انسانی

وفاداری سگ سبب شده که توجه انسان را جلب کند و در دنیای امروزی که همواره شاهد بی‌وفایی انسان‌ها به یکدیگر هستیم گروهی برای جبران این خلاء عاطفی به این حیوان ابراز علاقه می‌کنند. در عصر جدید که خانواده‌ها با مشکل کار بیش از حد افراد خانه و کم بودن تعداد فرزندان و اعتماد کم اعضای خانواده به یکدیگر مواجه‌اند و به هنگام تنهایی مجالی برای ابراز عواطف و انس با یکدیگر و برای دوران پیری یاوری نمی‌یابند، خانواده‌های ثروتمندی وجود دارند که فرزندان آنان دارای زندگی و اشتغالاتی هستند و والدین یکی از آنان تنها در گوشه خانه بزرگ و زیبا به سر می‌برند و برای رفع تنهایی سگی پرورش یافته را با خود همدم می‌کنند و او را همچون کودک خود در بغل می‌گیرند.

در جامعه امروزی به دلایل گوناگونی از جمله مدگرایی، بیماری‌های روانی، تبعیت از فرهنگ غربی، کمبود معنویات و بی‌هویتی گروهی از انسان‌ها نظر ترحمی دیروزین به سگ بیرون از خانه را به نظری تفضلی تغییر داده‌اند و با بردن سگ به منزل نه تنها جایگاه و ارج انسانی خویش را کاسته‌اند بلکه معضلات شومی نظیر سگ‌گردانی را نیز رقم زده‌اند.

راهکارهای حل این معضل در این است که ابتدا انسان‌های دچار شده به این بحران را باید با اصل و جایگاه انسانی آنها که همان مقام خلیفه‌اللهی آشنا کرد، دومین مقام تبیین غنای فرهنگ ایرانی- اسلامی نزد این افراد و پیوند دوباره آنها با سرچشمه‌های غنی فرهنگی است و سومین راهکار نزدیکی دوباره به معنویات و ارزش‌های دینی است زیرا پیوند و انس با این ارزش‌ها می‌تواند آدمی را از خطا و فراموشی خویشتن‌بری دارد.

*پی‌نوشت

۱- فضل‌الله خداداد، دگردیسی نوع نگاه به سگ: از ترحم در گذشته تا تفضل در جامعه امروزی ایران، مجله اسلام و علوم اجتماعی، سال ۱۴، شماره ۲۸، پاییز و زمستان ۱۴۰۱: صص۱۵۵-۱۷۳.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۷۶۳۸۰۷:۲۳:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
دست از سر زندگی مردم بردارید جناب نویسنده برو به مشکلات زندگی خودت برس .
ناشناس۳۱۳۸۰۶۵۱۲:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
از بی فرهنگی مردمی که فکر می کنند داشتن سگ و بی حجابی و بی عفتی کلاس دارد .
ناشناس۳۱۳۸۰۷۰۱۲:۳۲:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
با توجه به اینکه نگهداری سگ در منازل در منطقه شهری جرم و خلاف است نیروی انتظامی با تماس مردم باید خودش به عنوان مدعی العموم اقدام لازم را انجام دهد نه اینکه مردم شکایت کنند مردم فقط باید اطلاع رسانی کنند
ناشناس۳۱۳۷۶۸۸۰۸:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اول آموزش مادی گرایانه و دنیا پرستی در دانشگاه حتی مدارس بعد تبلیغ رنگارنگ غرب و از روی ظاهری که از طریق رسانه های دیداری و شنیداری اعمال شده خود به خود تفکر ساده لوحان را خالی و از نو برنامه می ریزند که یکی از آن همین می شود که به جای فرزند به حیوان آن هم از نوع بد آن وابسته می شوند
رضا۳۱۳۷۷۳۱۰۹:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
بيشتر جمعيت ايران تا دهه 30 در روستاها زندگي مي كردند و اكثر روستاييان ايران در خانه سگ برای نگهبانی گله داشتند . شهر نشيني باعث شد تا مردم از سگ ها فاصله بگيرند .وگرنه سگ در فرهنگ ايراني هميشه وجود داشته . سگ ربطي به فرهنگ غرب نداره .
شهروند۳۱۳۸۱۴۶۱۳:۰۶:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
بله سگ در روستاها بود نه درآپارتمان
ناشناس۳۱۳۸۴۸۷۱۶:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
عزیز سگ در داخل خانه روستایی نبوده
ناشناس۳۱۳۸۴۹۰۱۶:۲۸:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
یعنی اینطور گفته شود سگ و گربه جای فرزند و همسر نبوده که جز اعضای خانواده باشد
اسدی۳۱۳۷۷۳۷۰۹:۰۵:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
نگهداری حیوان خانگی معضل نیست و نیاز به راهکار و مقاله هم ندارد.
ناشناس۳۱۳۷۷۵۴۰۹:۱۶:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
این خود برتر پنداری رو امثال شما از کجا آوردن؟ چرا فکر می کنید هر کی مثل شما فکر نمی کنه احساس حقارت داره، رذایل اخلاقی داره، فریب خورده، بی هویته، کمبود همدم داره و... دقیقا همین مدل تفکر است که باعث شده مردم به حرف شما گوش ندهند و ارزش های شما براشون بی ارزش باشه.
ناشناس۳۱۳۸۴۹۱۱۶:۳۰:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
یک مقدار از سرمست شدن و تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب فاصله بگیر بهتر می فهمی چه اتفاقی می افتد و خواهد افتاد!
ناشناس۳۱۳۷۸۴۵۱۰:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
نگه داشتن سگ در خانه درمحیط شهری ظلم ودرحق این حیوان است والبته جفای درحق نزدیکان وهمسایه ها
ناشناس۳۱۳۸۰۴۲۱۲:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اتفاقا با نگاه کردن به رفتار های حیوانات سگ ها و گربه های خانگی میشه فهمید خیلی هم خوشحال هستن
ناشناس۳۱۳۷۹۳۰۱۱:۲۵:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
مطلب بی ارزشی بود
ناشناس۳۱۳۸۵۶۷۱۷:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
همه آنها به کنار یعنی دستور دین مبنی بر حرام بودن و نجس بودن هم بی ارزش بود؟!!!
ناشناس۳۱۳۸۰۳۰۱۲:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
با بردن سگ به منزل نه تنها جایگاه و ارج انسانی خویش را کاسته‌اند بلکه معضلات شومی نظیر سگ‌گردانی را نیز رقم زده‌اند. جمله رو بخونید. حالا مرور میکنیم . یک کسی یه سگ داره و سگشو برده پیاده روی. این کار معضل شوم تعبیر شده. حالا تصور کنید برای مال مردم خواری اختلاس دزدی فقر کودک ازاری کارتن خوابی اعتیاد فحشا چه تغابیری باید به کار برد؟
ناشناس۳۱۳۸۰۴۳۱۲:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
چرا کوتاه نمیگید سگ خوک پست‌ترین حیوان است، پیغمبر مان گفته است سگ نجس است سگ برای کسی جایز است که در بیابان گله گوسفند داشته باشد تمام .
ناشناس۳۱۳۸۱۱۳۱۲:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
خیلی به کار های مردم دخالت می کنید .
ناشناس۳۱۳۸۴۹۳۱۶:۳۱:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
چون شما دخالت می کنید و جامعه را خراب!!
شهروند۳۱۳۸۱۴۳۱۳:۰۴:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
درهمسایگی ما سگ درمنزل نگه داری میکنند هروقت لای در را باز میکند بوی نامطبوعی از خانه اش بیرون میآید .
ناشناس۳۱۳۸۲۴۸۱۴:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
چرا باید در همه مسائل زندگی مردم دخالت کنید و اتهام مختلف بزنید نگهداری حیوانات تا آنجا که مزاحمت برای همسایه و ... نداشته باشه به کسی ربطی نداره در تمام دنیا این موضوع پذیرفته شده است ولی شما یاد گرفتید در تمام امور خصوصی مردم مداخله کنید.
ناشناس۳۱۳۸۲۷۸۱۴:۱۷:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
عمدتا آدم های بی هویت از نظر شخصیتی و همین طور خودنما سگ دارند
ناشناس۳۱۳۸۷۲۶۲۰:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
شاید تعدادی اینطور باشند ولی قطعا همه چنین نیستند. عوامل مختلفی دارد
ناشناس۳۱۳۸۸۰۸۲۲:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
منم مخالف نگهداری حیوانات در خانه هستم. مخصوصا سگ
ناشناس۳۱۳۸۳۳۰۱۴:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
به جرات می توان گفت ایران فعلی از مادی ترین جوامع روی زمین است. اهمیت ظواهر، پول، مدل خودرو ، نوع آپارتمان و ... هم چشمی ای را در جامعه بوجود آورده که در طول تاریخ نظیر ندارد.
ناشناس۳۱۳۸۵۹۷۱۸:۰۰:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
آقا شما دوست نداری سگ نگه ندار به کار مردم چی کار دارید. چرا سبک زندگی خودت و سلیقه خودت رو برتر می دونی؟ کار شما درست و از روی منطقه کارهای بقیه از روی مدگرایی و بی هویتی؟
ناشناس۳۱۳۸۶۷۰۱۹:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اول بپرسید که چرا مردم از دین گریزان شده اند ؟
ناشناس۳۱۳۸۷۲۵۲۰:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
شخصا با نگهداری حیوانات از هر نوع در خانه مخالفم اما دیگر کاریش نمیشود کرد! این هم یکی از معلول های دهکده و فرهنگ جهانی است که دیگر وارد کشور هم شده است و روز به روز هم بیشتر میشود تا به حد تعادل خود برسد (از نظر فرآوانی افرادی که سگ و گربه در خانه نگه میدارند).
حسین. به. طور. کلی. سگ. جایش. در. آپارتمان.نیست.خیلی.مشگلات.دارد.در.حیاط.یا.باغ.هیچ.اشکالی.ن دارد...۳۱۳۸۸۳۸۲۲:۲۴:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
در. آپارتمان. سگ. ممنوع.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. فردا دیر است...

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  12. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  13. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  14. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  25. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

آخرین عناوین