یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر هستید یا محتاط؟

گزارش بازرگانی، 189533،   4020415066
یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر هستید یا محتاط؟

بعد از ریزش بازار در سال 1399، اعتماد مردم به سرمایه گذاری در بورس کم شد. خیلی‌ها دیگر علاقه‌ای به تحمل ریسک در این بازار از خود نشان ندادند؛ اما موضوعی که اغلب افراد به آن بی‌توجه هستند، مزیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس و کسب بازدهی‌های مناسب است. انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افراد با درجه ریسک‌پذیری متفاوت در دسترس است و به‌راحتی می‌توان نسبت به خرید واحدهای آنان اقدام کرد. شما کدام صندوق بورسی را انتخاب می‌کنید؟

 

مفهوم ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری

بهتر است قبل از انجام هرگونه معامله‌ در بورس، میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار را بسنجید. براساس سنجش میزان ریسک سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی بازدهی احتمالی، می‌توان با مشخص کردن حد سود و ضرر، معامله اصولی‌تری را تجربه کرد. ریسک در دنیای سرمایه‌گذاری به دو دسته ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیستماتیک تقسیم می‌شود. ریسک سیستماتیک ریسکی است که سرمایه‌گذار توانایی کنترل آن را نداشته و نمی‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد؛ مثل وقوع یک جنگ. در مقابل، ریسک غیر سیستماتیک را می‌توان تا حدودی کنترل کرد و با بررسی آن، سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشت؛ درست مانند زمانی که خبری راجع به عملکرد یک شرکت منتشر می‌شود؛ با تحلیل درست آن خبر می‌توان ریسک غیرسیستماتیک سرمایه‌گذاری را کاهش داد.

موضوع دیگری که در رابطه با ریسک و بازده و رابطه میان آن دو مطرح می‌شود، همبستگی میان آن‌هاست. احتمالا این جمله معروف به گوشتان خورده است که «هر چقدر احتمال بازدهی یک سرمایه‌گذرای بیشتر باشد، ریسک آن نیز بالاتر خواهد بود»؛ بنابراین اگر به‌دنبال بازدهی‌های بالا هستید، لازم است تا ریسک بیشتری را نیز متحمل شوید.

 

سرمایه‌گذاری کم ریسک و مطمئن

با توجه به میزان تورم بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، نمی‌توانید تنها با پس‌انداز کردن آینده خود را تامین کنید. در کشوری که اقتصاد تورمی بر آن حکم‌فرماست، عموم مردم به‌دلیل نداشتن دانش سرمایه‌گذاری و ترس از از دست رفتن سرمایه، تصمیم می‌گیرند منابع مالی خود را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنند؛ اما بانک انتخاب خوبی برای در امان ماندن از تورم نیست و می‌توانید راهکار بهتری را پیش بگیرید. 

اگر در سرمایه‌گذاری فرد محتاطی باشید، صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی با بازدهی سالانه بیش از 27 درصد سالانه، گزینه بسیار خوبی برای حفظ ارزش پول شماست.



ویژگی سرمایه‌گذاران ریسک پذیر 

اطلاع از این موضوع که میزان ریسک‌پذیری شما بالاست یا به‌دنبال معاملات محتاطانه‌تر هستید، اهمیت زیادی در بازار سرمایه پیدا می‌کند. برای اینکه علت این موضوع را متوجه شوید، فرض کنید بدون اطلاع از میزان ریسک‌پذیری خود، در بازاری با ریسک و نوسان بالا سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟! 

احتمالا در صورت وارد شدن زیان به سرمایه خود، مدیریت مناسبی نداشته و دارایی خود را در زمان نامناسبی به فروش می‌رسانید یا اینکه به امید کسب سود در بلند مدت، آن را بدون تحلیل درست، حفظ کنید. 

مهم‌ترین ویژگی افراد ریسک‌پذیر در معاملات سهام این است که افراد ریسک‌پذیر به‌دنبال کسب بازدهی‌های بالا هستند. این افراد در گذشته طعم شکست‌های سنگین را نیز تجربه کرده‌اند و واکنش بهتری نسبت به نوسانات بازار از خود نشان می‌دهند. 

مطالعات روانشناسی نشان داده است با افزایش سن افراد، میزان ریسک‌پذیری آنان نیز کاهش یافته و تمایل کمتری به تحمل ریسک خواهند داشت. چنانچه هنوز با میزان ریسک‌پذیری خود آشنایی ندارید، می‌توانید از تست ریسک‌پذیری آنلاین کارگزاری فارابی، استفاده کنید.

 

سرمایه‌گذاری مناسب برای افراد ریسک‌پذیر

در دنیای امروز، راه‌های مختلفی برای کسب بازدهی از بازار سرمایه وجود دارد. در میان روش‌های موجود، خدمات سبدگردانی و صندوق‌ سهامی می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر به‌شمار آیند. این دو روش که در دسته سرمایه‌گذاری غیرمستقیم قرار می‌گیرند، برای افرادی که دانش و تجربه کافی معامله در بورس را ندارند و نمی‌توانند زمان مناسبی را برای تحلیل بازار اختصاص دهند، گزینه بسیار خوبی برای کسب بازدهی هستند. 

با توجه به اینکه مدیریت دارایی در صندوق سهامی توسط تحلیلگران و متخصصان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، مدیران صندوق در تلاش هستند تا در بازار صعودی بازدهی بهتر از شاخص کل و عموم بازار کسب کرده و در بازار منفی نیز با تغییر ترکیب دارایی‌ها در ابزارهای مختلف، اصلاح کمتری را نسبت به بازار تجربه کنند. صندوق سهامی سلام فارابی با کسب بازدهی بیش از 20 درصد در بهار سال 1402، توانسته بازدهی بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کند. 

اگر تاکنون از مزایای این صندوق‌ها بهره‌مند نشده‌اید، الان وقت مناسبی برای تجدید نظر در انتخاب روشی برای یک سرمایه‌گذاری پربازده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. فردا دیر است...

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  23. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

آخرین عناوین