همه ساده‌ایم اما برخی ساده‌تر!

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4020404029 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
همه ساده‌ایم اما برخی ساده‌تر!

گذری کوتاه در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی و مرور آن‌ها در 24 ساعت گذشته فضای جالبی را پدیدار کرد؛ مردمی که نقطه ثقل پست‌ها و موضوع صحبتشان، «روسیه و پوتین» بود؛ عجیب اما واقعی؛ غریبه‌ترین‌ها با دنیای سیاست هم وارد این فضا شده و از «واگنر» می‌گفتند که تا حالا اسمش به گوششان نخورده بود!

در فضای مجازی، روسیه در آستانه سقوط بود و پوتین هم در حال فرار از کشورش؛ مانند ایران که در پاییز گذشته ریز و درشت مسئولین کشور در حال رزرو بلیت ونزوئلا بودند و عجیب آنکه این ادعاها برای عده‌ای باورپذیر بود.

از خاطرم نمی‌رود که دوست قدیمی و یار گرمابه و گلستانم که حالا با خط‌کشی‌های سیاسی راه خود را جدا و تصمیم به قطع رابطه گرفته، همان پارسال اصرار داشت: «ببین اینا رفتنی‌اند. اگر تا چهار ماه دیگه اینا نرفتند هر چی خواستی بهم بگو» و از آن چهار ماه وعده داده شده، ماه‌ها می‌گذرد.

اگرچه نیتم از  این صحبت‌ها تمسخر ادعای افرادی چون دوست سابق بنده نیست، بلکه هدف، شکافتن و تبیین ماهیت فضایی است که منجر به ایجاد حس توهم می‌شود.

امروزه رسانه‌ها در موقعیتی‌اند که بر خلاف کارکرد اصلی خود و روایت حقیقت - هر چند جهت‌دار - در حال وارونه‌سازی‌اند؛ وارونه سازی از حقیقت و جا زدن دروغ به جای راست؛ در حال ترویج توهم جمعی؛ به دنبال تحمیق عمومی و تبدیل مردم به موجوداتی که ابزار بازی و ملعبه دست صاحبان رسانه‌ها باشند و این بازی جز با همکاری ناخواسته مردم حاصل نمی‌شود.

مردم باید بدانند آنچه که رسانه‌ها روایت می‌کنند، همه واقعیت نیست و حتی فراتر از آن، بسیاری از مواقع در تقابل آشکار با واقعیت قرار دارد. مبحثی است در فلسفه رسانه که رسانه‌ها در جهان امروز، برداشت انسان را از واقعیت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؛ به وسیله دال‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری و البته با وام‌گیری از ارزش‌های جمعی و شخصی و این ارزش و جایگاه والای رسانه را مشخص می‌کند.

در عصری که مخاطب رسانه به دلیل تحولات تکنولوژیکی منفعل نیست این رفتارهای ساده‌انگارانه محلی از اعراب ندارد بخشی از جامعه ایرانی نشانه‌های هراس‌انگیزی از سطحی‌نگری خود را در برخی مقاطع نشان داده؛ هر چند که در یک نگاه کلی همه ما ساده‌ایم، اما به واقع برخی ساده‌ترند و این سطحی‌نگری آسیب جمعی و آثار ناپسندی برای ما به دنبال خواهد داشت. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۲۶۰۸۱۰:۴۱:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۴
دشمن الکی پول خرج نمی کند که رسانه درست کند برای ما
ناشناس۳۱۱۲۶۷۸۱۱:۵۰:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
واگنر سیاست خود پوتین است برای اهدافی خاص
راه۳۱۱۳۰۵۸۱۷:۵۴:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۴
متاسفانه بیشتر مردم تحت تاثیر اَبَر رسانه‌ی غرب زحمت جستجو ، تحقیق ، دقت و تفکر را به خود نمیدهند _____ اغلب به رغم ادعای نواندیشی و بسیط نگری ، به سندروم ساده‌اندیشی و مینوت برداری و تَکرارگویی مبتلا هستند ولذا نظرات مستقل و آزادیخواهانه و وطن‌پرستانه و متدیّنانه و متعهدانه را برنمیتابند
ناشناس۳۱۱۳۲۴۵۲۱:۵۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۴
ایوالله خداوکیلی بیشتر مردم به سطحی نگری و ساده اندیشی دچار شدن برای همین هم حرف ۴ تا سلبریتی رو بیشتر از مشاهدات عینی خودشون قبول میکنن موقع انتخابات حتی به ضرر خودشون و خانواده و جامعه‌شون به جماعتی رای میدن که هیچ تعهد و تناسبی با عِرق ملی و میهن پرستی و انصاف ندارن
ناشناس۳۱۱۲۷۰۹۱۲:۰۵:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۴
البته خیلی ها در ایران نگران شدند و البته بهتر است با این تلنگر از خواب بیدار شوند. ظلم پایدار نیست.
ناشناس۳۱۱۳۰۵۹۱۷:۵۴:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۴
ظلم آمریکا پایدار نخواهد بود
حسین۳۱۱۳۱۵۰۲۰:۰۸:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۴
ظلم ظلمه ظلم خوب و بد نداریم
ناشناس۳۱۱۳۲۱۶۲۱:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۴
آمریکا وروسبه رو به زوالند و نباید بر هیچکدام تکیه کرد !
من من۳۱۱۲۹۷۸۱۶:۱۰:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۴
اکثریت مردم صرفا به عنوان هوادار سیاسی نظر میدن نه یک تحلیلگر.. این برای مردم تمام کشورها صدق می کنه! چیزی که مهمتره نظر تحلیلگران سیاسی هست که اونها هم مشابه هوادارا شدن! مثلا توی همین داستان دیروز تحلیلگر سیاسی اصلا به این موضوع اشاره نمی کنه که چطور یک واحد 20 هزار نفری تونسته بدون کوچکترین مقاومت از طرف ارتش یا نیروهای نظامی دیگر روسیه تا 200 کیلومتری مسکو پیش بره! و این نشونه چ ضعف بزرگی هست برای دولت روسیه. .. خلاصه کلام نگرانی اصلی باید در مورد برخی تحلیلگران و مقامات سیاسی باشه که توهمات و نظرات مشابه یک هوادار در مورد اتفاقات نداشته باشن!
ناشناس۳۱۱۳۴۱۱۰۵:۴۷:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۵
می بینی ؟ تویی هم که حس باهوش بودن داری ، حواست پرته . بیست هزار در مقابل چند صد هزار . با مسلسل و نفر بر در مقابل ارتشی تمام و کمال . راستی تو نبودی می گفتی پلهای اطراف مسکو رو تخریب کردند ؟ یعنی در بین خود واگنری ها کسی نبود بگوید که با چه ضمانت و پشتیبانی در حال حمله به مسکو هستیم ؟ شما غربزده ها باورتون شده که فقط غربی ها باهوشند . ما در این ماجرا اوج خریت را از خود امریکا دیدیم . در عرض چند ساعت گروهی که تروریست می نامیدش ، از لیست خارجش کرد و حالا احمقها مانده اند که با چه رویی دوباره انگ تروریست بودن به آن بچسبانند .... منو باش چه بیکارم و جواب کیا رو دارم می دم . طرف ساکن تهرانه بدون اینکه پنجره رو باز کنه و بیرون رو ببینه از طریق ماهواره به یقین می رسه که تهران سقوط کرده . حسادت می کنم به غرب که چنینی طرفداران حرف گوش کنی دارد .
ناشناس۳۱۱۳۴۱۰۰۵:۳۵:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۵
شستشوی مغزی مردم کره ی زمین به طور عموم و ما ایرانیها به ویژه از اواسط زمان قاجار شروع شد . سخت است فرار از زمزه ای زیر گوشی که ده ها سال غرب را بهشت و سایر نقاط را جهنم می داند . من به غرب زده ها هم حق می دهم که خیلی راحت ده ها سال جنایت انگلیس علیه ایران را با دو قرارداد گلستان و ترکمنچای می شورند و می برند . این چیز کمی نیست که عده ای به مرحله ای رسیده اند که حیوان بودن در مثلا هلند را به انسان بودند در ایران ترجیح می دهند . کارشناسهای تاریخ ، روانشناس ، جامعه شناس و امثال آن باید سالها پژوهش کنند تا مسیر رسیدن افراد یک جامعه به چنین سرانجامی را کشف و شناسایی کنند . این که تا توریست غربی ( و نه جای دیگر ) را می بینیم انواع فیلمها را جلویش بازی می کنیم که مثلا برود در کشورش و از ما تعریف کند ، قصه ای تلخ است که آیندگان بسیار زیاد از چرایی خلق آن خواهند گفت .اگر توریست چشم رنگی و مو بور غربی دیدی و حس احترام افراطی در وجودت قلیان نکرد یعنی از وسوسه های زیر گوشی طولانی مدت استعمار ، جان سالم به در برده ای .
ناشناس۳۱۱۲۶۱۳۱۰:۵۰:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۴
افرادی که وارد فضای مجازی می شوند باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند اما متاسفانه عده ای ساده لوح هستن و دروغ های منتشر شده در فضای مجازی را به راحتی باور می کنند.
ناشناس۳۱۱۲۷۱۲۱۲:۰۶:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۴
حداقل این ماجرا این بود که روسیه در درون ناپایدار است.
به آفرید۳۱۱۳۰۵۰۱۷:۴۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۴
همین شورش واگنر کلی مزیت برای روسیه داشت خیلی از جاسوسان و کسانی که طرفدارشون بودن خودشونو لو دادن
ناشناس۳۱۱۳۰۶۲۱۷:۵۶:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۴
روسیه نسبت به آمریکا خیلی پایدارتره
ناشناس۳۱۱۲۷۱۴۱۲:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۴
اینکه مردم چه نظری داشته باشند مهم نیست و مقطعی است مهم نظر مسئولانی است که دخیل به یک کشور ناپایدار و منزوی بسته اند.
ناشناس۳۱۱۳۳۰۵۲۲:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۴
حتما دخیل به آمریکا ببندن که یه طرفه از برجام خارج میشه و قبلش هم اصلا به تعهداتش عمل نکرد و دشمن درجه یک ایرانه
ناشناس۳۱۱۲۹۴۷۱۵:۳۷:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۴
ناشناسان عزیز، اگه ناپایدار بود که الان به جنگ داخلی کشیده میشد، نه اینکه یه روزه غائله تموم بشه!
ناشناس۳۱۱۳۰۱۰۱۶:۵۲:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۴
ایشون و اون دسته از مردمی که ذکر کردند، اگر توان تحلیل داشتند که اینطوری نظر نمیدادند. نظراتی پای شبکه های مجازی که در واقعیت امثال ایشونو کم ندیدم و بحث نکردم، کلا مرغ یکپا داره، ولو مدرک هم بیاری، از این شاخه به اون شاخه! کسی که سالها در امور سیاسی و امنیتی و بین الملل بوده توان نظر دهی مثل این عزیزان نداره که اینها دارند! مشکلات کشور یک طرف، اینکه عده ای در کنار ما هستند که خبر ونزوئلا رفتنو باور کردند یک طرف! از فانتزی هم اونورتر میرند. روی ظلم و ظالم مانور میدن، خیلی هم خوب، اما اگر نفهمند ظلم چیه وظالم کیه، ممکنه خودشونو منقرض بشن! اولین ظالم انسان هست که به خودش ظلم میکنه. و دوری از دستورات شارع اولین ظلم هست. حالا کسی که دچار این مشکل بصورت مداوم باشه، چه در خفا چه در عیان، یقینا نظر نده و تحلیل نکنه بهتره. هم زلنسکی باطل هست، هم پوتین و هم گروه واگنر. یکی بدتر از اون یکی. باطلی به تحریک باطل دیگه مردم خودشو بدبخت کرده. اما چه متفکرانی در داخل داریم که یک کلام میگن اگر روسیه خراب شه، ایران هم مسئولاش بیچاره میشن! عزیز دل، بیچاره کسی هست که این فکرو داره. 44 سال انواع روشنفکرنماها ازین حرفا زدند. یکروز غرب و یکروز شرق، ایران ما هست، هر قدر هم ضربه خوردیم، قوی تر شدیم و میشیم. کجا هستند جاهلان روشنفکرنمای سال 69 که گفتند دیگه کشور در لبه پرتگاه هست، در 88 همین، در 91 همین، در 96 در 98 و 1401.... بعضی خودشون رفتند ته پرتگاه!
ناشناس۳۱۱۳۲۲۱۲۱:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۴
مطمئن باش به زودی شاهد شورش بزرگتری در روسیه خواهیم بود افراد یک شبه عقایدشان را عوض نمی کنند !!
ناشناس۳۱۱۲۶۱۶۱۰:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۴
از بین رفتن ظلم و ظالم توهم نیست. دیر و زود دارد. وعده الهی است.
ناشناس۳۱۱۲۷۵۲۱۲:۳۴:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۴
از فضای رسانه ای دشمن بیرون بیا جناب تا اینطور رو دست نخورید
مهران۳۱۱۲۹۷۲۱۶:۰۳:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۴
بله کاملا درست گفتی برای همین هم آمریکا بنابر گفته خودشون رو به زوال و.نابودی هستند
صفدر۳۱۱۳۱۹۸۲۱:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
کسیکه ایراد خودشو بفهمه قطعا دنبال راه چاره میره.
ناشناس۳۱۱۲۶۱۹۱۰:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۴
به زودی زلنسکی شکست می خورد و اون وقت چهره این افراد دیدن داره.
ناشناس۳۱۱۲۶۶۹۱۱:۳۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۴
بهتره سیاستمون رو به دم روسیه وچین وامریکا وـ.... گره نزنیم مادامی که خدا رو درنظر داشتیم پیروزیم اگه غیراین شد ابرقدرت هم باشیم شکست خوردیم
ناشناس۳۱۱۲۷۶۸۱۲:۵۲:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
غرب رو یادت رفت بگی یا ترجیح دادی یادت بره؟
ناشناس۳۱۱۲۷۳۷۱۲:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۴
تا همین الان هم کلی روسیه ضرر کرده و به هدفش نرسیده فکر کنم دیگه جایی برای حمایت نگذاشته... البته روز به روز هم اوضاع بدتر خواهد شد.
ناشناس۳۱۱۲۶۲۰۱۰:۵۴:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۴
اینها ترک های اجتماعی است و نوعی هشدار به مسوولان. اگر به فکر ترمیم این ترک ها نباشند به تدریج ترک به شکاف تبدیل می‌شود.
ناشناس۳۱۱۲۶۲۴۱۰:۵۸:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۴
یک نقشه بسیار حساب شده پوتین و اف اس بی با پریگوژین برای برکناری گروهی از ژنرال های فاسد که همگی آنها در غرب منافع دارند و ترمزی برای پیشرفت روسیه در جبهه های جنگ بودند و اینکه جنگجوهای واگنر کاروانی بدون مقاومت تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده اند بیشتر شبیه یک جوک می‌باشد ‌و اگر پوتین یکباره این باند ژنرال ها را برکنار می کرد می توانست در جبهه های جنگ خیلی خطرناک باشد حالا خبرهای از استعفای شایگو می‌رسد .
ناشناس۳۱۱۲۶۸۲۱۱:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۴
شاید. بعید نیست .
ناشناس۳۱۱۲۶۲۷۱۱:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۴
شما هم همه حقیقت را روایت نمیکیند و با بقیه رسانه ها هیچ فرقی ندارید. الان نفعتون در حمایت از پوتین هست وگرنه حقایق بسیاری وجود دارد که شما چون به نفعتان نیست کتمان میکنید.
ناشناس۳۱۱۲۶۶۰۱۱:۲۹:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۴
بله حمایت می کنیم چون غرب باید جلویش گرفته شود
ناشناس۳۱۱۳۲۲۴۲۱:۴۱:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۴
جلوی زورگویان شرق وغرب باید گرفته شود
ناشناس۳۱۱۳۳۲۱۲۳:۳۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
به لحاظ اعتقادات شیعه شروع جنگ حرامه
ناشناس۳۱۱۲۷۰۳۱۲:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۴
آفرین
ناشناس۳۱۱۲۶۳۲۱۱:۰۳:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۴
فاجعه را متوجه نشدی؟! 20 هزار نیروی مسلح، خیلی بی رودربایستی راه افتاد سمت مسکو با خودرو زرهی! این وسط یک سری شهر رو هم گرفت، پوتین و ارتش روسیه حتی جرات یک شلیک نداشتند، و با سلام و صلوات و قول مصونیت در مقابل اتهام شورش ایشان را بدرقه کردند به سمت کشور بلاروس؟! می دونی چرا؟ چون نه پوتین و نه ارتش پشتش به ملت گرم نیست، اتفاقا و از قضا همین شورشیان خود تکیه گاه پوتین و ارتش بوده اند در این جنگ مفتحضانه! پس مجبور شد شروط یک گروهک مسلح را بپذیرد و جایگاه هم به ایشان بدهد فقط برای اینکه به سمتی دگر روند!
ناشناس۳۱۱۲۶۶۵۱۱:۳۳:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۴
بهتر هست همانند ذوق و شوقی که داشتید و نصف روز هم طول نکشید و تمام شد تحلیل های آبکی نکنید و با کوچکترین درگیری و خراب کردن زیر ساخت ها بساط آن برای همیشه جمع شد
ناشناس۳۱۱۳۲۲۶۲۱:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۴
شما هم سعی کن تمام تخم مرغهایت را در سبد روسیه نگذاری !! اتحاد روسیه ترک برداشته همانطور که انخاد آمریکا ترک برداشته !!
ناشناس۳۱۱۳۷۶۱۱۱:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۵
اگر اتحادی بود و می خواستیم که کل اوکراین دست ایران می بود
محمد۳۱۱۳۱۴۲۱۹:۴۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۴
مساله به این سادگی ها نیست عزیزم.
ناشناس۳۱۱۲۶۳۷۱۱:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۴
کلا هرکی در مورد سیاست بحث میکنه چندش آور میشه
ناشناس۳۱۱۲۶۳۸۱۱:۱۱:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۴
در دنیای سیاست دانسته های ما در بهترین حالت ممکن دو درصد است و بر اساس همان دو درصد تحلیل می کنیم...
ناشناس۳۱۱۲۶۴۱۱۱:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۴
بزرگترین طرفدار پوتین شورش کرد و یه استان را تصرف کرد بازم در حال ماله کشی داستان هستین...البته از نظر شما ناتو شکست خورده و روسیه چون خودش نمیخواد اوکراین تصرف نکرده
ناشناس۳۱۱۲۶۶۶۱۱:۳۶:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۴
یک گروه 20 هزار نفری را با ارتش روسیه مقایسه می کنی؟ اصلا نخواستند درگیری رخ بدهد
خیمنز۳۱۱۳۲۱۲۲۱:۳۱:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۴
اشتباه شما و خیلی های دیگه همینه. این یک لشگر خارجی نبود. ۲۰ هزار مسلح خودی با یک میلیون لشکر خارجی برابری میکنه. موضوع این هست که حالا مشخص میشود با اینکه عملا نظام تصمیم گیری و اقدام در روسیه پوتین فرو ریخته بود( میانجیگری لوکاشنکو ) پریگوژین قصدش براندازی نبود بلکه رو کردن دست افراد خائن در اطراف پوتین بود که ظاهرا موفق شد.لذا او هم برگشت سرجای اولش.
ناشناس۳۱۱۲۷۰۲۱۲:۰۰:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۴
فرضیاتت برام جالبه! بزرگترین حامی پوتین! یک استان را هم گرفته! عزیزم نه بزرگترین حامیش بود نه استانی را گرفته بود؛ یک شهر رو گرفته بود، اونم نه همه‌ش، ادعا داشت که ما مرکز فرماندهی رو گرفتیم ولی از داخل مرکز فرماندهی اون شهر هیچ عکس و فیلمی بیرون نداد!
ناشناس۳۱۱۲۶۴۹۱۱:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۴
زلنسکی پیشنهاد تحریم 50 ساله ایران را داد غربگدایان چرا سکوت کردند ؟!
تربتی۳۱۱۲۶۵۱۱۱:۲۴:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۴
مطالب کاملا درستی بود ،رسانه ها غالبا به مردم دروغ میگویند!!!!
ناشناس۳۱۱۲۷۶۲۱۲:۴۷:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۴
دروغ را بی خیال در راست گفتن هم طوری وانمود می شود که انگار چه خبر هست
ناشناس۳۱۱۲۶۵۳۱۱:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۴
متاسفانه وقتی آدم عقل اش رو به دست اینستاگرام بدهد همانی می شود که در پاییز سال گذشته دیدم قضیه شورش واگنر و عدم برخورد ارتش روسیه با این گروه کوچک ۲۵هزار نفری نشانه ای بود برای عقلا که زود گول ظاهر را نخورند و اندکی صبر داشته باشن وگرنه سرکوب یه گروه برای ارتش روسیه کار بسیار راحتی است
ناشناس۳۱۱۲۶۶۱۱۱:۲۹:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
شاهنامه آخرش خوشه جناب مشفق... هر چند از وعده تصرف سه روزه کیف هم خیلی گذشته
ناشناس۳۱۱۲۶۷۴۱۱:۴۴:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۴
برای ورودبه دنیای مجازی آمادگی قبلی شرط اول است همانگونه که برای ورودبه پیست اسکی واستخرشناآمادگی لازم است برای ورودبه دنیای مجازی مطالعه وخواندن تاریخ وسیاست وحیله های بکارگرفته درتاریخ ملل لازم بلکه واجب است
ناشناس۳۱۱۲۶۸۸۱۱:۵۷:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۴
جمله‌ی کلیدی این متن، این بود: آنچه که رسانه‌ها روایت می‌کنند، همه واقعیت نیست... سالهاست این جمله را به اطرافیانم بخصوص به پسر نوجوانم گوشزد میکنم. اغلب رسانه‌ها یک صورت سرخ شده از سیلی را نشان میدهند و میگویند فلانی زده و البته دروغ هم نمیگویند، طبعا مخاطب از دست فلانی عصبانی میشود، اما این واقعیت را که اول ما بودیم به که فلانی حمله کردیم و او را زیر چک و لگد گرفتیم، پنهان میکنند! این رسانه‌ها واقعیت را میگویند، اما همه‌ی واقعیت را نمیگویند!
ناشناس۳۱۱۲۷۰۵۱۲:۰۲:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۴
الان شما خوشحالید یا ناراحت؟ دلیل این خوشحالی چیست؟ چرا باید بقای یک دیکتاتور متجاوز که ملتش را به تنگ آورده باعث خوشحالی عده ای شود؟
ناشناس۳۱۱۲۷۱۶۱۲:۱۱:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۴
کسانی ساده بودند که دل در گرو روسیه بستن. از همکاری روسیه و اسراییل هم خبر بگذارید.
ناشناس۳۱۱۲۸۰۴۱۳:۲۱:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۴
چه ربطی دارد
ناشناس۳۱۱۲۷۱۷۱۲:۱۲:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۴
سادگی است اگر فکر کنی این اتفاق پوتین را بیش از پیش ضعیف تر نکرده... همزمان دلار هم که رفت بالا
ناشناس۳۱۱۲۷۱۹۱۲:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۴
جالب هست همین جماعت ساده لوح می گویند صدام هم می گفت ایران عراق را تحریک کرده و باعث حمله عراق شد این درحالی هست که برای این ساده لوحان فقط یک بخش کوچک از حرف امام را روایت می کنند ولی به این نمی گویند که صدام با ایرانی ها در عراق چی کار کرد یا دم مرز با ایران در قبال ایرانی که با واکنش امام روبرو شد و اصلا هم ربطی هم به حرف امام نداشت و از قبل تصمیم به حمله گرفته بود و با گفتن یک حرف کسی حمله نمی کند به کشور دیگری
ناشناس۳۱۱۲۷۲۱۱۲:۱۳:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۴
واقعا این روسیه پرستی از کجا اومد؟ نه با دین،‌ و نه با سابقه تاریخی سازگار است! یعنی همه دوستی و دشمنی ها همینطور از روی لجبازی و حب و بغض است؟
ناشناس۳۱۱۲۸۰۹۱۳:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۴
روس پرست یا شرق گرا نداریم در ایران و اطلاع خود را هم بالاتر ببرید هم در این زمینه و هم در مورد تاریخ که قرار نیست همیشه با کینه در تاریخ ماند
ناشناس۳۱۱۳۰۲۱۱۶:۵۸:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۴
پس چرا این قلب مهربانت درمورد امریکا صدق نمیکند؟
ناشناس۳۱۱۳۲۴۳۲۱:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۴
چون آمریکا دشمن حال حاصر ایران هست ولی امثال شما این را از عمد نمی بینید و دوست دارید ان کشور را!
ناشناس۳۱۱۳۲۹۳۲۲:۴۸:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۴
آمریکا مارو تحریم کرده دشمنی میکنه
ناشناس۳۱۱۳۲۵۸۲۲:۰۲:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۴
پس چرا کینه شما از آمریکا تمامی ندارد ؟
ناشناس۳۱۱۲۷۳۰۱۲:۱۸:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۴
آقای عباس عبدی تحلیل دیروزشان را بروز نکرده اند؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۱۱۲۷۴۹۱۲:۳۰:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
متن یادداشت:مردم باید بدانند آنچه که رسانه‌ها روایت می‌کنند، همه واقعیت نیست و حتی فراتر از آن، بسیاری از مواقع در تقابل آشکار با واقعیت قرار دارد. نویسنده فراموش کرده خودش نویسنده یک رسانه است
ناشناس۳۱۱۲۸۴۸۱۳:۵۳:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۴
و نیز فراموش کرده که آنچه مردم درباره واگنر نوشتند در 24 ساعت گذشته، اعتماد به رسانه نبود بلکه بیان خواسته ها و آرزوهایشان بود! یعنی مردم آرزویشان این بوده که پوتین توسط یک نیروی حتی واگنر سرنگون شود. این ربطی به مبحث رسانه ندارد.
ناشناس۳۱۱۳۷۶۴۱۲:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۵
منظورت غرب گداهایی که اسیر دامن رسانه های دشمن هستند که شست و شوی مغزی شدن؟!!! نه؟
ناشناس۳۱۱۲۷۵۱۱۲:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۴
بله نباید ساده انگاری کرد. اما نشانه ها را هم نباید انکار کرد. ساختمانهای سست یکباره میریزند. مثل متروپل. مثل شوروی سابق. مثل چائوشسکو. ...
ناشناس۳۱۱۲۷۵۵۱۲:۳۹:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۴
پوتین با واگنر نرود هم در قائله بعدی می رود .
ناشناس۳۱۱۲۷۶۳۱۲:۴۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۴
حکومت واگنرها برای روسیه مفید تر از حکومت پوتین است واگنرها ملی گرای واقعی هستند و یک حکومت ملی واقعی تشکیل میدن
ناشناس۳۱۱۲۷۶۶۱۲:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۴
یعنی با دیدن بی حجابها در خیابان ای گوینده‌ی عزیز باور نکردی حرف دوستت درست بود؟
ناشناس۳۱۱۲۸۸۴۱۴:۴۳:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۴
حتی تو یه خانواده چارنفره همه باهم هم عقیده و هم فکر نیستن چه رسد به یه کشور هشتادو چند میلیونی.
ناشناس۳۱۱۲۷۷۱۱۲:۵۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۴
از نظر صدا وسیما و رسانه های شما در آستانه انتخاب ریاست جمهموری گذشته آمریکا این کشور در ابتدای یک جنگ داخلی قرار داشت. الان هم از نظر شما اوکراین جنایتکار هست و پوتین عین صداقت و حقانیت هست. چیزی هم به اشغال کامل اوکراین توسط روسیه نمونده
ناشناس۳۱۱۳۲۴۹۲۱:۵۹:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۴
خودت را به خواب نزن جنگ داخلی رخ نداد؟
محمد۳۱۱۲۸۰۷۱۳:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
یادمان نرود: تهاجم به قصد اشغال = عملیات ویژه نظامی
ناشناس۳۱۱۲۸۱۶۱۳:۲۵:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۴
حالا فرض کنید عده ای از ژنرالهای اکراین علیه زلنسکی شورش میکردند بعد نحوه نقل قول و گفتار نویسینده محترم چه شکلی میشد؟
ناشناس۳۱۱۲۸۳۵۱۳:۴۳:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۴
برخی ساده اند و برخی وطن فروش و چشم انتظار کاری از کدخدا . ولی جمهوری اسلامی با قدرت به پیش می رود.
لیو۳۱۱۲۸۳۶۱۳:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۴
ممکنه که سناریوی سیاسی روسها و همپیمانهاش برای عقب نشینی روسیه از جنگ اوکرائین بوده باشه. سازمانهای امنیت این کشورها چون بیکاراند از این نمایشهای خیابانی به راه می اندازند.
ناشناس۳۱۱۲۸۳۸۱۳:۴۵:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۴
متاسفانه اقتصاد کشور ما اینقدر ناپایدار است که مثلا در روسیه یک گروهکی شورش میکنه قیمت ارز اینجا بالا میره یعنی تاوان هر پدیده ای را ما میپردازیم.
ناشناس۳۱۱۲۸۴۵۱۳:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۴
«مردم باید بدانند آنچه که رسانه‌ها روایت می‌کنند، همه واقعیت نیست و حتی فراتر از آن، بسیاری از مواقع در تقابل آشکار با واقعیت قرار دارد. مبحثی است در فلسفه رسانه که رسانه‌ها در جهان امروز، برداشت انسان را از واقعیت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؛ به وسیله دال‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری و البته با وام‌گیری از ارزش‌های جمعی و شخصی و این ارزش و جایگاه والای رسانه را مشخص می‌کند.» نویسنده عزیز! به همین دلیل است که کسی به رسانه های داخلی و از جمله همین سایت الف هم اعتمادی ندارد. آنچه شما در دنیای مجازی در خصوص شورش واگنر دیدید در واقع ابراز آرزوها و تمایلات بوده نه اعتماد به رسانه ها! متوجه موضوع هستید؟
ناشناس۳۱۱۲۸۶۰۱۴:۰۱:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۴
پوتين ديگه اون مرد مغرور ( پشت ميز بيضي) دو سال پيش نيست و ارتش روسيه هم ابرقدرت جهاني نيست.
ناشناس۳۱۱۲۸۶۹۱۴:۰۹:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۴
بهتر است نویسنده به این گزارش هم توجه میکرد: پس‌لرزه‌های «شورش واگنر» برای روسیه و بقیه نقاط دنیا!
ناشناس۳۱۱۲۸۷۹۱۴:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۴
این مطلب کاملا در مورد رسانه های داخلی و خارجی صدق می کند.
علی۳۱۱۲۸۸۰۱۴:۴۰:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۴
در نتایج حوادث شنبه می توان گفت: روحیه و انگیزه ارتش اوکراین برای جنگ با روسیه افزایش و در مقابل روحیه و انگیزه ارتش روسیه برای جنگ کاهش می یابد. تصمیم کشورهای غربی برای حمایت تسلیحاتی سیاسی اطلاعاتی از اوکراین تقویت می شود. تمرکز کشورهای غربی برای تضعیف روسیه و فروپاشی و تجزیه و سرنگونی پوتین افزایش می یابد. تصویر روسیه و پوتین نزد افکار عمومی کشورهای حامی و مخالف، تضعیف شد. اتکای کشورهای همسو به روسیه کاهش می یابد. حوادث شنبه قطعا دیر یا زود در صحنه سیاسی روسیه، سرنوشت جنگ در اوکراین و سرنوشت پوتین تاثیرات اساسی خواهد داشت.
ناشناس۳۱۱۲۸۹۲۱۴:۴۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۴
زمانی به آمریکا و شوروی با یک وزن و قافیه، دشنام می دادیم. الان یکی شون شده کشور دوست و برادر و طرفداران اش هم شدن این وری ها! کسانی هم که داد می‌زنند منافع ایران با رابطه با همه دنیا بیشتر تامین خواهد شد، انگ غرب زدگی به پیشانی شون می خوره. خوب شما که تا این حد از آمریکا متنفر هستید چرا هواپیمای با موتور آمریکایی وی آی پی سوار می شوید؟!
ناشناس۳۱۱۲۹۱۰۱۵:۱۳:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۴
واقعا درسته رسانه ها هر چی که بهشون دیکته بشه می نویسند حتی تو همین سوئد که من دارم زندگی می کنم به وضوح می بینم مشکلات اصلی مردم را گزارش نمی کنند
ناشناس۳۱۱۳۰۰۰۱۶:۴۵:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۴
تلنگر خوب است ،بعضی وقتها لازم است بداند که اگر مردم نخواهند هیچ اند
ناشناس۳۱۱۳۰۰۴۱۶:۴۶:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۴
آنچه فارغ از نتیجه، ماجرا این بود که گروهی اوباش که برای پول می جنگیدند در هماهنگی با ارتش به مشکل برخوردند ،
ناشناس۳۱۱۳۰۰۵۱۶:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۴
اگر اتفاقی بیفتد . خاطر جمع باشید ونزوئلا هم آنها را نمی پذیرد مانند گذشته که شاه را نپذیرفتند
کاوه۳۱۱۳۰۳۶۱۷:۱۶:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۴
این درسی باشد تا به افراد بی سر و پا قدرت ندهند.
مهدی بیات۳۱۱۳۰۹۹۱۸:۴۰:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۴
از یک جهتی هم حق با دوست شما بود این ها رفته اند، از دل مردم رفته اند. قضیه ی واگنر دوباره نشان داد که اینجا هیچکس دوست دیگری نیست، هیچکس دشمن دیگری نیست، اینجا نمایش خانه ی خداست، همه تسلیم او هستیم، تنها خداست که می ماند
ناشناس۳۱۱۳۱۴۵۱۹:۵۳:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۴
فرض کنید این اتفاق در اوکراین می افتاد..
قصه گو۳۱۱۳۲۱۵۲۱:۳۳:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۴
اما دوران پوتین پایان یافت.
ناشناس۳۱۱۷۵۴۳۰۲:۱۵:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۸
روسیه در جنگ با اوکراین کار بزرگی کرده. مساحت خاکی که اشغال کرده بیش از ۶ برابر کل استان خوزستان هست. منطقه درگیری بیش از ۱۰۰ برابر منطقه درگیری جنگ ایران و عراق هست. ارزش مناطق گرفته شده بیش از ۱۰ برابر درامد یک سال روسیه است. هر جوری حساب کنی روسیه برده ولی غرب جوری داستان رو تعریف میکنه که انگار روسیه شکست خورده. درحالیکه در جنگهای امروزی که نیروها در گستره وسیعی نوزیه میشوند امکان حمله های برق آسا وجود ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین