قیمت ورق فولادی بر قیمت کدام مقاطع فولادی مؤثر است؟

گزارش بازرگانی،   4020325014

نرخ فروش بسیاری از مقاطع فولادی مانند پروفیل، نبشی و لوله به صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت ورق سیاه فولادی قرار دارد. زیرا این محصولات عمدتا از تغییر شکل ورق سیاه و انجام یک سری فرایندهای مکانیکی بر روی آن‌ها ساخته و تولید می‌شوند. به عبارت دیگر، صفحات فولادی به عنوان محصول پایه جهت تولید بسیاری از مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، هر گونه افزایش یا کاهش نرخ فروش ورق سیاه، قیمت این محصولات را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت چه مقاطعی متاثر از قیمت ورق فولادی است؟

شیت های فولادی محصولاتی کلیدی و پایه در صنعت فولاد به شمار آمده و بخش قابل توجهی از مقاطع به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از این ورق ها تولید می‌شوند. حتی برخی پلیت ها با ویژگی های خاص مانند ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی هم از انجام عملیات هایی مشخص بر روی ورق سیاه تولید می‌شوند. از این رو نرخ فروش ورق سیاه تا حد زیادی بر قیمت سایر شیت ها و مقاطع فولادی تاثیرگذار است. در این میان، برخی محصولات به صورت مستقیم از انجام عملیات مکانیکی روی پلیت های فولادی ایجاد می‌شوند. به همین خاطر، نرخ فروش آن ها از قیمت ورق تاثیر بیشتری می‌پذیرد. تعدادی از مهمترین مقاطع این چنینی، عبارتند از:

  • نبشی (پرسی)
  • ناودانی
  • لوله درزدار
  • لوله اسپیرال
  • تسمه
  • پروفیل زد

تاثیر قیمت ورق بر نرخ فروش نبشی

نبشی نوعی پروفیل باز محسوب می‌شود که امکان تولید آن با دو روش مختلف وجود دارد. این موارد شامل روش فابریک و پرسی می‌باشند. در روش اول، نبشی به صورت مستقیم از ذوب کردن مواد اولیه و عبور آن ها از خط نورد تشکیل می‌شود. اما در روش پرسی، ورق های فولادی را در اندازه های دلخواه برش داده و با استفاده از دستگاه پرس، به نبشی تبدیل می‌کنند. از این رو نرخ فروش نبشی های تولید شده به روش پرسی، مستقیما با قیمت ورق مرتبط بوده و از آن تاثیر می‌پذیرد. چرا که مهمترین هزینه لازم برای تولید این مقاطع مهم فولادی، هزینه تامین مواد اولیه یا همان شیت های فولادی است.

ناودانی

فرایند تولید ناودانی هم کاملا مشابه با روش تولید نبشی بوده و به جز مراحل آخر یعنی فرم دهی، تفاوت دیگری ندارند. از این رو ناودانی هم مانند نبشی های فولادی با استفاده از دو روش فابریک و پرسی قابل تولید است. در روش پرسی، ابتدا ورق های فولادی متناسب با ابعاد ناوادانی مد نظر برش داده می‌شوند. در ادامه، شیت های فولادی وارد دستگاه رول فرمینگ گردیده و با استفاده از غلتک های مخصوص به شکل ناودانی در خواهند آمد. با توجه به این که مواد اولیه و پایه مورد استفاده برای تولید ناودانی پلیت های فولادی هستند، قیمت آن به طور مستقیم بر قیمت تمام شده ناودانی تاثیر گذار است.

پروفیل زد

پروفیل های زد به صورت مستقیم از تغییر شکل ورق با استفاده از غلتک های مخصوص ایجاد می‌شوند. جهت ساخت این نوع پروفیل، ابتدا شیت های فولادی در اندازه های مورد نیاز برش داده می‌شوند. سپس نوارهای ایجاد شده وارد دستگاه رول فرمینگ شده و با عبور از غلتک های موجود، شکلی شبیه به حرف Z لاتین به خود می‌گیرند. ضخامت و طول شیت های فولادی طی این فرایند تغییری نداشته و فقط شکل آن‌ ها تغییر می‌کند. قیمت ورق سیاه یک عامل پایه تأثیر گذار بر نرخ فروش پروفیل‌های زد فولادی محسوب می‌شود.

تاثیر نرخ فروش ورق بر قیمت لوله درزدار

لوله های فولادی بر اساس یک تقسیم بندی کلی، به دو دسته مختلف شامل لوله های درزدار و لوله های بدون درز با مانیسمان تشکیل می‌شوند. نمونه های بدون درز یا مانیسمان به صورت مستقیم از نورد شمش های فولادی ایجاد می‌شود. اما لوله های درزدار از لول شدن ورق فولادی و جوش دادن آن‌ ایجاد می‌شوند. به این ترتیب که ابتدا بسته به سایز لوله مورد نظر، پلیت های فولادی را در ابعادی متناسب برش می‌دهند. سپس شیت های ایجاد شده به صورت استوانه ای لول گردیده و دو لبه بر روی هم جوش داده می‌شوند. بدیهی است که قیمت ورق بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده این نوع لوله های فولادی را تشکیل دهد.

اثر قیمت ورق بر نرخ فروش لوله اسپیرال

لوله های اسپیرال هم در دسته لوله های درزدار قرار می‌گیرند. تنها تفاوت‌شان با لوله های درزدار عادی هم نوع جوش دهی آن‌ها است. به طور کلی، لوله های درزدار با دو شیوه جوش مستقیم و جوش مارپیچی یا پیچشی تولید می‌شوند. در بسیاری از موارد، شیت‌ ها لول شده و محل اتصال دو لبه در یک خط مستقیم جوش داده می‌شود. اما گاهی اوقات، نوارهای برش خورده از ورق فولادی به صورت مارپیچ تشکیل استوانه داده و جوش دهی هم به این شکل انجام می‌شود. جوش مارپیچی بیشتر برای لوله های فولادی در سایز بالا مناسب بوده و نسبت به جوس مستقیم مقاومت بالاتری ایجاد می‌کند. همانند لوله های جوش مستقیم، قیمت ورق بر نرخ فروش لوله اسپیرال نیز مؤثر است.

ارتباط قیمت ورق و تسمه

تسمه ها هم نوع دیگری از مقاطع فولادی هستند که قیمت شان به صورت مستقیم از نرخ فروش ورق سیاه تاثیر می‌پذیرد. این مقاطع شکلی شبیه به مستطیل دارند که البته کاملا باریک و بلند هستند. به عبارت دیگر، اختلاف زیادی بین طول و عرض شان وجود دارد. تسمه های فولادی هم با روش های گوناگونی ایجاد می‌شوند که مهم ترین آن ها شامل تسمه فابریک و تسمه ماشین کاری است. تسمه فابریک از نورد مستقیم شمش یا قراضه آهن ایجاد می‌شود. اما در روش دوم، ماشین کاری ورق های فولادی و برش آن ها با استفاده از دستگاه گیوتین منجر به تولید تسمه خواهد شد. این تسمه ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. قیمت تسمه ماشین کاری کاملا به قیمت ورق پایه بستگی دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین