سیاه‌ و سفید‌های اصلاح قانون کار

گروه اجتماعی الف،   4020224059 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند ظاهرا به نظر می‌رسد اصلاحات مد نظر دولت برای اعمال تغییرات در قانون کار به سود کارگران است اما از آن‌جایی که مناسبات در ایران به سود کارفرمایان و صاحبان سرمایه تعمیق یافته، به این مسئله باید با دیده تردید نگریست.

سیاه‌ و سفید‌های اصلاح قانون کار

به گزارش الف، مسئله اصلاح قانون‌کار در دستور کار دولت قرار گرفته و آن‌طور که از مفاد آن بر می‌آید، به وضعیت قراردادهای موقت کارگران سر و سامان داده خواهد شد و همچنین برخی محدودیت‌هایی که پیش از این بر سر راه کارگران قرار داده می‌شد، از بین خواهد رفت. ظاهرا برآیند کلی این اصلاحیه به سود کارگران است اما این مسئله تردیدهایی را در خصوص آینده قانون کار و اصلاحیه‌های بعدی به وجود می‌آورد که باید با دیده تردید به آن نگریست.

خداحافظی با قرارداد موقت

علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی درباره اصلاح قانون کار می‌گوید: «پس از برگزاری جلسات مفصل و بررسی مزایا و معایب قراردادهای کار دائم و موقت و اثرات هر یک بر طرفین رابطه کار، اجتماع و اقتصاد کشور، پیش‌نویس «لایحه اصلاح موادی از قانون کار» تهیه و مطابق با ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی هیئت دولت جهت سیر مراحل قانونی تصویب و برای معاون اول محترم رئیس جمهور ارسال گردید.

 در ایام هفته کارگر سال گذشته کمیته‌ای برای قراردادهای کارگری و امنیت شغلی این قشر تشکیل شد و حالا اصلاح بندهایی از قانون کار در این کمیته نهایی شده است که می‌تواند بخشی از مشکلات کارگران را خصوصاً در زمینه امنیت شغلی رفع کند. 

مفاد لایحه اصلاح قانون کار چیست؟

بند‌هایی از این اصلاحیه که به زودی لایحه آن در هیئت دولت مطرح و پس از تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود، به شرح زیر است:

۱- حداکثر مدتی که می‌توان با کارگران مشمول قانون کار، قرارداد مدت موقت منعقد کرد چهار سال خواهد بود و بعد از آن، قرارداد موقت به حالت دائمی در خواهد آمد.

۲- دریافت چک و سفته و اوراق بهادار از کارگران ممنوع خواهد شد.

۳- اخراج کارگران درصورت بروز تخلفات انضباطی تسهیل خواهد شد.

۴- اخراج زنان کارگر، در ایام مرخصی زایمان و تا پایان دوران شیردهی (دوسالگی فرزند) ممنوع خواهد شد.

۵- ازدواج کارگر نباید موجب خاتمه قرارداد کار او شود.

سیاه و سفید‌های اصلاح قانون کار

مشخص است که بر‌آیند نهایی این اصلاحیه به سود کارگران است و در شرایطی که بالای ۹۰ درصد کارگران قراردادهای موقت دارند و امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین مشکلات آنان تلقی می‌شود، این اصلاحیه می‌تواند کمک بزرگی به رفع دغدغه آنان بکند؛ اگرچه تحقق این امر هم منوط به اجرای کامل و عمل به نص قانون است. زیرا شاهدیم که هر ساله در مسئله تعیین حداقل دستمزد هم ماده ۴۱ قانون کار که اشاره به تناسب نرخ تورم و دستمزد دارد به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود و دریافتی کارگران با آنچه که در قانون کار آمده تفاوت بسیاری دارد و یک بی‌قانونی آشکار را در عمل شاهدیم.

اما جدا از این مسئله، این اصلاحیه می‌تواند واجد یک وجه پنهانی هم باشد و چه بسا مقدمه‌ای برای اعمال اصلاحیه‌های بعدی در قانون کار تلقی شود.

با توجه اینکه در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران، صاحبان سرمایه همواره دست برتر را داشته، از قدرت چانه‌زنی بیشتری برخوردار بوده و توانسته‌اند خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند و با در نظر گرفتن مطالبه اصلی آنان یعنی اعمال «مزد منطقه‌ای» که در سال‌های اخیر همواره آن را مطرح کرده‌اند، این فرضیه وجود دارد که این اصلاحات اخیر مقدمه‌ای برای تن دادن به خواسته اصلی آنان تلقی شود. به عبارتی ابتدا وارد پروسه امتیاز دادن به کارگران با اعمال این اصلاحیه ها شده و سپس به اخذ امتیازات گسترده از آنان با اعمال مزد منطقه‌ای و حذف حداقل دستمزد روی آورده شود؛ مسئله‌ای که تبعات نامعلومی برای کارگران خواهد داشت.

هر چند این مسئله در حد فرضیه است اما با در نظر گرفتن ضعف کارگران و بررسی سیر تحولی دهه‌های اخیر و از دست رفتن قدرت تشکل‌یابی آنان برای استیفای حقوق اساسی خود، باید با دیده تردید به اصلاحیه‌ای که دولت قصد اعمال آن را دارد، نگریست. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۴۶۱۴۰۸:۱۳:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چرا باید 80% قراردادهای کارگری کوتاه مدت و از پیش سفید امضا شده باشد؟
ناشناس۳۰۴۴۶۵۱۰۸:۴۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
یادش به خیر آن زمانهایی که کارگران ارج و قرب داشتند. قراد داد رسمی کار داشتند. حقوقشان کفاف یک زندگی نسبتاً آرام را می داد. به آنها مسکن سازمانی داده می شد. در سود سالانه کارخانه سهیم بودند. سرویس مجانی آمد و شد داشتند. از آموزش های حین خدمت بر خوردار بودند.
ایمان۳۰۴۴۹۶۵۱۲:۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سلام مثبت دادم ولی هنوزم که هنوزه بعضی از جاها این خدمات رو میدن
ناشناس۳۰۴۵۶۰۲۱۸:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
با توجه به افزایش 27 درصدی حقوق کارگران حداقل بگیر و ۲۰ درصدی کارمندان قطعا در آینده با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه خواهیم بود
ناشناس۳۰۴۵۰۰۷۱۲:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند
ناشناس۳۰۴۴۶۵۵۰۸:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۵
شرکت های واسطه پیمانکاری، حق و حقوق کارگران را پایمال می کنند.
ناشناس۳۰۴۴۶۹۵۰۹:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
اصلا این بیمه و بازنشستگی به چه دردی میخوره؟
ناشناس۳۰۴۴۹۸۰۱۲:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چون یکسری از کارگران وقتی قرارداد دائمی دارند کلا کار نمی کنند !
ناشناس۳۰۴۶۴۹۲۱۳:۰۷:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
درست میگی ولی از بی عرضگی مدیره
ناشناس۳۰۴۴۶۱۷۰۸:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کدام قانون کار؟ کدام دفاع از حقوق کارگر؟ چطور یک کارگر زحمتکش باید با ماهی 8 میلیون تومان در این وانفسای گرانی و تورم زندگی کند؟
ناشناس۳۰۴۵۰۱۹۱۲:۵۱:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
هر وقت نماینده کارگران دستمزد منطقه را قبول کردن آن وقت شهری مانند تهران کمتر از 15 میلیون نخواهد بود و یا شهر دیگر که هزینه آن کمتر است از 8 میلیون کمتر نخواهد بود، مجلس و دولت نمی توانند ورود کنند به آن و آن را اجرا کنند؟!!
ناشناس۳۰۴۴۶۲۰۰۸:۱۷:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
8 میلیون افغانی را به این مملکت راه داده اند تا شغل کارگران ایرانی را از آنها بگیرند. روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود.
ناشناس۳۰۴۴۶۶۲۰۸:۴۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چند روز پیش کارگران کم سن و سال افغانی را دیدم که با لباس پیمانکاری شهرداری، مشغول کار فضای سبز بودند. چرا برای دادن حقوق کمتر، یک شرکت پیمانکاری که با شهرداری تهران همکاری دارد، حاضر به این کار می شود؟ چرا شورای شهر جلوی این کار را نمی گیرد؟
ایمان۳۰۴۴۹۶۹۱۲:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
کارهای کارگران افغانی سخت و سطح پائین است عزیز جان
ناشناس۳۰۴۴۶۲۶۰۸:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۲۵
چیزی به نام قانون کار در این کشور وجود ندارد. کارفرماها هر جور که بخواهند با کارگران رفتار می کنند. سالانه چند هزار کارگر به علت نداشتن وسایل حفاظتی، نبود نظارت و خلا قانونی در کشور دچار حادثه شده و جان خودشان را از دست می دهند.
ناشناس۳۰۴۴۶۲۸۰۸:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
رنج و زحمت کارگر سکوی پرتاب و ترقی کارفرما است.
ناشناس۳۰۴۴۸۰۹۱۰:۵۴:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بهترین کمک به کارگران رشد تولید میباشد، وقتی کارخانه ای ورشکسته میشه و یا بازدهی کافی را نداشته باشه جمع میکنه و هزاران کارگر بیکار میشوند وقتی هم تولید رونق داشته باشه و کارخانه به جای 30درصد با 100درصد ظرفیت کارکنه و یا به موازات آن کارگاهای دیگه ای هم تشکیل شوند، کارگران بیشتری جذب میشوند و کارگران قبلی هم که سابقه کار دارند ترفیع درجه پیدا میکنند و ارج و قرب بیشتری خواهند داشت. اصلاح قانون کار و این حرف ها همش بازی هست
سعید۳۰۴۴۸۶۶۱۱:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
جالب هست که یک فرضیه را به عنوان تحلیل به خورد مردم میدهید در حالی که مزد منطقه ای فواید بسیار اثبات شده در جهان دارد و شما دو موضوع بی ربط را به بدترین شکل به هم ربط داده اید. به جای نگاه تردید به اصلاحات، نگاه تردید به آنچه در 3 دهه اجرای قانون کار گذشته و آمار کارگران زیرپله ای و بیکاران بیاندازید.
ناشناس۳۰۴۴۹۸۳۱۲:۳۱:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
از این بعد کارخانه های بیشتری ورشکست خواهند شد چون نیرو کار دائمی کمتر کار می‌کنه و خیالشم راحت که اخراج نمیشه ! نمونش هم در دولت هست . امروز برو فردا بیا !
داود کریمی۳۰۴۴۹۹۰۱۲:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۵
تا حالا با قرارداد موقت تهدید به اخراج می‌کردند اما حالا بعد دو یا سه سال برای جلوگیری از قرارداد دائم حتما اخراج می‌کنند به بهانه های واهی مثلا بی انظباطی و.....
کارمند ساده۳۰۴۵۰۸۰۱۳:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
سیاه و سفید اصلاح قانون کار در یک جمله کلیدی و قانونی خلاصه می شود و آن افزایش دستمزد برابر بانرخ تورم اعلامی بانک مرکزی یا مرکز آمار است که 46 درصد اعلام شده در سال 1402 است ، نه 27 درصد ....
علی۳۰۴۵۱۹۸۱۴:۴۶:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
بخدا من یک کارگر هستم با حقوق ۸ملیون با ۳بچه خیلی برام سخته با این ۸ملیون چه میشه کرد
ناشناس۳۰۴۵۲۸۲۱۵:۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۵
در این مملکت کارگران و مستضعفین هر روز فقیر تر می شوند.
ناشناس۳۰۴۵۳۲۹۱۵:۴۲:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۲۵
هزاران شرکت و کارخانه باقانون کار قبلی سود ده بودند و کلی مزایا و امکانات در اختیار کارگرانشون قرار میدادند کارگران دائمی اداره میشدند اما خیلی از همونها با قانون کار فعلی یا ورشکست شدند یا زیانده هستند مشکل مدیریت ناکارامد دولتی و شبهه دولتیه نه استخدام کارگر
ناشناس۳۰۴۵۳۴۰۱۵:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۵
این بازیها برای سرگرم کردن کارگران راه افتاده که از دلخوریشون از دولت بابت ترمیم حقوق یکسوم تورم 70 درصدی کم کنند اما بیفایده است
سید حسن۳۰۴۵۴۵۹۱۶:۴۸:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
د فقط اگر یکماه خودتون حقوق نگیرید به جا سفید وسیاه 600تا رنگ عوض می کنید .
اپراتور جایگاه CNG۳۰۴۵۴۶۱۱۶:۴۹:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۵
ای بابا یکی پیدا بشه بگن صاحب جایگاه‌های CNG توی ایران کی هست که ما مشکلات حقوقی را براش مطرح کنیم ما که بعد ۱۵ سال صاحبی برای جایگاه‌های CNG دولتی پیدا نکردیم راستی چرا جایگاه‌های گاز به جای اینکه زیر نظر شرکت نفت باشه زیر نظر شهرداری است
ناشناس۳۰۴۵۵۷۱۱۸:۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۵
مزایای قراردادهای فعلی برای کارفرماین 1- حداکثر تا 4 سال و وقتی عمر و جوانی کارگر را گرفتند با او قرارداد منعقد نمی کنند! 2- کارگرانی که رسمی شده اند به راحتی و به هر بهانه اخراج میشوند ! 3- برای معیشت کارگران و مسکن هیچ وظیفه ای دیده نشده است ! نه دولت مسکن را وظیف می داند نه کارفرما 4- با مزد منطقه ای اقدام به تخلیه بیشتر روستا ها و حاشیه نشینی و ازدیاد نیروی کار در حاشیه شهرها می شودکه این فرصتی برای بیگاری کشیدن از نیروی کار است. 5- برای کارگران حق داشتن تشکل صنفی و اعتصاب دیده نشده است !! 6- برای تاخیر در پرداخت حقوق کارگران که عرف شده چه چیزی دیده شده است. از گارگران سفته و چک دیگر نمی گیرند ولی به جایش شش ماه حقوق بلوکه می کنند که این موضوع مسکوت است 7- برای بیمه نکردن چه جریمه ای دیده اند ؟ 8- برای تناسب با سید معیشت چه چیزی دیده اند
حمید۳۰۴۵۷۴۳۲۰:۲۹:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۵
اگر قرار باشد بعد از اجرای این موارد کارفرما از زور و نفوذش برای کارگر زور آزمایی کند ؛ مطمئن باشید این تو بمیری دیگه اون تو بمیری نیست ؛ کارگر چرخ کار را متوقف میکند و پدر سرمایه دار هم در میاورد
سید۳۰۴۶۱۸۳۰۸:۲۸:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۶
عمده مشکل برای کارگرانی است که در دستگاههای دولتی چه مستقیم و چه با واسطه مشغول کار هستند و خیل کثیری(چندصدهزارنفری) از آن نیروها سابقه بالای بیست سال دارند حالا چه اتفاقی افتاده اعتبارات از خزانه خارج میشود کارگر به حق و حقوق خود نمی رسد مشکلات کاری و سیستمی و اجتماعی اقتصادی و روحی و روانی و خانوادگی و... ایجاد شده باعث فساد و رشوه و وجهه بدی در ادارات ریشه دوانده و یکسری افراد سودهای کلان میلیاردی کرده اند و در آخر همه چیز زیر سوال رفته آخه این چه کاریه وقتی می توانیم واسطه ها را حذف و همه چیز عادی حل شود چرا انجام نمی دهیم .چرا به کارگر ظلم می شود آیا کسی پاسخگو هست؟
رضا عزیزپور۳۰۴۶۲۰۰۰۸:۴۱:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۶
درد کارگر از آنجا شروع شد که یک و دو تبصره ماده هفت قانون کار با ابهام به‌تصویب رسید و یک رای ۱۷۹دیوان عدالت آن ابهام را به نفع کارفرما صادر کرد و ۹۶ درصد کارگران قراداد کار مدت موقت که از ترس امنیت شغل نتوانست به نداشتن تشکلات کارگری و حقوق پائین تر از ماده ۴۱ قانون کار اعتراض کنن...در کارگر اول امنیت شغلی است تا امنیت شغلی نداشته باشد به حقوق نمی تواند اعتراض کند و نمی تواند به پیمانکار اعتراض کند ...# امنیت شغلی کارگران
علی۳۰۴۶۲۶۲۰۹:۴۷:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۶
اونور قضیه رو ببینید کارگر برا وارد شدن به کاری به پیمانکار التماس میکنه وارد که میشه یه چند صباح میگذره طلبکار میشه به محض اینکه می فهمه امنیت شغلی داره کار نمی کنه
محمد۳۰۴۷۱۶۷۲۲:۴۱:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۶
با ۷.۳۰۰ حقوق کارگر فقط میشه از مردن جلوگیری کرد نه زندگی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. فردا دیر است...

  22. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  23. ایثارگران را بدنام نکنید !

  24. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  25. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

آخرین عناوین