افغانستان می‌گوید اگر "حقابه" می‌خواهید منتظر باران باشید!

  4020223037 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس هیدروپلیتیک با بیان اینکه افغانستان تمرکز سدسازی‌هایش را بر حوضه‌های آبریز مشترک با ایران گذاشته گفت: افغانستان به معاهده آب هیرمند احترام نمی‌گذارد و می‌گوید اگر آب می‌خواهید منتظر باشید باران بیاید!

افغانستان می‌گوید اگر "حقابه" می‌خواهید منتظر باران باشید!

به گزارش تسنیم، تالاب هامون به عنوان سومین دریاچه بزرگ کشور و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران شرایط بغرنجی دارد و خشکی این دریاچه که به نوعی زندگی بخش استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، معضلات فراوانی را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

اگرچه کاهش بارش‌ها و تغییرات اقلیمی نیز در رقم خوردن شرایط فعلی بی‌تأثیر نبوده اما عامل اصلی حال و روز هامون به این برمی‌گردد که آبی از سوی هیرمند به این دریاچه نمی‌رسد.

بیشتر بخوانیدتکمیل سد بخش‌آباد فاتحه "هامون" را می‌خواند!
دلیل توقف آورده هیرمند به دریاچه هامون به خارج از مرزهای کشور ما برمی‌گردد؛ جایی که افغانستان با ایجاد یک سازه انحرافی در بند "کمال‌خان" از ورود سیلاب‌های حوزه آبریز هیرمند که سالانه به حدود 3 میلیارد مترمکعب می‌رسید به تالاب هامون جلوگیری کرده و مازاد آب به شوره‌زاری به نام "گودزره" هدایت می‌کند. در واقع طالبان ترجیح می‌دهد که آب را هدر داده و به بیابانی لم‌یزرع بفرستد تا اینکه در اختیار هامون قرار دهد.

قطع ورودی آب از هیرمند به هامون، امید به ادامه حیات دریاچه را متوجه فراه‌رود می‌کند که از شمال تالاب، سیلاب‌ را به هامون وارد کرده و تا حدودی باعث آبگیری تالاب می‌شود. اما در زمانی که شاهد اهمال دستگاه دیپلماسی و به‌ویژه ضعف وزارت نیرو هستیم، افغانستان ساخت سد دیگری به نام بخش‌آباد که 26 برابر سد کمال‌خان ظرفیت دارد را در دستور کار قرار داده که به گفته کارشناسان تکمیل این سد فاتحه هامون را می‌خواند.

در این رابطه بهنام اندیک؛ کارشناس هیدروپلیتیک به تسنیم گفت: نکته‌ مهمی که درخصوص سدسازی‌های افغانستان چه در دوره طالبان و چه قبل از آن وجود داشته این است که تمایز کنش‌های آنها در حوضه‌های مختلف آبی این کشور را بررسی کنیم؛ در واقع باید تمایز رفتار آنها در حوضه آبی مشترک با ایران و با سایر کشورهایی که با آنها حوضه آبی مشترک دارند را تحلیل کنیم و بر اساس رفتار آنها، نتیجه‌گیری کنیم که نحوه واکنش ما به این موضوع باید به چه شکل باشد.

وی توضیح داد: کشور افغانستان 5 حوضه آبریز دارد که از قضا هر 5 حوضه فرامرزی و مشترک با کشورهای همسایه هستند و در 2 حوضه با کشور ما مشترک است. پس از افول اولیه طالبان و شکست از نیروهای ائتلاف در سال 2001 طرح‌های سدسازی مختلفی در هند پیشنهاد شد که این طرح‌ها در همه حوضه‌ها ازجمله حوضه‌های هریرود و هیرمند مشترک با ایران بود اما اینکه افغانستان فقط ساخت سد در حوضه‌های مشترک با ایران را در اولویت قرار داده، تمایز رفتار این کشور نسبت به ایران را نشان می‌دهد.

کارشناس هیدروپلیتیک ادامه داد: تنها در حوضه آبریز کابل که با پاکستان مشترک است، هند به افغانستان پیشنهاد کرده بود که در این حوضه 12 سد بسازید و هزینه هر 12 سد را نیز ما می‌دهیم. این پیشنهاد به این دلیل بود که هند و پاکستان از گذشته یک دعوای ژئوپلیتیک دارند و هند برای اینکه اهرم فشاری بر پاکستان داشته باشد به سمت افغانستان دست دوستی دراز کرد. با وجود این پیشنهاد هند، از زمانی که دولت جمهوری سر کار آمده بود هیچ اتفاق خاصی به جز ساخت یک یا دو سد در حوضه آبی کابل نیفتاده و عملاً کاری انجام نشده است.

اندیک با بیان اینکه افغانستان تمرکز سدسازی‌هایش را بر حوضه‌های آبریز مشترک با ایران گذاشته، گفت: افغانستان قصد دارد سد بخش‌آباد که بر فراه‌رود قرار دارد را تکمیل کند، فراه رود آب را به هامون صابوری می‌ریزد و تا الان آب خوبی از این رودخانه به تالاب می‌رسید اما با تکمیل این سد احتمالاً بحرانی مشابه هیرمند را در حوضه فراه‌رود خواهیم داشت. مقامات ما باید حواسشان به تبعاتی که سد بخش‌آباد خواهد داشت، باشد.

وی افزود: در سویی دیگر سازه عجیب کمال‌خان را داریم که هدف از ساخت آن تنها این بوده که آبی به سمت ایران نیاید. حجم 50 میلیون متر مکعبی این سد بسیار ناچیز است و عددی نیست که تأثیر خاصی بر تأمین آب این کشور داشته باشد. همچنین آنها قصد دارند که سد "کجکی" را نیز توسعه دهند. از طرفی ساخت سد "سلما" بر روی هریرود هم بر آورده سد دوستی که بین ما و ترکمنستان است اثر گذاشته و در این نقطه نیز کشور ما را دچار مشکل کرده است.

این کارشناس در رابطه با نقش جوامع بین‌المللی در اجرا شدن معاهده آبی هیرمند توضیح داد: نظام بین‌الملل و معاهدات بین‌الملل آنچنان که ما فکر می‌کنیم بازدارندگی ندارند. به عنوان مثال آمریکا در ده‌ها معاهده عضو بود اما با ورود ترامپ از همه آنها خارج شد و عواقبی برای آنها نداشت. ما نیز با افغانستان یک معاهده سفت و سخت داریم اما در عمل اجرا نمی‌شود.

بیشتر بخوانیدتعامل با افغانستان اولویت ما در مذاکرات بر سر حقابه "هیرمند" خواهد بود
اندیک ادامه داد: در نظام بین‌الملل تنها در صورتی می‌توان روی معاهدات بین‌الملل حساب کرد که کشورهای عضو به آن احترام بگذارند. این احترام به معاهده در کشور افغانستان وجود ندارد و الان هم که طالبان می‌گوید اگر آب می‌خواهید منتظر باشید باران بیاید! متأسفانه در سطح بین‌الملل و افکار عمومی جهان مسئله طوری جا افتاده است که مقصر ایران است و به همین دلیل نمی‌توانیم از ابزار نظام بین‌الملل استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: افکار عمومی در مسائل حقوق بشری، اقتصادی و... علیه کشور ماست و به همین دلیل در چنین بستری نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد باید بین 2 کشور باشد. از طرفی مذاکره مستقیم هم به این شکل جواب نمی‌دهد؛ کما اینکه بارها رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر نیرو و وزیر خارجه با طالبان مذاکره داشتند اما به این دلیل که هیچ کدام از ‌آنها اختیارات کامل را نداشتند، نتیجه‌ای نگرفتند.

کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: تصمیم در قبال این موضوع نه در سطح یک سازمان یا وزارتخانه بلکه باید در کلیت حاکمیت گرفته شود و به این نتیجه برسیم که آیا می‌خواهیم از ابزارهای فشار خود در گفت‌وگوها استفاده کنیم یا نه؟ کلیت نظم باید یک تصمیم جامع درخصوص نحوه مواجه با افغانستان بگیرد و سپس بر اساس تصمیم کلی، در خصوص حقابه نیز صحبت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۴۱۰۶۱۱۲:۲۰:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اونوقت حدود 8 میلیون افغان در ایران فرصتهای شغلی را اشغال کرده اند و آب و نان و برق بدون پرداخت مالیات دریافت می کنند و بطور روزانه هزاران نفر بطور غیر قانونی وارد ایران می شوند !
ناشناس۳۰۴۱۵۸۹۱۶:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
برو شکایت کن شاید کاری کردن مارو بیرون کنن
ناشناس۳۰۴۱۶۴۴۱۷:۲۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سیمان سد کمال خان یا همان بند انحرافی گوذزره را از ایران تهیه کردند خواهشمند است برای این جور پروژه ها مثل بخش آباد سیمان ندهید.
ناشناس۳۰۴۱۷۵۷۱۸:۳۵:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
آقای عزیز اول اینکه 8میلیون نیست 5میلیونه امابعد این 5میلیونم از مخالفانه طالبان هستند 4میلینش شیعه هستند مردیم آزبست منت دادین
ناشناس۳۰۴۱۸۸۵۱۹:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اصلا ۴ میلیون نفرید تشریفتون ببرید خونه خودتون
ناشناس۳۰۴۲۰۰۴۲۰:۴۷:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
داداش مگه آب و نونشو تو میدی که اینقدر جوش میزنی؟ این کشور به عنوان یه پناهگاهه براشون،خودتو یه بار جای اونا بذار ببین اوضاع چجوری میشه
وحید۳۰۴۲۱۳۰۲۱:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
آفرین دمت گرم خدا پدرت را بیامورزه
ناشناس۳۰۴۲۰۵۹۲۱:۰۷:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
برین کشورت منتی نیست
ناشناس۳۰۴۱۷۸۴۱۸:۵۴:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
۸ میلیون چیه ۲۲ میلیون هستند
فرهاد۳۰۴۱۸۰۳۱۹:۰۸:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خیلی ازشون پول میگرن توی مرز عوارض های شهرداری و راهی هرسال برای تمدید مدارک پول ازشون میگیرن
ناشناس۳۰۴۱۸۴۸۱۹:۳۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مالیات میده خوب هم مالیات میده
ناشناس۳۰۴۱۰۸۶۱۲:۳۷:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اگر واقعا آب هست از طریق شکایت و حقوقی پیگیر شوید و نشد عملی انجام شود
یکی۳۰۴۱۱۱۱۱۲:۵۲:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باز هم با افتخار بگوییم که ایستگاه باروری ابرها را در ارتفاعات باقران بیرجند نصب کردیم به نام ما و به کام افغانستان!
ناشناس۳۰۴۱۱۴۳۱۳:۰۸:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
لطفا طالبان رو ادب کنید. مرزها رو با اقتدار ببندید و یک قطره نفت و گاز نگذارین منتقل بشه و به ایشان بفرمایید منتظر عنایات خداوند باشن تا بهشون نفت و گاز ارزانی بفرمایند.
ئ۳۰۴۱۳۹۹۱۵:۱۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
تنها راه ممکن خروج 9 میلیون افغانستانی از ایران است که ده برابر حق ابه هیرمند از یارانه مردم ایران نان و آب و خدمات استفاده می کنند . و مسئول آن طالبان است
ناشناس۳۰۴۱۵۹۸۱۷:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
حرف‌دل‌منو‌زدی‌دمت‌گرم‌.
حمید۳۰۴۱۴۴۶۱۵:۴۲:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
8میلیون افغانی دارند از آب ایران استفاده می کنند و آنها حق آبه ایران را نمی دهند فقط کافیست این 8 میلیون از اخراج کنند بسیاری از مشکلات کشور ایران حل خواهد شد
ناشناس۳۰۴۱۴۸۶۱۵:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ملتش در ایران نون واب ایران میخورند واب های زیر زمینی را هدر میدهند در کشاورزی و کشورش هم اب روی ملت ایران میبندد
ناشناس۳۰۴۱۵۱۸۱۶:۲۱:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چرا افغانستان بر روی رودهای مشترک که به سیستان و بلوچستان میاد سد میسازه مردم سیستان با کشت گندم نیاز نان مهاجرهای افغانستانی رو هم تامین میکردن با این کار افغانستان نان مصرفی مهاجرهای افغانی کم میشه و باعث اخراح بیشتر اونا میشه که به ضرر افغانستانه
ناشناس۳۰۴۱۷۰۹۱۸:۰۷:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
نگذارید‌سوخت‌وارد‌بشه‌می‌افتن‌به‌غلت‌کردن‌‌
پزمان۳۰۴۱۵۵۵۱۶:۳۸:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سیاست امروزه برادری وهمسایگی نمی شناسد اول باید نیاز خودت را بر طرف کنی دوم اگر لازم باشد وسیاست مداری اجازه بدهد به دیگران فکر کنی .
مرتضی۳۰۴۱۵۷۰۱۶:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یک موشک بزنید سد از بین میره این همه بحث چزا
الرحیم۳۰۴۱۵۸۰۱۶:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چه فایده کو گوش شنوا فقط اخراج آنوقت التماس طالب دیدنیه
ناشناس۳۰۴۱۶۰۱۱۷:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
امیر حسین عبدالهیان. عجب سفرهای مفیدی میری واقعاً
علی۳۰۴۱۶۱۹۱۷:۱۵:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
از ماست که برماست، با تمام این تفاسیر، مانند سال گذشته معاون محترم وزیر کشور دوباره اعلام می فرمایند که برادران افغانی که مایل به پیاده روی اربعین هستند بیایند و از ایران به عراق بروند و در آخر این مهاجرین بدون هیچ مشکلی با سرعت 140 کیلومتر و بدون مشکلات قبلی (قاچاقی و پیاده در دل کوه ها)با خانواده محترمشان و به بهانه اربعین به ایران می آیند و دیگر هم بر نمی گردند، به همین سادگی. ...
ایران دوست۳۰۴۱۶۶۳۱۷:۴۲:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سلام بنده هم با نظر اکثر دوستان موافق هستم اخراج اتباع افغانستان که بدون هیچ حساب و کتابی از منابع و امکانات این کشور دارن استفاده میکنند عجیب است که دولت چرا در بعضی از موارد اینقدر نرم برخورد میکند
ناشناس۳۰۴۲۰۵۸۲۱:۰۷:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اتباع که در ایران است اولاً هیچ گونه نقش در رها سازی آب ندارد. ثانیاً اتباع در ایران مخالف آمدن طالبان بودند ..
ناشناس۳۰۴۱۶۶۶۱۷:۴۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اگر برایشان اهمیت ندارد . ما هم با موشک تمام سدهایی را می سازد ، می‌زنیم .، اول نصیحت اگر گوش نکرد تنبیه . ، از حق طبیعی محیط باید دفاع کنیم ،اسمش هم دفاع مشروع هست .
وکیلزاده بلخی۳۰۴۱۶۶۸۱۷:۴۴:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
طالبان یک گروه تروریستی وظالم استند آنها هیچگونه برنامه وسیاست خارجی درست ندارند..
ناشناس۳۰۴۱۶۶۹۱۷:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دوتا موشک بزنین سدهاشون رو تا بفهمن دنیا دست کیه
ناشناس۳۰۴۱۶۷۹۱۷:۵۰:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
طالبان از مردم بیچاره ومهاجر افقانستان نمایندگی نمیکند.وگرنه اون بیچاره مهاجرت نمیکردن ایران.خواهشن در اختلاف بایک گروه تروریستی پای مردم بیگناه را وسط نکشین...
ناشناس۳۰۴۲۵۷۸۰۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۲۴
افغانیاازخوب وبدهمه شون بایداخراج بشن آب شون هم مال خودشون مطمن باشین اوضاع ایران عزیزبهترمیشه
ناشناس۳۰۴۱۶۹۳۱۷:۵۹:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
متاسفانه ضعف عملکردی وزارت خارجه همه طرفهای معامله با ایران را متوقع کرده است.
محسن۳۰۴۱۶۹۷۱۸:۰۱:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
افغانی های ایران رو آموزش بدید و مسلح کنید بفرستید طالبان رو بیرون کنند...
ناشناس۳۰۴۲۶۱۹۰۱:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۴
سلام بنده هم اتباع افغانستان هستم حق آب ایران حق مسلم مردم ایران هست مردم افغانستان هم نظر باطالبان نیستن خواهشانه بی احترامی نکنید در زمان احمدی نژاد وحامد کرزی چراهمچین مشکل نبود ما از ترس طالبان به شماپنا آوردم منت نذارین انشالله به حق تان میرسین طالبان همجوری آمدن همین جوری میرن ریشه افغانستانی ندارن ممنون از ملت شریف این
محسن۳۰۴۱۷۰۲۱۸:۰۳:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چرا به افغانستان حمله نمی کنید
منوچهر۳۰۴۲۰۵۰۲۱:۰۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اگر هدف زدن بود کاری نداشت ولی این باعث اختلاف بین شیعه و سنی میشه میشه جنگ مذهبی
ناشناس۳۰۴۱۷۱۲۱۸:۰۹:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
تنها راه فقط بازدن موشک به سد کما خان کاردستی خواهد بود
ناشناس۳۰۴۱۷۲۰۱۸:۱۴:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باهرکسی باید به زبان خودش حرف زد طالبان فقط حرف زور میفهمه .تمام ده میلیون افغانی ساکن درایران راسریع اخراج کنید وازاهرامهای فشار به افغانیها استفاده کنید تا حساب کار به دستشان بیاید .
ناشناس۳۰۴۱۷۲۴۱۸:۱۸:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
طالبان تونست جلوی اب رو بگیره ما نمیتونیم جلو سوخت قاچاق و... رو بگیریم؟؟؟
امیر۳۰۴۱۷۴۰۱۸:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
نمیخوام بحث سیاسی کنم.پس چرا امام جمعه مسجد مکی حرفی نمی‌زند.اون که قشنگ بین مردم و دولت حرف می‌زند چرا الان به افغانستان هیچی حرفی نمی‌زند.به خدا من تو بازار گل تهران کار میکنم با مردم افغان که پیشمان هستن عینه یک ایرانی یا برادر می‌دانیم باهاشون داریم زندگی می‌کنیم.
ناشناس۳۰۴۱۷۴۶۱۸:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
تقصیر دولت هست که افغانها رو راه میده ایران و هیچ نظارت نداره
حمید رضا۳۰۴۱۷۵۸۱۸:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
من ی سیستانی هستم آب واسه خوردن نیست چند سال که کشاورزی از بین رفته
ناشناس۳۰۴۱۷۶۱۱۸:۴۰:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چه فرش قرمزی براشون پهن کرده بودیم ما
ناشناس۳۰۴۱۷۶۵۱۸:۴۱:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید افغانی ها رو بیرون کنیم تا طالبان ادب بشن.۹ میلیون افغانی بدون مالیات
پیربازاری۳۰۴۱۸۲۱۱۹:۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
افغانستان به زبان بیزبانی میگه آب در برابر نفت. معاهدات قبلی هم دیگر اعتباری ندارد. پس یا باید با طالبان تهاتر کنیم و یا آب از دریای عمان به هامون انتقال دهیم و یا با یک حمله غافلگیرانه سدهای نامبرده شده را تصرف یا تخریب کنیم.
علیرضا غفاری۳۰۴۱۸۲۲۱۹:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باسلام اگه تصمیمی گرفته بشه که تمام افغانها از ایران اخراج بشن هم مردم خودمون از لحاظ اجاره مسکن .خوردو خوراک.اشتغال به آسایش میرسن و تورم کاسته میشه وانتقال آب از سدها شروع میشه.
سعید۳۰۴۱۸۲۹۱۹:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۲۳
حق آبه 8 میلیون افغانی که در ایران هستند بپردازند.
محسن۳۰۴۱۸۳۰۱۹:۲۶:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
نمیدونم چرا ایران از این گروه حمایت میکند هیچ دلیلی نیست ما میزبان مردمانی باشیم که جواب محبت مارو اینجوری میدهند بهترین راه اخراج تحریم ونظارت سخت گیرانه بر مرزه میباشد وراه تجارت ببندیم ...
محمد۳۰۴۱۸۳۲۱۹:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید قید اب هیرمند را زد و از طریق شیرین کردن اب دریا یا هر طریق دیگری اب سیستان بلوچستان را تامین کرد چون طالبان اهل مذاکره و گفتگو نیستند و چیزی برای از دست دادن ندارند
ناشناس۳۰۴۱۸۴۱۱۹:۳۵:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اگر دولت ایران افغانها را بیرون کند همه چی خود به خود درست خواهد شد
ناشناس۳۰۴۱۹۵۵۲۰:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دقیقاً همینطره واقتصادوجامعه واصالت ماراازاین سیل هجوم خطرناک آنها نجات دادیم
ناشناس۳۰۴۲۰۰۵۲۰:۴۷:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
آب راطالبان بسته چه ربطی به مهاجرین دارد.
ناشناس۳۰۴۲۳۱۶۲۲:۴۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یعنی چی الان که مهاجرین افغان اینجان آب نمیدن بعد از از اخراج مهاجرین چرابدن به عشق چی به یاد کی
ناشناس۳۰۴۲۶۲۱۰۱:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۴
صددرصد موافقم
اکبر۳۰۴۱۸۶۱۱۹:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
باید ایران سوخت موادغذایی برق آرد همچیزو به افغانستان ممنوع کنه
محمد کاظم هراتی۳۰۴۱۸۷۶۱۹:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یه جور فکر میکنید ملت افغانستان مقصر هستن ما هم از دست طالبان فرار کردیم مگر نه ما همه چیزو تو کشور مان داریم ..... خوب من که متولد ایران هستم حالا ایرانی هستم یا افغانستانی؟
ناشناس۳۰۴۱۹۸۳۲۰:۳۶:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
افغانستان
ناشناس۳۰۴۲۰۲۳۲۰:۵۴:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
افغانی..چون‌اجدادت‌افغانین
ناشناس۳۰۴۲۲۰۶۲۲:۰۰:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
شما تا ابد یک افغانی هستی
چنگیز۳۰۴۲۴۵۷۲۳:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
شما اهل آسیا هستید.
ناشناس۳۰۴۲۵۷۵۰۰:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۴
خوب معلومه افغانی، به نظرت پدر مادر من ایرانی باشن و من‌ امریکا متولد بشم کجای هستم؟ نژادم از کیه ؟ ...
ناشناس۳۰۴۲۶۱۵۰۱:۲۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۴
ببین ریشه و اصلیت کجایی هستی
علی۳۰۴۱۸۸۰۱۹:۵۰:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
نماینده گان مردم در سه استان مرزی سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و جنوبی باهم همدست بشوند اگه ما میتوانیم پایگاه های آمریکا را بزنیم باید الان سد هایی که آب هامون را تامین می‌کنند باخاک یکسان میشد یا یکماه مرز رامی بستیم تا خودشون دو دستی آب را تقدیم می کردند
ناشناس۳۰۴۲۰۹۴۲۱:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
هیچ عزم واراده ای نمی بینم هدف چیز دیگری است
جاسم عطلاوی۳۰۴۱۸۹۲۱۹:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
من جاسم عطلاوی فرزند شیخ زائر عاگول از عشیره ی بااصالت و صاحب بیرق عطلاوی اعلام میدارم که حاضرم با جوانان عشیره ام و با بیرق عشیره ی عطلاوی به جنگ طالبان برویم و این سدهای طالبان را ویران کنیم و آب را به هیرمند برگردانیم.جاسم ابن شیخ زائر عاگول از نمایندگی جوانان عشیره ی بااصالت و صاحب بیرق عطلاوی
ناشناس۳۰۴۱۹۴۶۲۰:۱۹:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
نمیدیم رودارن به زبون خودشون میگن حالا ببینیم وزیر امور خارجه که میگه ازحق آبه گذشت نمیکنه میخواد چه بکنه طرف مقابل باپنبه میخواد سرببره
1327۳۰۴۱۹۶۶۲۰:۲۹:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
من یک افغانستانی هستم اول ازصبروحوصله مندی همه ایرانیها تشکر می کنم جدای ازاینکه صدهابار درنون وایها وجاهای دیگر تحقیرم کردند درحال که خودم کارآفرین هستم وبرادران ایرانی کنارم دارند کارمی کند بنده هم مالیات میدم هم قانون را رعایت کردم ولی ازطرف دیگر مشکل امروز ایران تنهاافغانستان علی الخصوص مهاجران نیستند به فرض شما اخراجشون کردید چه مشکلی را حل میکند طالبان ازخداشه که اخراجشون کنید اون وقت مشکل دوچندان میشه چون طالبان یگ گروه نامشروعه وهیچ کسی هم به رسمیت نشناخته است واصلا به فکر این حرفانیست فقط راه گرفتن حق دیپلماسی است چون گاها درمرزها مشکلاتی ایجاد میشه .
سعید۳۰۴۱۹۷۴۲۰:۳۴:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
من 22 سال در کار ساختمان هستم95 درصد کل افغان ها در ایران در ساختمان های درحال ساخت و در کارهای که مشغول به کار هستند بدون پرداخت حتی یک ریال بابت اجاره خانه آب و برق و گاز. مالیات. غیره به صورت کاملا رایگان زندگی میکنن. خرج کرد آنها فقط شامل مواد غدایی میباشد حتی پوشاک خود بیشتر اوقات ادمهای دل سوز به انها میدن. حال خودتان قضاوت کنید
اکبر۳۰۴۱۹۸۴۲۰:۳۷:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ازماست که برماست اگر نسبت به ورود افراد بیگانه به کشور اینقدر دلسوز نبودیم باید مقابله به مثل کرد اخراج افاغنه سیستان ازدست رفت
صادق اسداالهی۳۰۴۱۹۹۵۲۰:۴۲:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ایران مهره‌های زیادی برای فشار داره هزاران نفر ایرانی تو آلمان هست حالا یک اتفاق افتاد آلمان همه را بصف کنه برای اخراج ؟
ناشناس۳۰۴۲۰۰۱۲۰:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
زدن سد باموشک خیلی حرف بچگانه و مزخرفیه اخراج اتباع افغان ،اگرچه به نفع ایرانه...اما دور از انسانیته ،اون بیچاره هم مجبورشدن وطنشون رو ترک کنن..... دولت اگر توان داره آب هامون رو از دریای مکران تامین کنه ،اگر توان داره برای مردم سیستان شغل ایجاد کنه تا مجبوربه قاچاق نباشن...اول برای مردم شغل و درامد ایجاد کنین بعد جلو قاچاق سوخت به افغانستان رو بگیرید... ...
مهدی۳۰۴۲۰۰۹۲۰:۴۸:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
بیش از ده میلیون افغانی ازحق آب ایران استفاده میکنند .
ناشناس۳۰۴۲۰۱۸۲۰:۵۱:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سیاست‌های بدون تفکر و درایت لازم حاکمیت باعثِ این خسارت ملیست
ناشناس۳۰۴۲۰۳۹۲۱:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
فقر و بدبختی باعث شده است همسایه شرقی ما مودت و دوستی و حسن همجواری را فراموش کند. به جای انتقام، باید طی این همه سال تلاش می کردیم خودمان و آنها را ارتقاء دهیم وگرنه بعید نیست روی هم پنجه هم بکشیم.
سعید۳۰۴۲۰۶۲۲۱:۰۸:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دوستمون درست گفت . پای مردم افغانستان رو وسط نکشید . این مردم هم شجاعت و هم غیرتمند . منتهی همیشه بصورت اجبار می بایست از کشورشون دور باشن. .
ناشناس۳۰۴۲۰۶۳۲۱:۰۸:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سلام ازفرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران عزیزمان تقاضا داریم سدکمال خان را باموشک بزند تا از حق ابه کشورمان بهره مند شویم
شهاب۳۰۴۲۰۷۸۲۱:۱۵:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
به نظر من همین آب سفارتخانه افغانستان قطع کنن بگن بریم از کشور خودتون آب بیارید یا دعا کنید تو بالا سر سفارتخانه بارون بیاد.
محمد۳۰۴۲۰۹۶۲۱:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
همه جا را خشگ ولم یزرع کردند کجا مانده تمامی این حرفها برای سرگرمی است وکسی به فکر مردم وآینده کشور نیست وضعیت آب و دریاچه ها خراب وخشگی در کشور بیداد می‌کند ووقتی حوضه های آبی خشگ شد دیگر باران نخواهد آمد واگر بیاید سیل بنیان کن بدنبال خواهد داشت
ناشناس۳۰۴۲۱۰۵۲۱:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مهاجرین را آمریکا هم منت نمیدهد مها جرین اگر سودی برای شما نداشته باشد یک روز هم نمیگذارید
ممدشونم۳۰۴۲۵۲۲۰۰:۲۴:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۴
در جواب اوناییک میگن افغانیارو از ایران بیرون کنن یا مواد غذایی صادر نکنن برا افغانستان ایران طی سال گذشته بیشترین در امد رو از روی صادرات ب افغانستان داشته نفت و گاز و یا سوختی ک تنها کشورای جنگ زده مشتری دائمی اینان یا اینک میگید افغانیا مشکل سازن ت ایران باید بگم نه موقعیت کاری از کسی گرفتن نه چیزی کسی ک کاری باشه همجا براش کار هست پس الکی بهونه نیارید. ...
دریا۳۰۴۲۵۹۵۰۱:۱۲:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۲۴
دریای عمان صد هزار برابر حقابه ای که افغانستان با منت میدهد یا نمی دهد در اختیار ما قرار میدهد بیایید از فردا با گذاشتن اب شیرین کن های غول پیکر و احداث خط لوله های قطور اب را به سراسر سیستان و بلوچستان برسانیم و از اینکه منتظر حقابه باشیم صرف نظر کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  4. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  5. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  6. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  7. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  10. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  11. بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

  12. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  13. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  14. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  17. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  18. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  19. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  20. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  21. ماراتن انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در ایستگاه پایانی/ اسامی کاندیداهای حاضر در مرحله دوم/ شرایط شرکت در دور دوم انتخابات چیست؟

  22. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  23. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  18. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های هفته

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  3. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  4. حداقل «حقوق» بازنشستگان؛۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان/ افزایش۱۰۰ و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی و اولاد

  5. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  6. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  7. چرا برخی تصویری وارونه از «مالیات بر سوداگری» ارائه می‎دهند؟

  8. ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد

  9. راه‌حل مشکل آب تهران/ جابجایی پایتخت یا انتقال از خزر؟

  10. جریمه به کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲ میلیون تومان در روز شد

  11. مافیایی که از هر اتوبوس داخلی ۷۱ هزار یورو پول به جیب می‌زند!

  12. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  13. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  14. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  15. کاهش پایه پولی و رشد پول/ سینگال تداوم کاهش تورم در ماه‌های آینده

  16. همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خردادماه سال جاری

  17. مشخصات ال۹۰ ایرانی منتشر شد

  18. جریمه ۲۰۰ میلیونی پرسپولیس وسپاهان/ بانوان تنها تماشاگران بازی

  19. کشف بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در جنوب شهرستان ری

  20. طلافروشان دیگر بهانه ای ندارند

آخرین عناوین