جنگ اعصاب دلار با روان مردم و بازار/ آقای رئیس جمهور، کاری بکنید

  4011207068 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

ثبت رکوردهای عجیب و تاریخی برای قیمت طلا و ارز درحالی این روزها با اعصاب مردم و بازار بازی می کند که انتظار می‌رود جناب آقای رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در اقدامی فوری چاره‌ای برای این نابه‌سامانی‌ها بی اندیشند.

جنگ اعصاب دلار با روان مردم و بازار/ آقای رئیس جمهور، کاری بکنید

به گزارش تسنیم، افزایش چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و البته تغییرات ساعتی قیمت‌ها در روزهای اخیر موجب شده تا نگاه اکثر مردم در این ایام به بازار ارز و تغییرات قیمت دلار و سکه دوخته شود. 

رکوردهای عجیب و البته تاریخی برای قیمت انواع سکه و ارز، مخصوصاً دلار درحالی در این ایام ثبت می شود که انتظار می رفت خیلی قبل‌تر از تشدید التهابات ارزی، مجلس و دولت چاره‌ای برای این بخش کلیدی اقتصاد، بیاندیشند.

مروری بر اتفاقات بازار ارز در هفته‌های اخیر نشان میدهد صدور بخشنامه‌های ضد و نقیض در تشدید نوسانات ارزی بی‌تاثیر نبوده است. چرخه عرضه و تقاضا در این ایام به هم ریخت و همین عدم تعادل باعث شد تا قیمت دلار هر ساعت یک رکورد جدید را به ثبت برساند.

چه کسی مسئول وضعیت امروز بازار طلا و ارز است؟ چرا در این ایام بخشنامه‌هایی صادر شد که عملاً باعث محدودیت طرف عرضه در بازار ارز گردید و در نتیجه فضا برای دلالان بیشتر از قبل باز شد؟ 

به گفته برخی فعالان بازار مهمترین عامل در وضعیت فعلی بازار ارز، قطع معاملات توافقی و تعطیلی یکباره بازار متشکل ارزی است چراکه بازارساز به راحتی بازاری که روزانه بیش از 20 میلیون دلار معامله داشت را تعطیل کرد بدون آنکه بازار جایگزین را آماده کرده باشد!

در بازار متشکل و از طریق معاملات توافقی روزانه، معاملات سنگین ارز بین صادرکنندگان و صراف‌ها انجام می شد و از همین چرخه نیز عرضه ارز در بازار متعادل بود. ولی بانک مرکزی به یکباره تصمیم گرفت مرکز مبادله طلا و ارز را راه اندازی کند و اصطلاحاً نیازهای واقعی ارزی کشور را به این مرکز منتقل کند. تغییرات قیمت ارز از روز راه اندازی این مرکز تا امروز نشان داد که این سیاست در عمل نتیجه عکس داشت.

نکته بعدی در انحصاری کردن معاملات نیما بود؛ طبق تصمیم بانک مرکزی معاملات در سامانه نیما به سمتی رفت که فقط صرافی‌های بانکی و بانک‌ها مجاز به معامله با صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، ایمدرو و فولاد) بودند و همین امر باعث کمرنگ شدن بخش خصوصی شد و طبعاً عرضه ارز نیز در بازار کاهش چشم گیر داشت.

از دیگر بخشنامه‌های ضد و نقیضی که باعث التهاب در بازار ارز شد، قطع فروش ارز با کارت ملی بود؛ بانک مرکزی در روزی که دلار 43 هزار تومان بود اعلام کرد دیگر فروش ارز با کارت ملی نخواهیم داشت و نیازهای ارزی از مرکز مبادلات ارزی پوشش داده می شود اما کمتر از یک هفته و روزی که دلار در بازار آزاد 53 هزار تومان شد مجدد به صرافی‌ها  اعلام کردند فروش ارز با کارت تا سقف 5 هزار یورو مجاز است! سوال اینجاست اگر قرار بود فروش ارز با کارت ملی به صورت سهمیه‌ای به افراد ادامه داشته باشد چرا اعلام کردید که این سیاست متوقف شده است؟ چرا به باعث تقویت بازار دلالی شدید؟

مورد مهم بعدی محدودیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها بود؛ هرچند بانک مرکزی دیروز با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که صرافی‌ها می توانند خرید و فروش ارز را از سر بگیرند ولی سوال اینجاست که چرا از ابتدا با اعمال محدودیت در صرافی‌ها، فرایند معاملات در بازار آزاد ارز را مختل کردید و بعد از افزایش سریع قیمت‌ها در بازار ارز از تصمیم اشتباه خود برگشتید! آیا امکان مشاوره و بررسی وضعیت فعلی در زمان صدور بخشنامه اول (اعمال محدودیت‌ها) وجود نداشت؟

آنچه بعنوان سیاست جدید ارزی از سوی مسئولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در دو سه ماه اخیر اعلام شده با اهداف اعلامی دولت برای کنترل قیمت ارز تداخل جدی دارد و تصور افکار عمومی این است که مسئولان درحال آزمون و خطای سیاست‌هایشان هستند حال آنکه الان به هیچ وجه زمان مناسبی برای آزمون و خطا نیست و مردم انتظار دارند دولت با تصمیم درست و به موقع برای مهار التهابات ارزی اقدام واقعی انجام دهد.

بنظر می رسد الان که عطش خرید دلار در بازار و بین مردم افزایش یافته، بهتر است بانک مرکزی تجدید نظری هم در فرایند بازگشت ارز صادراتی اعمال کند؛ فعالان بازار توصیه می کنند که باید امکان فروش ارز صادراتی در صرافی‌ها به قیمت توافقی فراهم شود تا از این طریق صادرکنندگانی که ارز در اختیار دارند وارد بازار شوند. به دلیل سیاست بانک مرکزی، هم اکنون صادرکنندگان فقط می توانند ارز خود را به صرافی‌های بانکی در کانال 41 هزار تومان بفروشند، طبیعتاً زمانی که این نرخ با نرخ بازار آزاد بیش از 10 هزار تومان اختلاف دارد، تمایل برای فروش در سیستم بانکی کاهش می یابد.

براساس قانون نانوشته‌ای ارتباط مستقیم بین افزایش قیمت ارز با افزایش قیمت کالاها و خدمات و ... در کشورمان وجود دارد؛ در این ایام حتی کالاهایی که هیچ ارتباطی با دلار ندارند و تولید داخلی هستند به بهانه افزایش قیمت ارز، با افزایش قیمت همراه شده‌اند. به همین دلیل هم دولت و بانک مرکزی و البته مجلس باید اقدام عاجلی برای مهار التهابات ارزی انجام دهند.

اگر دولت نسبت به مهار نوسانات ارزی اقدامی انجام ندهد و تنها به بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی دلخوش کند به طور حتم نمی تواند به وعده کنترل تورم هم دست یابد چراکه پیش شرط اصلی کاهش تورم، کاهش نوسانات ارزی و انتظارات تورمی است.

افزایش ساعتی قیمت طلا و ارز در این ایام متاسفانه با سکوت مسئولان هم همراه شده است! تنها پاسخی که به گرانی های ارز در روزهای اخیر داده شده این است که «قیمت دلار واقعی نیست!» اما انتظار می رود که مسئولان دولت و بانک مرکزی به درستی درباره چرایی وضع فعلی توضیح دهند و راهکار خود را با مردم در میان بگذارند. نه اینکه فقط بگویند قیمت فعلی دلار در بازار آزاد واقعی نیست؛ آقایان حتما می‌دانند که همین قیمت‌های غیرواقعی در این روزها سر به فلک گذاشته و جنگ اعصاب جدی‌ای برای مردم شده است.

دیدگاه کاربران

مهدی۲۹۲۷۲۱۶۱۵:۱۸:۱۳ ۱۴۰۱/۱۲/۷
رییس جمهور بنده خدا توان نداره بازار دلار و ارز رو سامون بده.
ناشناس۲۹۲۷۳۰۶۱۶:۰۷:۴۸ ۱۴۰۱/۱۲/۷
تورم موضوعی پولی و بخش عمده ان مربوط به بانکهای بی رحم و نهایتا بانک‌مرکزی است این اقای فرزین که ماشاله همه هم لقب دکتر هم به یدک‌می کشند دانش و توان کافی برای برنامه ریزی و مدیریت ندارد
ناشناس۲۹۲۷۳۰۸۱۶:۰۹:۱۵ ۱۴۰۱/۱۲/۷
مشکل ارز 28500 هست که باید برداشته شود تا آرامش برگردد و تورم کنترل شود وگرنه دوباره می‌رود بالاتر از نرخ واقعی 40 هزار تومان
ناشناس۲۹۲۷۳۹۹۱۷:۱۰:۱۲ ۱۴۰۱/۱۲/۷
جناب الف ایشان می‌گوید نمی تواند کاری کند ومن می گویم کاری ندارد به بانک مرکزی می‌گوید با چند بسته دلار و ارزهای دیگر ورود به بازار دلالی می کند و چند روز نشده به قیمت 40 هزار تومانی هم می رسد ولی شما قسمت دوم بنده را که 28500 را بود را منتشر کردید
ناشناس۲۹۲۷۳۲۹۱۶:۲۶:۱۱ ۱۴۰۱/۱۲/۷
تصور می کنید که اعصاب و روان مردم و بازار برای آقایان هیچ اهمیتی داشته دارد و یا خواهد داشت !
ناشناس۲۹۲۷۳۴۰۱۶:۳۱:۳۳ ۱۴۰۱/۱۲/۷
عملکردهای ناصواب آقایان در این چند دهه تبدیل به جنگ افزارهایی در دست فاسدین شده است که امروز بر علیه مملکت و ملت ایران از آنها استفاده می شود .
ناشناس۲۹۲۷۴۳۴۱۷:۳۱:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۷
در تمام این سال ها بخش عمده ای از نقدینگی های لازم برای ایجاد نوسانات ارزی را با هزاران هزار میلیارد تومان پول های بدست از رانت ها و اختلاس ها و قاچاق های سوخت کالا ارز و واگذاری های خصوصی سازی و و و و و .... تامین کرده اند و همه مقامات کاملاً از این موضوع مطلع و آگاه هستند اما اما اما دریغ از ..... !
حسام۲۹۲۷۲۲۶۱۵:۲۲:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۷
همه دوستانی که اتفاق نظر روی کفایت جناب رئیسی داشتند هم صداشون دراومده. جالبه که توی این مملکت، بدون هیچ کارنامه قابل دفاع و فقط به لطف ادعا داشتن، میشه تا مقام مشاوره(جناب محسن رضایی) و حتی ریاست جمهوری رسید.
ناشناس۲۹۲۷۲۹۳۱۶:۰۰:۲۶ ۱۴۰۱/۱۲/۷
راهکار این است که بانک مرکزی سود سپرده های بلند مدت را به بالای ۵۰ درصد برساند و سریعا نقدینگی های سرگردان را جذب نماید .
ناشناس۲۹۲۷۳۱۶۱۶:۱۶:۳۴ ۱۴۰۱/۱۲/۷
عامل اصلی افزایش نقدینگی و تورم همین چاپ پول برای دادن بیست درصد سود بانکی است.
ناشناس۲۹۲۷۳۳۲۱۶:۲۶:۳۵ ۱۴۰۱/۱۲/۷
نقدینگی سرگردان دیگر چیست؟؟بانکها مرتب در حال خلق پول هستند
ناشناس۲۹۲۷۳۵۵۱۶:۴۱:۴۶ ۱۴۰۱/۱۲/۷
سود بالای پنجاه درصد!؟! اون وقت بانک از کجا باید این سود رو پرداخت کنه؟ اون وقت سود وام چند درصد باید باشه؟
ناشناس۲۹۲۷۴۰۶۱۷:۱۲:۲۹ ۱۴۰۱/۱۲/۷
نقدینگی سرگردان یعنی همین کارهای بانکها! سود بانکی هم باید کمتر از تورم باشد یعنی حدودا 25 الی 30درصد
ناشناس۲۹۲۷۲۳۰۱۵:۲۳:۴۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
این زندگی نیست برای مردم درست کردین
ناشناس۲۹۲۷۲۴۷۱۵:۳۰:۰۳ ۱۴۰۱/۱۲/۷
خدایا خداوندا به ما به بچه هامون رحم کن. فقط خود خدا درستش کنه
ناشناس۲۹۲۷۲۴۸۱۵:۳۰:۰۶ ۱۴۰۱/۱۲/۷
آقای رئیس جمهور، خواهش می کنم کاری بکنید.
ناشناس۲۹۲۷۲۵۱۱۵:۳۲:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۷
الف، سیاه نمایی نکن.دلار فقط ۴۱ هزار تومان است، باور کن. این حرفها بازی کردن در خط دشمن است.
ناشناس۲۹۲۷۵۴۵۱۸:۴۶:۳۲ ۱۴۰۱/۱۲/۷
شما یک دشمن و غربگدا و استکبار و لحظه حساس کنونی و دولت انقلابی و.. بلد نبودید چکار می کردید؟
ناشناس۲۹۲۷۶۵۳۱۹:۵۴:۰۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
حالا 41 هزار تومان خوب هست؟ چه خوش خیال هستی بعد از مدتی به 60 هزار تومان هم رضایت می دهی و کامنت میزنی دلار 60 هزار تومان هست چرا سیاهنمایی می کنید خوش خیالی بد دردی
ناشناس۲۹۲۷۲۵۳۱۵:۳۳:۴۸ ۱۴۰۱/۱۲/۷
همین امروز ارز 28500 اعلام شود دیگر نیست این بازی تمام خواهد شد وگرنه همانند دولت قبلی طی می شود
ناشناس۲۹۲۷۲۵۴۱۵:۳۳:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
بعید میدونم توان و کفایت لازم را برای افسار زدن به دلار سرکش داشته باشند. چون این امر نیازمند اخذ تصمیم سخت هست.
ناشناس۲۹۲۷۲۶۵۱۵:۴۲:۴۹ ۱۴۰۱/۱۲/۷
بابا همینه که هست...
ناشناس۲۹۲۷۲۷۱۱۵:۴۷:۵۷ ۱۴۰۱/۱۲/۷
این یک جنگ تمام عیار ارزی است .در اولین روزهای 8 سال جنگ با عراق نه هواپیما داشتیم و نه فشنگ و نه سیم خاردار و .... اما با اراده و ایمان بخدا و اتحاد دشمن شکست خورد بله البته بسیاری از عزیزانمان شهید شدند و شهرهایمان خراب شد .... اما خدا دشمن را شکست داد امروز همان دشمنان ما (( آمریکا- انگلیس - آلمان - اسراتیل - عربستان - فرانسه - کانادا ..) همان کسانی که در جنگ هواپیما و موشک و کشتی در حد اعلا بودن و ایران هیچ جنگ افزار قدرتمدی نداشت را شکست داد الان رسیدن به مرحله فریز پول و اقتصاد و دلار و.. این نیرنگشان هم با اتکا به خداوند متعال از بین میرود و شکست بدی میخورند انشاالله
امیر۲۹۲۷۴۲۲۱۷:۲۲:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
ممکن است این طور باشد که شما می‌فرمایید. فقط برایم سوال است که عده‌ای که در دولت قبل دلار می‌شد مثلا ۱۳ تومن یا ۲۰ تومن فریاد لعنت و واحسرتاه سر می‌دادند چرا اون موقع این حرف رو نمی‌زدند و حرف از توکل و ... نبود؟
ناشناس۲۹۲۷۶۲۳۱۹:۳۵:۵۴ ۱۴۰۱/۱۲/۷
آخه اون یکی ناخودی بود و این یکی خودی!!!
فربد۲۹۲۷۷۸۳۲۱:۱۳:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۷
شما میگید که زمانی که جنگ شروع شد ایران هیچ نوع اسلحه ای نداشت؟ خودت همچین حرفی رو باورت میشه؟
ناشناس۲۹۲۷۲۸۳۱۵:۵۵:۲۵ ۱۴۰۱/۱۲/۷
اون کیه که هنوز میگه دلار ۴۱دهزارتومانه بابا تو غار که زندگی نمیکنی فکر کنم بازم روحانی مقصره!
ناشناس۲۹۲۷۳۱۰۱۶:۱۰:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
اگر آن دولت ارز 4200 خلق نمی کرد الان این همه گرفتاری نداشتیم
ناشناس۲۹۲۷۲۸۸۱۵:۵۸:۴۸ ۱۴۰۱/۱۲/۷
لعنت و نفرین بر عاملان این وضعیت اقتصادی و گرانی های افسار گسیخته.
ناشناس۲۹۲۷۵۶۶۱۹:۰۳:۱۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
آشوبگرا رو میگی دیگه؟
فربد۲۹۲۷۷۸۹۲۱:۱۵:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۷
بله درست میفرمایید قبل از آشوبها که دلار هفت تا تک تومنی بود تورم صفر رشد اقتصادی هشت درصد اصلا ایران بهشت برین بود برای خودش
ناشناس۲۹۲۷۲۹۲۱۶:۰۰:۱۱ ۱۴۰۱/۱۲/۷
هیچ کس فکر مردم نیست برای مسئولین مردم اصلا مهم نیستنند
ناشناس۲۹۲۷۲۹۷۱۶:۰۳:۳۵ ۱۴۰۱/۱۲/۷
مسئولان باید پاسخگو باشند
حسن۲۹۲۷۳۲۱۱۶:۲۲:۱۲ ۱۴۰۱/۱۲/۷
اولا گرانی دلار عامدانه است دوما مسئولان ناکارامدی باید استعفا بدهند .
ناشناس۲۹۲۷۳۵۲۱۶:۴۰:۱۵ ۱۴۰۱/۱۲/۷
فقط دلالی باعث این ماجراست باید خرید و فروش کنار خیابون تعطیل بشه
ناشناس۲۹۲۷۳۶۷۱۶:۴۸:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۷
چند نکته اول اینکه به بازار های آشفته ارز و‌طلا قطعا این بهم ریختگی بازار خودرو که هیچ متولی تصمیم گیر نداره و شرکتی مثل mvm که با سرمایه‌گذاری چینی ها هم در حال تاخت بر سر مردم بیچاره هستند اضافه بفرمایید نکته دوم اینکه نقش بانکها که خود عامل ایجاد این بدهکاری های عظیم و تخصیص وام‌های کلان و دامن زن بر انواع بازارهای مالی و مسکن هستند کاملا مشخص است و به جای خوانده خود نقش خواهان را گرفتند نباید مغفول بماند اساسا مجلس و دولت نباید با هم تصمیمات مشترک بگیرند چون امکان نظارت مجلس از بین می رود از طرفی قوه قضائیه به سرعت درگیر مشکلات اجتماعی مترتب از این شرایط و بی پولی و سیل فقر و تنش اجتماعی خواهد شد لذا باید ابتدا دلایل خرید و اضطراب را از بین برد برای مثال بخشی بزرگی از اجتماع نگران آب رفت سرمایه هایشان هستند لذا دولت باید دارایی مردم را به ریال تضمین کند موضوعاتی مثل عرضه در بورس باید کنار گذاشته شود چون بازار مکاره شده است تمامی فروش های وکالتی و سفته بازی خودرو باید توسط مردمی آگاه سازی و تبعات سنگینی بر این شرایط ایجاد شود خودروهای احتکار شده با عدم ثبت حرکت آنها طی ٣ ماه به عنوان احتکار اعلام و مالیاتهای سنگین وضع شود و....
ناشناس۲۹۲۷۴۳۲۱۷:۲۹:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
کاری از دستش بر نمیاد
ایرانی۲۹۲۷۴۳۵۱۷:۳۱:۵۳ ۱۴۰۱/۱۲/۷
اینقدر مشکل رو به گردن دولت های قبل نیندازید .وقتی کار دست آدمهای نا لایق و بی تخصص باشه همینه بهترین کار منحل شدن دولته. یا کلا تغییرات اساسی در دولت و سیاستها فعلی انجام شود .
ناشناس۲۹۲۷۴۴۲۱۷:۳۶:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۷
در کشوری که هر روز پنج هزار میلیارد پول بی پشتوانه چاپ میشه قیمت ارز به اینجا میرسه که رسیده.
ناشناس۲۹۲۷۴۵۱۱۷:۴۱:۵۰ ۱۴۰۱/۱۲/۷
فعلا که اقتصاد دانها به خط شدند.....
ناشناس۲۹۲۷۴۸۹۱۷:۵۸:۴۳ ۱۴۰۱/۱۲/۷
پول خوردن دیگه چجوریه مگه؟در همین فقره خودرویی که اعلام کردند هر کسی خودرو خارجی میخواهد 500 میلیون در بانک بلوکه کند.شما فرض بگیر که 100 هزار نفر این کار را میکنند که میشه به عبارتی 50 هزار میلیارد تومن که اگر به دلار حساب کنید میشه 1 میلیارد دلار.حالا سود این بلوکه را حساب کنید میشه به عبارتی بالای 900 میلیارد تومان در ماه و به عبارتی حدود 18 میلیون و پانصد هزار دلار که به طور متوسط میشه باهاش 1400 خودرو با این سودها بدون سرمایه گذاری وارد کرد یعنی بالای 16 هزار خودرو در سال.خوب سفره ای برای خودشون پهن کردند.من که مغزم سوت کشید.شما چطور؟!
یعقوب۲۹۲۷۵۱۲۱۸:۱۳:۵۶ ۱۴۰۱/۱۲/۷
پیشنهاد میکنم دلار را پول رسمی کشور اعلام کنید و حقوق کارگران را با دلار پر اخت کنید.
ناشناس۲۹۲۷۵۶۵۱۹:۰۲:۳۶ ۱۴۰۱/۱۲/۷
هرکی مبلغ بالا دلار میخره مثل داعش سرشو ببرید باور کنید اینجوری بهتر جواب میده تنها راهش همینه بقیش سوسول بازیه
ناشناس۲۹۲۷۵۹۱۱۹:۱۷:۴۹ ۱۴۰۱/۱۲/۷
رييس مجلس تصميمات خوبي گرفته شد " همين است كه هست"
ناشناس۲۹۲۷۶۹۹۲۰:۲۱:۴۷ ۱۴۰۱/۱۲/۷
بروید دست خاتمی رو ماچ کنید ملت قدرنشناس
ناشناس۲۹۲۷۹۶۲۲۲:۵۲:۱۸ ۱۴۰۱/۱۲/۷
تیم اقتصادی دولت ناکارآمد ترین تیم تاریخ ایران است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  6. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  7. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  8. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  9. حکم امیر تتلو صادر شد

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  17. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. مأمور خاطی بازداشت شد

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین